Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 14. december 2020
1. Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsordens § 13, stk. 1,
om, at der skal gå 30 dage fra lovforslagets
fremsættelse, til det kan vedtages ved 3. behandling.
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsordens § 8 a, stk. 2,
om, at der skal gå 2 dage fra offentliggørelsen af
betænkningen, til lovforslaget kommer til 2. behandling, og
fra bestemmelsen i § 13, stk. 1, således at 3.
behandling kan finde sted tidligere end 2 dage efter 2.
behandling.
2. Ændringsforslag med
bemærkninger
Der er stillet 4 ændringsforslag til
lovforslaget. Nye Borgerliges medlem af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1. Beskæftigelsesministeren har
stillet ændringsforslag nr. 2-4.
3. Indstillinger
Et mindretal i
udvalget (V, DF, RV og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af ministeren stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil redegøre for sin
stilling til ændringsforslaget fra NB ved 2. behandling.
Et andet
mindretal i udvalget (S, SF og ALT) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de af ministeren
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod det af
NB stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af ministeren stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod det af NB
stillede ændringsforslag. Såfremt det af NB stillede
ændringsforslag vedtages, vil mindretallet redegøre
for sin stilling til lovforslaget ved 3. behandling.
Et fjerde
mindretal i udvalget (NB) indstiller lovforslaget til vedtagelse med ændringsforslag nr. 1 og
4. Mindretallet vil redegøre for sin stilling til
ændringsforslag nr. 2 og 3 ved 2. behandling.
Et femte
mindretal i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale
Venstre og Det Konservative Folkeparti
Danmark står i en alvorlig
økonomisk situation, hvor ledighedskøen siden marts
er vokset med over 20.000 personer og mange danskere har mistet
deres arbejde. Vi skal gøre, hvad vi kan for at holde
hånden under danske virksomheder og danske
arbejdspladser.
Venstres, Dansk Folkepartis, Radikale
Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget
støtter den trepartsaftale, som regeringen har indgået
med arbejdsmarkedets parter. Det er en aftale, som har til
formål at undgå yderligere afskedigelser i den aktuelle
krise.
For V, DF, RV og KF er det afgørende
at begrænse antallet af afskedigelser så meget som
muligt og samtidig sikre, at der bliver skabt nye danske
arbejdspladser, så de borgere, der bliver ledige, hurtigst
muligt kan komme tilbage i arbejde.
Aftalen bidrager til, at mange danske
lønmodtagere ikke mister deres job som følge af den
økonomiske situation, Danmark står i. I stedet kan
virksomhederne dele det arbejde, der er, mellem medarbejderne. Det
støtter V, DF, RV og KF.
Men partierne havde gerne set, at aftalen
hjalp endnu flere danske lønmodtagere. Med aftalen får
landsdækkende arbejdsgiver- og
lønmodtagerorganisationer mulighed for at »aftale at
åbne mulighed for at virksomheder nedsætter
arbejdstiden inden for de pågældende organisationernes
overenskomstområde med op til 80 pct. frem for de
nuværende maksimale 50 pct. En aftale mellem en
landsdækkende arbejdsgiverorganisation og en
landsdækkende lønmodtagerorganisation om mulighed for
udvidet nedsættelse af arbejdstiden vil alene gælde for
personer inden for den relevante faggruppe, og som er ansat under
den pågældende overenskomst.«
Den ekstra fleksibilitet, der er i denne
trepartsaftale, omfatter således kun virksomheder, der er
omfattet af en landsdækkende overenskomst.
Dermed udelukkes rigtig mange danske
lønmodtagere, som ikke er omfattet af en overenskomst. V,
DF, RV og KF havde gerne set, at man med forslaget hjalp alle
virksomheder og alle lønmodtagere.
Siden 1. behandling af dette lovforslag
vedrørende trepart?saftalen er der indgået en ny
trepartsaftale om lønkompensation gældende for alle
virksomheder og for hele landet - i lighed med aftalen fra marts
2020 - og derved er alle virksomheder sikret et alternativ til
arbejdsfordeling. Hertil kommer, at man nu kan få
lønkompensation på p-nummer-niveau, hvilket er en klar
og nødvendig forbedring for de berørte virksomheder,
og det medvirker til at skabe den nødvendige fleksibilitet i
lønkompensationsordningen.
Ud fra en samlet vurdering støtter
V, DF, RV og KF den indgåede trepartsaftale mellem regeringen
og arbejdsmarkedets parter.
