Skriftlig fremsættelse (10. december
2020)
Børne- og
undervisningsministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag og lov om ændring af lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, lov om erhvervsuddannelser og
lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v. (Justering af det
praktikpladsafhængige arbejdsgiverbidrag og
indførelse af fleksibelt uddannelsesbidrag)
(Lovforslag nr. L 120)
Som led i Trepartsaftale om
ekstraordinær hjælp til elever og lærlinge samt
virksomheder (håndtering af ubalance i Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag) fra maj 2020 blev det aftalt mellem regeringen
og arbejdsmarkedets parter, at der i efteråret 2020 skal
indgås aftale om justering af modellen for det
praktikpladsafhængige AUB-bidrag bl.a. ud fra det
pejlemærke, at justeringen skal sikre økonomisk
balance i ordningen for såvel private som offentlige
arbejdsgivere. Det fremgår endvidere af denne trepartsaftale,
at der skal skabes en bedre sammenhæng mellem arbejdsgivernes
indbetalinger og de faktiske udgifter i den ordinære
AUB-ordning med henblik på at sikre, at der ikke fremover
utilsigtet bliver opsparet midler i ordningen, samt at sikre at
budgetteringen kan rumme en øget aktivitet på
erhvervsuddannelserne, dvs. et fleksibelt uddannelsesbidrag. Som
betingelse for indførelsen af det fleksible
uddannelsesbidrag skal den ordinære AUB-ordning finansiere
nye, ambitiøse initiativer til fremme af lærepladser
og styrkelse af de erhvervsfaglige uddannelser svarende til 500
mio. kr. årligt i varige midler fra 2021.
Regeringen og arbejdsmarkedets parter
(Dansk Arbejdsgiverforening, Fagbevægelsens
Hovedorganisation, KL og Danske Regioner) har den 21. november 2020
indgået "Trepartsaftale om flere lærepladser og
entydigt ansvar" om den fremtidige model for det
praktikpladsafhængige AUB-bidrag og en række
initiativer til samlet 500 mio. kr. årligt finansieret via
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, jf. ovenfor om indførelse
af et fleksibelt uddannelsesbidrag.
Det foreslås på denne baggrund,
at modellen med det praktikpladsafhængige AUB-bidrag
justeres, sådan at der indføres et nyt tilskud til
arbejdsgivere, der opfylder deres måltal i ordningen. Det
foreslåede nye tilskud vil skulle erstatte de gældende
ordninger med fordelsbonus og praktikbonus samt ordningen med
tilskud for faglærte medarbejdere, som samtidig
foreslås ophævet. Det foreslås i
forlængelse heraf, at der indføres en
merbidragsfritagelse for de fem regioner for et antal elever, der
fastsættes direkte i loven. Det foreslås tillige, at
der foretages enkelte mindre præciseringer af gældende
bestemmelser om ordningen for det praktikpladsafhængige
AUB-bidrag.
Endelig forslås det, at der
indføres et fleksibelt uddannelsesbidrag fra og med 2021. I
modellen med det fleksible uddannelsesbidrag fastsættes
uddannelsesbidraget hvert år ved lov efter det forventede
udgiftsniveau for året samt med en regulering for
sammenhæng mellem udgifter og indtægter i det seneste
regnskabsår. Metoden er dermed identisk med metoden for det
aktivitetsafhængige VEU-bidrag, der blev etableret med
VEU-trepartsaftalen i 2017. Uddannelsesbidraget for 2021
foreslås fastsat til 2.354 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget.
Det bemærkes, at der forventes fremsat lovforslag
årligt med henblik på fremadrettet regulering af
bidragssatsen.
Et udkast til lovforslag har været
sendt i høring i perioden den 26. november 2020 - 10.
december 2020. Høringssvar og høringsnotat oversendes
til Folketinget i forbindelse med 1. behandlingen. Ministeriet vil
i et supplerende høringsnotat forholde sig til de
høringssvar, der måtte indgå efter
høringsfristens udløb. Sådanne
høringssvar såvel som supplerende høringsnotat
vil blive sendt til Folketinget, sådan at alle modtagne
høringssvar vil indgå i behandlingen af
lovforslaget.
Både regeringen og arbejdsmarkedets
parter lægger stor vægt på, at ændringerne
træder i kraft ved førstkommende bidragsår, dvs.
2021. Det er på den baggrund nødvendigt, at de
lovgivningsmæssige ændringer træder i kraft ved
årsskiftet. Af samme grund er Folketinget anmodet om, at
lovforslaget hastebehandles med henblik på lovens
ikrafttræden den 1. januar 2021.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.