Fremsat den 10. december 2020 af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om sygedagpenge og
barselsloven
(Forlængelse af den midlertidige
periode med ret til sygedagpenge for lønmodtagere, der er i
øget risiko ved smitte med covid-19, og for
lønmodtagere, der er pårørende til personer,
der er i øget risiko ved smitte med covid-19,
forlængelse af den midlertidige periode med udvidet ret for
arbejdsgiver til refusion og for selvstændige til
sygedagpenge som følge af covid-19 og forlængelse af
den midlertidige periode med ret til dagpenge ved pasning af
børn som følge af covid-19)
§ 1
I lov om sygedagpenge, jf.
lovbekendtgørelse nr. 107 af 2. februar 2020, som
ændret bl.a. ved lov nr. 657 af 20. maj 2020, § 1 i lov
nr. 1335 af 11. september 2020 og senest ved § 2 i lov nr.
1642 af 19. november 2020, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 58 b, stk. 1, 1. pkt., § 58 c,
stk. 1, 1. pkt., to steder i § 58
d, stk. 2, to steder i § 58 f,
stk. 1, 1. pkt., to steder i § 58
f, stk. 1, 2. pkt., og i § 58 f,
stk. 3, 1. pkt., ændres »den 31. december
2020« til: »den 31. marts 2021«.
§ 2
I lov nr. 212 af 17. marts 2020 om
ændring af lov om sygedagpenge (Udvidet ret for arbejdsgiver
til refusion og for selvstændige til sygedagpenge som
følge af covid-19) foretages følgende
ændring:
1. I
§ 2, stk. 3, og § 3, stk. 3, ændres »den 1.
januar 2021« til: »den 1. april 2021«.
§ 3
I barselsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 106 af 2. februar 2020, som ændret ved § 2 i lov nr.
1335 af 11. september 2020, § 3 i lov nr. 1337 af 11.
september 2020 og lov nr. 1427 af 29. september 2020, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 26 c, stk. 1, indsættes
efter 1. pkt. som 2. pkt.:
»Udbetaling Danmark kan for perioden
fra og med den 1. januar 2021 til og med den 31. marts 2021
udbetale dagpenge efter §§ 26 a og 26 b for sammenlagt op
til 10 fraværsdage vedrørende det enkelte
barn.«
§ 4
Loven træder i kraft den 31. december
2020.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets hovedpunkter | 2.1. | Midlertidig periode med ret til
sygedagpenge for lønmodtagere, der er i øget risiko
ved smitte med covid-19, og for lønmodtagere, der er
pårørende til personer, der er i øget risiko
ved smitte med covid-19 | 2.1.1. | Gældende ret | 2.1.2. | Beskæftigelsesministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 2.2. | Udvidet ret for arbejdsgiver til refusion
og for selvstændige til sygedagpenge som følge af
covid-19 | 2.2.1. | Gældende ret | 2.2.2. | Beskæftigelsesministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 2.3. | Midlertidig ret til dagpenge ved pasning
af børn som følge af covid-19 | 2.3.1. | Gældende ret | 2.3.2. | Beskæftigelsesministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Klima- og miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 9. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Med Aftale om hjælpepakker til
lønmodtagere og virksomheder m.v. i forbindelse med gradvis
genåbning af Danmark fra 18. april 2020 blev regeringen og
Folketingets partier enige om at afsætte en reserve på
200 mio. kr. til personer, der i forbindelse med genåbningen
af Danmark har vanskeligt ved at møde fysisk på
arbejde, fordi de af helbredsmæssige årsager er i en
særlig risikogruppe ved smitte med covid-19.
Regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk
Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten, Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal
Alliance og Alternativet indgik den 15. maj 2020 en aftale, der
udmøntede reserven på 200 mio. kr.
Aftalen blev udmøntet ved lov nr. 657
af 20. maj 2020 om ændring af sygedagpenge (Midlertidig
periode med ret til sygedagpenge for lønmodtagere, der er i
øget risiko ved smitte med covid-19, og for
lønmodtagere, der er pårørende til personer,
der er i øget risiko ved smitte med covid-19).
Herved fik private og offentlige arbejdsgivere
midlertidig ret til sygedagpengerefusion fra første
fraværsdag for medarbejdere, der er i øget risiko for
et alvorligt sygdomsforløb ved smitte med covid-19, og for
pårørende, der deler husstand med personer, der er i
øget risiko for et alvorligt sygdomsforløb ved smitte
med covid-19. Lønmodtagere, som ikke har ret til løn
under fraværet, fik ret til sygedagpenge fra kommunen.
Den 26. august 2020 indgik aftalepartierne
aftale om at forlænge ordningen med enkelte justeringer til
og med den 31. december 2020.
Aftalen blev udmøntet ved lov nr. 1335
af 11. september 2020 om ændring af lov om sygedagpenge og
barselsloven (Forlængelse af den midlertidige periode med ret
til sygedagpenge for lønmodtagere, der er i øget
risiko ved smitte med covid-19, og for lønmodtagere, der er
pårørende til personer, der er i øget risiko
ved smitte med covid-19, udvidelse af perioden, hvor der sker en
midlertidig forlængelse af sygedagpengeperioden, og
indførelse af periode, der helt eller delvis kan ses bort
fra ved vurdering af beskæftigelseskravet for ret til syge-
eller barselsdagpenge for selvstændige erhvervsdrivende, som
følge af covid-19-situationen).
Da der fortsat er behov for at beskytte
personer, som er i øget risiko for et alvorligt
sygdomsforløb ved smitte med covid-19, foreslås
ordningen yderligere forlænget til og med den 31. marts
2021.
Ved lov nr. 212 af 17. marts 2020 om
ændring af lov om sygedagpenge (Udvidet ret for arbejdsgiver
til refusion og for selvstændige til sygedagpenge som
følge af covid-19) fik arbejdsgivere en udvidet ret til
refusion for løn eller sygedagpenge, der bliver udbetalt for
lønmodtagere, der er fraværende som følge af
covid-19. Ligeledes fik selvstændige erhvervsdrivende udvidet
ret til sygedagpenge for fravær som følge af covid-19.
Ordningen er midlertidig og udløber den 31. december
2020.
Arbejdsgiverne har efter ordningen ret til at
få refusion fra kommunen i arbejdsgiverperioden, som ellers
er 30 dage, hvis lønmodtagers uarbejdsdygtighed på
grund af egen sygdom skyldes covid-19. Tilsvarende har
arbejdsgiverne ret til at få refusion for den periode, hvor
en lønmodtager ikke kan varetage sit arbejde på grund
af en anbefaling fra sundhedsmyndighederne til bestemte grupper om
hjemmeophold på grund af konkrete forhold i forbindelse med
covid-19, selvom sygedagpengelovens almindelige krav om at
være uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom ikke er
opfyldt.
Selvstændige erhvervsdrivende har efter
ordningen ret til at få sygedagpenge i egenperioden, som
ellers er 14 dage, hvis de er uarbejdsdygtige på grund af
covid-19. For det andet har de selvstændige erhvervsdrivende
ret til at få sygedagpenge for den periode, hvor de ikke kan
varetage deres arbejde på grund af en anbefaling fra
sundhedsmyndighederne til bestemte grupper om hjemmeophold på
grund af konkrete forhold i forbindelse med covid-19, selvom de
ikke opfylder sygedagpengelovens almindelige krav om at være
uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom.
I alle situationerne er det en betingelse, at
lovens øvrige krav er opfyldt.
Da der fortsat er behov for at afbøde
de negative økonomiske konsekvenser, som spredningen af
covid-19 allerede har og vil kunne få, foreslås
ordningen forlænget til at gælde til og med den 31.
marts 2021.
Med "Trepartsaftale om midlertidig ordning med
barselsdagpenge til forældre med hjemsendte børn som
følge af covid-19" fra 10. september 2020 blev regeringen og
arbejdsmarkedets parter enige om at indføre en midlertidig
ret til dagpenge efter barselsloven til forældre, der
må blive hjemme for at passe deres børn som
følge af covid-19.
Aftalen blev udmøntet ved lov nr. 1427
af 29. september 2020 om ændring af barselsloven.
Loven betyder, at forældre til
børn, der som følge af et eller flere konkrete
covid-19 smittetilfælde i dagtilbud, skole eller institution
m.v. hjemsendes i overensstemmelse med sundhedsmyndighedernes
anbefalinger, samt forældre til børn, der er
konstateret smittet med covid-19, har ret til dagpenge efter
barselsloven i op til 10 dage pr. barn.
Ordningen omfatter forældre til
børn til og med 13 år, og omfatter lønmodtagere
og selvstændige.
Der kan kun gives støtte til én
forælder pr. hjemsendelsesdag. De omfattede forældre
skal opfylde barselslovens betingelser for ret til dagpenge,
herunder beskæftigelseskravet.
