Fremsat den 10. december 2020 af sundheds- og ældreministeren (Magnus Heunicke)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om godtgørelse
til andenhåndseksponerede asbestofre
(Udvidelse af
godtgørelsesordningen)
§ 1
I lov om godtgørelse til
andenhåndseksponerede asbestofre, jf. lov nr. 552 af 29. maj
2018, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 1 indsættes efter stk. 2
som nyt stykke:
»Stk. 3.
Uden for de tilfælde, der fremgår af stk. 2, kan en
ansøger opnå godtgørelse efter stk. 1, hvis
ansøgeren:
1) er
diagnosticeret med lungehindekræft (malignt pleura
mesotheliom), bughindekræft (malignt mesotheliom i bughinden)
eller testikelhindekræft (malignt mesotheliom i
testikelhinden), der er bekræftet ved patologisk
undersøgelse af vævsprøve,
2) har
været udsat for en industriel smittekilde gennem ikke
erhvervsmæssigt ophold i nærheden af en sådan
kilde og
3) ikke med
overvejende sandsynlighed har været udsat for anden relevant
eksponering, der er årsag til sygdommens opståen,
herunder ved egen direkte erhvervsmæssig
eksponering.«
Stk. 3-4 bliver herefter stk. 4-5.
2. I
§ 3, stk. 1, stk. 2, 2. pkt., og
stk. 3, ændres »Styrelsen
for Patientsikkerhed« til: »Styrelsen for
Patientklager«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2021.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Med lovforslaget ønsker regeringen at
gennemføre en ændring af lov om godtgørelse til
andenhåndseksponerede asbestofre med henblik på at
sikre, at alle personer, der har været udsat for en
industriel smittekilde gennem ikke erhvervsmæssigt ophold i
nærheden af en sådan kilde, bliver omfattet af
godtgørelsesordningen.
Som det er i dag, kan personer som er eller
har været en del af husstanden til en person, der har
været direkte erhvervsmæssigt udsat for asbestfibre, og
som har fået diagnosticeret asbestudløst kræft
som følge af indirekte eksponering for asbestfibre,
ansøge om godtgørelse.
Sundheds- og Ældreministeriet
foreslår med lovforslaget at udvide den eksisterende
godtgørelsesordningen for andenhåndseksponerede
asbestofre således, at det fremadrettet også bliver
muligt at tilgodese personer, der ikke har været en del af
husstanden til en person, der erhvervsmæssigt har været
direkte udsat for asbestfibre. For at kunne opnå
godtgørelse efter den foreslåede udvidelse af
ordningen, skal ansøgeren være diagnosticeret med
asbestudløst lungehindekræft, bughindekræft
eller testikelhindekræft, og ikke selv have været udsat
for erhvervsmæssig eksponering, men alligevel have
været udsat for en industriel smittekilde.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1
Gældende ret
Det følger af § 1, stk. 1, i lov
om godtgørelse til andenhåndseksponerede asbestofre
(asbestloven), at personer, der har udviklet asbestudløst
kræft efter andenhåndseksponering for asbestfibre,
efter ansøgning, der er indgivet senest den 31. december
2025, har ret til en godtgørelse på 170.000 kr. Der
kan kun ydes godtgørelse én gang, og ansøgere,
der allerede har fået udbetalt godtgørelse, er ikke
berettiget til yderligere godtgørelse.
Af asbestlovens § 1, stk. 2,
fremgår, at for at opnå godtgørelse, skal
ansøgeren være diagnosticeret med
lungehindekræft (malignt pleura mesotheliom)
bughindekræft (malignt mesotheliom i bughinden) eller
testikelhindekræft (malignt mesotheliom i testikelhinden).
Derudover skal ansøgeren have været udsat for
indirekte eksponering med asbestfibre, være eller have
været en del af husstanden til en person, der
erhvervsmæssigt har været direkte udsat for
asbestfibre, have haft en tidsmæssig relevant og tæt
kontakt til en person, der erhvervsmæssigt har været
direkte eksponeret for asbestfibre, og ikke med overvejende
sandsynlighed har været udsat for anden relevant
egen-eksponering, der er årsag til sygdommens opståen,
herunder ved egen direkte erhvervsmæssige eksponering.
Det følger af asbestlovens § 1,
stk. 3, at der ikke udbetales godtgørelse, hvis
ansøgeren er berettiget til erstatning eller
godtgørelse for lungehindekræft, bughindekræft
eller testikelkræft efter reglerne i lov om
arbejdsskadesikring.
Asbestlovens § 1, stk. 4,
fastsætter, at forældelseslovens regler ikke finder
anvendelse på den godtgørelse, der er anført i
stk. 1.
2.2
Sundheds- og Ældreministeriets overvejelser
Som det fremgår ovenfor, har visse
personer, der har udviklet asbestudløst kræft efter
andenhåndseksponering for asbestfibre, ret til en
godtgørelse på 170.000 kr.
I februar 2019 blev en undersøgelse af
tidligere elever, der havde gået på skole i en radius
af 100-750 meter fra eternitfabrikken i Aalborg, offentliggjort i
den videnskabelige artikel: "Environmental asbestos exposure in
childhood and risk of mesothelioma later in life: a long-term
follow-up register-based cohort study".
Undersøgelsen viste, at eleverne har
syv gange større risiko for lungehindekræft end
øvrige borgere. De elever, der gik i skole 250 meter nord
for fabrikken, havde den højeste forekomst af
lungehindekræft.
Undersøgelsen konkluderede, at
tidligere elever på skolerne, som også var naboer til
eternitfabrikken i Aalborg, senere i livet har en signifikant
forøget risiko for at udvikle lungehindekræft. Det
fremgår samtidig, at der er justeret for asbesteksponering
gennem erhverv eller via familiemedlemmer (som asbestloven
dækker).
Sundheds- og Ældreministeriet finder, at
alle personer, der har været udsat for en industriel
smittekilde gennem ikke erhvervsmæssigt ophold i
nærheden af en sådan kilde, og som på den
baggrund har udviklet lungehindekræft (malignt pleura
mesotheliom) bughindekræft (malignt mesotheliom i bughinden)
eller testikelhindekræft (malignt mesotheliom i
testikelhinden), bør være berettiget til en
godtgørelse, på lige fod med øvrige
andenhåndseksponerede asbestofre.
2.3 Den
foreslåede ordning
Det foreslås at indsætte et nyt
stk. 3 i § 1 i asbestloven, hvorefter den gældende
godtgørelsesordning for andenhåndseksponerede
asbestofre udvides til at omfatte alle personer der har været
udsat for en industriel smittekilde gennem ikke
erhvervsmæssigt ophold i nærheden af en industriel
smittekilde. En industriel smittekilde betegner i denne
sammenhæng en fabrik eller virksomhed, hvor der har
været fremstillet asbestholdige produkter. Denne persongruppe
vil således efter lovforslaget være berettiget til en
godtgørelse på lige fod med øvrige
andenhåndseksponerede asbestofre, der har udviklet
lungehindekræft (malignt pleura mesotheliom)
bughindekræft (malignt mesotheliom i bughinden) eller
testikelhindekræft (malignt mesotheliom i
testikelhinden).
Det vil være en betingelse for at
få adgang til godtgørelse, at ansøgeren er
diagnosticeret med lungehindekræft (malignt pleura
mesotheliom), bughindekræft (malignt mesotheliom i bughinden)
eller testikelhindekræft (malignt mesotheliom i
testikelhinden), der er bekræftet ved patologisk
undersøgelse af vævsprøve, at ansøgeren
har været udsat for en industriel smittekilde gennem ikke
erhvervsmæssigt ophold i nærheden af en sådan
kilde og at ansøgeren med overvejende sandsynlighed ikke har
været udsat for anden relevant eksponering, der er
årsag til sygdommens opståen.
For den udvidede godtgørelsesordning
vil gælde de samme regler, som for den eksisterende ordning.
Det betyder bl.a. at godtgørelsen vil udgøre 170.000
kr., og at den vil forudsætte, at der indgives en
ansøgning til Styrelsen for Patientklager, der modtager,
oplyser og afgør sagen. Styrelsen for Patientklager
foretager en individuel vurdering i hvert af de tilfælde,
hvor en person ansøger om godtgørelse. Vurderingen
foretages primært på grundlag af de lægelige
oplysninger, der medsendes ansøgningen, og de oplyste
personlige forhold, hvis rigtighed bekræftes ved
ansøgerens underskrift. Grundet sagernes karakter
foreslås det, at styrelsen tilstræber at behandle
ansøgningen inden for en måned efter, at styrelsen har
fået de oplysninger, der er nødvendige for at
afgøre sagen.
Det er alene den person, der har været
indirekte udsat for asbestfibre, der kan ansøge om
godtgørelse. Ansøgeren kan dog give fuldmagt til, at
en anden skal repræsentere ansøgeren i forbindelse med
sagens behandling. Det kan f.eks. være en
pårørende, advokat, fagforening eller en
interesseorganisation. Hvis ansøgeren dør, mens
ansøgningen behandles, træder eventuelle
arveberettigede efterladte i ansøgerens sted. I så
fald kontakter styrelsen den person, som i ansøgningsskemaet
er anført som kontaktperson, for at få oplyst, om der
er arveberettigede efterladte. Hvis ansøgeren har givet
fuldmagt til, at en anden, f.eks. en pårørende,
advokat, fagforening eller en interesseorganisation, skal
repræsentere ansøgeren i forbindelse med sagens
behandling, sender styrelsen afgørelsen til den, der har
fået fuldmagt. Hvis styrelsen under sagens behandling har
spørgsmål eller har brug for yderligere oplysninger,
vil styrelsen også kontakte den, der har fået
fuldmagt.
Afgørelser truffet af Styrelsen for
Patientklager kan, som hidtil, ikke indbringes for anden
administrativ myndighed, jf. asbestlovens § 3, stk. 3. Det
betyder, at Sundheds- og Ældreministeriet ikke vil kunne
behandle klager over Styrelsen for Patientklagers
afgørelser. Den afskårne klageadgang omfatter
både spørgsmål om fortolkning af reglerne,
udøvelse af skøn, forvaltningsretlige
spørgsmål m.v.
3. Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Den foreslåede godtgørelse vil
udgøre 170.000 kr. Hertil kommer administrationsudgifter pr.
ansøgning på 5.000 kr.
Ved satspuljeaftalen for 2016-2019 blev der
afsat 10 mio. kr. i perioden 2016-2025 til
godtgørelsesordningen for ægtefælle/samlever,
tidligere ægtefælle/samlever eller forælder til
en person, der har været erhvervsmæssigt eksponeret for
asbestfibre og har fået diagnosticeret lungehindekræft.
Beløbet dækker selve godtgørelsen samt de
udgifter, der er forbundet med administration af ordningen.
Ved satspuljeaftalen for 2018-2021 blev der
afsat 0,9 mio. kr. årligt i perioden 2018-2025 til at udvide
godtgørelsesordning, der fulgte af satspuljeaftalen for
2016-2019, således at målgruppen fremadrettet omfattede
alle andenhånds-eksponerede personer, der var eller havde
været i samme husstand som personer, der havde været
direkte erhvervsmæssigt eksponeret for asbestfibre, og
således, at ordningen udover asbestudløst
lungehindekræft også kom til at omfatte
asbestudløst bughindekræft eller
testikelhindekræft.
De afsatte midler dækkede også
udgifterne til Styrelsen for Patientklagers administration af
ordningen. Styrelsen modtager 5.000 kr. pr. sag til dækning
af de administrative udgifter til behandling af ansøgninger
om godtgørelse.
Sundheds- og Ældreministeriet estimerer
at den foreslåede udvidelse af godtgørelsesordningen
vil medføre, at op til yderligere 52-61 personer
årligt frem mod 2025 vil være berettiget til
godtgørelse efter loven. Udvidelsen estimeres på denne
baggrund at ville medføre årlige omkostninger på
mellem 9,1 og 10,7 mio. kr. frem mod 2025. Udgifterne finansieres
af staten.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for regionerne og kommunerne.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Klima- og
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klima- og
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 21. september til den 20. oktober 2020 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
3F, Advokatrådet, Alzheimerforeningen,
Ankestyrelsen, Ansatte Tandlægers Organisation, Ansatte
Tandlægers Organisation, Bedre Psykiatri, Danmarks
Apotekerforening, Danmarks Optikerforening, Dansk Erhverv, Dansk
Handicap Forbund, Dansk Industri, Dansk IT - Råd for IT-og
persondatasikkerhed, Dansk Kiropraktor Forening, Dansk Psykiatrisk
Selskab, Dansk Psykoterapeutforening, Dansk Selskab for Almen
Medicin, Dansk Selskab for Klinisk Farmakologi, Dansk Selskab for
Kvalitet i Sundhedssektoren, Dansk Selskab for Patientsikkerhed,
Dansk Selskab for Retsmedicin, Dansk Socialrådgiverforening,
Dansk Standard, Dansk Sygeplejeråd, Dansk Tandplejerforening,
Danske Bandagister, Danske Bioanalytikere, Danske Dental
Laboratorier, Danske Fodterapeuter, Danske Fysioterapeuter, Danske
Handicaporganisationer, Danske Patienter, Danske Regioner, Danske
Seniorer, Danske Ældreråd, Datatilsynet, Den Nationale
Videnskabsetiske Komité, Det Centrale Handicapråd, Det
Etiske Råd, Diabetesforeningen, Ergoterapeutforeningen,
Farmakonomforeningen, FOA, Forbrugerrådet, Foreningen af
Kommunale Social-, Sundheds, - og Arbejdsmarkedschefer, Foreningen
af Speciallæger, Forsikring & Pension,
Færøernes Landsstyre, Gigtforeningen, Grønlands
Selvstyre, Hjernesagen, Hjerteforeningen, Høreforeningen,
IKAS, Institut for Menneskerettigheder, Jordemoderforeningen, KL,
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Kost- og
Ernæringsforbundet, Kræftens Bekæmpelse,
Landsforeningen af Kliniske Tandteknikere, Landsforeningen af
nuværende og tidligere psykiatribrugere (LAP),
Landsforeningen LEV, Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og
selvskade (LMS), Landsforeningen SIND, Lægeforeningen,
Organisationen af Lægevidenskabelige Selskaber,
Patienterstatningen, Patientforeningen, Patientforeningen i
Danmark, Praktiserende Lægers Organisation, Praktiserende
Tandlægers Organisation, Radiograf Rådet, Region
Hovedstaden, Region Midtjylland, Region Nordjylland, Region
Sjælland, Region Syddanmark, Retspolitisk Forening,
Rigsadvokaten, Rådet for Digital Sikkerhed og Rådet for
Socialt Udsatte, Scleroseforeningen, Sjældne Diagnoser,
Socialpædagogernes Landsforbund, Sundhed Danmark,
Tandlægeforeningen, Tandlægeforeningens
Tandskadeerstatning, Udviklingshæmmedes Landsforbund, Yngre
Læger, Ældresagen.
9. Sammenfattende
skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja,
angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ja - årlige udgifter for staten
på mellem 9,1 og 10,7 mio. kr. frem mod 2025 | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne. | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Der er ingen EU-retlige aspekter. | Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det fremgår af § 1, stk. 2, i lov
om godtgørelse til andenhåndseksponerede asbestofre,
at for at opnå godtgørelse efter stk. 1, skal
ansøgeren være diagnosticeret med
lungehindekræft (malignt pleura mesotheliom),
bughindekræft (malignt mesotheliom i bughinden) eller
testikelhindekræft (malignt mesotheliom i testikelhinden),
der er bekræftet ved patologisk undersøgelse af
vævsprøve. Herudover skal ansøgeren have
været udsat for indirekte eksponering med asbestfibre, og
være eller have været en del af husstanden til en
person, der erhvervsmæssigt har været direkte udsat for
asbestfibre. Ansøgeren skal endvidere have haft en
tidsmæssig relevant og tæt kontakt til en person, der
erhvervsmæssigt har været direkte eksponeret for
asbestfibre, og ikke med overvejende sandsynlighed have været
udsat for anden relevant eksponering, der er årsag til
sygdommens opståen, herunder ved egen direkte
erhvervsmæssig eksponering.
Det foreslås, at der i § 1,
indsættes et nyt stk. 3, hvoraf fremgår, at
ansøgeren, udover i de tilfælde der fremgår af
stk. 2, endvidere kan opnå godtgørelse efter stk. 1,
hvis ansøgeren er diagnosticeret med lungehindekræft
(malignt pleura mesotheliom), bughindekræft (malignt
mesotheliom i bughinden) eller testikelhindekræft (malignt
mesotheliom i testikelhinden), der er bekræftet ved
patologisk undersøgelse af vævsprøve.
Ansøgeren skal herudover have været udsat for en
industriel smittekilde gennem ikke erhvervsmæssigt ophold i
nærheden af en sådan kilde og ikke med overvejende
sandsynlighed have været udsat for anden relevant
eksponering, der er årsag til sygdommens opståen,
herunder ved egen direkte erhvervsmæssig eksponering.
