Fremsat den 25. november 2020 af justitsministeren (Nick Hækkerup)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ændring af
straffeloven, retsplejeloven og udlændingeloven
(Ophævelse af
revisionsbestemmelse)
§ 1
I lov nr. 349 af 2. april 2020 om ændring
af straffeloven, retsplejeloven og udlændingeloven
(Skærpet straf for lovovertrædelser med baggrund i
eller sammenhæng med covid-19 og blokering af hjemmesider,
hvorfra der begås visse lovovertrædelser, som har
baggrund i eller sammenhæng med covid-19) foretages
følgende ændring:
1. § 4,
stk. 3, ophæves.
Stk. 4 bliver herefter stk. 3.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. februar 2021.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | 2. | Ophævelse af
revisionsbestemmelse | | 2.1. | Gældende
ret | | | 2.1.1. | Straffelovens §
81 d | | | 2.1.2. | Retsplejelovens
§ 791 d, stk. 1, 2. pkt., og stk. 6 | | | 2.1.3. | Udlændingelovens § 22, nr. 9 | | 2.2. | Justitsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv. | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Klima- og
miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer mv. | 9. | Sammenfattende
skema | |
|
1. Indledning
Det fremgår af § 4, stk. 3, i lov nr. 349 af 2. april
2020 om ændring af straffeloven, retsplejeloven og
udlændingeloven (Skærpet straf for
lovovertrædelser med baggrund i eller sammenhæng med
covid-19 og blokering af hjemmesider, hvorfra der begås visse
lovovertrædelser, som har baggrund i eller sammenhæng
med covid-19), at justitsministeren senest den 30. november 2020
skal fremsætte forslag om revision af de ved loven affattede
bestemmelser.
Det drejer sig for det første om straffelovens § 81
d, der sikrer en markant skærpelse af straffen for
lovovertrædelser med baggrund i eller sammenhæng med
covid-19-epidemien i Danmark. For det andet drejer det sig om
retsplejelovens § 791 d, stk. 1, 2. pkt., og stk. 6, der giver
politiet mulighed for på en effektiv måde at
iværksætte blokeringer af hjemmesider, hvorfra der
begås visse lovovertrædelser, som har baggrund i eller
sammenhæng med covid-19-epidemien i Danmark. Endelig drejer
det sig for det tredje om udlændingelovens § 22, nr. 9,
der indebærer, at udlændinge, der idømmes en
ubetinget frihedsstraf fastsat efter
strafskærpelsesbestemmelsen i straffelovens § 81 d, kan
udvises, medmindre det med sikkerhed vil være i strid med
Danmarks internationale forpligtelser.
Danmark befinder sig på nuværende tidspunkt fortsat
i en covid-19-epidemi. Sundhedsmyndighederne vurderer, at der er en
høj grad af uforudsigelighed om epidemiens videre udvikling
og dermed også tidshorisonten for epidemiens afslutning. Det
er Statens Serum Instituts forventning, at der vil ses en stigende
incidens samt flere indlagte i løbet af november og december
2020. I januar, februar og marts 2021 forventes det stadig, at en
stor del af befolkningen vil være modtagelig for smitte.
Ifølge Statens Serum Institut er det således alt andet
lige i perioden fra december 2020 og frem til marts 2021, at den
største udfordring for sundhedsvæsenet kan
forventes.
Der har allerede i september, oktober og november 2020 kunnet
konstateres en alvorlig stigning i antallet af dagligt nye
bekræftede covid-19-smittede i Danmark i forhold til i
sommer. Den stigende smittespredning har nødvendiggjort, at
regeringen løbende har måttet indføre nye
covid-19-tiltag, herunder bl.a. den 23. oktober 2020, hvor en
række tiltag til håndtering af smitten er
videreført og skærpet frem til den 2. januar 2020.