Det er en betingelse, at forældrene ikke
har mulighed for hjemmearbejde eller passe den selvstændige
virksomhed hjemmefra, og at forældre, som er
lønmodtagere, ikke har omsorgsdage eller afspadsering, de
kan bruge til pasning af barnet. Hvis der er tale om et barn, der
er konstateret smittet med covid-19, skal forældrere, som er
lønmodtagere, desuden have brugt barnets 1. og 2.
sygedag.
Da der fortsat er behov for at hjælpe
forældre, der må blive hjemme for at passe deres
børn som følge af covid-19, foreslås det, at
der i perioden fra og med den 1. januar 2021 til og med den 31.
marts 2021 gives ret til yderligere 10 dage med barselsdagpenge
efter ordningen.
Det bemærkes, at da det er en
forudsætning for udbetaling efter §§ 26 a og 26 b,
at arbejdsgiveren ikke udbetaler løn for fraværet,
får arbejdgiveren ikke ret til refusion for eventuelt
udbetalt løn under fraværet.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1. Midlertidig
periode med ret til sygedagpenge for lønmodtagere, der er i
øget risiko ved smitte med covid-19, og for
lønmodtagere, der er pårørende til personer,
der er i øget risiko ved smitte med covid-19
2.1.1. Gældende ret
Efter § 7 i lov om sygedagpenge, jf.
lovbekendtgørelse nr. 107 af 2. februar 2020 med senere
ændringer, er retten til sygedagpenge betinget af, at en
person er uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom.
Efter den gældende § 58 b, stk. 1,
i sygedagpengeloven har en lønmodtager, der er i
ansættelse og i øvrigt opfylder lovens betingelser,
uanset at lønmodtageren ikke er uarbejdsdygtig efter §
7, til og med den 31. december 2020 ret til sygedagpenge fra
kommunen, hvis lønmodtageren ikke kan varetage sit arbejde,
fordi lønmodtageren er i øget risiko ved smitte med
covid-19.
Efter § 58 c, stk. 1, har en
lønmodtager, der er i ansættelse og i øvrigt
opfylder lovens betingelser, uanset at lønmodtageren ikke er
uarbejdsdygtig efter § 7, til og med den 31. december 2020 ret
til sygedagpenge fra kommunen, hvis lønmodtageren ikke kan
varetage sit arbejde, fordi lønmodtageren er
pårørende til en person, der er i øget risiko
for et alvorligt sygdomsforløb ved smitte med covid-19.
Det er en forudsætning for at få
sygedagpenge efter §§ 58 b eller 58 c, at
lønmodtageren overfor kommunen fremlægger
lægelig dokumentation for, at lønmodtageren eller den,
som lønmodtageren er pårørende til, er i
øget risiko for et alvorligt sygdomsforløb ved smitte
med covid-19. Denne vurdering sker med udgangspunkt i
Sundhedsstyrelsens gældende retningslinjer for hvilke
personer, der er i øget risiko for et alvorligt
sygdomsforløb med covid-19. Desuden skal
lønmodtageren fremlægge erklæring fra sin
arbejdsgiver, hvori denne erklærer, at det ikke er muligt at
indrette arbejdspladsen eller at ændre lønmodtagerens
arbejdsopgaver på en sådan måde, at arbejdet kan
udføres i overensstemmelse med Sundhedsstyrelsens
gældende retningslinjer for pårørende til
personer, der er i øget risiko for et alvorligt
sygdomsforløb ved smitte med covid-19. Arbejdsgiveren skal
desuden erklære, at lønmodtageren fritages helt fra
sin arbejdsforpligtelse. Disse regler fremgår af § 58 b,
stk. 2, og § 58 c, stk. 3.
Efter § 58 d, stk. 1, ansøges,
beregnes og udbetales sygedagpengene efter kapitel 21 a til
lønmodtagere efter lovens almindelige regler.
Efter § 58 e er en arbejdsgiver, der
udbetaler løn til en lønmodtager, der har ret til
sygedagpenge efter kapitel 21 a, berettiget til at få
udbetalt de sygedagpenge, som lønmodtageren ellers ville
have ret til fra kommunen vedrørende samme arbejdsforhold,
dog højst med et beløb svarende til den udbetalte
løn for samme tidsrum. Refusionen beregnes efter lovens
almindelige regler. Arbejdsgiveren skal anmelde fraværet og
anmode om refusion efter lovens almindelige regler.
Det følger af § 27 a i
bekendtgørelse nr. 833 af 19. august 2019 om
opgørelse af beskæftigelseskrav og beregning af
sygedagpenge m.v., som ændret ved bekendtgørelse nr.
1190 af 5. august 2020 og bekendtgørelse nr. 1341 af 10.
septemer 2020, at til personer, der ikke er uarbejdsdygtige
på grund af sygdom, og som modtager sygedagpenge efter
sygedagpengelovens §§ 58 b-58 e, kan der til og med den
31. december 2020 ydes sygedagpenge under deltagelse i uddannelse,
som er aftalt med arbejdsgiveren. Hvis personen er omfattet af
§ 58 b, er det en betingelse, at uddannelsen kan
gennemføres i overensstemmelse med Sundhedsstyrelsens
anbefalinger for personer, der er i øget risiko for et
alvorligt sygdomsforløb ved smitte med covid-19. Hvis
personen er omfattet af § 58 c, er det en betingelse, at
uddannelsen kan gennemføres i overensstemmelse med
Sundhedsstyrelsens anbefalinger for pårørende til
personer, der er i øget risiko for et alvorligt
sygdomsforløb ved smitte med covid-19.
2.1.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
For fortsat at beskytte personer, der er i
øget risiko for et alvorligt sygdomsforløb ved smitte
med covid-19, foreslås det at forlænge den midlertidige
periode med ret til sygedagpenge for lønmodtagere, der er i
øget risiko ved smitte med covid-19, eller er
pårørende til personer, der er i øget risiko
ved smitte med covid-19, til og med den 31. marts 2021.
Forslaget betyder, at personer, der pr. den
31. december 2020 modtager sygedagpenge (herunder som refusion til
arbejdsgiver) efter ordningen, fortsat frem til og med den 31.
marts 2021 kan modtage sygedagpenge efter ordningen uden at skulle
søge på ny eller afgive ny arbejdsgivererklæring
eller lægeerklæring, og uden at der er krav om, at de
stadig er i ansættelse.
Forslaget betyder også, at nye personer,
der ansøger om at modtage sygedagpenge efter ordningen den
1. januar 2021 eller senere, skal opfylde betingelserne om
lægeerklæring og arbejdsgivererklæring samt
være i ansættelse på ansøgningstidspunktet
for at få ret til sygedagpenge frem til og med den 31. marts
2021.
Da der ikke vil være hjemmel til at
udbetale sygedagpenge efter ordningen for perioder efter den 31.
marts 2021, og da det i øvrigt forudsættes, at
kommunerne orienterer de personer, som allerede er omfattet af
reglerne, samt evt. personer, som bliver omfattet af ordningen
efter den 31. december 2020, om udløb af ordningen, vil der
ikke være behov for f.eks. at partshøre de omfattede
personer om, at udbetalingen af sygedagpenge ophører den 31.
marts 2021.
Hvis lovforslaget vedtages, er det hensigten,
at perioden i § 27 a i bekendtgørelse om
opgørelse af beskæftigelseskrav og beregning af
sygedagpenge m.v., hvorefter der til personer omfattet af ordningen
kan ydes sygedagpenge under deltagelse i uddannelse, som er aftalt
med arbejdsgiveren, tilsvarende udvides til og med den 31. marts
2021.
For at kunne følge omfanget af personer
omfattet af ordningen vil der også i den forlængede
periode være behov for, at kommunerne som hidtid er
behjælpelige med at oplyse om antallet af sager, der bliver
omfattet af ordningen.
2.2. Udvidet ret
for arbejdsgiver til refusion og for selvstændige til
sygedagpenge som følge af covid-19
2.2.1. Gældende regler
Ved lov nr. 212 af 17. marts 2020 om
ændring af lov om sygedagpenge fik arbejdsgivere i § 53
b en udvidet ret til refusion for løn eller sygedagpenge,
der bliver udbetalt for lønmodtagere, der er
fraværende som følge af covid-19. Ligeledes fik
selvstændige erhvervsdrivende i § 43 a en udvidet ret
til sygedagpenge for fravær som følge af covid-19.
Ordningen er midlertidig og udløber den 31. december
2020.
Det fremgår af § 2, stk. 3, i lov
nr. 212 af 17. marts 2020 om ændring af lov om sygedagpenge
(Udvidet ret for arbejdsgiver til refusion og for
selvstændige til sygedagpenge som følge af covid-19),
at de indsatte bestemmelser §§ 43 a og 53 b ophæves
den 1. januar 2021.
