Skriftlig fremsættelse (25. november
2020)
Justitsministeren
(Nick Hækkerup):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
våben og eksplosivstoffer m.v. (Tilbagerulning af
pebersprayordningen, udenlandske civile statsmyndigheders adgang
til at bære, ind- og udføre visse våben og
fastsættelse af supplerende bestemmelser til forordning nr.
2019/1148 af 20. juni 2019 om markedsføring og anvendelse af
udgangsstoffer til eksplosivstoffer m.v.)
(Lovforslag nr. L 111)
Det har siden den 1. januar 2019
været lovligt for perso?ner over 18 år at erhverve
og besidde peberspray i eget hjem (pebersprayordningen). Det er en
af regeringens primære opgaver at sikre, at danskerne
føler sig trygge. Det er rege?ringens opfattelse, at
det ikke skaber tryghed i samfundet, at den enkelte borger har
mulighed for at bevæbne sig, herunder med peberspray. Det er
Justitsministeriets vurdering, at pebersprayordningen har haft en
negativ effekt i forhold til udbredelsen af peberspray, da der
bl.a. er sket en kraftig stigning i antallet af sager, hvor
peberspray besiddes eller indføres ulovligt.
Derfor foreslås det for det
første at rulle pebersprayordningen, som den kendes i dag,
tilbage. Lovforslaget vil på dette punkt betyde, at personer
efter lovens ikrafttrædelse som udgangspunkt ikke vil kunne
erhverve, besidde og bære peberspray - hverken hjemme eller
på et offentligt tilgængeligt sted. Det er dog samtidig
regeringens vurdering, at der er et særligt hensyn at tage
til udsatte personer (f.eks. stalkingofre eller ofre for
æresrelaterede forbrydelser). Derfor foreslås
mulighederne for at denne persongruppe kan meddeles tilladelse til
at besidde og bære peberspray i det offentlige rum
udvidet.
Formålet med lovforslaget er for det
andet at sikre, at svenske toldere kan ind- og udføre samt
bære deres tjenestevåben som led i udførelsen af
toldkontrol på togstrækningen over
Øresundsforbindelsen. Baggrunden for forslaget er, at det
siden 2013 har været obligatorisk for svenske toldere at
bære peberspray og gummiknippel. Svenske toldere har i
henhold til aftale af 22. juni 2000 mellem Danmark og Sverige om
grænsetoldsamarbejde vedrørende
Øresundsforbindelsen mulighed for at starte toldkontrollen
fra ombordstigning i Kastrup. Passerer de svenske toldere den
danske landegrænse med peberspray og gummiknippel, vil der i
våbenlovens forstand være tale om ind- og
udførsel af våben, ligesom tolderne vil bære
våben omfattet af våbenlovens kontrolordning. De
svenske myndigheder har oplyst, at dette er til hinder for en
effektiv toldkontrol og indebærer en risiko for
omgåelse af toldkontrollen.
Det foreslås derfor at sikre hjemmel
til, at svenske toldtjenestefolk får mulighed for at
bære deres tjenesteudrustning, herunder peberspray og
gummiknippel, i Danmark. Konkret foreslås dette sikret ved,
at justitsministeren til opfyldelse af mellemstatslige aftaler
bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om, at
våbenlovens bestemmelser om at bære samt ind- og
udføre peberspray og slagvåben ikke finder anvendelse
på udenlandske civile statsmyndighe?der.
Endelig foreslås det for det tredje,
at der foretages visse mindre ændringer af våbenloven
for at bringe dansk ret i overensstemmelse med en ny forordning om
markedsføring og anvendelse af udgangsstoffer til
eksplosivstoffer mv. Forordningen finder anvendelse fra 1. februar
2021. Den erstatter den gældende forordning på
området fra 2013 med styrkede og præciserede regler.
Reglerne begrænser almindelige borgeres adgang til
udgangsstoffer til eksplosivstoffer, dvs. stoffer, der kan anvendes
til at fremstille eksplosivstoffer. Reglerne indebærer bl.a.,
at Sikkerhedsstyrelsen udpeges til national inspektionsmyndighed og
skal inspicere og kontrollere, at bl.a. erhvervsdrivende og
onlinemarkedspladser skal overholde en række bestemmelser i
forordningen.
Efter den offentlige høring af
lovforslaget er der indført en række nye bestemmelser
i denne del af forslaget, herunder om Sikkerhedsstyrelsens
kontrolbeføjelser som national inspektionsmyndighed og om
sanktioner for det tilfælde, at erhvervsdrivende og
onlinemarkedspladser m.fl. undlader at bistå
Sikkerhedsstyrelsen i forbindelse med inspektionsopgaven.
Der er b.la. også indført en
bestemmelse om, at Rigspolitiet bliver national
inspektionsmyndighed for så vidt angår politiets
udstedelse af licenser og politiets varetagelse af opgaven som
nationalt kontaktpunkt for indberetning af mistænkelige
transaktioner mv.
Justitsministeriet finder det på den
baggrund rigtigst, at de nye dele af lovforslaget sendes i
offentlig høring sideløbende med fremsættelsen
af forslaget i Folketinget. Der er fastsat en kort
høringsfrist, så forslaget fortsat kan nå at
blive 1. behandlet den 11. december 2020.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.