Sideløbende hermed har regeringen bl.a. den 27. oktober
2020 indgået en aftale med Venstre, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og
Enhedslisten om udvidelse af hjælpepakker. Aftalen
indebærer bl.a., at de nuværende kompensations- og
garantiordninger for virksomheder forlænges til og med den
31. januar 2021, og at ordningerne på visse områder
udvides med henblik på at holde hånden under dansk
økonomi.
Under covid-19-epidemien i Danmark er der desværre set en
række eksempler på kriminalitet, som har baggrund i
eller sammenhæng med epidemien. Det gælder ikke mindst
svigagtig udnyttelse af hjælpepakkerne, hvor myndighederne
modtager et stadigt stigende antal anmeldelser. Dette
indebærer efter Justitsministeriets opfattelse, at det danske
samfund grundlæggende stadig ser ind i det samme
kriminalitetsbillede, som i foråret nødvendiggjorde
lov nr. 349 af 2. april 2020.
Det hverken kan eller skal accepteres, at borgere og
virksomheder på denne måde udnytter covid-19-epidemien
til at begå strafbare handlinger. Justitsministeriet finder
derfor, at der fortsat er behov for en lovgivningsmæssig
ramme, som sikrer en effektiv og markant strafforfølgelse af
kriminelle, der begår lovovertrædelser med baggrund i
eller sammenhæng med covid-19-epidemien i Danmark. Det
gælder ikke mindst i forhold til hjælpepakkerne, hvor
det er afgørende, at disse ikke udnyttes svigagtigt.
Justitsministeriet foreslår på denne baggrund, at
revisionsbestemmelsen i lovens § 4, stk. 3, ophæves med
den effekt, at der ikke længere er krav om revision af
straffelovens § 81 d, retsplejelovens § 791 d, stk. 1, 2.
pkt., og stk. 6, og udlændingelovens § 22, nr. 9.
Justitsministeriet har herved også lagt vægt
på, at de pågældende bestemmelser er omfattet af
en solnedgangsklausul, og at de derfor automatisk ophæves den
1. marts 2021, medmindre Folketinget forinden beslutter at
forlænge gyldighedsperioden. Dette indebærer, at
Folketinget inden 1. marts 2021 igen skal tage stilling til, om
covid-19-epidemien og kriminalitetsbilledet forsat
nødvendiggør en opretholdelse af bestemmelserne.
2. Ophævelse af revisionsbestemmelse
2.1. Gældende ret
Lov nr. 349 af 2. april 2020 om ændring af straffeloven,
retsplejeloven og udlændingeloven (Skærpet straf for
lovovertrædelser med baggrund i eller sammenhæng med
covid-19 og blokering af hjemmesider, hvorfra der begås visse
lovovertrædelser, som har baggrund i eller sammenhæng
med covid-19) trådte i kraft den 2. april 2020.
Det følger af lovens § 4, stk. 3, at
justitsministeren senest den 30. november 2020 skal fremsætte
forslag om revision af de ved loven affattede bestemmelser, dvs.
straffelovens § 81 d, retsplejelovens § 791 d, stk. 1, 2.
pkt., og stk. 6, samt udlændingelovens § 22, nr. 9. Det
forudsættes i forarbejderne til bestemmelsen, at
justitsministeren i forbindelse med revisionsovervejelserne
foretager en vurdering af nødvendigheden, anvendelsen og
effekterne heraf, jf. Folketingets Retsudvalg 2019-20, L 157, Bilag
5.
Det fremgår endvidere af lovens § 4, stk. 4, at de
ved loven affattede bestemmelser ophæves den 1. marts 2021.
Dette gælder dog ikke, hvis Folketinget forinden beslutter at
forlænge lovens gyldighedsperiode.
2.1.1. Straffelovens § 81 d
2.1.1.1. Det følger af
straffelovens § 81 d, stk. 1, at den straf, der er foreskrevet
i straffelovens §§ 119-122, 133-134 b, 135, 144, 161 og
163, § 172, jf. § 171, stk. 1, § 189, § 247,
stk. 2, § 263, stk. 1 og stk. 3, jf. stk. 1, § 263 a,
§ 285, stk. 1, jf. §§ 276, 276 a, 278, 279, 279 a,
280, 281, 282 og 283, § 286, jf. §§ 276, 276 a, 278,
279, 279 a, 280, 281, 282 og 283, § 287, stk. 1, jf.