Det fremgår af § 3, stk. 3, i samme
lov, at for fraværsdage før den 1. januar 2021
finder bestemmelserne i §§ 43 a og 53 b i lov om
sygedagpenge, som affattet ved lovens § 1, anvendelse, selv om
ansøgning er indgivet efter ændringslovens
ophævelse, eller hvis ansøgning ikke er
færdigbehandlet efter ændringslovens
ophævelse.
Det følger af § 43 a, stk. 1, at
en selvstændig erhvervsdrivende, som i øvrigt opfylder
lovens betingelser, har ret til sygedagpenge fra kommunen i de
første 2 uger af sygeperioden, hvis den selvstændiges
uarbejdsdygtighed efter § 7 skyldes covid-19.
§ 43 a, stk. 1, er således en
undtagelse til sygedagpengelovens § 41, hvorefter en
selvstændig erhvervsdrivende som udgangspunkt først
har ret til sygedagpenge fra kommunen fra første
fraværsdag efter 2 ugers sygdom.
Efter § 43 a, stk. 2, har en
selvstændig erhvervsdrivende, som ikke efter § 7 er
uarbejdsdygtig, men som i øvrigt opfylder lovens
betingelser, ret til sygedagpenge fra kommunen i den periode, hvor
den selvstændige ikke kan varetage sit arbejde på grund
af en anbefaling fra sundhedsmyndighederne til bestemte grupper om
hjemmeophold på grund af konkrete forhold i forbindelse med
covid-19.
Dette er en undtagelse til sygedagpengelovens
grundlæggende betingelse for ret til sygedagpenge, om at en
person skal være uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom
for at have ret til sygedagpenge.
Det følger af § 43 a, stk. 3, at
anmeldelse af fraværet til kommunen efter stk. 1 og 2 skal
ske senest 3 uger efter første fraværsdag ved at
udfylde en blanket, som udleveres af kommunen. Kommunen kan se bort
fra overskridelse af fristen i pkt. 1 af de grunde, som
fremgår af § 43, stk. 5.
Det følger af § 53 b, stk. 1, at
en arbejdsgiver har ret til at få refusion fra kommunen i de
første 30 kalenderdage af sygefraværet, hvis
lønmodtagerens uarbejdsdygtighed efter lovens § 7
skyldes covid-19, og lønmodtageren i øvrigt opfylder
lovens betingelser. Det følger af 2. og 3. pkt., at
refusionen beregnes efter reglerne om sygedagpenge fra kommunen til
lønmodtagere, jf. § 47, stk. 1, 1. pkt., og kan dog
højst ske med det beløb, som lønmodtageren har
ret til efter § 50, stk. 2.
Bestemmelsen er således en fravigelse af
sygedagpengelovens regler om, at arbejdsgiveren ikke har ret til
refusion for udbetalt løn i arbejdsgiverperioden, hvilket
følger af § 30 sammenholdt med § 54 i lov om
sygedagpenge, jf. lovbekendtgørelse nr. 107 af 2. februar
2020.
Det følger af bestemmelsens stk. 2, 1.
pkt., at for en lønmodtager, der i øvrigt opfylder
lovens betingelser, har arbejdsgiveren, uanset at
lønmodtageren ikke er uarbejdsdygtig efter § 7, ret til
at få refusion fra kommunen for udbetalt løn for den
periode, hvor lønmodtageren ikke kan varetage sit arbejde
på grund af en anbefaling fra sundhedsmyndighederne til
bestemte grupper om hjemmeophold på grund af konkrete forhold
i forbindelse med covid-19. Efter 2. pkt. beregnes refusionen efter
reglerne om sygedagpenge fra kommunen til lønmodtagere, jf.
§ 47, stk. 1, 1. pkt. Efter 3. pkt. kan refusionen dog
højst ske med det beløb, som lønmodtageren
ville have ret til efter § 50, stk. 2, hvis
lønmodtageren kunne få sygedagpenge, fordi
lønmodtageren var uarbejdsdygtig efter § 7.
Dette er en undtagelse til sygedagpengelovens
grundlæggende betingelse for ret til sygedagpenge, om at
personen skal være uarbejdsdygtig på grund af egen
sygdom for at have ret til sygedagpenge.
Efter bestemmelsens stk. 3 finder § 59,
stk. 1-8, anvendelse for anmeldelse af refusionskrav efter stk. 1
og 2.
2.2.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Da der fortsat er behov for at afbøde
de negative økonomiske konsekvenser, som spredningen af
covid-19 allerede har og vil kunne få, foreslås
ordningen, dvs. §§ 43 a og 53 b i sygedagpengeloven,
forlænget til at gælde til og med den 31. marts
2021.
Som en konsekvens heraf foreslås
samtidig, at for fraværsdage før den 31. marts
2021 finder bestemmelserne i §§ 43 a og 53 b i lov om
sygedagpenge, som affattet ved ændringslovens § 1,
anvendelse, selv om ansøgning er indgivet efter lovens
ophævelse, eller hvis ansøgning ikke er
færdigbehandlet efter lovens ophævelse.
Konkret foreslås det at ske ved en
ændring af ophørsklausulen i § 2, stk. 3, og af
virkningsbestemmelsen i § 3, stk. 3, i lov nr. 212 af 17.
marts 2020 om ændring af lov om sygedagpenge (Udvidet ret for
arbejdsgiver til refusion og for selvstændige til
sygedagpenge som følge af covid-19), således at loven
først ophæves den 1. april 2021.
Ordningen vil med forslaget således
blive forlænget med 3 måneder og i øvrigt
fortsætte uændret.
Det vil betyde, at der i den forlængede
periode fortsat vil kunne udbetales sygedagpenge fra første
sygefraværsdag til selvstændige erhvervsdrivende, hvis
uarbejdsdygtigheden på grund af egen sygdom skyldes covid-19.
Den selvstændige erhvervsdrivende vil desuden i den
forlængede periode fortsat få ret til sygedagpenge for
en periode, hvor personen ikke kan varetage sit arbejde på
grund af en anbefaling fra sundhedsmyndighederne til bestemte
grupper om hjemmeophold på grund af konkrete forhold i
forbindelse med covid-19, selvom den selvstændige ikke
opfylder sygedagpengelovens almindelige krav om at være
uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom.
Det vil også betyde, at der i den
forlængede periode fortsat vil kunne ydes
sygedagpengerefusion for løn eller sygedagpenge, der bliver
udbetalt i arbejdsgiverperioden fra lønmodtagerens
første sygefraværsdag vedrørende
lønmodtagere, hvis uarbejdsdygtigheden på grund af
egen sygdom skyldes covid-19. Arbejdsgiver vil desuden i den
forlængede periode fortsat kunne opnå ret til refusion
vedrørende en lønmodtager, der i øvrigt
opfylder lovens betingelser bortset fra at være
uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom, når der er tale
om, at lønmodtageren ikke kan varetage sit arbejde på
grund af en anbefaling fra sundhedsmyndighederne til bestemte
grupper om hjemmeophold på grund af konkrete forhold i
forbindelse med covid-19.
2.3. Midlertidig
ret til dagpenge ved pasning af børn som følge af
covid-19
2.3.1. Gældende ret
Efter § 26 a i barselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 106 af 2. februar 2020, med senere
ændringer har en lønmodtager i et
ansættelsesforhold eller en selvstændig
erhvervsdrivende, som er forælder til et barn under 14
år, der hjemsendes som følge af et eller flere
konkrete smittetilfælde med covid-19 i dagtilbuddet, skolen
eller institutionen m.v., ret til dagpenge til pasning af barnet
fra Udbetaling Danmark.
Det er forudsat, at hjemsendelsen sker efter
sundhedsmyndighedernes retningslinjer.
Efter § 26 b har en lønmodtager i
et ansættelsesforhold eller en selvstændig
erhvervsdrivende, som er forælder til et barn under 14
år, der er konstateret smittet med covid-19 og af denne
årsag ikke kan komme i dagtilbud, skole eller institution
m.v., ret til dagpenge til pasning af barnet fra Udbetaling
Danmark.
Det fremgår af § 26 c, stk. 1, 1.
pkt., at Udbetaling Danmark for perioden til og med den 31.
december 2020 kan udbetale dagpenge efter §§ 26 a og 26 b
for sammenlagt op til 10 fraværsdage vedrørende det
enkelte barn.
Det er en betingelse, at forælderen som
lønmodtager ikke har mulighed for at arbejde hjemmefra eller
som selvstændig erhvervsdrivende at drive sin virksomhed
hjemmefra. Er forælderen lønmodtager, er det desuden
en betingelse, at forælderen ikke har barnets sygedage, hvis
barnet er smittet med covid-19, omsorgsdage eller afspadsering, der
kan bruges til pasning af barnet, og at der ikke udbetales
løn eller holdes ferie fra arbejdsgiveren for samme dag.
