Fremsat den 19. november 2020 af finansministeren (Nicolai Wammen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om offentlige
betalinger m.v.
(Nemkontosystemet stilles til rådighed
for grønlandske myndigheder)
§ 1
I lov om offentlige betalinger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 798 af 28. juni 2007, som ændret
ved § 9 i lov nr. 1336 af 19. december 2008, foretages
følgende ændring:
1.
Efter § 5 a indsættes:
Ȥ 5 b. Finansministeren
kan stille Nemkontosystemet til rådighed for
grønlandske myndigheder.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. februar 2021.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Nemkontosystemet stilles til
rådighed for grønlandske myndigheder | | 2.1. | Gældende ret | | 2.2. | Finansministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | | 2.3. | Forholdet til databeskyttelsesforordningen
og databeskyttelsesloven | 3. | De økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4. | De økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | De administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | De klima- og miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 9. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Lov om offentlige betalinger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 798 af 28. juni 2007, som ændret
ved § 9 i lov nr. 1336 af 19. december 2008, ændres med
henblik på, at Digitaliseringsstyrelsen kan stille
Nemkontosystemet til rådighed for grønlandske
myndigheder.
Ændringsloven bygger på
drøftelser mellem Finansministeriet,
Økonomistyrelsen, Digitaliseringsstyrelsen og
Grønlands Departement for Finanser og
Digitaliseringsstyrelse.
Nemkontosystemet blev taget i drift den 7.
november 2005 med successiv tilslutning inden for det første
år af de offentlige myndigheder. Nemkontosystemet har siden
det første driftsår bevist sin effektive
betalingshåndtering. Nemkontosystemet håndterer nu ca.
94 mio. offentlige udbetalinger dagligt. Det skønnes derfor
hensigtsmæssigt, at Nemkontosystemet nu stilles til
rådighed for, at Grønland kan effektivisere
betalingsformidlingen for deres offentlige myndigheder.
Når der sendes betalinger via
Nemkontosystemet, identificeres betalingsmodtagere ved personnummer
og for virksomheders vedkommende CVR/SE- eller P-nummer.
Det er derfor en nødvendig
forudsætning for at anvende Nemkontosystemet, at de
grønlandske myndigheder har adgang til personnummeret i
forbindelse med udbetaling til fysiske personer og CVR/SE- eller
P-nummeret i forbindelse med udbetaling til virksomheder.
Alle borgere i Grønland har et
personnummer i henhold til lov om Det Centrale Personregister. At
borgere på tværs af rigsfællesskabet nu får
mulighed for at have en Nemkonto med automatisk udbetaling af
ydelser fra offentlige myndigheder, vil give borgere og
virksomheder en effektiv og ensartet udbetaling af offentlige
ydelser.
2. Nemkontosystemet
stilles til rådighed for grønlandske
myndigheder
2.1. Gældende
ret
Lov om offentlige betalinger m.v. giver i
forhold til offentlige myndigheder hjemmel til, at myndigheder med
frigørende virkning kan udbetale offentlige
pengebeløb til borgere og virksomheder, når de har
udpeget en Nemkonto, jf. lovens § 1.
I lov om offentlige betalinger m.v.
afgrænses lovens territoriale anvendelsesområde i
§ 16 således, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland.
Nemkontosystemet fungerer således, at en
offentlig myndighed kan sende en udbetaling til en borger eller
virksomhed via Nemkontosystemet uden at kende modtagerens
kontonummer, idet kontonummeret hentes i Nemkontoregisteret.
2.2. Finansministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Ændringen af lov om offentlige
betalinger m.v. er foranlediget af, at grønlandske
myndigheder med den gældende lov ikke kan tilsluttes
Nemkontosystemet, som danske offentlige myndigheder kan.
Lovforslaget er foranlediget af en dialog med
grønlandske myndigheder.
De grønlandske myndigheder
ønsker adgang til at kunne udbetale offentlige ydelser til
borgere og virksomheder i Grønland på samme
måde, som danske myndigheder kan ved brug af
Nemkontosystemet. Formålet med ændringsloven er
således at sikre, at Danmarks digitaliseringsprojekter
også kan benyttes i Grønland, og herved sikre den
fortsatte digitalisering på tværs af
rigsfællesskabet.
