Fremsat den 18. november 2020 af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social pension og
lov om afgift af bidraget til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring og
af arbejdsulykkeserstatninger m.v.
(Regulering af folkepensionsalderen og
ændring af revisionsbestemmelse og konsekvensændring af
arbejdsskadeafgiften)
§ 1
I lov om social pension, jf.
lovbekendtgørelse nr. 983 af 23. september 2019, som
ændret senest ved § 21 i lov nr. 869 af 14. juni 2020,
foretages følgende ændringer:
1. § 1 a,
stk. 1, nr. 6, ophæves, og i stedet
indsættes:
»6) 68
år for personer, der er født i perioden fra den 1.
januar 1963 til den 31. december 1966.
7) 69 år
for personer, der er født efter den 31. december
1966.«
2. I
§ 72 e ændres
»2020« til: »2025«.
§ 2
I lov om afgift af bidraget til
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring og af arbejdsulykkeserstatninger
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 374 af 30. marts 2020,
foretages følgende ændring:
1. Bilag
1 affattes som bilag 1 til denne lov.
§ 3
Loven træder i kraft den 31. december
2020.
Bilag 1
Hensættelsesfaktorer, der anvendes af Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring til opgørelse af værdien af de
løbende erstatninger med henblik på opgørelse
af beregningsgrundlaget for opkrævning af
arbejdsskadeafgiften efter lovens § 3, stk. 1, nr. 2.
Hensættelsesfaktorerne er opgjort for en ydelse på 1
kr. årligt, der udbetales i tilkendelsesperioden med 1/12
forud hver måned.
Hensættelsesfaktorerne er opgjort med en grundlagsrente
på 2,00 pct. og med en dødelighed som fastsat i det
aktuarmæssige beregningsgrundlag G82.
Hensættelsesfaktorerne i tabel 1-6 anvendes ved
opgørelsen af værdien af løbende erstatning til
tilskadekomne, der modtager erstatning for tab af erhvervsevne
efter lov om arbejdsskadesikring, jf. lovbekendtgørelse nr.
376 af 31. marts 2020 med senere ændringer.
Tabel 1 anvendes ved opgørelsen af værdien af den
løbende erstatning til mænd, når erstatningen er
tilkendt indtil det fyldte 69. år.
Tabel 2 anvendes ved opgørelsen af værdien af den
løbende erstatning til kvinder, når erstatningen er
tilkendt indtil det fyldte 69. år.
Tabel 3 anvendes ved opgørelsen af værdien af den
løbende erstatning til mænd, når erstatningen er
tilkendt indtil det fyldte 68. år.
Tabel 4 anvendes ved opgørelsen af værdien af den
løbende erstatning til kvinder, når erstatningen er
tilkendt indtil det fyldte 68. år.
Tabel 5 anvendes ved opgørelsen af værdien af den
løbende erstatning til mænd, når erstatningen er
tilkendt indtil det fyldte 67. år.
Tabel 6 anvendes ved opgørelsen af værdien af den
løbende erstatning til kvinder, når erstatningen er
tilkendt indtil det fyldte 67. år.
Hensættelsesfaktorerne i tabel 7-10 anvendes ved
opgørelsen af værdien af løbende erstatning til
tilskadekomne, der modtager erstatning for tab af erhvervsevne
efter lov om sikring mod følger af arbejdsskade, jf.
lovbekendtgørelse nr. 943 af 16. oktober 2000 med senere
ændringer, og lov om arbejdsskadeforsikring, jf.
lovbekendtgørelse nr. 450 af 25. juni 1987 med senere
ændringer.
Tabel 7 anvendes ved opgørelsen af værdien af den
løbende erstatning til mænd, når erstatningen er
tilkendt indtil det fyldte 65. år.
Tabel 8 anvendes ved opgørelsen af værdien af den
løbende erstatning til kvinder, når erstatningen er
tilkendt indtil det fyldte 65. år.
Tabel 9 anvendes ved opgørelsen af værdien af den
løbende erstatning til mænd, når erstatningen er
tilkendt indtil det fyldte 67. år.
Tabel 10 anvendes ved opgørelsen af værdien af den
løbende erstatning til kvinder, når erstatningen er
tilkendt indtil det fyldte 67. år.
Hensættelsesfaktorerne i tabel 11-14 anvendes ved
opgørelsen af værdien af løbende erstatning til
efterladte, der modtager erstatning for tab af forsørger
efter lov om arbejdsskadesikring, jf. lovbekendtgørelse nr.
376 af 31. marts 2020, lov om sikring mod følger af
arbejdsskade, jf. lovbekendtgørelse nr. 943 af 16. oktober
2000 med senere ændringer, og lov om arbejdsskadeforsikring,
jf. lovbekendtgørelse nr. 450 af 25. juni 1987 med senere
ændringer.
Tabel 11 anvendes ved opgørelsen af værdien af den
løbende erstatning til mænd
(ægtefælle/samlever).
Tabel 12 anvendes ved opgørelsen af værdien af den
løbende erstatning til kvinder
(ægtefælle/samlever).
Tabel 13 anvendes ved opgørelsen af værdien af den
løbende erstatning til mænd (børn).
Tabel 14 anvendes ved opgørelsen af værdien af den
løbende erstatning til kvinder (børn).
Tabel 1
Erstatning for tab af erhvervsevne tilkendt til det 69. år
efter lov om arbejdsskadesikring, jf. lovbekendtgørelse nr.
376 af 31. marts 2020 med senere ændringer.
Mænd | Fyldt alder | Hensættelse i kr. | Fyldt alder | Hensættelse i kr. | 5 | 34,576 | 36 | 22,295 | 6 | 34,278 | 37 | 21,783 | 7 | 33,975 | 38 | 21,262 | 8 | 33,666 | 39 | 20,734 | 9 | 33,350 | 40 | 20,198 | 10 | 33,029 | 41 | 19,653 | 11 | 32,702 | 42 | 19,101 | 12 | 32,368 | 43 | 18,541 | 13 | 32,029 | 44 | 17,973 | 14 | 31,682 | 45 | 17,397 | 15 | 31,330 | 46 | 16,813 | 16 | 30,970 | 47 | 16,221 | 17 | 30,605 | 48 | 15,620 | 18 | 30,232 | 49 | 15,011 | 19 | 29,852 | 50 | 14,393 | 20 | 29,466 | 51 | 13,766 | 21 | 29,073 | 52 | 13,131 | 22 | 28,673 | 53 | 12,486 | 23 | 28,265 | 54 | 11,831 | 24 | 27,851 | 55 | 11,166 | 25 | 27,429 | 56 | 10,490 | 26 | 27,000 | 57 | 9,803 | 27 | 26,563 | 58 | 9,103 | 28 | 26,119 | 59 | 8,390 | 29 | 25,668 | 60 | 7,663 | 30 | 25,209 | 61 | 6,919 | 31 | 24,743 | 62 | 6,158 | 32 | 24,269 | 63 | 5,378 | 33 | 23,787 | 64 | 4,575 | 34 | 23,297 | 65 | 3,747 | 35 | 22,800 | 66 | 2,890 |
|
Tabel 2
Erstatning for tab af erhvervsevne tilkendt til det 69. år
efter lov om arbejdsskadesikring, jf. lovbekendtgørelse nr.
376 af 31. marts 2020 med senere ændringer.
Kvinder | Fyldt alder | Hensættelse i kr. | Fyldt alder | Hensættelse i kr. | 5 | 34,936 | 36 | 22,796 | 6 | 34,645 | 37 | 22,282 | 7 | 34,348 | 38 | 21,759 | 8 | 34,044 | 39 | 21,228 | 9 | 33,736 | 40 | 20,688 | 10 | 33,421 | 41 | 20,139 | 11 | 33,099 | 42 | 19,582 | 12 | 32,772 | 43 | 19,015 | 13 | 32,438 | 44 | 18,440 | 14 | 32,098 | 45 | 17,855 | 15 | 31,752 | 46 | 17,260 | 16 | 31,398 | 47 | 16,657 | 17 | 31,038 | 48 | 16,044 | 18 | 30,672 | 49 | 15,421 | 19 | 30,298 | 50 | 14,788 | 20 | 29,917 | 51 | 14,145 | 21 | 29,529 | 52 | 13,491 | 22 | 29,134 | 53 | 12,827 | 23 | 28,732 | 54 | 12,151 | 24 | 28,322 | 55 | 11,464 | 25 | 27,905 | 56 | 10,765 | 26 | 27,480 | 57 | 10,053 | 27 | 27,048 | 58 | 9,328 | 28 | 26,607 | 59 | 8,589 | 29 | 26,159 | 60 | 7,834 | 30 | 25,703 | 61 | 7,064 | 31 | 25,239 | 62 | 6,275 | 32 | 24,767 | 63 | 5,467 | 33 | 24,287 | 64 | 4,638 | 34 | 23,798 | 65 | 3,786 | 35 | 23,301 | 66 | 2,908 |
|
Tabel 3
Erstatning for tab af erhvervsevne tilkendt til det 68. år
efter lov om arbejdsskadesikring, jf. lovbekendtgørelse nr.