Deler forældrene bopæl og er lønmodtagere eller
selvstændige erhvervsdrivende, er det en betingelse, at begge
forældre opfylder nævnte betingelser. Disse regler
fremgår af lovens § 26 a, stk. 2, og § 26 b, stk.
2.
Der er i § 26 a, stk. 3 og 4, og §
26 b, stk. 3 og 4, fastsat nærmere regler om dokumentation,
herunder, at forælderen over for Udbetaling Danmark skal
fremlægge dokumentation for, hvornår dagtilbuddet,
skolen eller institutionen m.v. som følge af et eller flere
konkrete smittetilfælde med covid-19 har sendt barnet hjem,
eller ved hjemsendt covid-19 smittet barn dokumentation for positiv
test for covid-19 for barnet, og på tro og love oplyse sidste
dag, hvor det er nødvendigt, at barnet er hjemme.
Udbetaling Danmark kan for perioden til og med
den 31. december 2020 kun udbetale dagpenge efter §§ 26 a
og 26 b for sammenlagt op til 10 fraværsdage
vedrørende det enkelte barn. Dagpengene beregnes og
udbetales efter lovens almindelige regler for beregning og
udbetaling til lønmodtagere og selvstændige. Der kan
kun udbetales dagpenge til én forælder pr. dag, barnet
er hjemme, og der kan kun udbetales dagpenge for hele
fraværsdage. En forælder kan kun få udbetalt
dagpenge for ét barn pr. dag. Ansøges der om dagpenge
for mere end 10 dage for det enkelte barn, udbetales dagpengene for
dagene i den rækkefølge, som Udbetaling Danmark har
modtaget den nødvendige dokumentation for dagene. Disse
regler fremgår af § 26 c, stk. 1.
Den første fraværsdag er den dag,
hvor betingelserne for at få dagpenge efter §§ 26 a
eller 26 b er opfyldt. Fraværsperioden anses for afsluttet,
når barnet kan komme i dagtilbud, skole eller institution
m.v. igen. Disse regler fremgår af § 26 c, stk. 2.
Efter § 26 c, stk. 3, skal anmodning om
dagpenge efter §§ 26 a og 26 b indgives til Udbetaling
Danmark efter reglerne i § 31 og de regler, der er fastsat
efter § 31, stk. 2.
2.3.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
For fortsat at hjælpe forældre,
der må blive hjemme for at passe deres børn som
følge af covid-19, foreslås det at forlænge den
periode med ret til dagpenge efter barselsloven for
lønmodtagere og selvstændige erhvervsdrivende, der er
forældre til et barn, der som følge af et eller flere
konkrete covid-19 smittetilfælde på dagtilbuddet,
skolen eller institutionen m.v. hjemsendes, eller er forældre
til et barn, der er konstateret smittet med covid-19.
Det foreslås, at der for perioden fra og
med den 1. januar 2021 til og med den 31. marts 2021 kan udbetales
dagpenge efter §§ 26 a og 26 b for sammenlagt op til 10
fraværsdage vedrørende det enkelte barn.
Fraværsdage med dagpenge for det enkelte
barn efter den gældende ordning har ikke indflydelse på
retten til dagpenge efter forslaget. Uanset om der er udbetalt
dagpenge for op til 10 fraværsdage til og med den 31.
december 2020, kan der således (igen) udbetales dagpenge for
op til 10 nye fraværsdage, hvis betingelserne i øvrigt
er opfyldt.
Der ændres ved dette lovforslag i
øvrigt ikke på betingelserne i forhold til at
være omfattet af ordningen, herunder at
beskæftigelseskravet efter lovens §§ 27 eller 28
skal være opfyldt.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
3.1. Forlængelse af den midlertidige periode med
ret til sygedagpenge for lønmodtagere, der er i øget
risiko ved smitte med covid-19, og for lønmodtagere, der er
pårørende til personer, der er i øget risiko
ved smitte med covid-19
Det foreslås at forlænge den
midlertidige periode med ret til sygedagpenge for
lønmodtagere, der er i øget risiko for et alvorligt
sygdomsforløb ved smitte med covid-19 eller er
pårørende til en person, der i øget risiko for
et alvorligt sygdomsforløb ved smitte med covid-19, frem til
og med den 31. marts 2021. De økonomiske konsekvenser af
forlængelsen afhænger af antallet af personer samt
deres pårørende, der efter en konkret lægelig
vurdering er i øget risiko ved smitte med covid-19, og som
ikke har mulighed for at arbejde hjemmefra m.v.
Forlængelsen skønnes med
betydelig usikkerhed at berøre ca. 2.400 personer i 2021.
Heraf skønnes det, at ca. 1.200 allerede er omfattet af
ordningen i 2020 og vil blive forlænget i 2021, samtidig med,
at der vil være en yderligere tilgang på 1.200 personer
i 2021.
Samlet set skønnes forslaget med
betydelig usikkerhed at medføre offentlige merudgifter
på ca. 128 mio. kr. i 2021 før skat og
tilbageløb, svarende til ca. 65 mio. kr. i 2021 efter skat
og tilbageløb.
Forslaget skønnes med betydelig
usikkerhed at medføre offentlige merudgifter til
sygedagpengeydelse på ca. 124 mio. kr. Merudgifterne til
sygedagpenge fordeler sig med ca. 73 mio. kr. vedrørende
staten og ca. 55 mio. kr. vedrørende kommunerne, jf. tabel 1.
Endelig skønnes der at være
administrative udgifter på ca. 4. mio. kr. i 2021 til
lægeattester samt sagsbehandling i kommunerne.
Tabel
1. Økonomiske konsekvenser af
forlængelse af midlertidig ret til sygedagpenge for personer
i den særlige risikogruppe mio. kr. (2021-pl) | | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | I alt statslige
udgifter | 73,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Heraf til sygedagpengeydelse | 73,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | I alt kommunale
udgifter | 55,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Heraf til sygedagpengeydelse | 50,8 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Heraf administration | 4,3 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | I alt | 128,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
|
3.2. Udvidet ret
for arbejdsgiver til refusion og for selvstændige til
sygedagpenge som følge af covid-19
Det foreslås at forlænge den
udvidede ret for arbejdsgiver til refusion fra første
fraværsdag for lønmodtagere, hvis uarbejdsdygtighed
efter lovens § 7 skyldes covid-19, og for lønmodtagere,
der ikke er uarbejdsdygtige, men ikke kan varetage deres arbejde
på grund af en anbefaling fra sundhedsmyndighederne til
bestemte grupper om hjemmeophold, frem til og med den 31. marts
2021. Det foreslås samtidig at forlænge ordningen for
selvstændige, der er i samme situation, så de kan
få sygedagpenge fra første fraværsdag frem til
og med den 31. marts 2021. De økonomiske konsekvenser af
forlængelsen afhænger af udviklingen af covid-19, og er
derfor behæftet med betydelig usikkerhed.
Forlængelsen skønnes at
berøre ca. 34.000 personer i 2021. Skønnet er baseret
på det forventede antal personer på arbejdsmarkedet,
der i perioden fra og med den 1. januar til og med den 31. marts
2021 vil være smittet, i selvisolation eller i hjemmeophold
på grund af en anbefaling fra sundhedsmyndighederne grundet
covid-19.
Samlet set skønnes forslaget med
betydelig usikkerhed at medføre offentlige merudgifter
på ca. 466 mio. kr. før skat og tilbageløb,
svarende til ca. 407 mio. kr. i 2021 efter skat og
tilbageløb.
Forslaget skønnes med betydelig
usikkerhed at medføre offentlige merudgifter til
sygedagpengeydelse på ca. 466 mio. kr. Merudgifterne til
sygedagpenge fordeler sig med ca. 345 mio. kr. vedrørende
staten og ca. 121 mio. kr. vedrørende kommunerne, jf. tabel 2.
Herudover skønnes der at være
statslige merudgifter på ca. 0,2 mio. kr. i 2021 i
forbindelse med obligatorisk pension.
Tabel
2. Økonomiske konsekvenser af
forlængelse af udvidet ret for arbejsgiver til refusion og
for selvstændige til sygedagpenge som følge af
covid-19 mio. kr. (2021-pl) | | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | I alt statslige
udgifter | 345,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Heraf til sygedagpengeydelse | 344,9 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Heraf til obligatorisk pension | 0,2 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | I alt kommunale
udgifter | 121,2 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Heraf til sygedagpengeydelse | 121,2 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | I alt | 466,3 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
|
3.3. Midlertidig
ret til dagpenge ved pasning af børn som følge af
covid-19
Det foreslås at forlænge den
midlertidige ret til dagpenge efter barselsloven for
lønmodtagere og selvstændinge erhvervsdrivende, der er
forældre til et barn, der som følge af et eller flere
konkrete covid-19 smittetilfælde i dagtilbuddet, skolen eller
institutionen m.v. hjemsendes, eller er forældre til et barn,
der er konstateret smittet med covid-19, frem til og med den 31.
marts 2021. De økonomiske konsekvenser af forlængelsen
afhænger af antallet af børn, der bliver hjemsendt som
følge af covid-19, og er derfor behæftet med
væsentlig usikkerhed.