Enhedslisten
Det er afgørende for Enhedslistens
medlemmer af udvalget, at lønmodtagerne ikke mister deres
arbejde som følge af coronakrisen. Den midlertidige ordning
om arbejdsfordeling kan modvirke fyringer, og derfor støtter
EL lovforslaget. EL er blevet betrygget i, at lønmodtagernes
retsstilling og kollektive aftaler ikke svækkes, og at der er
værn mod en mulig spekulation i overarbejde fra
arbejdsgivernes side.
Med forlængelsen af den først
etablerede arbejdsfordelingsordning er der sket en væsentlig
udvidelse af ordningen. Den kan nu vare i 12 måneder og under
visse forhold rumme en ledighedsprocent på helt op til 80
pct. mod henholdsvis 4 måneder og 50 pct. i den tidligere
ordning. Enhedslisten ville derfor have fundet det naturligt, at
der i højere grad havde været fastsat regler for
minimumstimetal pr. dag, ligesom EL havde forventet et lidt
længere varsel ved etablering af en arbejdsfordeling.
For EL har det desuden været
afgørende, at dagpengesatsen forhøjes fra 19.083 kr.
til 23.000 kr. pr. måned i forbindelse med den
covid-19-relaterede arbejdsfordeling. Lønmodtagerne og deres
faglige organisationer har længe og med særlig styrke
under coronakrisen påpeget, at dagpengedækningen er alt
for lav, og at dette har medvirket til at skabe en reel utryghed
på arbejdsmarkedet. EL opfatter det som et gennembrud for
bedre dagpengedækning og ser det som det første skridt
til en genopretning af dagpengesystemet.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(NB), tiltrådt af et mindretal
(LA):
1) I
den under nr. 2 foreslåede
affattelse af § 1, stk. 4,
udgår »kollektiv overenskomst samt«.
[Udvidelse af adgangen til at
nedsætte arbejdstiden med op til 80 pct.]
Til § 2
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af NB):
2)
Efter nr. 1 indsættes som nye numre:
»01. I §
49, stk. 3, nr. 2, ændres »eller« til:
»,«, og i nr. 3
ændres ».« til: », eller«.
02. I
§ 49, stk. 3, indsættes som
nr. 4:
»4)
dagpenge udbetalt under den midlertidige arbejdsfordelingsordning,
jf. lov om adgang til iværksættelse af midlertidig
arbejdsfordeling som led i håndteringen af covid-19, frem til
og med den 31. december 2021.««
[Udbetaling af dagpenge i
forbindelse med en arbejdsfordeling og udbetaling af dagpenge under
den midlertidige arbejdsfordelingsordning forlænger
beregningsperioden]
3)
Efter nr. 2 indsættes som nye numre:
»03. I §
53, stk. 17, nr. 3, udgår »eller«, og i
nr. 4 ændres ».« til:
», eller«.
04. I
§ 53, stk. 17, indsættes som
nr. 5:
»5)
perioder med dagpenge udbetalt under den midlertidige
arbejdsfordelingsordning, jf. lov om adgang til
iværksættelse af midlertidig arbejdsfordeling som led i
håndteringen af covid-19, frem til og med den 31. december
2021.««
[Udbetaling af dagpenge i
forbindelse med en arbejdsfordeling og udbetaling af dagpenge under
den midlertidige arbejdsfordelingsordning forlænger
optjeningsperioden]
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
4) I
nr. 6 affattes den indledende tekst
således:
»I § 55 a,
stk. 1, indsættes som 2.
pkt.:«
[Lovteknisk korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at ændre
affattelsen af bemyndigelsesbestemmelsen, der regulerer adgangen
til at fastsætte nærmere regler om de betingelser og
rammer, som er gældende for midlertidig arbejdsfordeling, ved
administrativ forskrift.
Således foreslås det, at
»kollektiv overenskomst samt« udgår, så
ikke alene arbejdsgivere, der overenskomstmæssigt har adgang
hertil, men enhver arbejdsgiver i den private sektor får
mulighed for at nedsætte arbejdstiden med op til 80 pct.
Der vil med forslaget være en tale om
en udvidelse af adgangen til at nedsætte arbejdstiden med op
til 80 pct. i forhold til det i trepartsaftalen fra november 2020
anførte, da det efter trepartsaftalen alene var via en
aftale mellem en landsdækkende arbejdsgiverorganisation og en
landsdækkende lønmodtagerorganisation, at arbejdstiden
skulle kunne nedsættes med mere end 50 pct.