376 af 31. marts 2020 med senere ændringer.
Mænd | Fyldt alder | Hensættelse i kr. | 53 | 11,920 | 54 | 11,249 | 55 | 10,567 | 56 | 9,873 | 57 | 9,166 | 58 | 8,446 | 59 | 7,711 | 60 | 6,960 | 61 | 6,191 | 62 | 5,403 | 63 | 4,593 | 64 | 3,758 | 65 | 2,895 |
|
Tabel 4
Erstatning for tab af erhvervsevne tilkendt til det 68. år
efter lov om arbejdsskadesikring, jf. lovbekendtgørelse nr.
376 af 31. marts 2020 med senere ændringer.
Kvinder | Fyldt alder | Hensættelse i kr. | 53 | 12,217 | 54 | 11,525 | 55 | 10,821 | 56 | 10,104 | 57 | 9,374 | 58 | 8,629 | 59 | 7,869 | 60 | 7,093 | 61 | 6,299 | 62 | 5,485 | 63 | 4,651 | 64 | 3,794 | 65 | 2,911 |
|
Tabel 5
Erstatning for tab af erhvervsevne tilkendt til det 67. år
efter lov om arbejdsskadesikring, jf. lovbekendtgørelse nr.
376 af 31. marts 2020 med senere ændringer.
Mænd | Fyldt alder | Hensættelse i kr. | 57 | 8,497 | 58 | 7,755 | 59 | 6,997 | 60 | 6,222 | 61 | 5,426 | 62 | 4,609 | 63 | 3,768 | 64 | 2,900 |
|
Tabel 6
Erstatning for tab af erhvervsevne tilkendt til det 67. år
efter lov om arbejdsskadesikring, jf. lovbekendtgørelse nr.
376 af 31. marts 2020 med senere ændringer.
Kvinder | Fyldt alder | Hensættelse i kr. | 57 | 8,667 | 58 | 7,901 | 59 | 7,120 | 60 | 6,321 | 61 | 5,502 | 62 | 4,663 | 63 | 3,801 | 64 | 2,914 |
|
Tabel 7
Erstatning for tab af erhvervsevne tilkendt til det 65. år
efter lov om sikring mod følger af arbejdsskade, jf.
lovbekendtgørelse nr. 943 af 16. oktober 2000 med senere
ændringer, og lov om arbejdsskadeforsikring, jf.
lovbekendtgørelse nr. 450 af 25. juni 1987 med senere
ændringer.
Mænd | Fyldt alder | Hensættelse i kr. | Fyldt alder | Hensættelse i kr. | 5 | 34,634 | 35 | 22,909 | 6 | 34,338 | 36 | 22,406 | 7 | 34,035 | 37 | 21,896 | 8 | 33,727 | 38 | 21,378 | 9 | 33,414 | 39 | 20,852 | 10 | 33,094 | 40 | 20,319 | 11 | 32,768 | 41 | 19,778 | 12 | 32,435 | 42 | 19,229 | 13 | 32,097 | 43 | 18,672 | 14 | 31,752 | 44 | 18,107 | 15 | 31,401 | 45 | 17,534 | 16 | 31,043 | 46 | 16,953 | 17 | 30,679 | 47 | 16,364 | 18 | 30,308 | 48 | 15,767 | 19 | 29,930 | 49 | 15,162 | 20 | 29,545 | 50 | 14,548 | 21 | 29,154 | 51 | 13,926 | 22 | 28,755 | 52 | 13,294 | 23 | 28,349 | 53 | 12,654 | 24 | 27,937 | 54 | 12,004 | 25 | 27,517 | 55 | 11,344 | 26 | 27,089 | 56 | 10,674 | 27 | 26,655 | 57 | 9,992 | 28 | 26,213 | 58 | 9,299 | 29 | 25,763 | 59 | 8,592 | 30 | 25,307 | 60 | 7,872 | 31 | 24,842 | 61 | 7,136 | 32 | 24,370 | 62 | 6,383 | 33 | 23,891 | 63 | 5,611 | 34 | 23,404 | 64 | 4,818 |
|
Tabel 8
Erstatning for tab af erhvervsevne tilkendt til det 65. år
efter lov om sikring mod følger af arbejdsskade, jf.
lovbekendtgørelse nr. 943 af 16. oktober 2000 med senere
ændringer, og lov om arbejdsskadeforsikring, jf.
lovbekendtgørelse nr. 450 af 25. juni 1987 med senere
ændringer.
Kvinder | Fyldt alder | Hensættelse i kr. | Fyldt alder | Hensættelse i kr. | 5 | 34,989 | 35 | 23,399 | 6 | 34,699 | 36 | 22,896 | 7 | 34,403 | 37 | 22,384 | 8 | 34,101 | 38 | 21,864 | 9 | 33,793 | 39 | 21,335 | 10 | 33,479 | 40 | 20,798 | 11 | 33,159 | 41 | 20,252 | 12 | 32,833 | 42 | 19,697 | 13 | 32,501 | 43 | 19,133 | 14 | 32,162 | 44 | 18,560 | 15 | 31,817 | 45 | 17,977 | 16 | 31,465 | 46 | 17,386 | 17 | 31,106 | 47 | 16,785 | 18 | 30,741 | 48 | 16,175 | 19 | 30,368 | 49 | 15,556 | 20 | 29,989 | 50 | 14,926 | 21 | 29,603 | 51 | 14,286 | 22 | 29,209 | 52 | 13,636 | 23 | 28,809 | 53 | 12,976 | 24 | 28,400 | 54 | 12,304 | 25 | 27,985 | 55 | 11,621 | 26 | 27,562 | 56 | 10,926 | 27 | 27,131 | 57 | 10,219 | 28 | 26,692 | 58 | 9,499 | 29 | 26,246 | 59 | 8,765 | 30 | 25,792 | 60 | 8,016 | 31 | 25,330 | 61 | 7,251 | 32 | 24,859 | 62 | 6,468 | 33 | 24,381 | 63 | 5,667 | 34 | 23,894 | 64 | 4,845 |
|
Tabel 9
Erstatning for tab af erhvervsevne tilkendt til det 67. år
efter lov om sikring mod følger af arbejdsskade, jf.
lovbekendtgørelse nr. 943 af 16. oktober 2000 med senere
ændringer, og lov om arbejdsskadeforsikring, jf.
lovbekendtgørelse nr. 450 af 25. juni 1987 med senere
ændringer.
Mænd | Fyldt alder | Hensættelse i kr. | Fyldt alder | Hensættelse i kr. | 5 | 34,576 | 36 | 22,295 | 6 | 34,278 | 37 | 21,783 | 7 | 33,975 | 38 | 21,262 | 8 | 33,666 | 39 | 20,734 | 9 | 33,350 | 40 | 20,198 | 10 | 33,029 | 41 | 19,653 | 11 | 32,702 | 42 | 19,101 | 12 | 32,368 | 43 | 18,541 | 13 | 32,029 | 44 | 17,973 | 14 | 31,682 | 45 | 17,397 | 15 | 31,330 | 46 | 16,813 | 16 | 30,970 | 47 | 16,221 | 17 | 30,605 | 48 | 15,620 | 18 | 30,232 | 49 | 15,011 | 19 | 29,852 | 50 | 14,393 | 20 | 29,466 | 51 | 13,766 | 21 | 29,073 | 52 | 13,131 | 22 | 28,673 | 53 | 12,486 | 23 | 28,265 | 54 | 11,831 | 24 | 27,851 | 55 | 11,166 | 25 | 27,429 | 56 | 10,490 | 26 | 27,000 | 57 | 9,803 | 27 | 26,563 | 58 | 9,103 | 28 | 26,119 | 59 | 8,390 | 29 | 25,668 | 60 | 7,663 | 30 | 25,209 | 61 | 6,919 | 31 | 24,743 | 62 | 6,158 | 32 | 24,269 | 63 | 5,378 | 33 | 23,787 | 64 | 4,575 | 34 | 23,297 | 65 | 3,747 | 35 | 22,800 | 66 | 2,890 |
|
Tabel 10
Erstatning for tab af erhvervsevne tilkendt til det 67. år
efter lov om sikring mod følger af arbejdsskade, jf.
lovbekendtgørelse nr. 943 af 16. oktober 2000 med senere
ændringer, og lov om arbejdsskadeforsikring, jf.
lovbekendtgørelse nr. 450 af 25. juni 1987 med senere
ændringer.