Forlængelsen skønnes at
berøre ca. 4.000 personer i 2021. Det forventes, at hver
person i gennemsnit må blive hjemme i en uge for at passe
deres børn.
Samlet set skønnes forslaget med
betydelig usikkerhed at medføre offentlige merudgifter
på ca. 19 mio. kr. i 2021 før skat og
tilbageløb, svarende til ca. 10 mio. kr. i 2021 efter skat
og tilbageløb.
Merudgifterne fordeler sig med ca. 18 mio. kr.
vedrørende staten og ca. 1 mio. kr. vedrørende
kommunerne, jf. tabel 3. De statslige
merudgifter består af barselsdagpenge ved pasning af syge
børn, mens de kommunale merudgifter skyldes administrative
konsekvenser af forlængelsen.
De administrative udgifter dækker over
udviklings- og driftsomkostninger hos Udbetaling Danmark.
Udbetaling Danmark skønner, at der er ekstra
implementeringsomkostninger forbundet med forlængelse af
ordningen på ca. 0,2 mio. kr. samt driftsomkostninger
på 0,7-0,9 mio. kr. i 2021.
De ekstra udviklingsomkostninger er
primært forbundet med en øget indsats hos ATP, mens
driftsomkostningerne dækker over henholdsvis sagsbehandling i
forbindelse med ansøgning, telefonopkald,
klagehåndtering samt løbende rapportering.
Tabel
3. Økonomiske konsekvenser af
forlængelse af midlertidig ret til dagpenge ved pasning af
børn som følge af covid-19 (2021-pl) | | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | I alt statslige
udgifter | 17,8 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Heraf til dagpenge ved pasning af syge
børn (barselsdagpenge) | 17,8 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | I alt kommunale
udgifter | 1,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Heraf administration | 1,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | I alt | 18,8 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Anm. : Udbetaling Danmark har
skønnet, at der vil være driftsomkostninger på
mellem 0,7-0,9 mio. kr., som i tabellen er afrundet til 0,8 mio.
kr. Dertil kommer implementeringsomkostninger på ca. 0,2 mio.
kr. |
|
3.4. Lovforslagets
samlede økonomiske konsekvenser
Lovforslaget vil medføre merudgifter
for det offentlige på ca. 480 mio. kr. i 2021 før skat
og tilbageløb, jf. tabel 4. For
fordeling af de økonomiske konsekvenser mellem stat og
kommune henvises til tabellerne under de enkelte delforslag.
I nedenstående tabel fremgår
lovforslagets samlede økonomiske konsekvenser fordelt
henholdsvis før og efter skat og tilbageløb. Alle
beløb er angivet i 2021-pl.
Tabel
4. Samlede økonomiske
konsekvenser af lovforslaget, mio. kr. (2021-pl) | | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | Forlængelse af den
midlertidige periode med ret til sygedagpenge for den særlige
risikogruppe | | Før skat og tilbageløb | 128,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Efter skat og tilbageløb | 63,6 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Forlængelse af
udvidet ret for arbejsgiver til refusion og for selvstændige
til sygedagpenge som følge af covid-19 | | Før skat og tilbageløb | 466,3 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Efter skat og tilbageløb | 407,3 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Forlængelse af
midlertidig ret til dagpenge ved pasning af børn som
følge af covid-19 | | | Før skat og tilbageløb | 18,8 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Efter skat og tilbageløb | 9,5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | I alt før skat og
tilbageløb | 613,2 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | I alt efter skat og
tilbageløb | 480,4 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
|
De økonomiske og administrative
konsekvenser af forslaget skal forhandles med de kommunale
parter.
De økonomiske konsekvenser af forslaget
for 2021 bliver indarbejdet på finansloven for 2021.
De økonomiske konsekvenser af
forlængelsen af den midlertidige periode med ret til
sygedagpenge for den særlige risikogruppe samt
forlængelsen af den midlertidige ret til dagpenge ved pasning
af børn som følge af covid-19 finansieres af reserven
til genstart af dansk økonomi og særlige udfordringer
afledt af covid-19. De økonomiske konskevenser af den
udvidede ret for arbejsgiver til refusion og for selvstændige
til sygedagpenge som følge af covid-19 afspejler direkte
udgifter i forbindelse med indsatsen mod covid-19, der ikke
modgås af tilsvarende finansieringsbidrag.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
4.1. Forlængelse af den midlertidige periode med
ret til sygedagpenge for lønmodtagere, der er i øget
risiko ved smitte med covid-19, og for lønmodtagere, der er
pårørende til personer, der er i øget risiko
ved smitte med covid-19
Forslaget forventes fortsat at medføre
økonomiske lettelser for erhvervslivet i det omfang,
arbejdsgivere udbetaler løn under fraværet. Dette
skyldes, at arbejdsgiveren som en afledt ret vil få udbetalt
refusion for de sygedagpenge, som lønmodtageren ellers ville
have ret til, hvis arbejdsgiveren ikke udbetalte løn under
sygefraværet.
Forslaget vil have administrative konsekvenser
for erhvervslivet, idet arbejdsgiverne skal anmode om refusion fra
kommunerne for de lønmodtagere, som allerede er i ordningen,
og som fortsætter i ordningen efter den 1. januar 2021, samt
for de lønmodtagere, som ikke i forvejen er omfattet af
ordningen, men som omfattes efter den 31. december 2020.
Forslaget medfører desuden, at
virksomhederne også i den forlængede periode skal
udarbejde erklæring om, at arbejdspladsen ikke kan indrettes
i overensstemmelse med Sundhedsstyrelsens anbefalinger, herunder
ved omplacering/hjemmearbejde, og at lønmodtageren helt
fritages for sin arbejdsforpligtelse. Herudover skal arbejdsgiver
anmelde lønmodtagers fravær til kommunen via
Nemrefusion. Dette vil dog kun være tilfældet for de
lønmodtagere, som omfattes af ordningen efter den 31.
december 2020.
4.2. Udvidet ret
for arbejdsgiver til refusion og for selvstændige til
sygedagpenge som følge af covid-19
Forslaget forventes at medføre
betydelige økonomiske lettelser for erhvervslivet.
Forslaget vil have administrative konsekvenser
for erhvervslivet, idet arbejdsgiverne skal anmode om refusion fra
kommunerne.
Der vil være mindre administrative
konsekvenser for erhvervslivet som følge af, at
arbejdsgiverne skal indberette fraværet i Nemrefusion.
4.3. Midlertidig
ret til dagpenge ved pasning af børn som følge af
covid-19
Der vil være mindre administrative
konsekvenser for erhvervslivet som følge af, at
arbejdsgiverne skal indberette fraværet i Nemrefusion samt
udarbejde erklæringer om, at lønmodtageren ikke kan
arbejde hjemmefra.
Der vil ikke være økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet, da det er en forudsætning for
udbetaling af dagpenge, at lønmodtageren ikke får
løn under fraværet.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
5.1. Forlængelse af den midlertidige periode med
ret til sygedagpenge for lønmodtagere, der er i øget
risiko ved smitte med covid-19, og for lønmodtagere, der er
pårørende til personer, der er i øget risiko
ved smitte med covid-19
Lovforslaget vil betyde, at borgere, der er i
målgruppen for ordningen, og som ikke har været
omfattet af ordningen før 1. januar 2021, skal indhente
lægelig dokumentation for, at de selv eller deres
pårørende er i øget risiko for et alvorligt
sygdomsforløb ved smitte med covid-19 samt erklæring
fra arbejdsgiveren om, at arbejdspladsen ikke kan indrettes i
overensstemmelse med Sundhedsstyrelsens anbefalinger, herunder ved
omplacering/hjemmearbejde, og at lønmodtageren helt fritages
for sin arbejdsforpligtelse.
5.2. Udvidet ret
for arbejdsgiver til refusion og for selvstændige til
sygedagpenge som følge af covid-19
Lovforslaget vil have administrative
konsekvenser for borgerne, idet en lønmodtager, som er
fraværende på grund af covid-19, vil skulle modtage og
svare på et underretningsbrev som følge af
arbejdsgivers anmodning om refusion fra første
sygefraværsdag.
Selvstændige erhvervsdrivende, som er
fraværende som følge af covid-19, skal anmode kommunen
om en blanket til brug for ansøgning om sygedagpenge fra
første sygefraværsdag.
