Betænkning afgivet af Børne-
og Undervisningsudvalget den 11. februar 2021
1. Ændringsforslag
Børne- og undervisningsministeren
har stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, SF, RV, EL og Uffe Elbæk (UFG)) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de
stillede ændrinsgforslag.
Et mindretal i
udvalget (V, DF, KF og LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (NB) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme imod de stillede ændringsforslag.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Lovforslaget handler om at give flygtninge
med midlertidig opholdstilladelse og familiesammenførte til
sådanne flygtninge betalt erhvervsuddannelse og su. I dag er
reglerne sådan, at denne gruppe flygtninge helt rimeligt
opfattes som udlændinge og derfor selv skal betale for deres
eventuelle erhvervsuddannelse.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
mener ikke, at det giver mening, at regeringen giver denne gruppe
af flygtninge og familiesammenførte adgang til gratis
erhvervsuddannelser, fordi de netop ikke skal integreres, men kun
have midlertidig beskyttelse, indtil de skal rejse tilbage til
deres hjemland. Regeringens lovforslag er endnu et opgør med
den hjemsendelsespolitik, som Dansk Folkeparti sammen med den
tidligere borgerlige regering indførte. Aftalen, som
også blev kaldt paradigmeskiftet, var en aftale, som
Socialdemokratiet også bakkede op om. Stik mod aftalen
indføres med dette lovforslag en lempelse af
udlændingelovgivningen. Som det også fremgår af
svar på spørgsmål nr. 1: »En
udlændings igangværende eller færdiggjorte
uddannelsesforløb i Danmark er et element, der kan
indgå i vurderingen af, om en udlænding har skabt
tilknytning til opholdslandet i form af personlig, social og
økonomisk tilknytning«. Det bekræfter Dansk
Folkepartis bekymring om, at det med dette lovforslag vil blive
lettere for denne gruppe af flygtninge at få lov til at blive
i Danmark, helt i modstrid med aftalen om paradigmeskiftet.
Dansk Folkeparti mener, at sådanne
lempelser af flygtningepolitikken, som vi ser med dette lovforslag,
vil have den effekt, at det vil trække flere migranter til
Danmark og Europa. I Dansk Folkeparti vil vi gerne hjælpe
folk i nød, men vi mener, at det gøres bedst ved at
støtte i nærområderne og ikke ved at skabe
attraktive tilbud her i landet.
Endelig må det konkluderes, at den
socialdemokratiske regering med dette lovforslag atter en gang
bryder de aftaler om at vende udviklingen og fremadrettet sende
flere flygtninge hjem, end der kommer hertil, som Dansk Folkeparti
sammen med den tidligere borgerlige regering, og med støtte
fra det daværende Socialdemokrati, fik gennemført i
Danmark. Derfor kan Dansk Folkeparti ikke kan støtte
lovforslaget.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til undertitlen
Af børne- og
undervisningsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af NB):
1) I
undertitlen indsættes efter
»familiesammenførte«: »m.fl.«
[Præcisering af lovforslagets
undertitel]
Til § 1
Af børne- og
undervisningsministeren, tiltrådt af flertal (udvalget med undtagelse af NB):
2) I
den under nr. 2 foreslåede
ændring af § 15, stk. 5, nr.
1, ændres »eller § 9 c, stk. 3, nr. 1 og
2« til: »eller § 9 c, stk. 3, nr. 1 eller
2«.
[Lovteknisk korrektion]
3) I
det under nr. 3 foreslåede § 15, stk. 5, nr. 2, ændres
»eller § 8, stk. 1 og 2,« til: »eller §
8, stk. 1 eller 2,«.
[Lovteknisk korrektion]
Til § 2
4) I
den under nr. 1 foreslåede
ændring af § 19, stk. 2, nr.
1, ændres »eller § 9 c, stk. 3, nr. 1 og
2« til: »eller § 9 c, stk. 3, nr. 1 eller
2«.
[Lovteknisk korrektion]
5) I
det under nr. 2 foreslåede § 19, stk. 2 nr. 2, ændres
»eller § 8, stk. 1 og 2,« til: »eller §
8, stk. 1 eller 2,«.
