Betænkning afgivet af Boligudvalget
den 14. januar 2021
1. Ændringsforslag
Enhedslistens medlemmer af udvalget har
stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et mindretal i
udvalget (S, DF og SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Et andet
mindretal i udvalget (V, KF, NB og LA) indstiller
lovforslaget til forkastelse ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme imod det stillede
ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (RV, EL og Sikandar Siddique (UFG))
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med det stillede ændringsforslag.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget kan ikke
støtte regeringens forslag om, at kommunerne kan undlade at
opkræve en tillægssum ved fortætning af en almen
boligafdelings ejendom. V er imod, at der sker en
forskelsbehandling mellem almene og private beboelsesområder
og mellem almene boligselskaber og private bygherrer.
V er desuden imod, at almene
boligområder, der i forvejen er støttet byggeri,
yderligere tilgodeses ved en fritagelse for betaling af
tillægssum i forbindelse med fortætning. Der vil
være tale om en skjult støtte, der gør det
endnu sværere at vurdere, hvad alment byggeri reelt koster. V
ønsker, at der skal bygges bedst og billigst til gavn for
borgerne.
Ved ikke at opkræve en
tillægssum vil der desuden ske et provenutab i kommunerne.
Dette er hverken hensigtsmæssigt for kommuneøkonomien
eller for gennemsigtigheden i forhold til borgerne.
V bemærker med hensyn til den
fortætning, som forslaget adresserer, at borgernes trivsel i
forhold til grønne arealer i nærområderne ikke
må nedprioriteres i jagten på at skabe flere boliger.
For Venstres medlemmer af udvalget er det centralt også at
holde fast i en fornuftig kvalitet i den almene boligmasse.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
bemærker, at ministeren i svar til Dansk Folkeparti har
tilkendegivet, »at Transport- og Boligministeriet i
folketingsåret 2025-26 undersøger de største
kommuners anvendelse af ordningen og fremsender en status herom til
Boligudvalget.« DF har under førstebehandlingen luftet
frygten for, at lovforslaget kan forstærke flugten fra land
til by og dermed trække tæppet væk under
provinsen og de mindre byer. Omvendt kan lovforslaget betyde, at
boligområderne bliver mere mangfoldige end i dag, fordi
lovforslaget også giver ret til at tillade private bygherrer
og erhvervsbyggeri at blive etableret. Hvis
statusredegørelsen i 2025-26 viser, at loven har
forstærket urbaniseringen, kan det blive nødvendigt at
ændre loven.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget
konstaterer, at lovforslaget vil give kommunalbestyrelser hjemmel
til at frafalde krav om tillægskøbesum eller dele
heraf i forbindelse med fortætning af eksisterende almene
ejendomme med almene boliger, private boliger og erhverv. Dette
finder EL helt grundlæggende positivt, da det potentielt kan
give mulighed for et etablere flere almene boliger i de allerede
eksisterende bebyggelser. EL konstaterer med henvisning til
ministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1, at det af
Kuben Management anslås, at der alene for almene
boligområder i København, som ikke er kategoriseret
som udsatte, kan etableres ca. 2.000 nye boliger på baggrund
af opførelse af boliger i eksisterende boligafdelinger.
EL konstaterer, at lovforslaget ikke
gælder for almene boligområder, som er kategoriseret
som udsatte. EL konstaterer, at baggrunden for dette er den
politiske aftale af 9. maj 2018 indgået mellem den
daværende regering (Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti) og Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og
Socialistisk Folkeparti om Initiativer på boligområdet,
der modvirker parallelsamfund, jf. ministerens besvarelse af
spørgsmål nr. 2. I besvarelsen redegøres for,
at baggrunden herfor er, at der i aftalen gives mulighed for, at
kommunerne kan frafalde krav om tillægskøbssum i
udsatte boligområder frem til 2025. Dette begrundes med, at
bestemmelsens tidsmæssige begrænsning dels er at
tilskynde implementering af udviklingsplaner i de hårde
ghettoområder, dels at fremme indsatser i de øvrige
udsatte boligområder med henblik på at forebygge, at
disse områder bliver til ghettoområder.
EL stiller sig undrende over for, at
muligheden for at frafalde krav om tillægskøbssummen
skulle have indvirkning på de forebyggende indsatser i de
udsatte boligområder. Efter EL's opfattelse vil det
være et positivt redskab at give alle almene
boligområder større mulighed for at fortætte i
de eksisterende bebyggelser. EL mener heller ikke, at en
tilskyndelse for implementering af udviklingsplanerne gennem en
tidsmæssig begrænsning giver mening, da
boligområderne, der er kategoriseret som hård ghetto,
under alle omstændigheder er forpligtet til inden for kort
tid at fremlægge en udviklingsplan for områderne, som
skal følges.
På den baggrund har EL stillet et
ændringsforslag, som betyder, at der for alle
boligområder, også udsatte boligområder efter
2025, kan frafaldes kravet om tillægskøbssum.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(RV og Sikandar Siddique (UFG)):
1)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
27 b, stk. 1, der bliver stk. 2, udgår ordene:
»indtil den 1. januar 2025«.«
[Ophævelse af
tidsbegrænsning for frafald af tillægskøbesum i
et udsat boligområde]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ifølge den gældende § 27
b i lov om almene boliger m.v. kan kommunalbestyrelsen indtil den
1. januar 2025 træffe beslutning om at undlade at
opkræve tillægskøbesum i forbindelse med
afhændelse af en almen boligorganisations ejendom i et udsat
boligområde, jf. § 61 a, stk. 1, med henblik på
opførelse af private boliger eller erhverv.
Det foreslås, at den
tidsmæssige begrænsning ophæves, således at
kommunalbestyrelsen vil kunne træffe beslutning om at undlade
at opkræve en tillægskøbesum i forbindelse med
afhændelse af en almen boligorganisations ejendom i et udsat
boligområde, jf. § 61 a, stk. 1, med henblik på
opførelse af private boliger eller erhverv også efter
den 1. januar 2025.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. november
2020 og var til 1. behandling den 4. december 2020. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Boligudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
boligministeren sendte den 15. oktober 2020 dette udkast til
udvalget, jf. BOU alm. del - bilag 7. Den 25. november 2020 sendte
boligministeren høringssvarene og et høringsnotat til
udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
7 spørgsmål til boligministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Camilla
Fabricius (S) Tanja Larsson (S) Jan Johansen (S) Kasper Roug (S)
Kasper Sand Kjær (S) Orla Hav (S) Thomas Jensen (S) Jens
Rohde (RV) Andreas Steenberg (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV)
Halime Oguz (SF) Kirsten Normann Andersen (SF) Søren Egge
Rasmussen (EL) fmd. Rosa Lund
(EL) Sikandar Siddique (UFG) Preben Bang Henriksen (V) Hans
Andersen (V) Heidi Bank (V) nfmd.
Kim Valentin (V) Christoffer Aagaard Melson (V) Jane Heitmann (V)
Alex Ahrendtsen (DF) Dennis Flydtkjær (DF) René
Christensen (DF) Egil Hulgaard (KF) Niels Flemming Hansen (KF) Lars
Boje Mathiesen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 41 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 6 | |