Den hidtidige lov om offentlige betalinger
regulerer alene offentlige udbetalinger fra danske myndigheder,
herunder muligheden for at private udbetalere kan anvende
Nemkontosystemet. Denne lovændring er derfor
nødvendig, for at grønlandske myndigheder kan anvende
Nemkontosystemet.
Ændringsloven vedrører
udelukkende hjemlen til, at Digitaliseringsstyrelsen kan sidestille
grønlandske myndigheder med danske myndigheder i forbindelse
med tilslutningen til Nemkontosystemet. De resterende dele af loven
ændres der ikke ved. Grønland lovgiver selv om de
materielle regler i deres egen lov om offentlige betalinger.
Der er tale om en materiel lovændring,
der giver Digitaliseringsstyrelsen hjemmel til, at
grønlandske myndigheder kan tilsluttes Nemkontosystemet som
brugere på samme måde, som danske myndigheder er i dag.
Lovændringen hjemler udelukkende, at grønlandske
myndigheder tilsluttes Nemkontosystemet på samme vilkår
som danske myndigheder er tilsluttet i dag.
Lovændringen vedrører ikke de
materielle regler, som Grønlands Selvstyre udfærdiger
i deres egen lov om offentlige betalinger.
De resterende dele af loven ændres der
ikke ved. Grønlands Selvstyre lovgiver selv om de materielle
regler i deres egen lov om offentlige betalinger.
2.3. Forholdet til
databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven
Med forslaget om at give grønlandske
myndigheder adgang til at benytte Nemkontosystemet vil der ved
indtastningen af borgernes personnumre og virksomheders CVR/SE-
eller P-nummer, forudsat at disse numre kan henføres til
fysiske personer og der dermed er tale om en personoplysning, i
Nemkontosystemet og i forbindelse med match til et udpeget
kontonummer ske behandling af personoplysninger omfattet af
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27.
april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med
behandling af personoplysninger og om fri udveksling af
sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv
95/46/EF (generel forordning om databeskyttelse) og lov nr. 502 af
23. maj 2018 om supplerende bestemmelser til forordning om
beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af
personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger
(databeskyttelsesloven).
Kontonummeret og CVR/SE- eller P-nummer, under
forudsætning af at der er tale om en oplysning, der kan
henføres til en fysisk person, udgør en
personoplysning omfattet af databeskyttelsesforordningens artikel
6. Den foreslåede overførsel vurderes at være
omfattet af databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra
e, hvorefter personoplysninger lovligt kan behandles, hvis
behandlingen er nødvendig til udførelse af en opgave
i samfundets interesse eller henhører under offentlig
myndighedsudøvelse, som den dataansvarlige har fået
pålagt.
Overførslen af personnumre kan ske
efter § 11, stk. 1 i databeskyttelsesloven.
Digitaliseringsstyrelsen finder således,
at den foreslåede overførsel af personoplysninger kan
ske inden for rammerne af databeskyttelsesforordningen og
databeskyttelsesloven, og at behandlingen er saglig og
nødvendig og står i rimeligt forhold til de mål,
der forfølges med lovforslaget. Digitaliseringsstyrelsen har
ved vurderingen heraf lagt vægt på, at den
foreslåede overførsel vil ske til et it-system, der
administreres af Digitaliseringsstyrelsen. Personoplysningerne der
udveksles er nødvendige for at Digitaliseringsstyrelsen kan
bistå de grønlandske myndigheder med udbetalingen. Det
bemærkes, at Grønland i databeskyttelsesretlig
forstand betragtes som et såkaldt tredjeland, da
Grønland hverken er medlem af EU eller EØS.
Grønland har ikke en tilstrækkelighedsafgørelse
fra EU-Kommissionen, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 45,
stk. 3.