§§ 276, 276 a, 278, 279, 279 a, 280, 281, 282 og 283,
samt §§ 288-290, 290 a og 293, § 299, stk. 2, og
§§ 300 a, 301 og 303, kan forhøjes indtil det
dobbelte, hvis lovovertrædelsen har baggrund i eller
sammenhæng med covid-19-epidemien i Danmark. Bestemmelsen
omfatter primært formueforbrydelser, idet en række
lovovertrædelser, der vedrører forbrydelser mod den
offentlige myndighed mv. samt den offentlige orden og fred, dog
også er omfattet.
Det forudsættes i forarbejderne til bestemmelsen, at
strafniveauet for overtrædelse af de i straffelovens §
81 d, stk. 1, nævnte lovovertrædelser som udgangspunkt
skal forhøjes til omkring det dobbelte i forhold til den
straf, der ville være fastsat af domstolene for tilsvarende
overtrædelser, der ikke har baggrund i eller sammenhæng
med covid-19-epidemien i Danmark, jf. Folketingstidende 2019-20, A,
L 157 som fremsat, side 13.
Bestemmelsens anvendelse forudsætter, at
lovovertrædelsen helt eller delvis skal have været
motiveret af eller have til formål at udnytte den situation,
som covid-19-epidemien i Danmark har medført. Det vil
ifølge forarbejderne bero på en konkret vurdering af
den begåede lovovertrædelse, herunder særligt
overtrædelsens karakter, formål og kontekst, om
betingelsen er opfyldt. Det må dog i almindelighed antages,
at betingelsen er opfyldt, hvis overtrædelsen vedrører
hjælpepakker til imødegåelse af skadevirkninger
ved covid-19-epidemien eller værnemidler såsom
håndsprit og mundbind eller andre knappe ressourcer i den
konkrete situation.
Det vil derimod have formodningen imod sig, at f.eks.
overtrædelser vedrørende værnemidler, der ikke
udgør en knap ressource i den konkrete situation, vil
være motiveret af eller have til formål at udnytte
situationen. Det blotte forhold, at der stjæles
værnemidler i en sådan situation, vil således
ikke indebære, at overtrædelsen vil være omfattet
af strafskærpelsen i straffelovens § 81 d, stk. 1, jf.
bl.a. justitsministerens besvarelse af 30. marts 2020 af
spørgsmål nr. 85 fra Folketingets Retsudvalg til L
157.
Efter straffelovens § 81 d, stk. 2, kan straffen
forhøjes således, at den bliver fire gange så
høj, såfremt en af de i stk. 1 nævnte
lovovertrædelser har fundet sted under sådanne
omstændigheder, at der uberettiget er opnået eller
søgt opnået lån, kredit, støtte, tilskud
eller lignende kompensation fra hjælpepakker til
imødegåelse af skadevirkninger ved
covid-19-epidemien.
Ved udmåling af tillægsbøde efter
straffelovens § 50, stk. 2, i forbindelse med
overtrædelser omfattet af straffelovens § 81 d, stk. 2,
skal der lægges vægt på den opnåede eller
tilsigtede vinding, jf. § 81 d, stk. 3.
Det forudsættes i forarbejderne til bestemmelsen, at
strafniveauet for overtrædelser omfattet af straffelovens
§ 81 d, stk. 2, skal være fire gange så
højt i forhold til den straf, der ville være fastsat
af domstolene for tilsvarende overtrædelser, der ikke har
baggrund i eller sammenhæng med covid-19-epidemien i Danmark,
jf. Folketingstidende 2019-20, A, L 157 som fremsat, side 15. Det
er endvidere forudsat, at tillægsbøden efter
straffelovens § 81 d, stk. 3, skal skærpes
tilsvarende.
Bestemmelsen omfatter ifølge forarbejderne
»hjælpepakker til imødegåelse af
skadevirkninger ved covid-19-epidemien«, hvilket dækker
over de erhvervs- og jobrettede tiltag mv., som regeringen har
lanceret med henblik på at afbøde de negative
økonomiske konsekvenser af spredningen af covid-19 for
danske lønmodtagere, arbejdspladser og virksomheder. Det
bemærkes, at begrebet herved er dynamisk og omfatter
hjælpepakker, uanset om disse er vedtaget før eller
efter lovens vedtagelse.
Det følger herudover af straffelovens § 81 d, stk.
4, at det ved fastsættelse af straf for
lovovertrædelser, som ikke er omfattet af bestemmelsens stk.
1 eller 2, i almindelighed skal indgå som en skærpende
omstændighed, hvis lovovertrædelsen har baggrund i
eller sammenhæng med covid-19-epidemien i Danmark.
2.1.1.2. Rigsadvokaten har oplyst,
at der i perioden fra den 2. april 2020, hvor bestemmelsen
trådte i kraft, og frem til den 14. november 2020 ses at
være afsagt 32 domme, hvor strafskærpelsesbestemmelsen
i straffelovens § 81 d er anvendt. 25 af disse domme
vedrører straffelovens § 81 d, stk. 1, mens to domme
vedrører straffelovens § 81 d, stk. 2, og fem domme er
uspecificerede. Det bemærkes, at opgørelserne er
baseret på tal fra politiets sagsstyringssystem
(POLSAS), som bygger på politikredsenes manuelle
registreringer af anvendelsen af straffelovens § 81 d.
Opgørelserne er derfor behæftet med en vis usikkerhed,
idet POLSAS er et journaliserings- og sagsstyringssystem og ikke et
egentligt statistiksystem. Således vil der kunne ske
ændringer afhængigt af tidspunktet for udtrækket
af oplysningerne i opgørelsen, idet der f.eks. kan forekomme
efterregistreringer, ligesom dommene kan være anket.
Som eksempel på en dom, hvor
strafskærpelsesbestemmelsen i straffelovens § 81 d er
anvendt, kan henvises til Østre Landsrets dom af 26. oktober
2020 i en sag vedrørende svindel med hjælpepakker.
Tiltalte blev i landsretten idømt 2 år og 3
måneders fængsel samt en tillægsbøde
på 1.275.000 kr. for overtrædelse af straffelovens
§ 289 a, ved under særdeles skærpende
omstændigheder at have indsendt ansøgninger om
lønkompensation til Erhvervsstyrelsen med henblik på
at få udbetalt 427.500 kr. i henhold til
lønkompensationsordningen til virksomheder i
økonomisk krise i forbindelse med covid-19-epidemien, selvom
han vidste, at hans virksomhed ikke var berettiget hertil. Tiltalte
blev endvidere efter sin erkendelse fundet skyldig i to
tilfælde af dokumentfalsk af særlig grov beskaffenhed
efter straffelovens § 171, jf. § 172, stk. 2, ved i
forbindelse med ansøgningen om lønkompensation at
have gjort brug af falske ansættelseskontrakter. Samtlige
forhold blev henført under straffelovens § 81 d, stk.
2, jf. stk. 1.
Landsretten skærpede herved Københavns Byrets dom
af 19. august 2020, hvorved tiltalte i 1. instans var idømt
1 år og 6 måneders fængsel samt en
tillægsbøde på 1.000.000 kr. Landsretten lagde
herved vægt på det i forarbejderne til straffelovens
§ 81 d anførte om baggrunden for og formålet med
bestemmelsen, herunder at der med bestemmelsen er tilsigtet en
markant skærpelse af straffen for lovovertrædelser, der
har baggrund i eller sammenhæng med covid-19-epidemien i
Danmark, sammenholdt med de almindelige regler om straffens
fastsættelse i straffelovens 10. kapitel.
Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og
International Kriminalitet (SØIK) har endvidere oplyst, at
der pr. 12. november 2020 er modtaget i alt 145 anmeldelser om svig
i forbindelse med covid-19 hjælpepakkerne. Anmeldelserne
vedrører et samlet beløb på ca. 50.000.000 kr.,
mens der samlet er beslaglagt ca. 8.900.000 kr. Størstedelen
af anmeldelserne vedrører lønkompensationsordningen,
hvor der bl.a. er blevet ansøgt om kompensation for fiktive
og tidligere medarbejdere.
2.1.2. Retsplejelovens § 791 d, stk. 1, 2. pkt., og
stk. 6
2.1.2.1. Det fremgår af
retsplejelovens § 791 d, stk. 1, 2. pkt., at der kan ske
blokering af en hjemmeside, hvis der er grund til at antage, at der
fra hjemmesiden begås en overtrædelse af straffelovens
§§ 161, 163, 171 eller 189, § 263, stk. 1, eller
§§ 263 a, 276, 278-283, 289-290 a, 300 a, 301 eller 303,
som har baggrund i eller sammenhæng med covid-19-epidemien i
Danmark. Bestemmelsen omfatter primært
formueforbrydelser.
Bestemmelsens anvendelse forudsætter, at hjemmesiden
på blokeringstidspunktet har et indhold, der udgør en
overtrædelse af en af de i bestemmelsen nævnte
lovovertrædelser, jf. Folketingets Retsudvalg 2019-20, L 157,
Bilag 7.
Efter retsplejelovens § 791 d, stk. 6, kan politiet
træffe beslutning om blokering i de tilfælde, hvor
indgrebets øjemed i medfør af bestemmelsens stk. 1,
2. pkt., ville forspildes, hvis retskendelse skulle afventes. I
så fald skal politiet snarest muligt og senest inden 24 timer
fra indgrebets iværksættelse forelægge sagen for
retten. Retten afgør ved kendelse, om indgrebet kan
godkendes, og om det kan opretholdes. Burde indgrebet efter rettens
opfattelse ikke have været foretaget, skal retten give
meddelelse herom til Justitsministeriet.
Bestemmelsen indebærer, at politiet kan
iværksætte indgrebet ud fra en
øjemedsbetragtning, når blokeringen sker efter
retsplejelovens § 791 d, stk. 1, 2. pkt.
2.1.2.2. Rigspolitiet har oplyst, at
der i perioden fra den 2. april 2020, hvor retsplejelovens §
791 d, stk. 1, 2. pkt., og stk. 6, trådte i kraft, og frem
til den 13. november 2020 er identificeret 214 anmeldelser
vedrørende 39 hjemmesider, hvor der er sket blokering med
hjemmel i retsplejelovens § 791 d, stk. 1, 2. pkt. 213 af
disse anmeldelser vedrører phishing, mens én
anmeldelse vedrører overtrædelse af straffelovens
§§ 189 og 279. Det bemærkes, at opgørelsen
er baseret på tal fra politiets sagsstyringssystem (POLSAS),
hvor der er søgt på en kombination af journalkoder i
kombination med phishing som søgenøgle.
Opgørelserne er derfor behæftet med en vis usikkerhed,
idet POLSAS er et journaliserings- og sagsstyringssystem og ikke et
egentligt statistiksystem. Således vil der f.eks. kunne ske
ændringer, hvis en sag ændrer karakter som følge
af efterforskningen.
Syv af de 39 iværksatte blokeringer er iværksat
efter rettens kendelse, mens de resterende 32 blokeringer efter
retsplejelovens § 791 d, stk. 6, er iværksat ud fra en
øjemedsbetragtning med efterfølgende
forelæggelse for retten.
Det er Rigspolitiets opfattelse, at muligheden for blokering af
hjemmesider efter retsplejelovens § 791 d, stk. 1, 2. pkt., er
et særdeles brugbart redskab for politiet til at forebygge ny
kriminalitet og forstyrre igangværende kriminalitet.
Endvidere er det af stor betydning for bestemmelsens praktiske
anvendelighed, at politiet efter retsplejelovens § 791 d, stk.
6, har mulighed for at iværksætte blokering på
øjemedet med efterfølgende forelæggelse for
retten. Det er således Rigspolitiets vurdering, at
retsplejelovens § 791 d, stk. 1, 2. pkt., og stk. 6,
resulterer i færre fuldbyrdede forhold - både i forhold
til borgeren, der bliver udsat for phishing og i forhold til den
afledte kriminalitet i form af indbrud i netbank, misbrug af
kortoplysninger mv.
2.1.3. Udlændingelovens § 22, nr. 9
2.1.3.1. Det følger af
udlændingelovens § 22, nr. 9, at en udlænding, som
har haft lovligt ophold her i landet i mere end de sidste 9
år, og en udlænding med opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 7 eller § 8, stk. 1 eller 2, som
har haft lovligt ophold her i landet i mere end de sidste 8
år, kan udvises, hvis udlændingen idømmes en
ubetinget frihedsstraf, der er fastsat efter straffelovens §
81 d.
Bestemmelsen indebærer, at en udlænding - uanset
varigheden af udlændingens ophold her i landet og uanset
den pågældendes opholdsgrundlag - efter en konkret
vurdering vil kunne udvises, hvis den pågældende
idømmes ubetinget frihedsstraf, der er fastsat efter
strafskærpelsen i straffelovens § 81 d. Efter
udlændingelovens § 26, stk. 2, vil en udlænding
således skulle udvises efter §§ 22-24, medmindre
dette med sikkerhed vil være i strid med Danmarks
internationale forpligtelser. For udlændinge, som er omfattet
af EU-reglerne, kan udvisning dog kun ske i overensstemmelse med de
principper, der efter EU-reglerne gælder for
begrænsning af retten til fri bevægelighed, jf.
udlændingelovens § 26 b.
2.1.3.2. Rigsadvokaten har oplyst,
at der i perioden fra den 2. april 2020, hvor bestemmelsen
trådte i kraft, og frem til den 16. november 2020 er sket
udvisning efter udlændingelovens § 22, nr. 9,
i 11 sager. Der er herudover nedlagt påstand om udvisning
efter udlændingelovens § 22, nr. 9, i tre verserende
sager ved domstolene. Det bemærkes, at opgørelsen er
baseret på de regionale statsadvokaters manuelle
optællinger.
2.2. Justitsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
I overensstemmelse med forarbejderne til lovens § 4, stk.
3, har Justitsministeriet i forbindelse med revisionsovervejelserne
foretaget en vurdering af nødvendigheden, anvendelsen og
effekterne af straffelovens § 81 d, retsplejelovens § 791
d, stk. 1, 2. pkt., og stk. 6, samt udlændingelovens §
22, nr. 9. Justitsministeriet har i den forbindelse indhentet en
udtalelse fra Sundheds- og Ældreministeriet om den aktuelle
sundhedsmæssige situation samt udtalelser fra Rigsadvokaten
og Rigspolitiet om den praktiske anvendelse af bestemmelserne.
Som det nærmere fremgår under pkt. 1 ovenfor,
vurderer sundhedsmyndighederne, at Danmark på nuværende
tidspunkt fortsat befinder sig i en covid-19-epidemi, hvor den
største udfordring for sundhedsvæsenet alt andet lige
må forventes i perioden fra december 2020 og frem til marts
2021.
Der har allerede i september, oktober og november 2020 kunnet
konstateres en alvorlig stigning i antallet af dagligt nye
bekræftede covid-19-smittede i Danmark i forhold til sommeren
2020. Den stigende smittespredning har nødvendiggjort, at
regeringen løbende har måttet indføre nye
covid-19-tiltag, herunder bl.a. den 23. oktober 2020, hvor en
række tiltag til håndtering af smitten er
videreført og skærpet frem til den 2. januar 2020.