5.3. Midlertidig
ret til dagpenge ved pasning af børn som følge af
covid-19
Der vil være administrative konsekvenser
for borgerne som følge af, at de skal sende en række
erklæringer til Udbetaling Danmark, som angiver, at de ikke
har flere omsorgsdage, ikke mere afspadsering og ikke kan arbejde
hjemme. Derudover skal borgeren sørge for at indhente
dokumentation for, at barnet er hjemsendt som følge af et
konkret tilfælde af covid-19.
6. Klima- og
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klima- og
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har ikke været
sendt i høring, da regeringen ønsker, at reglerne
skal træde i kraft hurtigst muligt. Under hensyntagen til, at
lovforslaget ønskes hastebehandlet, er lovforslaget ikke
sendt i høring i forbindelse med fremsættelse.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/Mindreudgifter (Hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anføre »Ingen«) | Negative konsekvenser/Merudgifter (Hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anføre »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Stat: Lovforslaget skønnes at
medføre merudgifter for 435,9 mio. kr. i 2021. Kommuner: Lovforslaget skønnes at
medføre merudgifter for 177,3 mio. kr. i 2021. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Forslaget forventes at medføre
betydelige økonomiske lettelser for erhvervslivet. | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Arbejdsgiverne skal anmode om refusion via
Nemrefusion, udarbejde erklæringer om lønmodtagerens
mulighed for hjemmearbejde m.v. samt anmelde fravær i
Nemrefusion. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Borgeren skal fortsat indhente diverse
erklæringer og indsende til enten kommunen eller Udbetaling
Danmark. Borgerne skal fortsat svare på et
underretningsbrev som følge af arbejdsgiverens anmodning om
refusion. | Klima- og miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering /Går videre
end minimumskrav i EU-regulering | JA | NEJ | | X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1.
Det fremgår af de gældende regler
i § 58 b, stk. 1, 1. pkt., i lov om sygedagpenge, jf.
lovbekendtgørelse nr. 107 af 2. februar 2020, med senere
ændringer, at en lønmodtager, der er i
ansættelse og i øvrigt opfylder lovens betingelser,
uanset at lønmodtageren ikke er uarbejdsdygtig efter §
7, til og med den 31. december 2020 har ret til sygedagpenge fra
kommunen, hvis lønmodtageren ikke kan varetage sit arbejde,
fordi lønmodtageren er i øget risiko ved smitte med
covid-19, jf. stk. 2.
Det fremgår af de gældende regler
i § 58 c, stk. 1, 1. pkt., at en lønmodtager, der er i
ansættelse og i øvrigt opfylder lovens betingelser,
uanset at lønmodtageren ikke er uarbejdsdygtig efter §
7, til og med den 31. december 2020 har ret til sygedagpenge fra
kommunen, hvis lønmodtageren ikke kan varetage sit arbejde,
fordi lønmodtageren er pårørende til en person,
der er i øget risiko for et alvorligt sygdomsforløb
ved smitte med covid-19, jf. stk. 2 og 3.
Det fremgår af de gældende regler
i § 58 d, stk. 1, at sygedagpenge efter dette kapitel til
lønmodtagere ansøges, beregnes og udbetales efter
lovens almindelige regler. Det fremgår af § 58 d, stk.
2, at uanset § 24, § 25, stk. 1, § 27, stk. 1, og
§ 29, stk. 1, træffer kommunen afgørelse om at
forlænge sygedagpengeperioden til og med den 31. december
2020 for en person, der efter §§ 58 b og 58 c har ret til
sygedagpenge, og som inden den 31. december 2020 når det
tidspunkt, hvor der efter § 24, stk. 1, er udbetalt
sygedagpenge, herunder nedsatte sygedagpenge eller løn under
sygdom, i mere end 22 uger i de 9 forudgående
kalendermåneder eller efter § 25, stk. 1, er udbetalt
sygedagpenge, herunder nedsatte sygedagpenge eller løn under
sygdom, i mere end 26 uger i de 12 forudgående
kalendermåneder.
Det fremgår af de gældende regler
i § 58 f, stk. 1, at en person, der modtager sygedagpenge
efter §§ 58 b - 58 d, og som bliver uarbejdsdygtig
på grund af egen sygdom, har ret til udbetaling af
sygedagpenge til og med den 31. december 2020, uanset om personen
inden den 31. december 2020 når det tidspunkt, hvor der efter
§ 24, stk. 1, er udbetalt sygedagpenge, herunder nedsatte
sygedagpenge eller løn under sygdom, i mere end 22 uger i de
9 forudgående kalendermåneder, eller efter § 25,
stk. 1, er udbetalt sygedagpenge, herunder nedsatte sygedagpenge
eller løn under sygdom, i mere end 26 uger i de 12
forudgående kalendermåneder. Hvis personen inden den
31. december 2020 ikke længere er uarbejdsdygtig på
grund af egen sygdom, vil personen til og med den 31. december 2020
have ret til udbetaling af sygedagpenge efter §§ 58 b-58
d.
Det fremgår af de gældende regler
i § 58 f, stk. 3, 1. pkt., at for en person, der er omfattet
af stk. 1, og som fortsat er uarbejdsdygtig på grund af egen
sygdom og har nået det tidspunkt, hvor der efter § 24,
stk. 1, er udbetalt sygedagpenge, herunder nedsatte sygedagpenge
eller løn under sygdom, i mere end 22 uger i de 9
forudgående kalendermåneder, træffer kommunen
inden den 31. december 2020 afgørelse om, hvorvidt
sygedagpengeperioden kan forlænges efter en af bestemmelserne
i § 27, stk. 1, eller personen har ret til at få et
jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse efter
§ 27, stk. 3.
Det foreslås, at i § 58 b, stk. 1, 1. pkt., § 58 c, stk. 1,
1. pkt., to steder i § 58 d, stk.
2, to steder i § 58 f, stk. 1, 1.
pkt., to steder i § 58 f, stk. 1,
2. pkt., og i § 58 f, stk. 3, 1.
pkt., ændres den 31. december 2020 til den 31. marts
2021.
Ændringen i § 58 b, stk. 1, 1.
pkt., vil betyde, at en lønmodtager, der er i
ansættelse og i øvrigt opfylder lovens betingelser,
uanset at lønmodtageren ikke er uarbejdsdygtig efter §
7, frem til og med den 31. marts 2021 vil have ret til sygedagpenge
fra kommunen, hvis lønmodtageren ikke kan varetage sit
arbejde, fordi lønmodtageren er i øget risiko ved
smitte med covid-19.
Ordningen stiller krav om erklæring fra
egen læge og erklæring fra arbejdsgiveren, jf. §
58 b, stk. 2. For personer, som allerede har fået tilkendt
sygedagpenge efter § 58 b, vil udbetalingen af sygedagpenge
dog kunne fortsætte efter 31. december 2020 uden krav om ny
ansøgning, ny lægeerklæring eller ny
arbejdsgivererklæring.
Ændringen i § 58 c, stk. 1, 1.
pkt., vil betyde, at en lønmodtager, der er i
ansættelse og i øvrigt opfylder lovens betingelser,
uanset at lønmodtageren ikke er uarbejdsdygtig efter §
7, til og med den 31. marts 2021 vil have ret til sygedagpenge fra
kommunen, hvis lønmodtageren ikke kan varetage sit arbejde,
fordi lønmodtageren er pårørende til en person,
der er i øget risiko for et alvorligt sygdomsforløb
ved smitte med covid-19, jf. stk. 2 og 3.
Ordningen stiller krav om erklæring fra
egen læge og erklæring fra arbejdsgiveren, jf. §
58 c, stk. 3. For personer, som allerede har fået tilkendt
sygedagpenge efter § 58 c, vil udbetalingen af sygedagpenge
dog kunne fortsætte efter 31. december 2020 uden krav om ny
ansøgning, ny lægeerklæring eller ny
arbejdsgivererklæring.
Ændringerne i § 58 d, stk. 2, vil
betyde, at såfremt lønmodtageren i forløbet
når revurderingstidspunktet efter § 24, stk. 1, eller
§ 25, stk. 1, vil kommunen automatisk træffe
afgørelse om forlængelse frem til ordningens
udløb den 31. marts 2021, uden at betingelserne i
forlængelsesreglerne i § 27, stk. 1, eller § 29,
stk. 1, vil skulle være opfyldt.