Økonomiske
konsekvenser
Det skønnes med betydelig
usikkerhed, at ændringsforslaget vil medføre
offentlige merudgifter før skat og tilbageløb (inkl.
adfærd) på i alt 410,9 mio. kr. i perioden 2020-2023,
jf. tabel 1. Det svarer til 359,9 mio.
kr. efter skat og tilbageløb (inkl. adfærd) i samme
periode.
Tabel 1
Økonomiske
konsekvenser ved ændringsforslag om udvidelse af adgang til
nedsættelse af arbejdstid med op til 80 pct.
Mio. kr.
(2021-pl) |
| 2021 | 2022 | 2023 | Samlede merudgifter før skat og
tilbageløb (inkl. adfærd) |
| 372,2 | 4,4 | 15,4 | Samlede merudgifter efter skat og
tilbageløb (inkl. adfærd) |
| 326,9 | 3,7 | 13,1 |
|
Anm: Tallene er afrundet til nærmeste
hundrede tusinde, og derfor kan afvige ved summering. Det
skønnes, at antallet på den nye midlertidig
arbejdsfordelingsordning er ca. 14.000, hvis man medregner de
ikkeforsikrede, som køber sig adgang. Det skønnes, at
antallet på den gamle arbejdsfordelingsordning er 1.000.
Til nr. 2
Efter det gældende § 49, stk. 3,
i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 199 af 11. marts 2020, kan perioden
for beregning af dagpengesatsen (beregningsperioden) på 24
måneder eller for selvstændige erhvervsdrivende 5
år, forlænges på grundlag af perioder, hvor
medlemmet modtager
1) sygedagpenge efter lov om
sygedagpenge,
2) dagpenge efter lov om ret til orlov og
dagpenge ved barsel eller
3) støtte efter lov om social
service til pasning af handicappet eller alvorligt sygt barn eller
af nærtstående, der ønsker at dø i eget
hjem.
Eventuel beskæftigelse i perioden kan
indgå i satsberegningen.
De gældende regler betyder, at hvis
et medlem ikke har arbejde eller har nedsat arbejde i et vist
omfang, kan det få betydning for satsberegningen.
Når beskæftigelsen som
følge af den midlertidige arbejdsfordelingsordning er nedsat
i længere tid (op til 16 måneder regnet fra den 14.
september 2020), jf. lovforslagets § 1, nr. 1, eventuelt i
kombination med en lavere indkomst på grund af
arbejdstidsnedsættelsen, der efter lovforslaget vil kunne
være op til 80 pct. i nogle tilfælde, kan konsekvensen
af de gældende regler være, at den ledige får
beregnet en meget lav sats, idet størstedelen af beregningen
vil ske på grundlag af medlemmets nedsatte løn under
arbejdsfordelingen. Jo længere tid med arbejdsfordeling, jo
større betydning for genoptjening og satsberegning.
Det foreslås derfor, at § 49,
stk. 3, ændres, således at beregningsperioden vil blive
forlænget, hvis der forekommer perioder, hvor medlemmet
modtager dagpenge udbetalt under den midlertidige
arbejdsfordelingsordning, jf. lov om adgang til
iværksættelse af midlertidig arbejdsfordeling som led i
håndteringen af covid-19, frem til og med den 31. december
2021.
Forslaget betyder, at beregningsperioden
vil blive forlænget bagud i tid med en periode svarende til
perioden med dagpenge under deltagelse i en midlertidig
arbejdsfordelingsordning. Forslaget betyder videre, at
beskæftigelse, der ligger i perioden med dagpenge under
deltagelse i en midlertidig arbejdsfordelingsordning, fortsat vil
kunne indgå i en beregningsperiode.
Det vil betyde, at medlemmet mindst vil
have de samme rettigheder i forhold til satsberegning før
som efter perioden med dagpenge og midlertidig
arbejdsfordeling.
Der foreslås desuden
gennemført nødvendige konsekvensændringer af
bestemmelsen.
Til nr. 3
Efter det gældende § 53, stk.
17, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. kan perioden for
optjening af indkomst- eller beskæftigelseskravet
(optjeningsperioden) på 3 år eller for
selvstændige erhvervsdrivende 5 år forlænges
på grundlag af perioder, hvor medlemmet modtager
1) sygedagpenge efter lov om
sygedagpenge,
2) dagpenge efter lov om ret til orlov og
dagpenge ved barsel,
3) støtte efter lov om social
service til pasning af handicappet eller alvorligt sygt barn eller
af nærtstående, der ønsker at dø i eget
hjem, eller
4) perioder, hvor medlemmet har modtaget
dagpenge i den forlængede dagpengeperiode efter
udløbet af perioden i § 55, stk. 1, jf. § 56.
Optjeningsperioden kan dog kun
forlænges med op til 2 år. Denne periode kan dog
forlænges på grundlag af perioder med støtte
efter lov om social service til pasning af handicappet eller
alvorligt sygt barn eller af nærtstående, der
ønsker at dø i eget hjem, der overstiger perioden
på 2 år.
Eventuel beskæftigelse i perioden vil
kunne indgå i opgørelsen af dagpengeretten.
De gældende regler betyder, at hvis
et medlem ikke har arbejde eller har nedsat arbejde i et vist
omfang, kan det få betydning for optjening af retten til
dagpenge.
Når beskæftigelsen som
følge af den midlertidige arbejdsfordelingsordning er nedsat
i længere tid (op til 16 måneder), jf. lovforslagets
§ 1, nr. 1, eventuelt i kombination med en lavere indkomst,
kan konsekvensen af de gældende regler være, at det
bliver vanskeligt for nogle medlemmer overhovedet at blive
indplaceret eller genindplaceret i en dagpengeperiode, hvis de
bliver ledige efter afsluttet arbejdsfordeling.
Jo længere tid med arbejdsfordeling,
jo større betydning for optjening og genoptjening af
dagpengeretten.
Det foreslås derfor, at § 53,
stk. 17, ændres, således at optjeningsperioden for ret
til dagpenge vil blive forlænget, hvis der forekommer
perioder, hvor medlemmet modtager dagpenge udbetalt under den
midlertidige arbejdsfordelingsordning, jf. lov om adgang til
iværksættelse af midlertidig arbejdsfordeling som led i
håndteringen af covid-19, frem til og med den 31. december
2021.
Forslaget betyder, at optjeningsperioden
vil blive forlænget bagud i tid med en periode svarende til
perioden med dagpenge under deltagelse i en midlertidig
arbejdsfordelingsordning.
Forslaget betyder videre, at
beskæftigelse, der ligger i perioden med dagpenge under
deltagelse i en midlertidig arbejdsfordelingsordning, fortsat vil
kunne indgå i optjeningsperioden.
Det vil betyde, at medlemmet mindst vil
have de samme rettigheder i forhold til dagpengeret før som
efter perioden med dagpenge og midlertidig arbejdsfordeling.
Der foreslås desuden
gennemført nødvendige konsekvensændringer af
bestemmelsen.
Ændringsforslaget vurderes ikke at
have økonomiske konsekvenser for det offentlige. Det
skyldes, at der ved vurderingen af de økonomiske
konsekvenser ved arbejdsfordelingen ikke er medregnet en offentlige
besparelse, ved at nogle personer efter endt arbejdsfordeling enten
ikke vil være berettigede til dagpenge eller vil modtage en
lavere dagpengesats.
Til nr. 4
Ved en korrekturmæssig fejl er der
ikke blevet henvist til det styknummer i § 55 a i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., som indsættelsen skal
ske i.
Med ændringsforslaget rettes der op
på dette, således at det sikres, at indsætningen
sker i § 55 a, stk. 1.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 12. december
2020 og var til 1. behandling den 12. december 2020. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget er ikke forinden
fremsættelsen sendt i høring. Under hensyn til at
lovforslaget hastebehandles, er lovforslaget heller ikke sendt i
høring samtidig med fremsættelsen.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
6 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S)
Bjarne Laustsen (S) fmd. Jan
Johansen (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Kasper Sand Kjær
(S) Leif Lahn Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Samira Nawa
(RV) Kathrine Olldag (RV) Karsten Hønge (SF) Halime Oguz
(SF) Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian Juhl
(EL) Torsten Gejl (ALT) Hans Andersen (V) Anne Honoré
Østergaard (V) Carsten Kissmeyer (V) Morten Dahlin (V) nfmd. Anni Matthiesen (V) Ulla
Tørnæs (V) Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik
Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Naser Khader (KF)
Birgitte Bergman (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh
(LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |