Betænkning afgivet af Sundheds- og
Ældreudvalget den 9. februar 2021
1. Ændringsforslag
Der er stillet 4 ændringsforslag til
lovforslaget. Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1. Sundhedsministeren har stillet
ændringsforslag nr. 2-4.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (V, DF, SF, RV, EL, KF og Susanne Zimmer (UFG)) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (S) indstiller lovforslaget til vedtagelse med ændringsforslag nr. 2-4.
Mindretallet vil stemme imod ændringsforslag nr. 1.
Et andet
mindretal i udvalget (NB) vil redegøre for sin
indstilling og de stillede ændringsforslag ved 2.
behandling.
Et tredje
mindretal i udvalget (LA) vil redegøre for sin
indstilling og de stillede ændringsforslag ved 2.
behandling.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3 Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Lov om godtgørelse til
andenhåndseksponerede asbestofre lægger op til, at
personer, der har udviklet asbestudløst kræft efter
andenhåndseksponering for asbestfibre, skal indgive
ansøgning inden den 31. december 2025 for at opnå
godtgørelse. Enhedslistens medlemmer af udvalget finder, at
tidsbegrænsningen skal udgå af loven, og har derfor
stillet ændringsforslag herom.
Der vil være
andenhåndsasbestofre, som diagnosticeres efter 2025, hvilket
fremgår af følgende udvalgsspørgsmål nr.
4, hvor der henvises til Beskæftigelsesministeriets notat
»Regler og Fakta om asbest«, hvor der anføres,
at hyppigheden af asbestbetingede sygdomme vil fortsætte med
at stige frem til omkring 2025 og først derefter aftage. Det
skyldes, at sygdommene er så længe om at udvikle sig.
Trods forbud mod brug af asbest i Danmark i 1986 vil hyppigheden af
asbestbetingede sygdomme, først og fremmest asbestbetinget
lungehindekræft (mesotheliom) og lungekræft,
fortsætte med at stige frem til omkring 2025 og først
derefter aftage. Det skyldes de ofte lange latenstider. Det er med
andre ord for tidligt, hvis loven allerede udløber i
2025.
Det må derfor for borgere i Danmark
forekomme både arbitrært og uretfærdigt, at
personer med samme sygdom og samme årsag til sygdommen ikke
kan få godtgørelse efter 2025. Udgifterne til
godtgørelse må efter 2025 forventes at blive gradvis
mindre og mindre grundet forbuddet i 1986/1987 og myndighedernes
forventning om, at antallet af asbestofre topper i 2025.
Enhedslisten mener derfor, at der ikke bør være en
udløbsdato for at ansøge om godtgørelsen, og
stiller derfor ændringsforslaget om, at
tidsbegrænsningen udgår.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et flertal (V,
DF, SF, RV, EL, KF og Susanne Zimmer (UFG)):
1)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
1, stk. 1, udgår: », der er indgivet senest den
31. december 2025,«.«
[Ophævelse af
tidsgrænsen (udgangen af 2025) for indgivelse af
ansøgninger]
Af sundhedsministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af NB
og LA):
2)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
1, stk. 2, nr. 1, ændres »lungehindekræft
(malignt pleura mesotheliom), bughindekræft (malignt
mesotheliom i bughinden) eller testikelhindekræft (malignt
mesotheliom i testikelhinden)« til: »malignt
mesotheliom«.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 3]
3) I
det under nr. 1 foreslåede § 1, stk. 3, ændres i nr. 1 »lungehindekræft (malignt
pleura mesotheliom), bughindekræft (malignt mesotheliom i
bughinden) eller testikelhindekræft (malignt mesotheliom i
testikelhinden)« til: »malignt mesotheliom«.
[Udvidelse af
godtgørelsesordningen]
4)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
1, stk. 3, der bliver stk. 4, ændres
»lungehindekræft, bughindekræft eller
testikelhindekræft« til: »malignt
mesotheliom«.«
[Konsekvensændring af
ændringsforslag nr. 3]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den gældende ordning omfatter
ansøgninger, der er indgivet senest den 31. december
2025.
Enhedslisten mener, at ordningen bør
forlænges, da problemet med asbestudløst kræft
ikke er løst ved udgangen af 2025.
Ændringsforslaget ophæver den
nuværende tidsgrænse (udgangen af 2025) for indgivelse
af ansøgninger om personers ret til godtgørelse efter
lov om godtgørelse til andenhåndseksponerede
asbestofre. Ansøgninger, som indgives efter 2025, vil dermed
være omfattet af godtgørelsesordningen.
Til nr. 2
Ændringsforslaget er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 3.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget foreslås
det, at lovforslagets § 1, stk. 3, nr. 1, ændres,
således at godtgørelsesordningen udvides fra at
omfatte alle personer, der har været udsat for en industriel
smittekilde gennem ikkeerhvervsmæssigt ophold i
nærheden af en industriel smittekilde og har fået
diagnosticeret lungehindekræft (malignt pleura mesotheliom),
bughindekræft (malignt mesotheliom i bughinden) eller
testikelhindekræft (malignt mesotheliom i testikelhinden) ved
en patologisk undersøgelse af vævsprøve, til at
omfatte alle personer, der har været udsat for en industriel
smittekilde gennem ikkeerhvervsmæssigt ophold i
nærheden af en industriel smittekilde og har fået
diagnosticeret malignt mesotheliom, der er bekræftet ved
patologisk undersøgelse af vævsprøve.
Med den foreslåede ændring af
lovforslagets § 1, stk. 3, nr. 1, udvides
godtgørelsesordningen, således at den fremover vil
dække alle former for malignt mesotheliom. Det betyder, at
flere vil blive omfattet af godtgørelsesordningen for
andenhåndseksponerede asbestofre.
Til nr. 4
Ændringsforslaget er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 3.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. december
2020 og var til 1. behandling den 18. december 2020. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og
Ældreudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og sundheds-
og ældreministeren sendte den 21. september 2020 dette udkast
til udvalget, jf. SUU alm. del - bilag 566 (folketingsåret
2019-20). Den 10. december 2020 sendte sundheds- og
ældreministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
10 spørgsmål til sundheds- og ældreministeren
til skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Annette Lind (S) Birgitte Vind (S)
Tanja Larsson (S) Camilla Fabricius (S) nfmd. Daniel Toft Jakobsen (S) Kasper
Roug (S) Julie Skovsby (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Rasmus Horn
Langhoff (S) Stinus Lindgreen (RV) Lotte Rod (RV) Kirsten Normann
Andersen (SF) Trine Torp (SF) Peder Hvelplund (EL) Victoria
Velasquez (EL) Susanne Zimmer (UFG) Jane Heitmann (V) fmd. Ellen Trane Nørby (V) Anni
Matthiesen (V) Martin Geertsen (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V)
Sophie Løhde (V) Liselott Blixt (DF) Karina Adsbøl
(DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Per
Larsen (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 40 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 8 | |