Ændringen i § 58 f, stk. 1, vil
betyde, at for en person, der modtager sygedagpenge efter
§§ 58 b - 58 d, og som bliver uarbejdsdygtig på
grund af egen sygdom, vil der være ret til udbetaling af
sygedagpenge frem til og med den 31. marts 2021, også selvom
personen når revurderingstidspunktet, hvor kommunen efter
lovens øvrige regler vil skulle tage stilling til, om
udbetalingen af sygedagpengene kan forlænges. Det vil sige,
at hvis en person f.eks. - fordi personen har modtaget sygedagpenge
efter kapitel 21 a - egentlig umiddelbart efter sin første
"rigtige" sygedag har modtaget sygedagpenge i mere end 22 uger, og
dermed egentlig har brugt sin sygedagpengeperiode, vil personen
få ret til at modtage sygedagpenge frem til og med den 31.
marts 2021, uanset om personen måtte opfylde betingelserne
for forlængelse i § 27, stk. 1, eller § 29.
Ændringen i § 58 f, stk. 3, vil
betyde, at hvis personen fortsat er uarbejdsdygtig på grund
af egen sygdom, når den midlertidige ordning for personer i
øget risiko for et alvorligt sygdomsforløb ved smitte
med covid-19 er ved at udløbe, vil kommunen skulle tage
stilling til, om personens udbetaling af sygedagpenge kan
forlænges efter lovens almindelige forlængelsesregler.
Det gælder også, selvom personen evt. allerede på
det tidspunkt, hvor kommunen vil skulle tage stilling til, om en af
forlængelsesreglerne kan anvendes, har modtaget sygedagpenge
i f.eks. 30 uger. Kommunen må behandle sagen, som om
revurderingstidspunktet blev nået i marts 2021, og tage
stilling til en eventuel forlængelse.
Herved sikres de lønmodtagere, som
omfattes af ordningen, en ydelse frem til og med den 31. marts
2021, hvis betingelserne er opfyldt i perioden.
Til §
2
Til nr. 1.
Det fremgår af § 2, stk. 3, i lov
nr. 212 af 17. marts 2020 om ændring af lov om sygedagpenge
(Udvidet ret for arbejdsgiver til refusion og for
selvstændige til sygedagpenge som følge af covid-19),
at loven ophæves den 1. januar 2021.
Det fremgår af § 3, stk. 3, i samme
lov, at for fraværsdage før den 1. januar 2021 finder
bestemmelserne i §§ 43 a og 53 b i lov om sygedagpenge,
som affattet ved denne lovs § 1, anvendelse, selv om
ansøgning er indgivet efter lovens ophævelse, eller
hvis ansøgning ikke er færdigbehandlet efter lovens
ophævelse.
Det foreslås, at i § 2, stk. 3, og i § 3, stk. 3, ændres den 1. januar
2021 til den 1. april 2021.
Ændringen i § 2, stk. 3, vil
betyde, at der i den forlængede periode til og med den 31.
marts 2021 fortsat vil kunne udbetales sygedagpenge fra
første sygefraværsdag til selvstændige
erhvervsdrivende, hvis uarbejdsdygtigheden på grund af egen
sygdom skyldes covid-19. De selvstændige erhvervsdrivende vil
desuden i den forlængede periode fortsat få ret til
sygedagpenge for den periode, hvor de ikke kan varetage deres
arbejde på grund af en anbefaling fra sundhedsmyndighederne
til bestemte grupper om hjemmeophold på grund af konkrete
forhold i forbindelse med covid-19, selvom de ikke opfylder
sygedagpengelovens almindelige krav om at være uarbejdsdygtig
på grund af egen sygdom.
Sygedagpengelovens almindelige regler om
beskæftigelseskrav m.v. skal fortsat være opfyldt, og
sygedagpengene beregnes og udbetales fortsat efter de almindelige
regler i sygedagpengeloven.
Forslaget vil betyde, at for perioder fra og
med den 1. april 2021 vil selvstændige erhvervsdrivende ikke
længere kunne opnå ret til sygedagpenge efter ordningen
i de første 2 uger af en sygeperiode.
Forslaget vil også betyde, at der i den
forlængede periode til og med den 31. marts 2021 fortsat vil
kunne ydes sygedagpengerefusion for løn eller sygedagpenge,
der bliver udbetalt i arbejdsgiverperioden fra
lønmodtagerens første sygefraværsdag
vedrørende lønmodtagere, hvis uarbejdsdygtigheden
på grund af egen sygdom skyldes covid-19. Arbejdsgiver vil
desuden i den forlængede periode fortsat kunne opnå ret
til refusion vedrørende en lønmodtager, der i
øvrigt opfylder lovens betingelser bortset fra at være
uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom, når der er tale
om, at lønmodtageren ikke kan varetage sit arbejde på
grund af en anbefaling fra sundhedsmyndighederne til bestemte
grupper om hjemmeophold på grund af konkrete forhold i
forbindelse med covid-19.
Sygedagpengelovens almindelige regler om
beskæftigelseskrav m.v. skal fortsat være opfyldt, og
sygedagpengene beregnes og udbetales efter de almindelige regler i
sygedagpengeloven.
Forslaget vil endvidere betyde, at for
perioder fra og med den 1. april 2021 vil en arbejdsgiver ikke
længere kunne opnå ret til refusion efter
ordningen.
Ændringen i § 3, stk. 3, vil
betyde, at for fraværsdage før den 1. april 2021
finder bestemmelserne i §§ 43 a og 53 b i lov om
sygedagpenge, som affattet ved denne lovs § 1, anvendelse,
selv om ansøgning er indgivet efter lovens ophævelse,
eller hvis ansøgning ikke er færdigbehandlet efter
lovens ophævelse.
Det betyder f.eks., at hvis en
selvstændig erhvervsdrivende har fravær omfattet af
§ 43 a i perioden fra den 25. marts 2021 til den 3. april
2021, vil den selvstændige også efter 1. april 2021
kunne anmode om og få sygedagpenge for perioden fra den 25.
marts til og med 31. marts 2021.
Til §
3
Til nr. 1.
Det fremgår af de gældende regler
i § 26 c, stk. 1, 1. pkt., i barselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 106 af 2. februar 2020 med senere
ændringer, at Udbetaling Danmark for perioden til og med den
31. december 2020 kan udbetale dagpenge efter §§ 26 a og
26 b for sammenlagt op til 10 fraværsdage vedrørende
det enkelte barn.
Det foreslås i § 26 c, stk. 1, 2. pkt., at Udbetaling
Danmark for perioden fra og med den 1. januar 2021 til og med den
31. marts 2021 kan udbetale dagpenge efter §§ 26 a og 26
b for sammenlagt op til 10 fraværsdage vedrørende det
enkelte barn.
Forslaget betyder, at en lønmodtager i
et ansættelsesforhold eller en selvstændig
erhvervsdrivende, som er forælder til et barn under 14
år, der hjemsendes som følge af et eller flere
konkrete smittetilfælde med covid-19 i dagtilbuddet, skolen
eller institutionen m.v., vil kunne få ret til dagpenge efter
den gældende § 26 a til pasning af barnet fra Udbetaling
Danmark i den forlængede periode.
Det er forudsat, at hjemsendelsen sker efter
sundhedsmyndighedernes retningslinjer.
Ændringen vil også betyde, at en
lønmodtager i et ansættelsesforhold eller en
selvstændig erhvervsdrivende, som er forælder til et
barn under 14 år, der er konstateret smittet med covid-19 og
af denne årsag ikke kan komme i dagtilbud, skole eller
institution m.v., vil kunne få ret til dagpenge efter den
gældende § 26 b til pasning af barnet fra Udbetaling
Danmark i den forlængede periode.
Det er efter § 26 b, stk. 3, 1. pkt., en
betingelse, at der foreligger en positiv covid-19 test for
barnet.
Der ændres ved dette lovforslag i
øvrigt ikke på betingelserne i forhold til at
være omfattet af ordningen, herunder at
beskæftigelseskravet efter lovens §§ 27 eller 28
skal være opfyldt.
Det vil derfor fortsat være en
betingelse, at forælderen som lønmodtager ikke har
mulighed for at arbejde hjemmefra eller som selvstændig
erhvervsdrivende at drive sin virksomhed hjemmefra. Er
forælderen lønmodtager, vil det desuden være en
betingelse, at forælderen ikke har barnets sygedage, hvis
barnet er smittet med covid-19, omsorgsdage eller afspadsering, der
kan bruges til pasning af barnet, og at der ikke udbetales
løn eller holdes ferie fra arbejdsgiveren for samme dag.
Deler forældrene bopæl og er lønmodtagere eller
selvstændige erhvervsdrivende, vil det være en
betingelse, at begge forældre opfylder nævnte
betingelser. Disse regler fremgår af lovens § 26 a, stk.
2, og § 26 b, stk. 2.
Dagpengene vil skulle beregnes og udbetales
efter lovens almindelige regler for beregning og udbetaling til
lønmodtagere og selvstændige, jf. § 26 c, stk. 1,
2. pkt.
Udbetaling Danmark vil i den foreslåede
periode alene kunne udbetale dagpenge efter §§ 26 a og 26
b for sammenlagt op til 10 fraværsdage vedrørende det
enkelte barn.
Men har forældrene to børn, der
er hjemsendte, vil begge forældre på den enkelte dag
kunne have ret til dagpenge i forhold til hvert af børnene.
Forældrene vil også kunne vælge at holde 10
enkelte dage for de to børn med en forælder pr.
dag.
Det vil ikke være et krav, at der er
tale om 10 sammenhængende dage. De 10 dage vil skulle ligge
på arbejdsdage, hvor lønmodtageren sædvanligvis
ville have været på arbejdet. Tilsvarende vil der for
den selvstændig erhvervsdrivende alene indgå dage, hvor
den selvstændige sædvanligvis udfører
indtægtsgivende aktiviteter.
Sker en hjemsendelse henover 1. januar 2021,
hvor forslaget forventes at træde i kraft, vil
lønmodtageren kunne få udbetalt dagpenge efter
gældende regler for fravær før den 1. januar
2021 og vil kunne få udbetalt dagpenge efter forslaget for
den periode, der ligger fra og med den 1. januar 2021 til og med
den 31. marts 2021, hvis betingelserne i øvrigt er
opfyldt.
Til §
4
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 31. december 2020.
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, idet det bemærkes,
at lov om sygedagpenge i øvrigt ikke finder anvendelse for
Færøerne og Grønland, jf. § 83 i lov om
sygedagpenge, og barselsloven i øvrigt ikke finder
anvendelse for Færøerne og Grønland, jf. §
60 i barselsloven.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om sygedagpenge, jf.
lovbekendtgørelse nr. 107 af 2. februar 2020, som
ændret bl.a. ved lov nr. 657 af 20. maj 2020, § 1 i lov
nr. 1335 af 11. september 2020 og senest ved § 2 i lov nr.
1642 af 19. november 2020, foretages følgende
ændring: | | | | § 58 b. En
lønmodtager, der er i ansættelse og i øvrigt
opfylder lovens betingelser, har, uanset at lønmodtageren
ikke er uarbejdsdygtig efter § 7, til og med den 31. december
2020 ret til sygedagpenge fra kommunen, hvis lønmodtageren
ikke kan varetage sit arbejde, fordi lønmodtageren er i
øget risiko ved smitte med covid-19, jf. stk. 2. Retten til
sygedagpenge gælder, uanset at lønmodtageren på
første fraværsdag er omfattet af
tidsbegrænsningen i § 24, stk. 1, eller § 25, stk.
1. Stk.
2… Stk.
3… § 58 c. En
lønmodtager, der er i ansættelse og i øvrigt
opfylder lovens betingelser, har, uanset at lønmodtageren
ikke er uarbejdsdygtig efter § 7, til og med den 31. december
2020 ret til sygedagpenge fra kommunen, hvis lønmodtageren
ikke kan varetage sit arbejde, fordi lønmodtageren er
pårørende til en person, der er i øget risiko
for et alvorligt sygdomsforløb ved smitte med covid-19, jf.
stk. 2 og 3. Retten til sygedagpenge gælder, uanset at
lønmodtageren på første fraværsdag er
omfattet af tidsbegrænsningen i § 24, stk. 1, eller
§ 25, stk. 1. Stk.
2… Stk.
3… Stk.
4… § 58
d… Stk. 2. Uanset
§ 24, § 25, stk. 1, § 27, stk. 1, og § 29, stk.
1, træffer kommunen afgørelse om at forlænge
sygedagpengeperioden til og med den 31. december 2020 for en
person, der efter §§ 58 b og 58 c har ret til
sygedagpenge, og som inden den 31. december 2020 når det
tidspunkt, hvor der efter § 24, stk. 1, er udbetalt
sygedagpenge, herunder nedsatte sygedagpenge eller løn under
sygdom, i mere end 22 uger i de 9 forudgående
kalendermåneder eller efter § 25, stk. 1, er udbetalt
sygedagpenge, herunder nedsatte sygedagpenge eller løn under
sygdom, i mere end 26 uger i de 12 forudgående
kalendermåneder. Stk.
3… § 58 f. En
person, der modtager sygedagpenge efter §§ 58 b-58 d, og
som bliver uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom, har ret
til udbetaling af sygedagpenge til og med den 31. december 2020,
uanset om personen inden den 31. december 2020 når det
tidspunkt, hvor der efter § 24, stk. 1, er udbetalt
sygedagpenge, herunder nedsatte sygedagpenge eller løn under
sygdom, i mere end 22 uger i de 9 forudgående
kalendermåneder eller efter § 25, stk. 1, er udbetalt
sygedagpenge, herunder nedsatte sygedagpenge eller løn under
sygdom, i mere end 26 uger i de 12 forudgående
kalendermåneder. Hvis personen inden den 31. december 2020
ikke længere er uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom,
har personen til og med den 31. december 2020 ret til udbetaling af
sygedagpenge efter §§ 58 b-58 d. Stk.
2… Stk. 3. For en
person, der er omfattet af stk. 1, og som fortsat er uarbejdsdygtig
på grund af egen sygdom og har nået det tidspunkt, hvor
der efter § 24, stk. 1, er udbetalt sygedagpenge, herunder
nedsatte sygedagpenge eller løn under sygdom, i mere end 22
uger i de 9 forudgående kalendermåneder, træffer
kommunen inden den 31. december 2020 afgørelse om, hvorvidt
sygedagpengeperioden kan forlænges efter en af bestemmelserne
i § 27, stk. 1, eller personen har ret til at få et
jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse efter
§ 27, stk. 3. Hvis personen er omfattet af persongruppen i
§ 25 og personen har nået det tidspunkt, hvor der efter
§ 25, stk. 1, er udbetalt sygedagpenge, herunder nedsatte
sygedagpenge eller løn under sygdom, i mere end 26 uger i de
12 forudgående kalendermåneder, træffer kommunen
dog afgørelse om, hvorvidt sygedagpengeperioden kan
forlænges efter § 29. | | 1. I § 58 b, stk. 1, 1. pkt., § 58 c, stk. 1, 1. pkt., to steder i
§ 58 d, stk. 2, to steder i § 58 f, stk. 1, 1. pkt., to steder i
§ 58 f, stk. 1, 2. pkt., og i
§ 58 f, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »den 31. december 2020« til: »den
31. marts 2021«. | | | | | | § 2 | | | | | | I lov nr. 212 af 17. marts 2020 om
ændring af lov om sygedagpenge (Udvidet ret for arbejdsgiver
til refusion og for selvstændige til sygedagpenge som
følge af covid-19) foretages følgende
ændring: | | | | § 2 | | 1. I § 2, stk. 3, og § 3, stk. 3, ændres »den 1.
januar 2021« til: »den 1. april 2021«. | Stk.
1… Stk.
2… Stk. 3.
§§ 43 a og 53 b i lov om sygedagpenge som affattet ved
denne lovs § 1 ophæves den 1. januar 2021. | | | | | | § 3 | | | Stk.
1… Stk.
2… Stk. 3. For
fraværsdage før den 1. januar 2021 finder
bestemmelserne i §§ 43 a og 53 b i lov om sygedagpenge
som affattet ved denne lovs § 1 anvendelse, selv om
ansøgning er indgivet efter lovens ophævelse, eller
hvis ansøgning ikke er færdigbehandlet efter lovens
ophævelse. | | | | | § 3 | | | | | | I barselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 106 af 2. februar 2020, som
ændret ved § 2 i lov nr. 1335 af 11. september 2020,
§ 3 i lov nr. 1337 af 11. september 2020 og lov nr. 1427 af
29. september 2020, foretages følgende ændring: | | | | § 26 c.
Udbetaling Danmark kan for perioden til og med den 31. december
2020 udbetale dagpenge efter §§ 26 a og 26 b for
sammenlagt op til 10 fraværsdage vedrørende det
enkelte barn. Dagpengene beregnes og udbetales efter lovens
almindelige regler for beregning og udbetaling til
lønmodtagere og selvstændige. Der kan kun udbetales
dagpenge til én forælder pr. dag, barnet er hjemme, og
der kan kun udbetales dagpenge for hele fraværsdage. En
forælder kan kun få udbetalt dagpenge for ét
barn pr. dag. Ansøges der om dagpenge for mere end 10 dage
for det enkelte barn, udbetales dagpengene for dagene i den
rækkefølge, som Udbetaling Danmark har modtaget den
nødvendige dokumentation for dagene. Stk.
2… Stk.
3… | | 1. I § 26 c, stk. 1, indsættes efter 1.
pkt. som 2. pkt.: »Udbetaling Danmark kan for perioden
fra og med den 1. januar 2021 til og med den 31. marts 2021
udbetale dagpenge efter §§ 26 a og 26 b for sammenlagt op
til 10 fraværsdage vedrørende det enkelte
barn.« |
|