Ændringen medfører, at
godtgørelsesordningen udvides til at omfatte alle personer,
der ikke har været en del af husstanden til en person, der
erhvervsmæssigt har været direkte udsat for
asbestfibre. Ansøgeren skal være diagnosticeret med
lungehindekræft (malignt pleura mesotheliom)
bughindekræft (malignt mesotheliom i bughinden) eller
testikelhindekræft (malignt mesotheliom i testikelhinden), og
ikke selv have været udsat for erhvervsmæssig
eksponering, men have været udsat for en industriel
smittekilde. Ansøgeren vil have mulighed for at
ansøge om en godtgørelse på 170.000 kr.,
på lige fod med andre personer, der har udviklet
asbestudløst kræft efter andenhåndseksponering
for asbestfibre.
En industriel smittekilde betegner i denne
sammenhæng en fabrik eller virksomhed, hvor der har
været fremstillet asbestholdige produkter.
For så vidt angår ophold i
nærheden af industriel smittekilde, henvises til, at
personer, der ikke er omfattet af den eksisterende
godtgørelsesordning, men hvis arbejdsplads, bolig, dagtilbud
eller skole har været beliggende i en radius af 750 meter fra
kilden til eksponering og som derfor har opholdt sig i
området, vil være omfattet af begrebet.
Til nr. 2
Det fremgår af lovens § 3, stk. 1,
at Styrelsen for Patie??ntsikkerhed modtager, oplyser og
afgør sager efter asbestloven. Af § 3, stk. 2,
fremgår, at det alene er den person, som har været
indirekte eksponeret for asbestfibre, der kan ansøge om
godtgørelse. Afgår ansøgeren ved døden,
efter ansøgningen er modtaget i Styrelsen for
Patientsikkerhed, træder eventuelle arveberettigede
efterladte i ansøgerens sted. Af § 3, stk. 3,
fremgår, at afgørelser truffet af Styrelsen for
Patientsikkerhed efter loven, ikke kan indbringes for anden
administrativ myndighed.
Det foreslås, at i § 3, stk. 1,
stk. 2, 2. pkt. og stk. 3, ændres Styrelsen for
Patientsikkerhed til Styrelsen for Patientklager.
Der er tale om en følge af, at
Styrelsen for Patientklager har overtaget varetagelse af opgaven
fra Styrelsen for Patie??????ntsikkerhed.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2021.
Det fremgår af § 5 i asbestloven,
at loven ikke gælder for Færøerne og
Grønland. Derfor vil denne lov heller ikke gælde for
Færøerne og Grønland, og kan heller ikke
sættes i kraft for Færøerne og
Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 552 af 29. maj 2018 om
godtgørelse til andenhåndseksponerede asbestofre
foretages følgende ændring: | | | | § 1.
--- Stk. 2. For at
opnå godtgørelse efter stk. 1 skal
ansøgeren 1)-5). | | | | | 1. I § 1 indsættes efter stk. 2 som nyt
stykke: »Stk. 3. Uden for de tilfælde,
der fremgår af stk. 2, kan en ansøger opnå
godtgørelse, hvis ansøgeren 1) er diagnosticeret med
lungehindekræft (malignt pleura mesotheliom),
bughindekræft (malignt mesotheliom i bughinden) eller
testikelhindekræft (malignt mesotheliom i testikelhinden),
der er bekræftet ved patologisk undersøgelse af
vævsprøve, 2) ansøgeren har været udsat
for en industriel smittekilde gennem ikke erhvervsmæssig
ophold og færden i nærhed af en sådan kilde
og 3) ikke med overvejende sandsynlighed har
været udsat for anden relevant eksponering, der er
årsag til sygdommens opståen.« Stk. 3-4 bliver herefter stk. 4-5. | | | | § 3.
Styrelsen for Patientsikkerhed modtager, oplyser og afgør
sager efter denne lov. Stk. 2. Det
er alene den person, som har været indirekte eksponeret for
asbestfibre, der kan ansøge om godtgørelse.
Afgår ansøgeren ved døden, efter at
ansøgningen er modtaget i Styrelsen for Patientsikkerhed,
træder eventuelle arveberettigede efterladte i
ansøgerens sted. Stk. 3.
Afgørelser truffet af Styrelsen for Patientsikkerhed efter
denne lov kan ikke indbringes for anden administrativ
myndighed. | | 2. I § 3, stk. 1, stk. 2, 2. pkt. og stk. 3, ændres »Styrelsen for
Patientsikkerhed« til: »Styrelsen for
Patientklager« |
|