Kvinder | Fyldt alder | Hensættelse i kr. | Fyldt alder | Hensættelse i kr. | 5 | 34,936 | 36 | 22,796 | 6 | 34,645 | 37 | 22,282 | 7 | 34,348 | 38 | 21,759 | 8 | 34,044 | 39 | 21,228 | 9 | 33,736 | 40 | 20,688 | 10 | 33,421 | 41 | 20,139 | 11 | 33,099 | 42 | 19,582 | 12 | 32,772 | 43 | 19,015 | 13 | 32,438 | 44 | 18,440 | 14 | 32,098 | 45 | 17,855 | 15 | 31,752 | 46 | 17,260 | 16 | 31,398 | 47 | 16,657 | 17 | 31,038 | 48 | 16,044 | 18 | 30,672 | 49 | 15,421 | 19 | 30,298 | 50 | 14,788 | 20 | 29,917 | 51 | 14,145 | 21 | 29,529 | 52 | 13,491 | 22 | 29,134 | 53 | 12,827 | 23 | 28,732 | 54 | 12,151 | 24 | 28,322 | 55 | 11,464 | 25 | 27,905 | 56 | 10,765 | 26 | 27,480 | 57 | 10,053 | 27 | 27,048 | 58 | 9,328 | 28 | 26,607 | 59 | 8,589 | 29 | 26,159 | 60 | 7,834 | 30 | 25,703 | 61 | 7,064 | 31 | 25,239 | 62 | 6,275 | 32 | 24,767 | 63 | 5,467 | 33 | 24,287 | 64 | 4,638 | 34 | 23,798 | 65 | 3,786 | 35 | 23,301 | 66 | 2,908 |
|
Tabel 11
Erstatning for tab af forsørger tilkendt efter lov om
arbejdsskadesikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 376 af 31.
marts 2020, lov om sikring mod følger af arbejdsskade, jf.
lovbekendtgørelse nr. 943 af 16. oktober 2000 med senere
ændringer, og lov om arbejdsskadeforsikring, jf.
lovbekendtgørelse nr. 450 af 25. juni 1987 med senere
ændringer.
Mænd. Hensættelse i kr. | Fyldt alder | Resterende erstatningsperiode, antal hele
år | | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 18 | 0,991 | 1,961 | 2,911 | 3,842 | 4,754 | 5,647 | 6,521 | 7,377 | 8,215 | 9,036 | 19 | 0,991 | 1,961 | 2,911 | 3,842 | 4,753 | 5,646 | 6,520 | 7,376 | 8,214 | 9,034 | 20 | 0,991 | 1,961 | 2,911 | 3,841 | 4,753 | 5,645 | 6,519 | 7,375 | 8,212 | 9,032 | 21 | 0,991 | 1,961 | 2,911 | 3,841 | 4,752 | 5,644 | 6,518 | 7,373 | 8,210 | 9,030 | 22 | 0,991 | 1,961 | 2,911 | 3,841 | 4,752 | 5,644 | 6,517 | 7,372 | 8,208 | 9,027 | 23 | 0,990 | 1,960 | 2,910 | 3,840 | 4,751 | 5,643 | 6,515 | 7,370 | 8,206 | 9,024 | 24 | 0,990 | 1,960 | 2,910 | 3,840 | 4,750 | 5,642 | 6,514 | 7,368 | 8,204 | 9,021 | 25 | 0,990 | 1,960 | 2,910 | 3,839 | 4,750 | 5,640 | 6,512 | 7,366 | 8,201 | 9,018 | 26 | 0,990 | 1,960 | 2,910 | 3,839 | 4,749 | 5,639 | 6,511 | 7,364 | 8,198 | 9,015 | 27 | 0,990 | 1,960 | 2,909 | 3,838 | 4,748 | 5,638 | 6,509 | 7,361 | 8,195 | 9,011 | 28 | 0,990 | 1,960 | 2,909 | 3,838 | 4,747 | 5,637 | 6,507 | 7,359 | 8,192 | 9,006 | 29 | 0,990 | 1,960 | 2,909 | 3,837 | 4,746 | 5,635 | 6,505 | 7,356 | 8,188 | 9,002 | 30 | 0,990 | 1,960 | 2,908 | 3,836 | 4,745 | 5,633 | 6,502 | 7,353 | 8,184 | 8,996 | 31 | 0,990 | 1,959 | 2,908 | 3,836 | 4,743 | 5,631 | 6,500 | 7,349 | 8,179 | 8,991 | 32 | 0,990 | 1,959 | 2,907 | 3,835 | 4,742 | 5,629 | 6,497 | 7,345 | 8,174 | 8,985 | 33 | 0,990 | 1,959 | 2,907 | 3,834 | 4,741 | 5,627 | 6,494 | 7,341 | 8,169 | 8,978 | 34 | 0,990 | 1,959 | 2,906 | 3,833 | 4,739 | 5,625 | 6,491 | 7,337 | 8,163 | 8,971 | 35 | 0,990 | 1,958 | 2,905 | 3,832 | 4,737 | 5,622 | 6,487 | 7,332 | 8,157 | 8,963 | 36 | 0,990 | 1,958 | 2,905 | 3,830 | 4,735 | 5,619 | 6,483 | 7,327 | 8,150 | 8,954 | 37 | 0,990 | 1,958 | 2,904 | 3,829 | 4,733 | 5,616 | 6,479 | 7,321 | 8,143 | 8,945 | 38 | 0,990 | 1,957 | 2,903 | 3,828 | 4,731 | 5,613 | 6,474 | 7,314 | 8,135 | 8,935 | 39 | 0,990 | 1,957 | 2,902 | 3,826 | 4,728 | 5,609 | 6,469 | 7,308 | 8,126 | 8,924 | 40 | 0,990 | 1,957 | 2,901 | 3,824 | 4,725 | 5,605 | 6,463 | 7,300 | 8,116 | 8,912 | 41 | 0,989 | 1,956 | 2,900 | 3,822 | 4,722 | 5,600 | 6,457 | 7,292 | 8,106 | 8,898 | 42 | 0,989 | 1,956 | 2,899 | 3,820 | 4,719 | 5,595 | 6,450 | 7,283 | 8,094 | 8,884 | 43 | 0,989 | 1,955 | 2,898 | 3,818 | 4,715 | 5,590 | 6,443 | 7,273 | 8,082 | 8,868 | 44 | 0,989 | 1,955 | 2,897 | 3,816 | 4,711 | 5,584 | 6,435 | 7,263 | 8,068 | 8,851 | 45 | 0,989 | 1,954 | 2,895 | 3,813 | 4,707 | 5,578 | 6,426 | 7,251 | 8,053 | 8,833 | 46 | 0,989 | 1,953 | 2,894 | 3,810 | 4,702 | 5,571 | 6,417 | 7,239 | 8,037 | 8,813 | 47 | 0,989 | 1,952 | 2,892 | 3,807 | 4,697 | 5,564 | 6,406 | 7,225 | 8,020 | 8,791 | 48 | 0,988 | 1,952 | 2,890 | 3,803 | 4,692 | 5,556 | 6,395 | 7,210 | 8,001 | 8,767 | 49 | 0,988 | 1,951 | 2,888 | 3,799 | 4,686 | 5,547 | 6,383 | 7,194 | 7,980 | 8,741 | 50 | 0,988 | 1,950 | 2,885 | 3,795 | 4,679 | 5,537 | 6,370 | 7,176 | 7,957 | 8,713 | 51 | 0,988 | 1,949 | 2,883 | 3,791 | 4,672 | 5,527 | 6,355 | 7,157 | 7,933 | 8,682 | 52 | 0,987 | 1,947 | 2,880 | 3,786 | 4,664 | 5,515 | 6,340 | 7,137 | 7,906 | 8,649 | 53 | 0,987 | 1,946 | 2,877 | 3,780 | 4,656 | 5,503 | 6,322 | 7,114 | 7,877 | 8,613 | 54 | 0,987 | 1,945 | 2,874 | 3,775 | 4,646 | 5,490 | 6,304 | 7,089 | 7,846 | 8,574 | 55 | 0,986 | 1,943 | 2,871 | 3,768 | 4,636 | 5,475 | 6,284 | 7,063 | 7,812 | 8,531 | 56 | 0,986 | 1,942 | 2,867 | 3,761 | 4,625 | 5,459 | 6,262 | 7,034 | 7,775 | 8,486 | 57 | 0,986 | 1,940 | 2,863 | 3,754 | 4,614 | 5,442 | 6,238 | 7,003 | 7,735 | 8,436 | 58 | 0,985 | 1,938 | 2,858 | 3,746 | 4,601 | 5,423 | 6,212 | 6,969 | 7,692 | 8,382 | 59 | 0,985 | 1,936 | 2,853 | 3,737 | 4,586 | 5,402 | 6,184 | 6,932 | 7,645 | 8,324 | 60 | 0,984 | 1,933 | 2,848 | 3,727 | 4,571 | 5,380 | 6,154 | 6,892 | 7,595 | | 61 | 0,983 | 1,931 | 2,842 | 3,716 | 4,555 | 5,356 | 6,121 | 6,849 | | | 62 | 0,983 | 1,928 | 2,835 | 3,705 | 4,537 | 5,330 | 6,085 | | | | 63 | 0,982 | 1,925 | 2,828 | 3,692 | 4,517 | 5,302 | | | | | 64 | 0,981 | 1,922 | 2,821 | 3,679 | 4,496 | | | | | | 65 | 0,980 | 1,918 | 2,813 | 3,664 | | | | | | | 66 | 0,979 | 1,914 | 2,804 | | | | | | | | 67 | 0,978 | 1,910 | | | | | | | | | 68 | 0,977 | | | | | | | | | |
|
Note 1. Hvis der efter lov om sikring mod følger af
arbejdsskade eller lov om arbejdsskadeforsikring er tilkendt
erstatning for tab af forsørger indtil det 65. år med
ret til afløsningsbeløb på 4 års
erstatning, skal hensættelsesfaktorerne i tabel 7 benyttes i
stedet for hensættelsesfaktorerne i denne tabel.
