Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 14. januar 2021
1. Ændringsforlag
Justitsministeren har stillet 1
ændringsforslag om deling af lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget vil
stemme for ændringsforslaget om deling af lovforslaget.
Et flertal i
udvalget (S, RV, SF, EL, IA, SIU, JF og Sikandar Siddique (UFG))
indstiller det under A og det under B nævnte lovforslag til
vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (V, DF, KF, NB og Simon Emil Ammitzbøll-Bille
(UFG)) indstiller det under A nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling og det under B
nævnte lovforslag til vedtagelse
uændret.
Liberal Alliance, Alternativet og
Sambandsflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre og Dansk Folkeparti
Venstres og Dansk Folkepartis medlemmer af
udvalget bemærker, at danskernes tryghed står Venstre
og Dansk Folkeparti meget nært. Pebersprayordningen blev helt
grundlæggende indført for at sikre tryghed for den
enkelte borger, og derfor er partierne meget glade for denne
ordning. Det er så denne tryghed for danskerne, regeringen nu
foreslår at fjerne igen. Det er ganske enkelt trist, at
justitsministeren, hvis primære opgave er at sikre, at
danskerne føler sig trygge, skaber større utryghed
for danskerne. Venstre og Dansk Folkeparti er åbne for at se
på, om man i stedet kan stramme ordningen op, så den
ikke bliver misbrugt. Det kunne for eksempel være, at man
skal lade sig registrere, når man køber en peberspray,
eller at pebersprayen påføres et serienummer, som man
kender det fra andre våben. Det væsentlige er, at
pebersprayordningen bevares til gavn for danskernes oplevede og
faktiske tryghed.
Samtidig mener Venstre og Dansk Folkeparti,
at straffene skal sættes markant op for dem, der reelt
misbruger en peberspray, og bærer peberspray uden for
hjemmet, og som bruger pebersprays som angrebsvåben. Men
pebersprayordningen skal bevares, så helt almindelige borgere
kan besidde en peberspray i eget hjem, så de kan bevare den
tryghed, som de har kunnet få ved f.eks. at have en
peberspray i natskuffen. Vi skal ikke tage denne tryghed fra dem,
alene fordi der er nogle relativt få, som misbruger
ordningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer
m.v. (Tilbagerulning af pebersprayordningen)« omfattende
§ 1, nr. 3 og 7-9, og §§ 2 og 3.
B. »Forslag
til lov om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer
m.v. (Udenlandske civile statsmyndigheders adgang til at bære
og ind- og udføre visse våben og fastsættelse af
supplerende bestemmelser til forordning (EU) 2019/1148 af 20. juni
2019 om markedsføring og anvendelse af udgangsstoffer til
eksplosivstoffer m.v.)« omfattende § 1, nr. 1, 2, 4-6 og
10-12, § 2, stk. 1, og § 3.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at lovforslaget deles
op i to separate lovforslag, således at der kan stemmes om
delen om tilbagerulning af pebersprayordningen for sig og delen om
udenlandske civile statsmyndigheders adgang til at bære og
ind- og udføre visse våben og fastsættelse af
supplerende bestemmelser til forordning (EU) 2019/1148 af 20. juni
2019 om markedsføring og anvendelse af udgangsstoffer til
eksplosivstoffer m.v. for sig.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. november
2020 og var til 1. behandling den 11. december 2020. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 22. oktober 2020 dette udkast til
udvalget, jf. REU alm. del - bilag 35. Den 25. november 2020 sendte
justitsministeren høringssvar og et høringsnotat til
udvalget, og den 4. december 2020 sendte justitsministeren
supplerende høringssvar og notat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
8 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Leif Lahn Jensen (S) Jeppe Bruus
(S) Julie Skovsby (S) Kasper Roug (S) Rasmus Stoklund (S) Annette
Lind (S) Kristian Hegaard (RV) nfmd. Jens Rohde (RV) Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF) Theresa Berg Andersen (SF) Rosa Lund (EL) Bruno
Jerup (EL) Sikandar Siddique (UFG) Aaja Chemnitz Larsen (IA)
Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) Sjúrður Skaale (JF)
Preben Bang Henriksen (V) fmd.
Jan E. Jørgensen (V) Britt Bager (V) Inger Støjberg
(V) Morten Dahlin (V) Michael Aastrup Jensen (V) Kristian Pihl
Lorentzen (V) Peter Skaarup (DF) Simon Emil Ammitzbøll-Bille
(UFG) Karina Adsbøl (DF) Naser Khader (KF) Mai Mercado (KF)
Pernille Vermund (NB)
Liberal Alliance, Alternativet og
Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 41 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 6 | |