Fremsat den 9. december 2020 af finansministeren (Nicolai Wammen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Det
Økonomiske Råd og Det Miljøøkonomiske
Råd
(Formandskabets vurdering af
adfærdsforudsætninger og ændret
sammensætning af Det Økonomiske Råd og Det
Miljøøkonomiske Råd m.v.)
§ 1
I lov om Det Økonomiske Råd og Det
Miljøøkonomiske Råd, jf.
lovbekendtgørelse nr. 181 af 13. februar 2017, som
ændret ved § 41 i lov nr. 384 af 26. april 2017,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 2, stk. 1, 2. pkt., ændres
»22 og 20 medlemmer« til: »20 og 21
medlemmer«.
2. I
§ 2, stk. 3, 5. pkt., ændres
»18 medlemmer« til: »16 medlemmer«,
»1 medlem indstilles af Dansk Byggeri,« udgår,
»Landsorganisationen i Danmark« ændres til:
»Fagbevægelsens Hovedorganisation«,
»Akademikernes Centralorganisation« ændres til:
»Akademikerne«, »1 medlem indstilles af
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd,« udgår,
»Håndværksrådet« ændres til:
»SMVdanmark«, »Forbrugerrådet«
ændres til: »Forbrugerrådet Tænk«, og
»Finansrådet« ændres til: »Finans
Danmark«.
3. I
§ 2, stk. 4, 5. pkt., ændres
»15 medlemmer« til: »16 medlemmer«,
»1 medlem indstilles af miljø- og
fødevareministeren« ændres til: »1 medlem
indstilles af miljøministeren«, efter
»miljøministeren,« indsættes: »1
medlem indstilles af ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri,«, »energi-, forsynings- og
klimaministeren« ændres til: »klima-, energi- og
forsyningsministeren«, »Landsorganisationen i
Danmark« ændres til: »Fagbevægelsens
Hovedorganisation«, og »Forbrugerrådet«
ændres til: »Forbrugerrådet
Tænk«.
4. I
§ 3 indsættes som stk. 7:
»Stk. 7.
Formandskabet skal mindst en gang årligt vurdere de
adfærdsforudsætninger, som anvendes af ministerierne
ved udarbejdelsen af konsekvensvurderinger af
økonomisk-politiske tiltag. Vurderingen skal indeholde
anbefalinger til konkrete justeringer af de anvendte
forudsætninger, hvis der findes anledning hertil.
Formandskabet kan i sit arbejde indhente bidrag fra eksterne
eksperter efter behov.«
5.
Efter § 3 a indsættes:
»§ 3 b. Følges
formandskabets anbefalinger efter § 3, stk. 7, 1. pkt., ikke,
skal finansministeren offentligt redegøre herfor.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. februar 2021.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Med henblik på at sikre, at
ministeriernes skøn over adfærdsvirkninger er så
tidssvarende, nuancerede og præcise som muligt på
baggrund af den tilgængelige viden, ønsker
finansministeren, at formandskabet for Det Økonomiske
Råd og Det Miljøøkonomiske Råd (herefter
De Økonomiske Råd) får til opgave at foretage et
uafhængigt eftersyn af de forudsætninger, som ligger
til grund for ministeriernes skøn over
adfærdsvirkninger af økonomisk-politiske tiltag. Det
drejer sig om tiltag vedrørende fx offentlige ydelser,
offentligt forbrug, offentlige investeringer eller skatter og
afgifter. Eftersynet omfatter både områder, hvor
ministerierne i dag forudsætter adfærdsændringer
af økonomisk-politiske tiltag, og områder, hvor der
ikke forudsættes adfærdsændringer. Formandskabet
fastlægger selv nærmere de konkrete emner, der tages op
i eftersynet, samt rækkefølgen, hvorefter de
behandles.
Med lovforslaget får De
Økonomiske Råds formandskab udvidet deres rolle og
tilført en ny opgave med at stå for at udføre
dette eftersyn. Formandskabet kan i forbindelse med den
løbende afrapportering afgive eventuelle anbefalinger til
finansministeren.
Det foreslås endvidere, at det
løbende eftersyn formaliseres, således at der anvendes
et "følg-eller-forklar"-princip, hvilket betyder, at
finansministeren forpligtes til enten at følge
formandskabets anbefalinger og vurderinger eller offentligt at
redegøre for, hvorfor anbefalingerne ikke følges. Et
lignende princip er gældende i forbindelse med formandskabets
vurderinger af de offentlige finanser.