Note 2. Hvis der efter lov om sikring mod følger af
arbejdsskade eller lov om arbejdsskadeforsikring er tilkendt
erstatning for tab af forsørger indtil det 67. år med
ret til afløsningsbeløb på 2 års
erstatning, skal hensættelsesfaktorerne i tabel 9 benyttes i
stedet for hensættelsesfaktorerne i denne tabel.
Tabel 12
Erstatning for tab af forsørger tilkendt efter lov om
arbejdsskadesikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 376 af 31.
marts 2020, lov om sikring mod følger af arbejdsskade, jf.
lovbekendtgørelse nr. 943 af 16. oktober 2000 med senere
ændringer, og lov om arbejdsskadeforsikring, jf.
lovbekendtgørelse nr. 450 af 25. juni 1987 med senere
ændringer.
Kvinder. Hensættelse i kr. | Fyldt alder | Resterende erstatningsperiode, antal hele
år | | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 18 | 0,991 | 1,961 | 2,912 | 3,843 | 4,755 | 5,649 | 6,524 | 7,381 | 8,220 | 9,043 | 19 | 0,991 | 1,961 | 2,912 | 3,843 | 4,755 | 5,648 | 6,523 | 7,380 | 8,219 | 9,041 | 20 | 0,991 | 1,961 | 2,912 | 3,843 | 4,755 | 5,648 | 6,522 | 7,379 | 8,218 | 9,040 | 21 | 0,991 | 1,961 | 2,911 | 3,842 | 4,754 | 5,647 | 6,522 | 7,378 | 8,217 | 9,038 | 22 | 0,991 | 1,961 | 2,911 | 3,842 | 4,754 | 5,647 | 6,521 | 7,377 | 8,215 | 9,036 | 23 | 0,991 | 1,961 | 2,911 | 3,842 | 4,753 | 5,646 | 6,520 | 7,376 | 8,214 | 9,034 | 24 | 0,991 | 1,961 | 2,911 | 3,841 | 4,753 | 5,645 | 6,519 | 7,375 | 8,212 | 9,032 | 25 | 0,991 | 1,961 | 2,911 | 3,841 | 4,752 | 5,644 | 6,518 | 7,373 | 8,210 | 9,030 | 26 | 0,991 | 1,961 | 2,911 | 3,841 | 4,752 | 5,644 | 6,517 | 7,372 | 8,208 | 9,027 | 27 | 0,990 | 1,960 | 2,910 | 3,840 | 4,751 | 5,643 | 6,515 | 7,370 | 8,206 | 9,024 | 28 | 0,990 | 1,960 | 2,910 | 3,840 | 4,750 | 5,642 | 6,514 | 7,368 | 8,204 | 9,021 | 29 | 0,990 | 1,960 | 2,910 | 3,839 | 4,750 | 5,640 | 6,512 | 7,366 | 8,201 | 9,018 | 30 | 0,990 | 1,960 | 2,910 | 3,839 | 4,749 | 5,639 | 6,511 | 7,364 | 8,198 | 9,015 | 31 | 0,990 | 1,960 | 2,909 | 3,838 | 4,748 | 5,638 | 6,509 | 7,361 | 8,195 | 9,011 | 32 | 0,990 | 1,960 | 2,909 | 3,838 | 4,747 | 5,637 | 6,507 | 7,359 | 8,192 | 9,006 | 33 | 0,990 | 1,960 | 2,909 | 3,837 | 4,746 | 5,635 | 6,505 | 7,356 | 8,188 | 9,002 | 34 | 0,990 | 1,960 | 2,908 | 3,836 | 4,745 | 5,633 | 6,502 | 7,353 | 8,184 | 8,996 | 35 | 0,990 | 1,959 | 2,908 | 3,836 | 4,743 | 5,631 | 6,500 | 7,349 | 8,179 | 8,991 | 36 | 0,990 | 1,959 | 2,907 | 3,835 | 4,742 | 5,629 | 6,497 | 7,345 | 8,174 | 8,985 | 37 | 0,990 | 1,959 | 2,907 | 3,834 | 4,741 | 5,627 | 6,494 | 7,341 | 8,169 | 8,978 | 38 | 0,990 | 1,959 | 2,906 | 3,833 | 4,739 | 5,625 | 6,491 | 7,337 | 8,163 | 8,971 | 39 | 0,990 | 1,958 | 2,905 | 3,832 | 4,737 | 5,622 | 6,487 | 7,332 | 8,157 | 8,963 | 40 | 0,990 | 1,958 | 2,905 | 3,830 | 4,735 | 5,619 | 6,483 | 7,327 | 8,150 | 8,954 | 41 | 0,990 | 1,958 | 2,904 | 3,829 | 4,733 | 5,616 | 6,479 | 7,321 | 8,143 | 8,945 | 42 | 0,990 | 1,957 | 2,903 | 3,828 | 4,731 | 5,613 | 6,474 | 7,314 | 8,135 | 8,935 | 43 | 0,990 | 1,957 | 2,902 | 3,826 | 4,728 | 5,609 | 6,469 | 7,308 | 8,126 | 8,924 | 44 | 0,990 | 1,957 | 2,901 | 3,824 | 4,725 | 5,605 | 6,463 | 7,300 | 8,116 | 8,912 | 45 | 0,989 | 1,956 | 2,900 | 3,822 | 4,722 | 5,600 | 6,457 | 7,292 | 8,106 | 8,898 | 46 | 0,989 | 1,956 | 2,899 | 3,820 | 4,719 | 5,595 | 6,450 | 7,283 | 8,094 | 8,884 | 47 | 0,989 | 1,955 | 2,898 | 3,818 | 4,715 | 5,590 | 6,443 | 7,273 | 8,082 | 8,868 | 48 | 0,989 | 1,955 | 2,897 | 3,816 | 4,711 | 5,584 | 6,435 | 7,263 | 8,068 | 8,851 | 49 | 0,989 | 1,954 | 2,895 | 3,813 | 4,707 | 5,578 | 6,426 | 7,251 | 8,053 | 8,833 | 50 | 0,989 | 1,953 | 2,894 | 3,810 | 4,702 | 5,571 | 6,417 | 7,239 | 8,037 | 8,813 | 51 | 0,989 | 1,952 | 2,892 | 3,807 | 4,697 | 5,564 | 6,406 | 7,225 | 8,020 | 8,791 | 52 | 0,988 | 1,952 | 2,890 | 3,803 | 4,692 | 5,556 | 6,395 | 7,210 | 8,001 | 8,767 | 53 | 0,988 | 1,951 | 2,888 | 3,799 | 4,686 | 5,547 | 6,383 | 7,194 | 7,980 | 8,741 | 54 | 0,988 | 1,950 | 2,885 | 3,795 | 4,679 | 5,537 | 6,370 | 7,176 | 7,957 | 8,713 | 55 | 0,988 | 1,949 | 2,883 | 3,791 | 4,672 | 5,527 | 6,355 | 7,157 | 7,933 | 8,682 | 56 | 0,987 | 1,947 | 2,880 | 3,786 | 4,664 | 5,515 | 6,340 | 7,137 | 7,906 | 8,649 | 57 | 0,987 | 1,946 | 2,877 | 3,780 | 4,656 | 5,503 | 6,322 | 7,114 | 7,877 | 8,613 | 58 | 0,987 | 1,945 | 2,874 | 3,775 | 4,646 | 5,490 | 6,304 | 7,089 | 7,846 | 8,574 | 59 | 0,986 | 1,943 | 2,871 | 3,768 | 4,636 | 5,475 | 6,284 | 7,063 | 7,812 | 8,531 | 60 | 0,986 | 1,942 | 2,867 | 3,761 | 4,625 | 5,459 | 6,262 | 7,034 | 7,775 | | 61 | 0,986 | 1,940 | 2,863 | 3,754 | 4,614 | 5,442 | 6,238 | 7,003 | | | 62 | 0,985 | 1,938 | 2,858 | 3,746 | 4,601 | 5,423 | 6,212 | | | | 63 | 0,985 | 1,936 | 2,853 | 3,737 | 4,586 | 5,402 | | | | | 64 | 0,984 | 1,933 | 2,848 | 3,727 | 4,571 | | | | | | 65 | 0,983 | 1,931 | 2,842 | 3,716 | | | | | | | 66 | 0,983 | 1,928 | 2,835 | | | | | | | | 67 | 0,982 | 1,925 | | | | | | | | | 68 | 0,981 | | | | | | | | | |
|
Note 1. Hvis der efter lov om sikring mod følger af
arbejdsskade eller lov om arbejdsskadeforsikring er tilkendt
erstatning for tab af forsørger indtil det 65. år med
ret til afløsningsbeløb på 4 års
erstatning, skal hensættelsesfaktorerne i tabel 8 benyttes i
stedet for hensættelsesfaktorerne i denne tabel.
Note 2. Hvis der efter lov om sikring mod følger af
arbejdsskade eller lov om arbejdsskadeforsikring er tilkendt
erstatning for tab af forsørger indtil det 67. år med
ret til afløsningsbeløb på 2 års
erstatning, skal hensættelsesfaktorerne i tabel 10 benyttes i
stedet for hensættelsesfaktorerne i denne tabel.
Tabel 13
Erstatning for tab af forsørger tilkendt efter lov om
arbejdsskadesikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 376 af 31.
marts 2020, lov om sikring mod følger af arbejdsskade, jf.
lovbekendtgørelse nr. 943 af 16. oktober 2000 med senere
ændringer, og lov om arbejdsskadeforsikring, jf.
lovbekendtgørelse nr. 450 af 25. juni 1987 med senere
ændringer.
Mænd | Fyldt alder | Hensættelse i kr. | Fyldt alder | Hensættelse i kr. | 0 | 15,073 | 11 | 6,525 | 1 | 14,372 | 12 | 5,649 | 2 | 13,657 | 13 | 4,755 | 3 | 12,928 | 14 | 3,843 | 4 | 12,183 | 15 | 2,912 | 5 | 11,423 | 16 | 1,961 | 6 | 10,648 | 17 | 0,991 | 7 | 9,856 | 18 | 2,911 | 8 | 9,049 | 19 | 1,961 | 9 | 8,225 | 20 | 0,991 | 10 | 7,384 | | |
|
Tabel 14
Erstatning for tab af forsørger tilkendt efter lov om
arbejdsskadesikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 376 af 31.
marts 2020, lov om sikring mod følger af arbejdsskade, jf.
lovbekendtgørelse nr. 943 af 16. oktober 2000 med senere
ændringer, og lov om arbejdsskadeforsikring, jf.
lovbekendtgørelse nr. 450 af 25. juni 1987 med senere
ændringer.
Kvinder | Fyldt alder | Hensættelse i kr. | Fyldt alder | Hensættelse i kr. | 0 | 15,078 | 11 | 6,527 | 1 | 14,377 | 12 | 5,651 | 2 | 13,662 | 13 | 4,756 | 3 | 12,932 | 14 | 3,844 | 4 | 12,187 | 15 | 2,912 | 5 | 11,427 | 16 | 1,961 | 6 | 10,651 | 17 | 0,991 | 7 | 9,859 | 18 | 2,912 | 8 | 9,052 | 19 | 1,961 | 9 | 8,227 | 20 | 0,991 | 10 | 7,386 | | |
|
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
hovedpunkter | 2.1. | Regulering af
folkepensionsalderen | 2.1.1. | Gældende
ret | 2.1.2. | Ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 2.2. | Ændring af
revisionsbestemmelsen | 2.2.1. | Gældende
ret | 2.2.2. | Ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 2.3. | Nyaffattelse af bilag
1 til arbejdsskadeafgiftsloven | 2.3.1. | Gældende
ret | 2.3.2. | Ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige | 3.1. | Folkepension,
efterløn, m.v. | 3.2. | Arbejdsskadeerstatning | 3.3. | Nyaffattelse af bilag
1 til arbejdsskadeafgiftsloven | 3.4. | Forhandling med
kommunerne | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 4.1. | Arbejdsskadeerstatning | 4.2. | Nyaffattelse af bilag
1 til arbejdsskadeafgiftsloven | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Klima- og
miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 9. | Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning
Efter lov om social pension skal det i 2015 og
herefter hvert 5. år beregnes, om folkepensionsalderen skal
reguleres. Folkepensionsalderen fastsættes som beregnet efter
lovens reguleringsbestemmelser med virkning fra den 1. januar i
kalenderåret 15 år efter det år, hvori
folkepensionsalderen reguleres.
En beregning af folkepensionsalderen efter
lovens regler viser, at folkepensionsalderen i 2020 skal reguleres
med 1 år og fastsættes til 69 år med virkning fra
den 1. januar 2035. Det foreslås derfor, at
folkepensionsalderen fastsættes til 69 år for alle, der
er født efter 31. december 1966, det vil sige for personer,
der fylder 68 år i 2035 eller senere. Samtidig foreslås
det, at lovens revisionsbestemmelse ændres således, at
næste regulering af folkepensionsalderen skal ske i 2025. Det
vil sige, at der i 2025 skal fremsættes lovforslag om
regulering af folkepensionsalderen.
Formålet med reguleringen af
folkepensionsalderen er at sikre, at danskernes stigende levetid
også fører til flere aktive år på
arbejdsmarkedet. Reguleringen af folkepensionsalderen bidrager til
at gøre pensions- og tilbagetrækningssystemet mere
robust over for stigende levetid, at sikre finansiering af det
danske velfærdssamfund mange år fremover og at give
plads til større udgifter til sundhed og pleje, når
der bliver flere ældre.
Formålet med revisionsbestemmelsen er at
sikre, at en eventuel forhøjelse af folkepensionsalderen
sker ved lov. Baggrunden herfor er, at fastlæggelsen af
folkepensionsalderen har central betydning for borgernes
planlægning af deres arbejdsliv og supplerende
pensionsopsparing.
De gældende bestemmelser om regulering
af folkepensionsalderen blev indført ved lov nr. 1586 af 20.
december 2006 om gradvis forhøjelse af folkepensionsalderen
til 67 år m.v. Lovændringen var et led i
udmøntningen af den politiske aftale af 20. juni 2006 om en
velfærdsreform.
Tilbagetrækningsreformen fra 2011
indebar en fremrykning på 5 år til 2019-2022 af den ved
velfærdsreformen vedtagne gradvise forhøjelse af
folkepensionsalderen fra 65 år til 67 år, men
ændrede ikke ved reguleringsmekanismen.
Efter lov om afgift af bidraget til
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring og af arbejdsulykkeserstatninger
m.v. (herefter arbejdsskadeafgiftsloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 374 af 30. marts 2020, opkræves
der en arbejdsskadeafgift til staten hos Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring (tidligere Arbejdsskadestyrelsen).
Bilag 1 til arbejdsskadeafgiftsloven
indeholder en række hensættelsesfaktorer, som
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring skal anvende ved opgørelsen
af værdien af de løbende erstatninger med henblik
på beregning af arbejdsskadeafgiften.
Hensættelsesfaktorerne er afhængige af
folkepensionsalderen.
Formålet med nyaffattelsen af bilag 1
til arbejdsskadeafgiftsloven er at tage højde for
forhøjelsen af folkepensionsalderen til 69 år i
hensættelsesfaktorerne. Nyaffattelsen af bilaget er
således en afledt konsekvens af forhøjelsen af
folkepensionsalderen.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1. Regulering af
folkepensionsalderen
2.1.1. Gældende ret
I henhold til § 1 a, stk. 2, i lov om
social pension, skal der i 2015 og derefter hvert 5. år
beregnes, om folkepensionsalderen for personer født efter
den 31. december 1962 skal reguleres. Folkepensionsalderen
fastsættes som beregnet efter lovens § 1 a med virkning
fra den 1. januar i kalenderåret 15 år efter det
år, hvori folkepensionsalderen reguleres.
Bestemmelserne § 1 a (om regulering af
folkepensionsalderen) og § 72 e (revision af § 1 a) blev
indført ved lov nr. 1586 af 20. december 2006 om gradvis
forhøjelse af folkepensionsalderen til 67 år m.v.
Lovændringen var en del af udmøntningen af den
politiske aftale af 20. juni 2006 om en velfærdsreform. I
2015 blev de to bestemmelser revideret med lov nr. 1810 af 23.
december 2015 om regulering af folkepensionsalderen, ændring
af revisionsbestemmelsen m.v., hvormed folkepensionsalderen blev
reguleret til 67 år for personer, der er født i
perioden fra den 1. juli 1955 til den 31. december 1962 og 68
år for personer, der er født efter den 31. december
1962.
Folkepensionsalderen var 65 år i 2015 og
forhøjes til 67 år i årene 2019-2022 med
½ år hver 1. januar i perioden. En persons
folkepensionsalder afhænger af personens fødselsdato,
som vist i tabel 1 nedenfor.
Folkepensionsalderen skal efter lovens §
1 a, stk. 3, fastsættes til den gennemsnitlige levetid for
60-årige i de seneste to år tillagt en forudsat
stigning i levetiden på 0,6 år og fratrukket en
forudsat folkepensionsperiode på 14,5 år. Der afrundes
til nærmeste halve år. Folkepensionsalderen reguleres
med højst 1 år ad gangen. Folkepensionsalderen
fastsættes med virkning fra den 1. januar i
kalenderåret 15 år efter det år, hvor
folkepensionsalderen reguleres.