Der vil derfor i overensstemmelse med
databeskyttelsesforordningens artikel 46, stk. 1, efter
forordningens artikel 46, stk. 2, kunne blive udarbejdet et retligt
bindende instrument mellem Digitaliseringsstyrelsen og de
grønlandske myndigheder, der skal stå for udbetalingen
til de grønlandske Nemkonti til brug for overførsel
af personoplysninger via Nemkontosystemet. Overførsel af
personoplysninger via Nemkontosystemet til og fra Grønland
vil først kunne ske, når et sådant retligt
bindende instrument er udarbejdet, hvilket forventes at ske forud
for den forslåede ikrafttræden af denne lov.
3. De økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Det vurderes, at der med lovforslaget vil
være forbundet følgende engangstilslutningsudgifter
der afholdes af Grønlands Selvstyre på ca. 750.000
kr., mens Digitaliseringsstyrelsen fremover årligt afholder
udgifter på ca. 110.000 kr. fra 2022.
Det forventes, at grønlandske
myndigheder fremover skal afholde færre udgifter i
forbindelse med udbetaling af offentlige ydelser til egne borgere,
når Nemkontosystemet er fuldt ibrugtaget.
3.1. Syv principper for
digitaliseringsklar lovgivning
Det vurderes nedenfor, hvorledes lovforslaget
lever op til principperne for digitaliseringsklar lovgivning. Det
vurderes, at der ingen implementeringskonsekvenser er for det
offentlige Danmark, idet Nemkontosystemet blot stilles til
rådighed for en eller flere offentlige myndigheder i
Grønland.
3.1.1.
Princip 1: Enkle og klare regler
Ændringsloven muliggør at
Nemkontosystemet kan benyttes af offentlige myndigheder i
Grønland. De materielle regler udfærdiges af
Grønlands Selvstyre efter inspiration fra den
nugældende lov om offentlige betalinger m.v.
Princippet vurderes at være opfyldt.
3.1.2.
Princip 2: Digital kommunikation
Lovforslaget vedrører ikke digitale
selvbetjeningsløsninger eller Digital Post.
Princippet vurderes ikke at være
relevant for lovforslaget.
3.1.3.
Princip 3: Muliggør automatisk sagsbehandling
Nemkontoordningen er i sig selv en
automatisering af en ellers manuel sagsgang, hvorefter offentlige
myndigheder manuelt skulle indtaste kontooplysninger, førend
der kunne ske udbetaling til den rette borger eller virksomhed.
Nemkontoordningen - og Nemkontosystemet - er
derfor i sig selv en automatisering af ellers manuelle sagsgange,
der fremover også kan benyttes af grønlandske
myndigheder.
Princippet vurderes at være opfyldt.
3.1.4.
Princip 4: Sammenhæng på tværs - ensartede
begreber og genbrug af data
Alle borgere i Grønland har et
personnummer i henhold til lov om Det Centrale Personregister. At
borgere på tværs af rigsfællesskabet nu får
mulighed for at have en Nemkonto med automatisk udbetaling af
ydelser fra offentlige myndigheder, vil give borgerne en effektiv
og ensartet udbetaling af offentlige ydelser, som vil gavne
på tværs.
Princippet vurderes derfor at være
opfyldt.
3.1.5.
Princip 5: Tryg og sikker datahåndtering
Nemkontosystemet fungerer i dag således,
at en borger eller en virksomhed oplyser hvilken konto, der skal
udgøre vedkommendes Nemkonto. Når en myndighed
udbetaler penge til borgeren, sker det på baggrund af
borgerens personnummer eller virksomhedens CVR-nummer eller
SE/P-nummer, hvorfor medarbejdere i offentlige myndigheder ikke har
adgang til kontooplysningerne.
Nemkontosystemet er dermed bygget for at
undgå manuelle sagsgange, der kan medføre fejlagtige
udbetalinger, og myndighederne har ikke adgang til
personoplysninger i it-systemet, fx i form af borgernes
kontooplysninger.
Princippet vurderes derfor at være
opfyldt.
3.1.6.
Princip 6: Anvendelse af offentlig infrastruktur
Nemkontosystemet er et allerede benyttet og
implementeret it-system, der dagligt håndterer 94 mio.
betalinger automatisk for danske myndigheder.
Princippet vurderes derfor at være
opfyldt.
3.1.7.
Princip 7: Forebygger snyd og fejl
Ved en automatisering af udbetalinger fra
offentlige myndigheder ved at benytte Nemkontosystemet, kan
manuelle fejlindtastninger blandt andet forebygges. Det samme er
gældende for snyd, idet det som udgangspunkt vil være
vanskeligt at udskifte en registreret Nemkonto, medmindre
henvendelsen kommer fra borgeren selv. Benyttelsen af
Nemkontosystemet forebygger dermed såvel snyd som fejl.
Princippet vurderes derfor at være
opfyldt.
På baggrund af en samlet gennemgang af
de syv principper for digitaliseringsklar lovgivning vurderes det,
at lovforslaget opfylder kravene til digitaliseringsklar
lovgivning.
4. De økonomiske
og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Det vurderes, at der ingen økonomiske
og administrative konsekvenser er for erhvervslivet i Danmark.
Der vil være nogle mindre
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
i Grønland. Konsekvenserne uddybes ikke yderligere.
5. De administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget er foranlediget af, at
grønlandske myndigheder gerne vil kunne udbetale penge
direkte til egne borgere og virksomheder via Nemkontosystemet. Det
vurderes at have få konsekvenser for borgerne og
virksomhederne, idet det blot kræves, at de ved at
følge den grønlandske materielle lov om offentlige
betalinger udpeger en konto, der skal udgøre deres
Nemkonto.
Borgerne får herefter færre
administrative byrder, idet de ikke skal gøre noget igen,
førend de eventuelt udpeger en anden konto til deres
Nemkonto, ligesom i Danmark.
6. De klima- og
miljømæssige konsekvenser
Det vurderes, at lovforslaget hverken har
klima- eller miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Det vurderes, at der ingen relevante
EU-retlige aspekter er i lovforslaget.
8. Hørte
myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra
den 3. september 2020 til den 1. oktober 2020 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
ATP, Finans Danmark, Rigsombudsmanden i
Grønland og Rigsombudsmanden på
Færøerne.
| | | | | | | | 9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/ Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Negative konsekvenser/ merudgifter (hvis ja, angiv omfang/ Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ja, de grønlandske myndigheder vil
afholde færre udgifter i forbindelse med udbetaling af
offentlige ydelser til egne borgere. | Ja, Digitaliseringsstyrelsen skal fra
år 2022 årligt afholde ca. 110.000 kr. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klima- og miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Det vurderes, at lovforslaget ikke
indeholder EU-retlige aspekter. | Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Lov om offentlige betalinger m.v. gælder
ikke for Grønland.
Den foreslåede § 5 b er ny.
Efter den foreslåede bestemmelse sikres
der hjemmel til, at finansministeren kan stille Nemkontosystemet
til rådighed for grønlandske myndigheder.
Nemkontosystemet vil i praksis blive stillet til rådighed af
Digitaliseringsstyrelsen.
Ændringsloven vedrører
udelukkende hjemlen til, at Digitaliseringsstyrelsen kan sidestille
grønlandske myndigheder med danske myndigheder i forbindelse
med tilslutningen til Nemkontosystemet. De resterende dele af loven
ændres der ikke ved. Grønlands Selvstyre lovgiver selv
om de materielle regler i deres egen lov om offentlige
betalinger.
Hjemlen ændrer ikke på lovens
territoriale anvendelsesområde, idet den alene tilvejebringer
hjemmel til at stille Nemkontosystemet til rådighed. De
materielle regler om offentlige betalinger, herunder for borgere,
virksomheder og offentlige myndigheder, udfærdiges af
Grønlands Selvstyre.
Til §
2
Det foreslås, at loven skal træde
i kraft den 1. februar 2021.
Da lov om offentlige betalinger m.v. ikke
finder anvendelse for Grønland, finder denne
ændringslov heller ikke anvendelse for Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om offentlige betalinger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 798 af 28. juni 2007, som ændret
ved § 9 i lov nr. 1336 af 19. december 2008, foretages
følgende ændring: | | | | | | 1. Efter
§ 5 a indsættes: | | | »§ 5 b.
Finansministeren kan stille Nemkontosystemet til rådighed for
grønlandske myndigheder.« |
|