Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 16. december 2020
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 7
ændringsforslag til lovforslaget, herunder om deling af
lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af Simon Emil
Ammitzbøll-Bille (UFG)) vil stemme for ændringsforslag
nr. 1 om deling af lovforslaget.
Et mindretal i
udvalget (S) indstiller det under A og B nævnte lovforslag
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (V) vil ved 3. behandling af det under
A nævnte lovforslag redegøre for sin stilling til
lovforslaget. Mindretallet vil stemme for ændringsforslaget
til det under A nævnte lovforslag. Mindretallet indstiller
det under B nævnte lovforslag til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (DF) vil ved 3. behandling af det under
A nævnte lovforslag redegøre for sin stilling til
lovforslaget. Mindretallet vil stemme for ændringsforslaget
til det under A nævnte lovforslag. Mindretallet indstiller
det under B nævnte lovforslag til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (RV) vil ved 3. behandling af det under
A nævnte lovforslag redegøre for sin stilling til
lovforslaget. Mindretallet vil stemme for ændringsforslaget
til det under A nævnte lovforslag. Mindretallet indstiller
det under B nævnte lovforslag til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et femte
mindretal i udvalget (SF) indstiller det under A
nævnte lovforslag til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
ændringsforslaget til det under A nævnte lovforslag.
Mindretallet vil stemme hverken for eller imod det under B
nævnte lovforslag. Mindretallet vil stemme for
ændringsforslagene til det under B nævnte
lovforslag.
Et sjette
mindretal i udvalget (EL) indstiller det under A og B
nævnte lovforslag til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
ændringsforslag nr. 2 til det under A nævnte lovforslag
og for ændringsforslag nr. 7 til det under B nævnte
lovforslag. Mindretallet vil stemme imod ændringsforslag nr.
3-6 til det under B nævnte lovforslag.
Et syvende
mindretal i udvalget (KF) vil ved 3. behandling af det under
A nævnte lovforslag redegøre for sin stilling til
lovforslaget. Mindretallet vil stemme for ændringsforslaget
til det under A nævnte lovforslag. Mindretallet indstiller
det under B nævnte lovforslag til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et ottende
mindretal i udvalget (LA) vil ved 3. behandling af det under
A nævnte lovforslag redegøre for sin stilling til
lovforslaget. Mindretallet vil stemme for ændringsforslaget
til det under A nævnte lovforslag. Mindretallet indstiller
det under B nævnte lovforslag til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et niende
mindretal i udvalget (Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)) vil
ved 2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling
til lovforslaget og de stillede ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget bemærker, at SF ikke er en del af forligskredsen,
der har beskæftiget sig med modellen for ansættelse af
grundværdier for erhvervsejendomme m.v., jf. det under A
nævnte lovforslag. Det er SF's vurdering, at der ikke er
tilstrækkelig viden om konsekvenserne for bl.a. husleje og
omlægning af jord. Ligeledes har processen med at inddrage
høringsparter været kritisabel med en kort
høringsfrist trods forslagets betydning. Derfor kan SF ikke
støtte forslaget.
4. Ændringforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)):
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven og forskellige
andre love (Ansættelse af grundværdier for
erhvervsejendomme m.v.)« omfattende § 1, nr. 1-12, 14-43
og 50-54, § 2, § 3, nr. 1-9, § 4, nr. 1, og §
12, stk. 1 og 3.
B. »Forslag
til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven og forskellige
andre love (Adgang til fravalg af den midlertidige
indefrysningsordning for grundskyld, ændring af
vurderingsterminen for vurderingsåret 2021 og andre
tilpasninger på ejendomsområdet samt ændring af
beregningsgrundlaget for tinglysningsafgift og indførelse af
særordning for godtgørelse af for meget betalt
tinglysningsafgift m.v.)« omfattende § 1, nr. 13, 44-49,
55 og 56, § 3, nr. 10 og 11, § 4, nr. 2 og 3,
§§ 5-11 og § 12, stk. 1, 2 og 4.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte forslag
Til § 12
2) I
stk. 1 udgår »2
og«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte forslag
Til § 1
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL og Simon Emil Ammitzbøll-Bille
(UFG)):
3)
Før nr. 1 indsættes som nye numre:
»01. Overalt i loven bortset fra i
§§ 69 og 70 ændres »pr. 1. januar 2021«
til: »pr. 1. marts 2021«.
02. I
§ 5, stk. 1, 2. pkt., ændres
»jf. dog §§ 87 og 88« til: »jf. dog
§ 81, stk. 7, og §§ 87 og 88«.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 5]
4)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
8, 1. pkt., indsættes efter
»omvurderingsåret«: », jf. dog § 81,
stk. 7«.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 5]
5)
Efter nr. 49 indsættes som nyt nummer:
»04. I §
81 indsættes som stk.
7:
»Stk. 7. I
vurderingsåret 2021 foretages almindelig vurdering efter
§ 5, stk. 1, og omvurdering efter § 6, stk. 1, pr. 1.
marts 2021.««
[Ændring af
vurderingsterminen for vurderingsåret 2021]
Ny paragraf
6)
Efter § 1 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I ejendomsværdiskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1590 af 2. november 2020, som
ændret ved § 3 i lov nr. 1580 af 27. december 2019,
foretages følgende ændringer:
1.
Fire steder i § 4 a, stk. 5,
ændres »§§ 87 og 88« til: »§
81, stk. 7, og §§ 87 og 88«.
2. I
§ 4 a, stk. 7, 2. pkt.,
indsættes efter »vurderingsår efter
ændringen«: », jf. dog § 16, stk.
3«.
3. I
§ 16 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
Det foreløbige beskatningsgrundlag efter § 4 a, stk. 7,
fastsættes med udgangspunkt i forholdene på og
prisniveauet for ejendommen pr. 1. marts 2021, når det
førstkommende vurderingsår efter ændringen er
2021.««
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 5]
Til § 12
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)):
7) I
stk. 1 udgår »og
3«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i
to lovforslag. Det ene lovforslag (A) vedrører
ansættelse af grundværdier for erhvervsejendomme m.v.
og justeringer vedrørende vurderingen af landbrugs- og
skovejendomme.
Det andet lovforslag (B) vedrører
ændring af vurderingsterminen for vurderingsåret 2021,
fremrykning af klageadgangen for erhvervsejendomme m.v. i stedet
for etablering af tilbagebetalingsordning, adgang til fravalg af
den midlertidige indefrysningsordning for grundskyld og andre
tilpasninger på ejendomsområdet samt ændring af
beregningsgrundlaget for tinglysningsafgift og indførelse af
særordning for godtgørelse af for meget betalt
tinglysningsafgift m.v.
Med den foreslåede deling af
lovforslaget vil det være muligt at forlænge
udvalgsbehandlingen af den del af lovforslaget, der vedrører
de nye ejendomsvurderinger for erhvervsejendomme m.v., samtidig med
at de øvrige elementer i lovforslaget kan vedtages inden den
1. januar 2021.
Til nr. 2
Ændringsforslaget er en
konsekvensændring som følge af ændringsforslag
nr. 1 om deling af lovforslaget.
Til nr. 3
»Pr. 1. januar 2021«
fremgår flere steder i ejendomsvurderingsloven. Datoen
relaterer sig til steder, hvor der er behov for at definere, at der
er tale om de første vurderinger foretaget med det nye
ejendomsvurderingssystem for erhvervsejendomme m.v.
Med ændringsforslag nr. 5
foreslås det, at vurderingsterminen i vurderingsåret
2021 ændres fra den 1. januar til den 1. marts.
Som en konsekvens heraf foreslås det,
at det overalt i ejendomsvurderingsloven, hvor der står pr.
1. januar 2021, ændres til pr. 1. marts 2021, bortset fra i
§ 69 og § 70, stk. 1 og 2, hvor henvisningen til
vurderingsåret udgår, jf. L 107, § 1, nr. 49.