Tabel 1:
Sammenhæng mellem fødselsdato og
folkepensionsalder | Folkepensionsalderen forhøjes med
virkning fra den 1. januar til: | Folkepensionsalder | Fødselsdato | | 65 | 31. december 1953 eller tidligere | 2019 | 65,5 | 1. januar 1954 - 30. juni 1954 | 2020 | 66 | 1. juli 1954 - 31. december 1954 | 2021 | 66,5 | 1. januar 1955- 30. juni 1955 | 2022 | 67 | 1. juli 1955 - 31. december 1962 | 2030 | 68 | 1. januar 1963 - 31. december 1966 | 2035 | 69 | 1. januar 1967 eller senere |
|
2.1.2. Ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Det fremgår af lovens § 1 a, stk.
2, at det i 2015 og derefter hvert 5. år skal beregnes, om
folkepensionsalderen for personer født efter den 31.
december 1962 skal reguleres.
Beregningen af folkepensionsalderen er
fastlagt i lovens § 1 a, stk. 3. Beregningen tager
udgangspunkt i den gennemsnitlige levetid for en 60-årig i de
seneste to år (2018-2019) på grundlag af Danmarks
Statistiks opgørelse heraf. Den gennemsnitlige levetid for
en 60-årig er 83,63 år ifølge Danmarks
Statistiks dødelighedstavle for 2018-2019.
Folkepensionsalderen skal derfor efter § 1 a, stk. 3, beregnes
til: 83,63 + 0,6 - 14,5 = 69,7 år. Den således
beregnede folkepensionsalder skal efter loven afrundes til
nærmeste halve år, det vil sige her 69,5 år. Da
folkepensionsalderen efter loven kun kan reguleres med højst
1 år ad gangen, skal folkepensionsalderen fastsættes
til 69 år med virkning fra 2035. Det vil sige, at
folkepensionsalderen for personer født den 1. januar 1967
eller senere bliver 69 år. Folkepensionsalderen
fastsættes med virkning fra den 1. januar i
kalenderåret 15 år efter det år, hvori
folkepensionsalderen reguleres, det vil sige den 1. januar
2035.
Folkepensionsalderen for personer, der er
født efter den 31. december 1962 eller senere, blev i 2015
fastsat til 68 år. Som følge af, at
folkepensionsalderen for personer født den 1. januar 1967
eller senere nu foreslås fastsat til 69 år,
foreslås det, at folkepensionsalderen fastsættes til 68
år for personer, der er født i perioden fra den 31.
december 1962 til den 31. december 1966.
Det foreslås således, at den
gældende § 1 a, stk. 1, nr. 6, ophæves, og der med
lovforslaget i stedet indsættes et nyt nr. 6, hvori
folkepensionsalderen fastsættes til 68 år for personer,
der er født i perioden fra den 31. december 1962 til den 31.
december 1966 og et nr. 7, hvori folkepensionsalderen
fastsættes til 69 år for personer, der er født
efter den 31. december 1966.
Forhøjelse af folkepensionsalderen har
betydning for ydelser efter en lang række andre love med
aldersgrænser, som refererer til folkepensionsalderen
(eventuelt via efterlønsalderen), herunder lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om fleksydelse, lov om
Arbejdsmarkedets Tillægspension, lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, lov om sygedagpenge, lov om
arbejdsskadeforsikring, lov om delpension, lov om
tjenestemandspension, lov om tjenestemænd, lov om pas til
danske statsborgere m.v., lov om planlægning, lov om
forurenet jord, ejendomsværdiskatteloven, lov om indskud
på etableringskonto og iværksætterkonto, lov om
lån til betaling af ejendomsskatter, lov om påligningen
af indkomstskat til staten (ligningsloven), lov om indkomstskat for
personer m.v. (personskatteloven), lov om beskatning af
pensionsordninger m.v. (pensionsbeskatningsloven), lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v., lov om social service, lov om vederlag
og pension m.v. for ministre, lov om statens
voksenuddannelsesstøtte, udlændingeloven og lov om
valg til Folketinget.
For eksempel er efterlønsalderen, jf.
§ 74 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., fastsat
til 3 år før folkepensionsalderen for personer
født efter den 31. december 1962. Forhøjelse af
efterlønsalderen sker således med et varsel på
12 år, det vil sige med virkning fra 2032. Forhøjelse
af folkepensionsalderen med virkning fra 2035 medfører
dermed økonomiske konsekvenser for efterlønsordningen
i 2032.
Endvidere er for eksempel
pensionsudbetalingsalderen, jf. § 1 a i lov om beskatning af
pensionsordninger m.v. (pensionsbeskatningsloven), fastsat til 3
år før folkepensionsalderen for personer født
efter 30. juni 1960.
Derudover er for eksempel
erstatningsudbetalinger, jf. § 17 stk. 7, i lov om
arbejdsskadesikring bestemt til at ophøre med udgangen af
den måned, hvor tilskadekomne når folkepensionsalderen.
Forhøjelsen af folkepensionsalderen medfører en
forhøjelse af udgifterne til arbejdsskadeerstatning,
herunder udgifter finansieret af arbejdsgiverne ved betaling af
præmie og bidrag til forsikringsselskaberne, samt
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring m.fl., der udbetaler
erstatningerne til tilskadekomne og efterladte.
Det fremgår af § 89 i lov om
arbejdsskadessikring, at ved ændring af
arbejdsskadesikringsloven, der medfører meromkostninger til
erstatning m.v. - og dermed meromkostninger for forsikringstagerne
(arbejdsgiverne) - kan forsikringstagere ikke opsige forsikringerne
på grund af en forhøjelse af præmien, som alene
er begrundet i en forhøjelse af udgifterne, der er en
følge af lovændringen.
Således har forhøjelsen af
folkepensionsalderen betydelige meromkostninger på
arbejdsskadeområdet, og Beskæftigelsesministeriet
vurderer, at disse meromkostninger vil påvirke
forsikringsselskabernes præmieopkrævning
fremadrettet.
2.2. Ændring
af revisionsbestemmelsen
2.2.1. Gældende ret
I henhold til § 72 e i lov om social
pension skal beskæftigelsesministeren i 2020 fremsætte
lovforslag om revision af lovens § 1 a, som fastsætter
folkepensionsalderen.
Det fremgår af § 1 a, stk. 2, at
der i 2015 og herefter hvert 5. år skal beregnes om
folkepensionsalderen for personer født efter den 31.
december 1962 skal reguleres.
I 2015 blev folkepensionsalderen reguleret med
lov nr. 1810 af 23. december 2015 om regulering af
folkepensionsalderen, ændring af revisionsbestemmelse m.v.,
hvor folkepensionsalderen blev reguleret til 67 år for
personer, der er født i perioden fra den 1. juli 1955 til
den 31. december 1962 og 68 år for personer, der er
født efter den 31. december 1962.
2.2.2. Ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Revisionsbestemmelsen blev indført ved
lov nr. 1586 af 20. december 2006. Lovændringen var et led i
udmøntningen af den politiske aftale af den 20. juni 2006 om
en velfærdsreform. Det fremgår af bemærkningerne
til lovforslag nr. L 57 om forslag til lov om ændring af lov
om social pension, jf. Folketingstidende 2006-07, tillæg C,
side 84, at der mellem forligspartierne var enighed om, at en
eventuel forhøjelse af folkepensionsalderen skal ske ved
lov, samt at baggrunden herfor er, at partierne fandt, at
fastlæggelsen af folkepensionsalderen har særdeles
central betydning for borgernes planlægning af deres
arbejdsliv.
Det er endvidere anført i lovforslagets
bemærkninger, at uanset om, der sker en regulering af
folkepensionsalderen eller ej, skal revisionsbestemmelsen
ændres således, at der 5 år senere igen skal
tages stilling til revision. På den baggrund foreslås
det, at revisionsbestemmelsen ændres således, at det
fastsættes, at der i 2025 skal fremsættes lovforslag om
revision af lovens § 1 a.
2.3. Nyaffattelse
af bilag 1 til arbejdsskadeafgiftsloven
2.3.1. Gældende ret
I henhold til § 3, stk. 1, nr. 2, i
arbejdsskadeafgiftsloven udgør arbejdsskadeafgiften 12 pct.
af de erstatninger og godtgørelser m.v., som er tilkendt af
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring som følge af en
arbejdsulykke, herunder hensættelser til dækning af
fremtidige løbende erstatninger for tab af erhvervsevne og
erstatninger for tab af forsørger. Hensættelserne
opgøres ved hjælp af en række
hensættelsesfaktorer, som fremgår af lovens bilag 1.
Hensættelsesfaktorerne er afhængige af
folkepensionsalderen.