Sideløbende hermed har regeringen bl.a. den 27. oktober
2020 indgået en aftale med Venstre, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og
Enhedslisten om udvidelse af hjælpepakker. Aftalen
indebærer bl.a., at de nuværende kompensations- og
garantiordninger for virksomheder forlænges til og med den
31. januar 2021, og at ordningerne på visse områder
udvides med henblik på at holde hånden under dansk
økonomi i denne ekstraordinære situation.
Som det endvidere nærmere fremgår under pkt.
2.1.1.2, 2.1.2.2 og 2.1.3.2 ovenfor, har straffelovens § 81 d,
retsplejelovens § 791 d, stk. 1, 2. pkt., og stk. 6, og
udlændingelovens § 22, nr. 9, siden
bestemmelsernes ikrafttræden den 2. april 2020 været
anvendt en række gange. Hertil kommer, at SØIK pr. 12.
november 2020 har modtaget i alt 145 anmeldelser om svig i
forbindelse med hjælpepakkerne for et samlet beløb
på ca. 50.000.000 kr. Der kan således fortsat
konstateres eksempler på kriminelle, som udnytter den
alvorlige og ekstraordinære situation, Danmark som land
befinder sig i, for egen vindings skyld.
Justitsministeriets finder derfor, at der fortsat er behov for
en lovgivningsmæssig ramme, som sikrer en effektiv og markant
strafforfølgelse af lovovertrædelser med baggrund i
eller sammenhæng med covid-19-epidemien i Danmark. Det
gælder ikke mindst i forhold til hjælpepakkerne, idet
det er afgørende, at disse ikke udnyttes svigagtigt.
Justitsministeriet er i den forbindelse opmærksom
på, at værnemidler såsom håndsprit og
mundbind ikke på nuværende tidspunkt udgør
knappe ressourcer. Det vil derfor have formodningen imod sig, at
lovovertrædelser vedrørende sådanne
værnemidler vil være omfattet af strafskærpelsen
i straffelovens § 81 d, stk. 1. Efter Justitsministeriets
vurdering er der dog en risiko for, at disse eller andre
værnemidler eller f.eks. en fremtidig vaccine mod covid-19
vil kunne blive knappe ressourcer, ligesom covid-19-epidemien
fortsat vil kunne afføde nye kriminalitetsformer, så
længe Danmark befinder sig i en alvorlig og sårbar
situation. Dette indebærer efter Justitsministeriets
opfattelse, at det danske samfund grundlæggende ser ind i et
kriminalitetsbillede, som svarer til det, der i foråret
nødvendiggjorde loven.
Det foreslås på denne baggrund, at
revisionsbestemmelsen i lovens § 4, stk. 3, ophæves,
således at der ikke længere er krav om revision af
straffelovens § 81 d, retsplejelovens § 791 d, stk. 1, 2.
pkt., og stk. 6, og udlændingelovens § 22, nr. 9.
