Skriftlig fremsættelse (25. november
2020)
Justitsministeren (Nick Hækkerup):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
ændring af straffeloven, retsplejeloven og
udlændingeloven (Ophævelse af revisionsbestemmelse)
(Lovforslag nr. L 110)
Det fremgår af § 4, stk. 3, i
lov nr. 349 af 2. april 2020 om ændring af straffeloven,
retsplejeloven og udlændingeloven (Skærpet straf
for lovovertrædelser med baggrund i eller sammenhæng
med covid-19 og blokering af hjemmesider, hvorfra der begås
visse lovovertrædelser, som har baggrund i eller
sammenhæng med covid-19), at justitsministeren senest den 30.
november 2020 skal fremsætte forslag om revision af de ved
loven affattede bestemmelser.
Det drejer sig for det første om
straffelovens § 81 d, der sikrer en markant skærpelse af
straffen for lovovertrædelser med baggrund i eller
sammenhæng med covid-19-epidemien i Danmark. For det andet
drejer det sig om retsplejelovens § 791 d, stk. 1, 2. pkt., og
stk. 6, der giver politiet mulighed for på en effektiv
måde at iværksætte blokeringer af hjemmesider,
hvorfra der begås visse lovovertrædelser, som har
baggrund i eller sammenhæng med covid-19-epidemien i Danmark.
Endelig drejer det sig for det tredje om
udlændingelovens § 22, nr. 9, der
indebærer, at udlændinge, der idømmes en
ubetinget frihedsstraf fastsat efter
strafskærpelsesbestemmelsen i straffelovens § 81 d, kan
udvises, medmindre det med sikkerhed vil være i strid med
Danmarks internationale forpligtelser.
Sundhedsmyndighederne vurderer, at Danmark
på nuværende tidspunkt fortsat befinder sig i en
covid-19-epidemi, hvor den største udfordring for
sundhedsvæsenet alt andet lige må forventes i perioden
fra december 2020 og frem til marts 2021.
Der har allerede i september, oktober og
november 2020 kunnet konstateres en alvorlig stigning i antallet af
dagligt nye bekræftede covid-19-smittede i Danmark i forhold
til sommeren 2020. Den stigende smittespredning har
nødvendiggjort, at regeringen løbende har
måttet indføre nye covid-19-tiltag, herunder bl.a. den
23. oktober 2020, hvor en række tiltag til håndtering
af smitten er videreført og skærpet frem til den 2.
januar 2020.
Sideløbende hermed har regeringen
bl.a. den 27. oktober 2020 indgået en aftale med Venstre,
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative
Folkeparti og Enhedslisten om udvidelse af hjælpepakker.
Aftalen indebærer bl.a., at de nuværende kompensations-
og garantiordninger for virksomheder forlænges til og med den
31. januar 2021, og at ordningerne på visse områder
udvides med henblik på at holde hånden under dansk
økonomi i denne ekstraordinære situation.
Under covid-19-epidemien i Danmark er der
desværre set en række eksempler på kriminalitet,
som har baggrund i eller sammenhæng med epidemien. Det
gælder ikke mindst svigagtig udnyttelse af
hjælpepakkerne, hvor myndighederne modtager et stadigt
stigende antal anmeldelser. Dette indebærer, at det danske
samfund grundlæggende stadig ser ind i det samme
kriminalitetsbillede, som i foråret nødvendiggjorde
lov nr. 349 af 2. april 2020.
På denne baggrund foreslås det
med lovforslaget, at revisionsbestemmelsen i lovens § 4, stk.
3, ophæves. Ophævelsen vil have den effekt, at
straffelovens § 81 d, retsplejelovens § 791 d, stk.
1, 2. pkt., og stk. 6, samt udlændingelovens § 22, nr.
9, vil være gældende frem til den 1. marts 2021, hvor
de automatisk ophæves som følge af lovens
solnedgangsklausul, medmindre Folketinget forinden beslutter at
forlænge gyldighedsperioden.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.