Efter ejendomsvurderingslovens § 5,
stk. 1, 1. pkt., foretages der almindelig vurdering af fast ejendom
hvert andet år, jf. dog lovens § 9. Efter § 5, stk.
1, 2. pkt., foretages vurderingerne pr. 1. januar i
vurderingsåret, jf. dog §§ 87 og 88.
Med ændringsforslag nr. 5
foreslås indsat et nyt stk. 7 i ejendomsvurderingslovens
§ 81, hvorefter vurderingsterminen for vurderingsåret
2021 ændres til den 1. marts.
Som en konsekvens heraf foreslås det
at ændre § 5, stk. 1, 2. pkt., så henvisningen til
overgangsreglerne i ejendomsvurderingslovens §§ 87 og 88
ændres til en henvisning til den foreslåede
vurderingstermin for vurderingsåret 2021, jf. det
foreslåede § 81, stk. 7, jf. ændringsforslag nr.
5, og til overgangsreglerne i §§ 87 og 88.
Til nr. 4
Efter ejendomsvurderingslovens § 6,
stk. 1, foretages der omvurdering pr. 1. januar i året efter
en almindelig vurdering som beskrevet i § 5.
Efter ejendomsvurderingslovens § 8
foretages omvurderingen efter § 6 på grundlag af
ejendommens størrelse og forholdene i øvrigt pr. 1.
januar i omvurderingsåret. Omvurderingen foretages efter
prisforholdene ved seneste almindelige vurdering.
Med ændringsforslag nr. 5
foreslås indsat et nyt stk. 7 i ejendomsvurderingslovens
§ 81, hvorefter vurderingsterminen for vurderingsåret
2021 ændres til den 1. marts.
Det foreslås som en konsekvens heraf,
at der i ejendomsvurderingslovens § 8, 1. pkt.,
indsættes en henvisning til den foreslåede
vurderingstermin for vurderingsåret 2021, jf.
ændringsforslag nr. 5.
Til nr. 5
Det fremgår af
ejendomsvurderingslovens § 5, stk. 1, at almindelige
vurderinger foretages pr. 1. januar i vurderingsåret. Desuden
fremgår det af § 5, stk. 3, at ejendomme vurderes
på grundlag af ejendommenes størrelse og forholdene i
øvrigt på vurderingstidspunktet.
Det fremgår af bemærkningerne
til § 5, stk. 3, jf. lovforslag nr. L 211 som fremsat,
folketingsåret 2016-17, at ejendommene skal vurderes
sådan, som de fremtræder på
vurderingstidspunktet, dvs. pr. 1. september (nu 1. januar) i
vurderingsåret, og efter prisforholdene på dette
tidspunkt. Det er ejendommens faktiske, fysiske fremtræden og
forholdene på vurderingstidspunktet i øvrigt, der er
afgørende. Dette gælder også i tilfælde,
hvor der måtte være en uoverensstemmelse mellem det,
der er registreret i et offentligt register, og den faktiske
ejendom.
Det forhold, at en ejendom ændres
efter den 1. januar i vurderingsåret, eller at der sker
væsentlige prisændringer, er uden betydning for
vurderingen. Det er altid ejendommen, som den forefindes pr. 1.
januar i vurderingsåret, der skal vurderes.
Ejendomsvurderingslovens § 81
indeholder en række ikrafttrædelses- og
overgangsbestemmelser.
Det foreslås ved
ændringsforslag nr. 5, at der i ejendomsvurderingslovens
§ 81 indsættes et nyt stk. 7, hvorefter der i
vurderingsåret 2021 skal foretages almindelig vurdering efter
§ 5, stk. 1, og omvurdering efter § 6, stk. 1, pr. 1.
marts 2021.
Med forslaget vil den almindelige vurdering
i 2021 af erhvervsejendomme m.v. efter ejendomsvurderingslovens
§ 5 skulle foretages på baggrund af ejendommens
størrelse og forholdene i øvrigt pr. 1. marts 2021 og
efter prisforholdene på dette tidspunkt.