Endeligt foreslås det at reducere
antallet af medlemmer i Det Økonomiske Råd med to
medlemmer som følge af fusioner blandt
medlemsorganisationerne. Det foreslås desuden at øge
antallet af medlemmer i Det Miljøøkonomiske Råd
med et medlem som følge af, at der ved kongelig resolution
af 19. november 2020 er besluttet oprettelse af Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, og da Miljø- og
Fødevareministeriet ændrer betegnelse til
Miljøministeriet.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1 Formandskabets vurdering af
adfærdsforudsætninger
2.1.1 Gældende ret
Ifølge gældende lov er De
Økonomiske Råds centrale virke at vurdere den
økonomiske udvikling på kort og langt sigt og
gennemføre analyser af strukturelle forhold i
økonomien. De Økonomiske Råd har også til
opgave at belyse miljøområdet. Herudover skal De
Økonomiske Råd vurdere holdbarheden i de langsigtede
offentlige finanser, den mellemfristede udvikling i den offentlige
saldo samt vurdere, om de vedtagne udgiftslofter er afstemt med de
finanspolitiske målsætninger for de offentlige finanser
m.v. ligesom De Økonomiske Råd har til opgave at
overvåge produktivitetsudviklingen i dansk
økonomi.
Det Økonomiske Råd og Det
Miljøøkonomiske Råd ledes af det samme
formandskab. Efter hver drøftelse i et af rådene
afgiver formandskabet en redegørelse til regeringen og
træffer bestemmelse om, hvorvidt redegørelsen skal
offentliggøres. Formandskabet kan lade redegørelsen
ledsage af et referat af synspunkter, fremført af medlemmer
under rådenes drøftelser. Formandskabet har ansvaret
for redegørelserne.
2.1.2 Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Med nærværende lovforslag
foreslås det, at formandskabet for De Økonomiske
Råd, i forlængelse af deres rolle som finanspolitisk
vagthund, yderligere får til opgave at skulle foretage et
uafhængigt eftersyn af de forudsætninger, som ligger
til grund for ministeriernes skøn over
adfærdsvirkninger af økonomisk-politiske tiltag.
Formandskabet vil skulle foretage eftersyn af
de forudsætninger, som ligger til grund for ministeriernes
skøn over adfærdsvirkninger af
økonomisk-politiske tiltag vedrørende offentlige
indkomstoverførsler, offentligt forbrug, offentlige
investeringer samt skatter og afgifter. Formandskabet
fastlægger selv nærmere de konkrete emner, der tages op
i eftersynet, samt rækkefølgen, hvorefter de
behandles.
Formandskabet kan i forbindelse med den
løbende afrapportering afgive anbefalinger til
finansministeren. Disse anbefalinger kan omfatte dels konkrete
forslag til justeringer af de anvendte forudsætninger for
skøn over adfærdsvirkninger på et givent
område dels opfordringer til, at finansministeren forholder
sig til, hvorvidt konkrete dele af formandskabets afrapportering
giver anledning til justeringer.
Finansministeren responderer på
formandskabets anbefalinger efter et "følg eller
forklar"-princip. Et lignende princip er gældende i
forbindelse med formandskabet for De Økonomiske Råds
eksisterende rolle som finanspolitisk vagthund.
Formandskabet kan endvidere i forbindelse med
eftersynet påpege konkrete områder, hvor der med fordel
kan tilvejebringes ny viden. Sådanne opfordringer vil som
udgangspunkt være rettet mod analyse- og
forskningsmiljøer generelt og ikke specifikt mod
ministerierne.
Det er hensigten, at der i 2025 vil blive
gennemført en evaluering af eftersynet og på den
baggrund blive taget stilling til, om det løbende eftersyn
skal indstilles efter en femårig periode. I så fald vil
der skulle fremsættes lovforslag herom.
Tilrettelæggelsen af arbejdet sker inden
for rammerne af De Økonomiske Råds Sekretariat.
Formandskabet og sekretariatet har i forvejen stor ekspertise i at
udføre økonomiske og statistiske analyser af
høj kvalitet og har den nødvendige kapacitet til at
kommunikere deres resultater offentligt. Dette skal også
gælde i forhold til den nye opgave. Formandskabet og
sekretariatet kan i sit arbejde indhente bidrag fra eksperter og
andre institutioner og konsultere relevante interessenter, under
forudsætning af at sådanne bidrag er af samme
høje kvalitet. Formandskabet og sekretariatet skal i sit
virke i alle tilfælde være objektivt, neutralt og
fungere fuldt ud uafhængigt, herunder hvad angår
analyserne og anbefalingerne samt deres indhold, og må ikke
repræsentere eller viderebringe primært andre
interessenters holdninger.
Anbefalinger fra formandskabet til den
økonomiske politik i regi af Det Økonomiske Råd
og Det Miljøøkonomiske Råd pålægges
ikke begrænsninger som følge af den nye opgave, og de
to råds øvrige opgaver og hidtidige funktioner er
uændrede.
2.2 Sammensætningen af Det Økonomiske
Råd og Det Miljøøkonomiske Råd
2.2.1 Gældende ret
Det Økonomiske Råd og Det
Miljøøkonomiske Råd ledes af et fælles
formandskab. Herudover er der i hvert råd henholdsvis 22 og
20 medlemmer, der repræsenterer myndigheder, organisationer
m.v. Af § 2, stk. 3 og 4 i lov om Det Økonomiske
Råd og Det Miljøøkonomiske Råd
fremgår, hvem der indstiller medlemmer til de enkelte
pladser.
Det fremgår af § 2, stk. 3, 5.
pkt., at 1 medlem indstilles af Dansk Byggeri, at 3 medlemmer
indstilles af Landsorganisationen i Danmark, at 1 medlem indstilles
af Akademikernes Centralorganisation, at 1 medlem indstilles af
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd, at 1 medlem indstilles af
Håndværksrådet, at 1 medlem indstilles af
Forbrugerrådet, og at 1 medlem indstilles af
Finansrådet.
Af § 2, stk. 4, 5. pkt. fremgår
det, at 1 medlem indstilles af miljø- og
fødevareministeren.
2.2.2 Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Dansk Industri og Dansk Byggeri er fusioneret
pr. 1. september 2020, hvilket indebærer, at Dansk Industri
fremover vil have 2 medlemmer i Det Økonomiske Råd.
Herudover dannede Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd sammen med det tidligere LO en ny,
fælles hovedorganisation, Fagbevægelsens
Hovedorganisation, med virkning pr. 1. januar 2019, hvilket
indebærer, at Fagbevægelsens Hovedorganisation har i
alt 4 medlemmer.
Finansministeriet foreslår at reducere
antallet af medlemmer i Det Økonomiske Råd med 2
medlemmer, idet antallet af rådsmedlemmer anses for at
være forholdsvist stort. Arbejdsgiverorganisationernes
medlemmer reduceres derfor med 1 medlem som følge af
fusionen mellem Dansk Industri og Dansk Byggeri, mens
lønmodtagerorganisationernes medlemmer reduceres med 1
medlem, så Fagbevægelsens Hovedorganisation fremover
har 3 medlemmer.
Det indebærer, at Det Økonomiske
Råd går fra at have 22 medlemmer til 20 medlemmer.
Det foreslås desuden at øge
antallet af medlemmer i Det Miljøøkonomiske Råd
med 1 medlem som følge af, at der ved kongelig resolution af
19. november 2020 er oprettet et nyt, selvstændigt
Ministerium for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri samt et
selvstændigt Miljøministerium. Fremover vil
miljøministeren således indstille et medlem, og
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri vil indstille
et medlem. Det var også tilfældet før
beslutningen om sammenlægning af de to ministerier den 28.
juni 2015. I lovbekendtgørelsen fra 2007 (LBK nr. 1054 af
21/08/2007) fremgår således, at et medlem indstilles af
miljøministeren, og et medlem af
fødevareministeren.