Ophævelsen vil have den effekt, at de
pågældende bestemmelser vil være gældende
frem til den 1. marts 2021, hvor de automatisk ophæves,
medmindre Folketinget forinden beslutter at forlænge
gyldighedsperioden, jf. solnedgangsklausulen i lovens § 4,
stk. 4, der som konsekvens af ophævelsen bliver § 4,
stk. 3. Dette indebærer, at Folketinget inden den 1. marts
2021 igen skal tage stilling til, om covid-19-epidemien og
kriminalitetsbilledet forsat vurderes at
nødvendiggøre en opretholdelse af lovens
bestemmelser.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser eller
implementeringskonsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Klima- og
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Udkastet til lovforslag er i perioden fra den 18. november 2020
til den 2. december 2020 sendt i høring hos følgende
myndigheder og organisationer mv.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, samtlige byretter,
Advo?katrådet, Akademikerne, Amnesty International,
Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, BL - Danmarks Almene
Boliger, Copenhagen Business School (CBS) - CBS LAW - Institut for
Ledelse, Politik og Filosofi, Danmarks Jurist- og
Økonomforbund, Danmarks Lejerforeninger, Danmarks Tekniske
Universitet - DTU Diplom - Center for
Diplomingeniøruddannelse, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Byggeri, Dansk Detail, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk IT,
Dansk Journalistforbund, Danske Advokater, Danske Havne, Danske
Udlejere, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Det
Kriminalpræventive Råd, Direktoratet for
Kriminalforsorgen, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolenes
Tjenestemandsforening, Domstolsstyrelsen, Ejendomsforeningen
Danmark, Erhvervslejernes Landsorganisation, Finans Danmark, Finans
& Leasing, Foreningen af Offentlige Anklagere, Foreningen af
Statsadvokater, Foreningen af Statsforvaltningsjurister, Foreningen
Industriel Retsbeskyttelse, Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd FTF,
Færøernes Landsstyre, Grønlands Selvstyre,
Handelshøjskolen - Århus Universitet, HK, Institut for
Menneskerettigheder, IT-Branchen, IT-Politisk Forening, Justitia,
KL, Københavns Universitet - Det Juridiske Fakultet,
Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Landsforeningen KRIM,
Politidirektørforeningen, Politiforbundet, PROSA,
Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rådet for
Digital Sikkerhed, samtlige kommuner, SikkerhedsBranchen, Syddansk
Universitet - Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Sø- og
Handelsretten, Aalborg Universitet - Juridisk Institut - Det
Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aarhus Retshjælp og Aarhus
Universitet - Juridisk Institut.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klima- og miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Overimplementering
af EU-retlige minimumsforpligtelser | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Det fremgår af § 4, stk. 3, i lov nr. 349 af 2. april
2020 om ændring af straffeloven, retsplejeloven og
udlændingeloven (Skærpet straf for
lovovertrædelser med baggrund i eller sammenhæng med
covid-19 og blokering af hjemmesider, hvorfra der begås visse
lovovertrædelser, som har baggrund i eller sammenhæng
med covid-19), at justitsministeren senest den 30. november 2020
skal fremsætte forslag om revision af de ved loven affattede
bestemmelser, dvs. straffelovens § 81 d om
strafskærpelser, retsplejelovens § 791 d, stk. 1, 2.
pkt., og stk. 6, om blokering af hjemmesider, samt
udlændingelovens § 22, nr. 9, om udvisning.
Det foreslås, at bestemmelsen i lovens § 4, stk. 3, ophæves,
således at der ikke længere er krav om revision af
straffelo?vens § 81 d, retsplejelovens § 791 d,
stk. 1, 2. pkt., og stk. 6, samt udlændingelovens § 22,
nr. 9.
Ophævelsen vil have den effekt, at bestemmelserne vil
være gældende frem til den 1. marts 2021, hvor de
automatisk ophæves, medmindre Folketinget forinden beslutter
at forlænge gyldighedsperioden, jf. lovens § 4, stk. 4,
der som konsekvens af ophævelsen bliver § 4, stk. 3.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. februar
2021.
Loven vil ikke gælde for Færøerne og
Grønland. Færøerne har således pr. 1.
marts 2010 overtaget lovgivningskompetencen på det
strafferetlige område, mens der for Grønland
gælder en særlig kriminallov.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 | | | I lov nr. 349 af 2. april 2020 om
ændring af straffeloven, retsplejeloven og
udlændingeloven (Skærpet straf for
lovovertrædelser med baggrund i eller sammenhæng med
covid-19 og blokering af hjemmesider, hvorfra der begås visse
lovovertrædelser, som har baggrund i eller sammenhæng
med covid-19) foretages følgende ændring: | § 4 | | | Stk. 1-2.
--- | | | Stk. 3.
Justitsministeren fremsætter senest den 30. november 2020
forslag om revision af de ved denne lov affattede
bestemmelser. | | 1. § 4, stk. 3, ophæves. Stk. 4 bliver herefter stk. 3. | Stk. 4.
--- | | |
|