Ligeledes vil omvurderingerne af
ejerboliger i 2021 efter ejendomsvurderingslovens § 6 skulle
foretages på baggrund af ejendommens størrelse og
forholdene i øvrigt pr. 1. marts 2021. Prisforholdene vil
derimod fortsat skulle ansættes ud fra den seneste
almindelige vurdering, som vil være den almindelige vurdering
pr. 1. januar 2020.
Forslaget om at udskyde vurderingsterminen
fra den 1. januar til den 1. marts 2021 skønnes med
usikkerhed at medføre et merprovenu efter tilbageløb
på et tocifret millionbeløb.
Forslaget vil isoleret set medføre
en forsinkelse af it-udviklingen af det nye
ejendomsvurderingssystem og merudgifter til it-udvikling og de
løbende driftsopgaver i Skatteforvaltningen. På det
foreliggende grundlag og med betydelig usikkerhed skønnes
forsinkelsen isoleret set at medføre merudgifter på op
til et stort tocifret millionbeløb.
De samlede udviklingsomkostninger forbundet
med det nye vurderingssystem er under konsolidering, og der vil
blive gennemført en ekstern trykprøvning af
programmets leverancer, tidsplaner og økonomiske rammer. De
samlede udviklingsomkostninger vil indgå i et aktstykke, der
vil blive forelagt Folketingets Finansudvalg, når der
foreligger et konsolideret skøn.
Til nr. 6
Efter ejendomsværdiskattelovens
§ 4 a, stk. 5, følger det, at anvender den
skattepligtige et andet indkomstår end kalenderåret
(forskudt indkomstår), er det den ejendomsværdi, der er
ansat pr. 1. januar i det kalenderår, som det forskudte
indkomstår træder i stedet for, der bruges som
ejendomsværdien pr. 1. januar i indkomståret, jf.
§ 4 a, stk. 1-4, og den ejendomsværdi, der er ansat pr.
1. januar i kalenderåret forud for dette kalenderår,
der bruges som ejendomsværdien pr. 1. januar i året
før indkomståret. Hvis vurderingerne er foretaget
efter ejendomsvurderingslovens §§ 87 eller 88, anvendes i
stedet terminen pr. 1. oktober.
Det foreslås, at henvisningen fire
steder i § 4 a, stk. 5, ændres fra »§§
87 og 88« til: »§ 81, stk. 7, og §§ 87
og 88«.
Forslaget skal ses i sammenhæng med
ændringsforslag nr. 5, hvorefter det foreslås, at
vurderingsterminen i 2021 ændres fra den 1. januar til den 1.
marts.
Efter ejendomsværdiskattelovens
§ 4 a, stk. 7, 1. pkt., skal Skatteforvaltningen
fastsætte foreløbige værdier, når det er
muligt, som danner grundlag for en forskudsopkrævning af
ejendomsværdiskat frem til det tidspunkt, hvor den nye
vurdering udsendes.
De foreløbige værdier
fastsættes efter 2. pkt. ud fra forholdene på og
prisniveauet for ejendommen pr. 1. januar i vurderingsåret.
Ved fastsættelsen af de foreløbige værdier tages
der udgangspunkt i de data, Skatteforvaltningen er i besiddelse af
på tidspunktet for værdifastsættelsen.
Det foreslås, at der i § 4 a,
stk. 7, 2. pkt., indsættes en henvisning til det
foreslåede § 16, stk. 3.
Forslaget skal ses i sammenhæng med
ændringsforslag nr. 5, hvorefter det foreslås, at
vurderingsterminen i 2021 ændres fra den 1. januar til den 1.
marts.
Ejendomsvurderingslovens § 16
indeholder undtagelsesregler til reglerne om fastsættelse af
beskatningsgrundlaget for ejendomsværdiskatten i enkelte
indkomstår.
Efter ejendomsvurderingslovens § 5,
stk. 1, skal almindelige vurderinger foretages pr. 1. januar i
vurderingsåret. Desuden fremgår det af § 5, stk.
