Skriftlig fremsættelse (20. november
2020)
Skatteministeren
(Morten Bødskov):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
ejendomsvurderingsloven og forskellige andre love (Adgang til
fravalg af den midlertidige indefrysningsordning for grundskyld,
ansættelse af grundværdier for erhvervsejendomme m.v.
og andre tilpasninger på ejendomsområdet samt
ændring af beregningsgrundlaget for tinglysningsafgift og
indførelse af særordning for godtgørelse af for
meget betalt tinglysningsafgift m.v.)
(Lovforslag nr. L 107)
I maj 2017 indgik den daværende
regering (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Radikale
Venstre Forlig om Tryghed om
boligbeskatningen (boligskatteforliget). Med
boligskatteforliget blev det forudsat, at de nye boligskatteregler
(nye skattesatser, skatterabat, permanent indefrysning m.v.)
træder i kraft i 2021 på baggrund af de nye
ejendomsvurderinger.
Som følge af, at implementeringen af
den nye boligbeskatning er udskudt fra 2021 til 2024, indgik
regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Radikale Venstre, Dansk
Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance den 15.
maj 2020 Aftale om kompensation til
boligejerne og fortsat tryghed om boligbeskatningen.
Boligskatteforliget og kompensationsaftalen
indebærer samlet set, at alle boligejere i 2024 skal betale
mindre i boligskat, end hvis de skatteregler, der gjaldt ved
indgåelse af boligskatteforliget i 2017, var blevet
videreført. Den gennemsnitlige boligejer ventes at kunne se
frem til at få sat skatten ned med ca. 20 pct. i 2024
sammenlignet med videreførelse af gældende
boligskatteregler.
Dele af kompensationsaftalen er
udmøntet ved lov nr. 1061 af 30. juni 2020. Det
fremgår herudover af aftalen, at forligspartierne er enige om
at justere den midlertidige indefrysningsordning, så
indefrysning kan til- og fravælges. Forligspartierne er
desuden enige om, at ejendomsvurderingerne bør være
enkle og gennemskuelige. Af aftalen fremgår, at
forligskredsen senere i 2020 præsenteres for et oplæg
til nye vurderingsmodeller for erhvervsejendomme m.v., der sikrer
sammenhæng til vurderingerne af ejerboliger og et mere enkelt
beskatningsgrundlag for dækningsafgift.
På denne baggrund foreslås det,
at den midlertidige indefrysningsordning for grundskyld
gøres frivillig, så boligejere kan fra- og
tilvælge indefrysning fra medio 2021.
Med kompensationsaftalen er forligskredsen
enige om, at erhvervsvurderingerne bør være enkle og
gennemskuelige. Således har det vist sig, at den model for
vurdering af erhvervsejendomme, der var forudsat i
ejendomsvurderingsloven fra 2017, var for kompliceret og dermed
ikke kan implementeres. Derfor foreslår regeringen en ny,
enklere model for fastsættelse af grundværdier for
erhvervsejendomme, der er mere gennemskuelig, hvor der er en klar
sammenhæng mellem grundværdierne for erhvervsejendomme
og grundværdierne for ejerboliger, og - ikke mindst - at
reglerne kan implementeres.
Regeringen vil stille ændringsforslag
om denne del af lovforslaget, hvis forligskredsen ikke i
løbet af udvalgsbehandlingen tilslutter sig modellen for nye
erhvervsvurderinger. Ændringsforslaget vil gå ud
på at udskille bestemmelserne om modellen for
erhvervsvurderinger til et særskilt lovforslag og erstatte
disse bestemmelser med en udskydelse af vurderingsterminen til 1.
marts 2021.
Herudover foreslås det at fremrykke
klageadgangen for de videreførte erhvervsvurderinger i
stedet for at etablere en tilbagebetalingsordning. Det vil betyde
en markant forenkling og reducere risici i systemudviklingen
på ejendomsområdet. Det forventes, at de første
ejere vil få adgang til at klage i 1. halvår 2021.
Alternativt kan der klages i forbindelse med udsendelse af de nye
erhvervsvurderinger.
For at opnå et mere enkelt
beskatningsgrundlag for dækningsafgiften og undgå, at
afgiften svækker ejernes tilskyndelse til at foretage
fornuftige bygningsinvesteringer, foreslås endvidere, at der
skal svares dækningsafgift af grundværdien og ikke af
forskelsværdien.
Som følge af forslaget om ny
vurderingsmodel for erhvervsejendomme og omlægning af
dækningsafgiften vil der ikke længere være behov
for at ansætte ejendomsværdier til den løbende
ejendomsbeskatning (grundskyld og dækningsafgift). Derfor
foreslås det, at der ikke fremadrettet vil skulle
ansættes ejendomsværdier for erhvervsejendomme.
Andelsboligforeninger kan imidlertid i dag
benytte den offentlige ejendomsvurdering som grundlag for at
fastsætte andelskronen. Regeringen vil derfor nedsætte
et udvalg, der med inddragelse af interessenter på
området skal belyse andelsboliglovens
værdiansættelsesprincipper i sammenhæng med
evalueringen af valuarvurderinger. Udvalget skal fremlægge
mulige løsningsforslag i god tid, inden de offentlige
vurderinger, der foreslås afskaffet, ellers skulle være
udsendt.
Herudover foreslås en
forlængelse af funktionsperioden for vurderingsankenævn
og fælles ankenævn samt udskydelse af
virkningstidspunktet for de nye klagebehandlingsregler for
vurderingssager og andre mindre justeringer af
klagebehandlingsreglerne samt af reglerne om
omkostningsgodtgørelse ved retssager om
ejendomsvurderinger.
De første nye ejendomsvurderinger
forventes aktuelt udsendt omkring sommeren 2021. Dette tidspunkt er
forbundet med usikkerhed, og der udarbejdes et mere præcist
skøn som led i en ekstern trykprøvning af
ejendomsvurderingsprojektet.
Endelig foreslås en fremrykning af en
allerede vedtaget ændring af beregningsgrundlaget for
tinglysningsafgiften ved ejerskifte af erhvervsejendomme m.v., samt
mulighed for godtgørelse af for meget betalt
tinglysningsafgift i perioden, hvor klageadgangen på
vurderingsområdet har været suspenderet.
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2021, dog træder dele af forslaget
først i kraft henholdsvis den 1. maj 2021 og den 1. januar
2022. Lovforslaget er sendt i høring i perioden fra den 9.
oktober 2020 til den 29. oktober 2020, da lovforslaget skal
behandles og vedtages inden årets udgang, eftersom det skal
have virkning for de ejendomsvurderinger, der udsendes med
vurderingstermin pr. 1. januar 2021.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.