Det indebærer, at Det
Miljøøkonomiske Råd går fra at have 20
medlemmer til 21 medlemmer.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
De Økonomiske Råds Sekretariat
tilføres en merbevilling på 1,9 mio. kr. årligt,
svarende til 1,74 mio. kr. i 2021 og 1,9 mio. kr. årligt fra
og med 2022, med henblik på at foretage eftersynet af
ministeriernes adfærdsforudsætninger.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Klima- og
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klima- og
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 6. oktober 2020 til og med den 3. november 2020 været
sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer m.v.:
De Økonomiske Råds formandskab,
Kommunernes Landsforening, Danske Regioner, Danmarks Nationalbank,
Dansk Arbejdsgiverforening, Fagbevægelsens Hovedorganisation,
Akademikerne, Dansk Industri, SMVdanmark, Landbrug &
Fødevarer, Dansk Erhverv, Forbrugerrådet Tænk,
Finans Danmark, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, CEPOS,
Dansk Energi, Dansk Fjernvarme, Dansk Vand- og Spildevandsforening,
Dansk Affaldsforening, Danmarks Naturfredningsforening,
Friluftsrådet, WWF Verdensnaturfonden, særligt
sagkyndig Torben M. Andersen, særligt sagkyndig Mette
Ejrnæs, særligt sagkyndig Helena Skyt Nielsen,
særligt sagkyndig Jette Bredahl Jakobsen, særligt
sagkyndig Mette Termansen, særligt sagkyndig Mogens Fosgerau
og særligt sagkyndig Berit Hasler.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej,
anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej,
anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | De Økonomiske Råds Sekretariat
tilføres en merbevilling på 1,74 mio. kr. i 2021 og
1,9 mio. kr. årligt fra og med 2022 med henblik på et
eftersyn af ministeriernes adfærdsforudsætninger | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klima- og miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter § 2, stk. 1, 2. pkt., i lov om Det
Økonomiske Råd og Det Miljøøkonomiske
Råd har Det Økonomiske Råd og Det
Miljøøkonomiske Råd henholdsvis 22 og 20
medlemmer.
Det foreslås at ændre § 2, stk. 1, 2. pkt., således, at
antallet af medlemmer i Det Økonomiske Råd
ændres til 20 medlemmer. Forslaget skal ses i
sammenhæng med organisationsændringer (fusioner) samt
et ønske om at reducere antallet af medlemmer i Det
Økonomiske Råd.
Til nr. 2
Efter § 2, stk. 3, 5. pkt., i lov om Det
Økonomiske Råd og Det Miljøøkonomiske
Råd indstiller Dansk Byggeri et medlem til Det
Økonomiske Råd, og Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd indstiller et
medlem.
Det foreslås at ændre § 2, stk. 3, 5. pkt., således at
18 medlemmer ændres til 16 medlemmer, at 1 medlem indstilles
af Dansk Byggeri udgår, at Landsorganisationen i Danmark
ændres til Fagbevægelsens Hovedorganisation, at
Akademikernes Centralorganisation ændres til Akademikerne, at
1 medlem indstilles af Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd udgår, at
Håndværksrådet ændres til SMVdanmark, at
Forbrugerrådet ændres til Forbrugerrådet
Tænk, og at Finansrådet ændres til Finans
Danmark.
Dansk Byggeri samt Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd eksisterer ikke
længere som selvstændige organisationer.
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd dannede sammen med det tidligere LO en ny,
fælles hovedorganisation, Fagbevægelsens
Hovedorganisation, med virkning pr. 1. januar 2019, og
Fagbevægelsens Hovedorganisation fik som følge af
fusionen 4 medlemmer i Det Økonomiske Råd. Dansk
Byggeri er pr. 1. september 2020 fusioneret med Dansk Industri,
hvilket medfører, at Dansk Industri får 2 medlemmer i
Det Økonomiske Råd. På den baggrund
foreslås det at reducere antallet af udnævnte medlemmer
fra 18 til 16 medlemmer. Det vil dermed gælde, at
Fagbevægelsens Hovedorganisation indstiller 3 medlemmer, og
Dansk Industri indstiller 1 medlem.
Herudover foreslås, at et medlem
indstilles af SMVdanmark frem for Håndværksrådet,
at et medlem indstilles af Finans Danmark i stedet for
Finansrådet, at et medlem indstilles af Akademikerne frem for
Akademikernes Centralorganisation, og at et medlem indstilles af
Forbrugerrådet Tænk frem for Forbrugerådet. Disse
ændringer følger af, at organisationerne har
ændret navn.
Til nr. 3
Det fremgår af § 2, stk. 4, 5.
pkt., hvem der indstiller medlemmer til Det
Miljøøkonomiske Råd.
Det foreslås at ændre § 2, stk. 4, 5. pkt., således at
15 medlemmer ændres til 16 medlemmer, at 1 medlem indstilles
af miljø- og fødevareministeren ændres til, at
et medlem indstilles af miljøministeren, og 1 medlem
indstilles af ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri,
at et medlem indstilles af klima-, energi- og forsyningsministeren
frem for energi-, forsynings- og klimaministeren, at et medlem
indstilles af Fagbevægelsens Hovedorganisation frem for
Landsorganisationen i Danmark, og at Forbrugerrådet
ændres til Forbrugerrådet Tænk.