3, at ejendomme vurderes på grundlag af ejendommenes
størrelse og forholdene i øvrigt på
vurderingstidspunktet.
Af bemærkningerne til § 5, stk.
3, jf. lovforslag nr. L 211 som fremsat, folketingsåret
2016-17, fremgår det, at ejendommene skal vurderes
sådan, som de fremtræder på
vurderingstidspunktet, dvs. pr. 1. september (nu pr. 1. januar) i
vurderingsåret, og efter prisforholdene på dette
tidspunkt. Det er ejendommens faktiske, fysiske fremtræden og
forholdene på vurderingstidspunktet i øvrigt, der er
afgørende. Dette gælder også i tilfælde,
hvor der måtte være uoverensstemmelse mellem det, der
er registreret i et offentligt register, og den faktiske
ejendom.
Det forhold, at en ejendom ændres
efter den 1. januar i vurderingsåret, eller at der sker
væsentlige prisændringer, er uden betydning for
vurderingen. Det er altid ejendommen, som den forefindes pr. 1.
januar i vurderingsåret, der skal vurderes.
Med ændringsforslag nr. 5
foreslås det at ændre vurderingsterminen i 2021 fra pr.
1. januar til pr. 1. marts.
Som en konsekvens heraf vil ændringer
på ejendomme omfattet af ejendomsværdiskatteloven, hvor
der er sket om- eller tilbygning, nybygning m.v. fra og med den 2.
januar 2021 til og med den 1. marts 2021, blive medtaget ved
vurderingen i 2021.
Det foreslås, at der i
ejendomsværdiskattelovens § 16 indsættes et nyt
stk. 3, hvorefter det foreløbige beskatningsgrundlag efter
§ 4 a, stk. 7, vil skulle fastsættes med udgangspunkt i
forholdene på og prisniveauet for ejendommen pr. 1. marts,
når det førstkommende vurderingsår efter
ændringen er 2021.
Hermed sikres det, at de foreløbige
beskatningsgrundlag for 2021 fastsættes i overensstemmelse
med den foreslåede ændring af vurderingsterminen, jf.
ændringsforslag nr. 5, hvormed det foreløbige
beskatningsgrundlag for 2021 vil skulle ansættes på
baggrund af ejendommens forhold pr. 1. marts 2021.
De foreslåede ændringer i
ejendomsværdiskatteloven er alle konsekvensændringer
som følge af forslaget om ændring af
vurderingsterminen i 2021, jf. ændringsforslag nr. 5.
Til nr. 7
Ændringsforslaget er en
konsekvensændring som følge af ændringsforslag
nr. 1 om deling af lovforslaget.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 20. november
2020 og var til 1. behandling den 26. november 2020. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
Skatteministeriet sendte den 19. november 2020 dette udkast til
udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 52. Den 20. november 2020 sendte
skatteministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 11
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
5 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 deputationer, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
18 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse. Skatteministeren har besvaret spørgsmål
nr. 1-14. Der udestår svar på spørgsmål
nr. 15-18, som udvalget forventer besvaret inden 2. behandling af
lovforslaget.
Birgitte Vind (S) Bjørn
Brandenborg (S) fmd. Jens Joel
(S) Jeppe Bruus (S) Jesper Petersen (S) Kasper Sand Kjær (S)
Malte Larsen (S) Thomas Jensen (S) Troels Ravn (S) Kathrine Olldag
(RV) Katrine Robsøe (RV) Carl Valentin (SF) Theresa Berg
Andersen (SF) Rasmus Nordqvist (SF) Rune Lund (EL) Victoria
Velasquez (EL) Louise Schack Elholm (V) Anne Honoré
Østergaard (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Torsten Schack
Pedersen (V) Kim Valentin (V) nfmd. Morten Dahlin (V) Dennis
Flydtkjær (DF) Hans Kristian Skibby (DF) René
Christensen (DF) Rasmus Jarlov (KF) Mona Juul (KF) Ole Birk Olesen
(LA) Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |