Skriftlig fremsættelse (9. december
2020)
Transportministeren (Benny Engelbrecht):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
taxiloven (Afskaffelse af bopælskrav i EU/EØS ved
tilladelser til erhvervsmæssig persontransport og
kørselskontorer, godkendelse af ansvarlige ledere og
chaufførkort)
(Lovforslag nr. L 117)
Formålet med lovforslaget er bringe
taxiloven i overensstemmelse med EU-retten. Bopælskravet er
således ikke siden december 2019 blevet håndhævet
i forbindelse med behandling af ansøgninger om tilladelser
til erhvervsmæssig persontransport og tilladelser til at
drive et kørselskontor.
Efterfølgende er ministeriet blevet
opmærksomme på, at bopælskrav for så vidt
angår chauffører og ansvarlige ledere på samme
måde kan have for vidtgående konsekvenser i forhold til
formålet, og at der tilsvarende kan rejses tvivl om disses
kravs forenelighed med EU-retten, og af den grund foreslås
det, at også disse krav udgår af loven.
Lovforslaget har baggrund i, at det efter
en tilsynssag i december 2019 blev konstateret, at kravet i
taxiloven om bopæl i EU/EØS for ejerkredsen bag en
virksomhed, der søger om tilladelser til
erhvervsmæssig persontransport og tilladelser til at drive
kørselskontor, er i strid med EU-rettens krav om kapitalens
frie bevægelighed og den frie etableringsret. Derfor er en
justering af taxiloven påkrævet således, at
bopælskravet udgår af loven.
Samtidig foreslås det, at de
øvrige bopælskrav i taxiloven ligeledes udgår,
dvs. kravet om, at en ansvarlig leder i henholdsvis en
vognmandsvirksomhed og et kørselskontor skal have
bopæl i EU eller EØS, og at en chauffør skal
have bopæl i EU eller EØS. Der kan således
tilsvarende rejses tvivl om disse kravs forenelighed med
EU-retten.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.