Disse ændringer følger af, at der
ved kongelig resolution af 19. november 2020 er oprettet et nyt,
selvstændigt Ministerium for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri og et selvstændigt Miljøministerium, og at der
derfor lægges op til, at miljøministeren og
fødevareministeren hver især indstiller et medlem,
svarende til loven før sammenlægningen af de to
ministerier den 28. juni 2015. Desuden følger
ændringerne af, at organisationer og et ministerie har
ændret navn.
Til nr. 4
Formandskabet for De Økonomiske
Råds opgaver er fastsat i lovens § 3. Det følger
af bestemmelsen, at formandskabet blandt andet årligt skal
vurdere holdbarheden i de langsigtede offentlige finanser m.v. og
overvåge produktivitetsudviklingen i dansk
økonomi.
Det foreslås, at formandskabet skal have
yderligere en opgave.
Det foreslås således at
indsætte et nyt stk. 7, i stk. 3.
Det følger heraf, at formandskabet mindst en gang
årligt skal vurdere de adfærdsforudsætninger, som
anvendes af ministerierne i udarbejdelsen af konsekvensvurderinger
af økonomisk-politiske tiltag. Vurderingen skal indeholde
anbefalinger til konkrete justeringer af de anvendte
forudsætninger, hvis der findes anledning hertil.
Formandskabet kan i sit arbejde indhente bidrag fra eksterne
eksperter efter behov.
Det foreslås i 1. pkt., at vurderingen
skal foretages mindst en gang årligt. Med årligt
forstås det, at analyserne og anbefalingerne skal publiceres
i en årlig rapport. Hvis formandskabet finder det
nødvendigt, kan formandskabet publicere flere analyser end
en gang årligt.
Med adfærdsforudsætninger menes de
forudsætninger, som ministerierne anvender i udarbejdelsen af
konsekvensvurderinger af økonomisk-politiske tiltag, det vil
sige tiltag vedrørende offentlige ydelser, offentligt
forbrug, offentlige investeringer samt skatter og afgifter. Det
drejer sig både om områder, hvor ministerierne i dag
forudsætter adfærdsændringer, og områder,
hvor der ikke forudsættes adfærdsændringer.
Formandskabet udvælger selv både de konkrete emner, der
tages op i eftersynet, og den rækkefølge, de behandles
i.
Det foreslås i 2. pkt., at vurderingen
skal indeholde anbefalinger til konkrete justeringer, hvis der
findes anledning hertil. Formandskabet kan således i
forbindelse med den løbende afrapportering afgive eventuelle
anbefalinger til finansministeren. Disse anbefalinger kan dels
omfatte konkrete forslag til justeringer af de anvendte
forudsætninger for skøn over adfærdsvirkninger
på et givent område, dels opfordringer til, at
finansministeren forholder sig til, hvorvidt formandskabets
konkrete gennemgang af et område giver anledning til
justeringer. Det er ikke er et krav, at formandskabet
fremlægger anbefalinger.
Det foreslås i 3. pkt., at der kan
indhentes bidrag efter behov fra eksterne eksperter. Det kan fx
være fra forskningsmiljøet.
Da opgaven vedrører formandskabet, er
det ikke forudsat, at analyserne og anbefalingerne skal
fremlægges til diskussion i De Økonomiske
Råd.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Det følger af lovens § 3a, at der
allerede gælder et "følg eller forklar"-princip for
så vidt angår formandskabets vurderinger af
budgetlovens korrektionsmekanisme og bestemmelser om exceptionelle
omstændigheder.
Det foreslås at indsætte et nyt
§ 3b, hvoraf det fremgår, at
såfremt formandskabets anbefalinger efter § 3, stk. 7,
1. pkt. ikke følges, skal finansministeren offentligt
redegøre herfor.
Finansministeren forpligtes dermed til enten
at følge formandskabets anbefalinger og vurderinger
vedrørende adfærdsforudsætninger i
konsekvensvurderinger eller offentligt at redegøre for,
hvorfor anbefalingerne ikke følges. Det kan eksempelvis ske
ved at publicere finansministerens redegørelse på
Finansministeriets hjemmeside.
Finansministeren responderer således
på formandskabets anbefalinger efter et "følg eller
forklar"-princip i forhold til de anbefalinger, der vedrører
ministeriernes adfærdsforudsætninger. Et lignende
princip er gældende i forbindelse med formandskabets rolle
som finanspolitisk vagthund.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. februar
2021.
Loven gælder ikke for
Færøerne eller Grønland, da hovedloven ikke
gælder for Færøerne eller Grønland og
heller ikke kan sættes i kraft for Færøerne og
Grønland.