[Lovteknisk korrektion]
Til § 3
6)
Datoen »1. februar« ændres til: »1.
april«.
[Ændret ikrafttræden af
lovforslaget som følge af udskydelse af lovforslagets
behandling i Folketinget]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en præcisering af
lovforslagets undertitel, idet persongruppen med opholdstilladelse
efter § 9 c, stk. 3, ikke efter udlændingeloven er
anerkendt som flygtninge.
Til nr. 2
Der er tale om en lovteknisk korrektion for
at tydeliggøre, at personer omfattet af
udlændingelovens § 9 c, stk. 3, for at være
omfattet af § 15, stk. 5, nr. 1, i lov om institutioner for
erhvervsrettet uddannelse enten skal være omfattet af
udlændingelovens § 9 c, stk. 3, nr. 1 eller 2. Med
forslaget ændres »og« mellem nr. 1 og 2,
således til »eller« for at undgå tvivl
eller misforståelser. Forslaget indebærer ikke andre
ændringer.
Til nr. 3
Der er tale om en lovteknisk korrektion for
at tydeliggøre, at personer omfattet af
udlændingelovens § 8, stk. 1 og 2, for at være
omfattet af den foreslåede § 15, stk. 5, nr. 2, i lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse enten skal være
omfattet af udlændingelovens § 8, stk. 1 eller 2. Med
forslaget ændres »og« mellem nr. 1 og 2,
således til »eller« for at undgå tvivl
eller misforståelser. Forslaget indebærer ikke andre
ændringer.
Til nr. 4
Der er tale om en lovteknisk korrektion for
at tydeliggøre, at personer omfattet af
udlændingelovens § 9 c, stk. 3, for at være
omfattet af § 19, stk. 2, nr. 1, i lov om erhvervsuddannelser
enten skal være omfattet af udlændingelovens § 9
c, stk. 3, nr. 1 eller 2. Med forslaget ændres
»og« mellem nr. 1 og 2, således til
»eller« for at undgå tvivl eller
misforståelser. Forslaget indebærer ikke andre
ændringer.
Til nr. 5
Der er tale om en lovteknisk korrektion for
at tydeliggøre, at personer omfattet af
udlændingelovens § 8, stk. 1 og 2, for at være
omfattet af den foreslåede § 19, stk. 2, nr. 2, i lov om
erhvervsuddannelser enten skal være omfattet af
udlændingelovens § 8, stk. 1 eller 2. Med forslaget
ændres »og« mellem nr. 1 og 2, således til
»eller« for at undgå tvivl eller
misforståelser. Forslaget indebærer ikke andre
ændringer.
Til nr. 6
Det følger af lovforslagets §
3, at loven træder i kraft den 1. februar 2021.
Da lovforslaget som følge af
covid-19 ikke er blevet færdigbehandlet inden den
foreslåede ikrafttrædelsesdato den 1. februar 2021,
foreslås det at ændre ikrafttrædelsesdatoen til
den 1. april 2021.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. november
2020 og var til 1. behandling den 3. december 2020. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Børne- og
Undervisningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring. Den 26.
november 2020 sendte børne- og undervisningsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
5 spørgsmål til børne- og
undervisningsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Anders Kronborg (S) fmd. Tanja Larsson (S) Jens Joel (S)
Jesper Petersen (S) Julie Skovsby (S) Kasper Sand Kjær (S)
Orla Hav (S) Lotte Rod (RV) Katrine Robsøe (RV) Marianne
Jelved (RV) Jacob Mark (SF) Ina Strøjer-Schmidt (SF) Astrid
Carøe (SF) Jakob Sølvhøj (EL) Mai Villadsen
(EL) Uffe Elbæk (UFG) Anni Matthiesen (V) Marie Bjerre (V)
Ellen Trane Nørby (V) Kristian Jensen (V) Marlene
Ambo-Rasmussen (V) Stén Knuth (V) nfmd. Marie Krarup (DF) Jens Henrik
Thulesen Dahl (DF) Alex Ahrendtsen (DF) Katarina Ammitzbøll
(KF) Mai Mercado (KF) Mette Thiesen (NB) Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 40 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 8 | |