2.3.2. Ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Det foreslås at nyaffatte bilag 1 til
arbejdsskadeafgiftsloven, så der tages højde for
forhøjelsen af folkepensionsalderen til 69 år.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslagets forhøjelse af
folkepensionsalderen er en udmøntning af aftalte principper
for levetidsindeksering fastsat ved lov, og indgår dermed
allerede i udgangspunktet for de samfundsøkonomiske
fremskrivninger. Det skønnes, at fremtidige
levetidsindekseringer af folkepensionsalderen fra 2035 og frem
bidrager til en styrkelse af den finanspolitiske holdbarhed med
størrelsesorden 52 mia. kr. (2020-niveau). Ifølge lov
om arbejdsskadesikring tilkendes erstatning for tab af erhvervsevne
frem til folkepensionsalderen. En forhøjelse af
folkepensionsalderen fra 68 til 69 år med virkning fra 2035
skønnes at medføre en samlet merudgift på ca.
205 mio. kr. årligt til arbejdsskadeerstatninger inkl.
arbejdsskadeafgift og arbejdsmiljøbidrag (2020-niveau),
når ændringen er fuldt indfaset i 2035.
Ved udarbejdelsen af lovforslaget har de syv
principper for digitaliseringsklar lovgivning været
overvejet. De syv principper vurderes ikke at være relevante
i dette lovforslag for så vidt angår administrationen
af pension, da der alene foreslås en ændring af
pensionsalderen og ikke en ændring af reglerne. Principperne
vurderes heller ikke at være relevante i forhold til
konsekvenserne for arbejdsskadeerstatning, da der ikke ændres
i arbejdsskadereglerne. De direkte implementeringskonsekvenser for
Udbetaling Danmark vurderes at være små, idet der alene
vil være tale om en mindre tilretning af Udbetaling Danmarks
eksisterende it-systemer, jf. afsnit 3.1.
Der forventes at være afledte
implementeringsmæssige konsekvenser for
arbejdsskadeerstatningsområdet, jf. afsnit 3.2, som
følge af et øget antal arbejdsskadeerstatningssager
og genoptagelse af en række sager.
3.1. Folkepension, efterløn, m.v.
Regulering af folkepensionsalderen som
følge af udviklingen i levetiden er en del af aftalen om en
velfærdsreform fra 2006, som blev udmøntet i lov nr.
1586 af 20. december 2006 om gradvis forhøjelse af
folkepensionsalderen til 67 år m.v. I forhold til
gældende aldersgrænser, som vedtaget med lov nr. 1810
af 23. december 2015 om regulering af folkepensionsalderen,
ændring af revisionsbestemmelse m.v., indebærer
reguleringen af folkepensionsalderen i 2035 og
efterlønsalderen i 2032 (direkte) mindreudgifter til
folkepension og efterløn, samt (afledte) merudgifter til
bl.a. førtidspension og en række øvrige
overførsler i årene omkring 2035, jf. tabel 2.
Da lovforslagets forhøjelse af
folkepensionsalderen imidlertid er en udmøntning af aftalte
principper for levetidsindeksering fastsat ved lov, indgår
den allerede i udgangspunktet for de samfundsøkonomiske
fremskrivninger. Det er med andre ord allerede indregnet i
vurderingen af de offentlige finansers holdbarhed, at
aldersgrænserne vil blive reguleret i overensstemmelse med de
aftalte principper. Det vil derfor ikke have økonomiske
konsekvenser at gennemføre forslaget, men indebære et
betydeligt finansieringsunderskud, hvis forslaget ikke
gennemføres. Det skønnes, at fremtidige
levetidsindekseringer af folkepensionsalderen fra 2035 og frem
bidrager til en styrkelse af den finanspolitiske holdbarhed med
størrelsesorden 52 mia. kr. (2020-niveau).
Tabel 2: Virkning
før skat og tilbageløb af forhøjelse af
folkepensionsalderen til 69 år i 2035 | Mia. kr.,
2020-niveau | 2032 | 2033 | 2034 | 2035 | 2036 | 2037 | 2038 | 2039 | Folkepensionsalder | 68 år | 68 år | 68 år | 69 år | 69 år | 69 år | 69 år | 69 år | Folkepension: | | | | | | | | | Helårsmodtagere (i tus.) | 0 | 0 | 0 | -75 | -71 | -67 | -66 | -67 | Udgifter | -0,4 | -0,3 | -0,1 | -11,6 | -10,9 | -9,9 | -9,7 | -9,7 | Efterløn: | | | | | | | | | Helårsmodtagere (i tus.) | -5 | -5 | -5 | 5 | 3 | 2 | 2 | 4 | Udgifter | -0,9 | -0,8 | -0,8 | 0,7 | 0,4 | 0,3 | 0,3 | 0,6 | Førtidspension: | | | | | | | | | Helårsmodtagere (i tus.) | -1 | -2 | -2 | 14 | 13 | 12 | 12 | 12 | Udgifter | -0,3 | -0,4 | -0,5 | 2,1 | 2,0 | 1,9 | 1,9 | 1,9 | Øvrige: | | | | | | | | | Helårspersoner (i tus.) | -3 | -2 | -1 | 29 | 28 | 27 | 26 | 27 | Udgifter | -0,9 | -0,8 | -0,8 | 0,7 | 0,4 | 0,3 | 0,3 | 0,6 | Udgifter i
alt | -2,0 | -1,8 | -1,5 | -9,1 | -8,6 | -7,7 | -7,5 | -7,2 | Anm. :Afrunding kan medføre, at
udgifterne ikke summer til udgifter i alt. Opgjort i 2020-niveau
som andel af BNP. Antal pensionister inkl. personer i udlandet.
Øvrige omfatter alle personer over 15 år uden for
arbejdsstyrken. Udgifter i alt er opgjort som
indkomstoverførsler til husholdningerne i alt. Kilde: DK2025
- en grøn, retfærdig og ansvarlig genopretning af
dansk økonomi, august 2020 og egne beregninger. |
|
3.2. Arbejdsskadeerstatning
Ifølge lov om arbejdsskadesikring
tilkendes erstatning for tab af erhvervsevne frem til
folkepensionsalderen. En forhøjelse af folkepensionsalderen
fra 68 til 69 år med virkning fra 2035 skønnes at
medføre en samlet merudgift på ca. 205 mio. kr.
årligt på arbejdsskadeområdet, når
ændringen er fuldt indfaset i 2035. Merudgiften dækker
arbejdsskadeerstatninger på ca. 180 mio. kr. samt
arbejdsskadeafgift og arbejdsmiljøbidrag, der tilsammen
udgør ca. 25 mio. kr. Af de 205 mio. kr. vedrører 65
mio. kr. de offentlige arbejdsgivere.
Arbejdsskadeudgiften udgør 12 pct. af
erstatningen til ulykker og 17 pct. af erstatningen til
erhvervssygdomme. Arbejdsmiljøbidrag udgør 2 pct. af
erstatningen til ulykker.
Skønnet er forbundet med betydelig
usikkerhed, idet beregningerne er foretaget på baggrund af
skader anmeldt i 2012, der må antages at være
færdigbehandlet, og det antages, at erstatninger,
aldersfordeling m.v. fremadrettet vil ligne denne
skadesårgang.
Merudgiften i året, hvor
lovændringen træder i kraft, vil være
væsentligt højere end i de følgende år,
idet forsikringsselskaberne for at opfylde solvenskravene i
medfør af lovgivning om finansielle virksomheder, skal
foretage hensættelser til sikring af de yderligere
erstatningsudgifter, der følger af forhøjelsen i
forhold til de tidligere skadeårgange, i det år, hvor
lovforslaget træder i kraft. Dette gælder både
sager, hvor der endnu ikke er udmålt en endelig
arbejdsskadeerstatning på lovforslagets
ikrafttrædelsestidspunkt, og sager, hvor der før
ikrafttrædelsestidspunktet er udmålt en endelig
erstatning, som skal genoptages og forhøjes svarende til et
års erstatning.
Ved skønnet over merudgifterne på
arbejdsulykkesområdet er der regnet med hensættelser i
ulykkessager, både for de private arbejdsgivere og for
staten, regionerne og kommunerne. For erhvervssygdomme har
princippet om "pay-as-you-go" været gældende siden
2008, hvilket indebærer, at det alene er de faktiske udgifter
til erstatninger, der skal dækkes, og således skal der
ikke foretages hensættelser.
Det skønnes, at engangsudgiften i
ikrafttrædelsesåret 2020 er på ca. 1,46 mia. kr.
for skadesårgangene 2004-2020. Dette er inklusiv
arbejdsmiljøbidrag og arbejdsskadeafgift, der udgør
ca. 185 mio. kr. Merudgiften for offentlige arbejdsgivere
udgør ca. 460 mio. kr. af de 1,46 mia. kr. Disse skøn
er behæftet med betydelig usikkerhed, jf.
ovenstående.
Som følge af forhøjelse af
pensionsalderen skal Arbejdsmarkedets Erhvervssikring genoptage ca.
7.000 sager, som vedrører tilskadekomne, der er omfattet af
forhøjelsen, og som er tilkendt erstatning for tab af
erhvervsevne til det fyldte 68. år. De administrative
udgifter i forbindelse med genoptagelse udgør ca. 59 mio.
kr.
Det bemærkes, at et lovforslag om
harmonisering af anmelderegler og kapitaliseringsfaktorer er
fremsat i oktober 2020 med ikrafttrædelse den 1. januar 2021
for så vidt angår kapitaliseringsfaktorer. Lovforslaget
vil, såfremt det vedtages, ændre
kapitaliseringsfaktorerne, der anvendes i arbejdsskadesager ved
udmåling af erstatning for tab af erhvervsevne, når
erstatningen kapitaliseres og udbetales som en engangsudbetaling. I
dag beregnes kapitaliseringsfaktorer blandt andet ud fra
dødelighedsforudsætningerne i G82-grundlaget, som
bygger på data om livs-og pensionsforsikredes levetid i
slutningen af 1970'erne. Levetiden i Danmark er siden da steget og
levetidsforudsætningerne fra 1970'erne giver derfor ikke et
retvisende billede af den aktuelle levetid i befolkningen.
Såfremt lovforslaget vedtages, vil det fremover være
Finanstilsynets Benchmark for levetidsforudsætninger, som
bruges til beregning af kapitaliseringsfaktorerne.
Beregningsmodellen har siden den 1. januar 2011 været
sammenligningsgrundlag for den observerede nuværende
dødelighed og for de forventede fremtidige
levetidsforbedringer til brug for sammenligning af
livsforsikringsselskaber, pensionsselskaber m.v. Finanstilsynets
Benchmark for levetidsforudsætninger opgøres
årligt og bygger på data fra danske livs- og
pensionsforsikringsselskabers bestande af forsikrede samt data fra
Danmarks Statistik. Ved at indføre Finanstilsynets Benchmark
for levetidsforudsætninger i stedet for G82-grundlaget sikres
det, at værdien af alle tilskadekomnes og efterladtes
kapitalerstatning fastsættes ud fra et tidssvarende niveau
for levetid uanset udbetalingsmåden. Denne ændring
betyder, at udgifterne til kapitalisering af arbejdsskader stiger
med ca. 6 pct. I forhold til beregningerne i dette lovforslag
betyder ændringen endvidere, at de samlede merudgifter til
arbejdsskadeerstatninger, herunder både kapitaliseringer og
hensættelser, bliver ca. 3 pct. højere end
angivet.
De økonomiske konsekvenser
fremgår i hovedtræk af tabel 3 nedenfor.
Tabel 3: Merudgifter
til arbejdsskadeerstatninger (inkl. arbejdsskadeafgift og arbejdsmiljøbidrag) pr.
år fordelt på sektor ved at folkepensionsalderen
hæves fra 68 til 69 år (mio. kr., 2020 niveau,
afrundet) | År | Stat | Region | Kommuner | Offentlig i alt | Privat | I alt | 2020 | 110 | 40 | 310 | 460 | 1000 | 1460 | 2021 | 10 | 5 | 30 | 45 | 90 | 135 | 2022 | 10 | 5 | 30 | 45 | 90 | 135 | 2023 | 10 | 5 | 30 | 45 | 90 | 135 | 2024 | 10 | 5 | 30 | 45 | 95 | 140 | 2025 | 10 | 5 | 30 | 45 | 100 | 145 | 2035 | 15 | 5 | 45 | 65 | 140 | 205 | Anm. 1: Tallene er afrundet. Tallene
er beregnet på baggrund af det nuværende
kapitaliseringsgrundlag incl. G82. Anm. 2: Merudgifterne tager
højde for arbejdsskadeafgift og arbejdsmiljøbidrag,
men ikke øvrige skatter, afgifter m.v. Arbejdsskadeafgiften
udgør 12 pct. af erstatningen til ulykker og 17 pct. af
erstatningen til erhvervssygdomme. Arbejdsmiljøbidrag
udgør 2 pct. af erstatningen til ulykker. |
|
Merudgiften opstår for de forsikrede som
en stigning i forsikringspræmierne på
ulykkesområdet og som en stigning i bidraget til
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring. For de selvforsikrede vil
merudgiften opstå som en stigning i udgifterne til
arbejdsskadeerstatninger samt en stigning i bidraget til
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring.
Forhøjelsen af folkepensionsalderen vil
desuden medføre et skatteprovenu fra den del af udgiften,
som vedrører løbende ydelser, idet de løbende
ydelser er skattepligtige. Skatteindtægten kommer
først fra 2035, hvor erstatningen for det ekstra år,
inden folkepensionsalderen nås, kommer til udbetaling. Modsat
vil de private arbejdsgivere have fradragsret for udgiften til
arbejdsskadesforsikringen allerede på det tidspunkt, hvor
betalingen foretages. Fradragsværdien svarer til
selskabsskattesatsen. Ved beregningerne er forudsat, at
lovforslaget træder i kraft den 31. december 2020.
3.3. Nyaffattelse
af bilag 1 til arbejdsskadeafgiftsloven
Forslaget medfører ikke i sig selv
øget arbejdsskadeafgift ud over det, som er angivet under
merudgifter for arbejdsgiverne i afsnit 3.2. Der er således i
den i bemærkningerne foretagne opgørelse af
erstatningsudgifterne allerede indregnet afgiften af løbende
erstatninger til personer, hvis folkepensionsalderen
forhøjes til 69 år.
3.4. Forhandling
med kommunerne
Lovforslagets økonomiske konsekvenser
skal forhandles med de kommunale og regionale parter.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
4.1. Arbejdsskadeerstatning
Forhøjelsen af folkepensionsalderen vil
medføre øgede udgifter til arbejdsskadeerstatninger,
da erstatningerne tilkendes for perioden frem til
folkepensionsalderen. De forsikrede arbejdsgivere vil få en
merudgift herved som følge af en stigning i
forsikringspræmierne på ulykkesområdet og som en
stigning i bidraget til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring.
Ifølge lov om arbejdsskadesikring
tilkendes erstatning for tab af erhvervsevne frem til
folkepensionsalderen. En forhøjelse af folkepensionsalderen
fra 68 til 69 år med virkning fra 2035 skønnes at
medføre en samlet merudgift på ca. 205 mio. kr.
årligt på arbejdsskadeområdet, når
ændringen er fuldt indfaset i 2035. Heraf ca. 140 mio. kr.
til private arbejdsgivere.
Skønnet er forbundet med betydelig
usikkerhed. Ved fremtidige forhøjelser af pensionsalderen
kan der forventes yderligere årlige merudgifter til
arbejdsskadeerstatninger i tillæg til de udgifter, som her er
beregnet.
Det skønnes med betydelig usikkerhed,
at engangsudgiften i ikrafttrædelsesåret er på
ca. 1,46 mia. kr. Det er inklusiv arbejdsmiljøbidrag og
arbejdsskadeafgift for skadesårgangene 2004-2020, og
merudgiften for private arbejdsgivere udgør ca. 1 mia. kr.
heraf. Ved fremtidige forhøjelser af pensionsalderen vil der
på samme måde kunne forventes at være
ekstraordinære merudgifter det første år, hvor
lovgivningen træder i kraft som følge af
solvensreglerne.
På lang sigt, det vil sige fra 2035,
skønnes forslaget som anført at ville medføre
merudgifter for de private arbejdsgivere på samlet ca. 140
mio. kr. årligt. Reguleringen af folkepensionsalderen
skønnes dog samlet set at medføre positive
strukturelle virkninger for erhvervslivet m.v.
Der vil være visse
administrationsomkostninger i forsikringsselskaber m.fl. i
forbindelse med de ekstra udbetalinger. Derudover skønnes
der ikke at være administrative eller øvrige
efterlevelsesomkostninger for erhvervslivet.
Det er Beskæftigelsesministeriets
vurdering, at de fem principperne for agil erhvervsrettet
regulering ikke er relevante for nærværende
lovforslag.
4.2. Nyaffattelse
af bilag 1 til arbejdsskadeafgiftsloven
Forslaget medfører ikke i sig selv
øgede merudgifter for arbejdsgiverne ud over det, som er
angivet under i afsnit 4.1. Der er således i den i
bemærkningerne foretagne opgørelse af
erstatningsudgifterne allerede indregnet afgiften af løbende
erstatninger til personer, hvis folkepensionsalderen
forhøjes til 69 år.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Forslaget har ikke administrative konsekvenser
for borgerne.
6. Klima- og
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klima- og
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 26. juni 2020 til den 17. august 2020 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatrådet, Akademikernes
Centraladministration, Ankestyrelsen, Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring (AES), Arbejdsskadeforeningen AVS, ASE, ATP,
BDO Kommunernes Revision, Bedre Psykiatri, Business Danmark,
Danmarks Fri Fagforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Socialrådgiverforening, Danske A-kasser, Danske
Handicaporganisationer, Danske Patienter, Danske Regioner, Danske
Seniorer, Datatilsynet, Den Uvildige Konsulentordning på
Handicapområdet, Det Centrale Handicapråd, DI,
Erhvervsstyrelsen, Fagbevægelsens Hovedorganisation, Faglige
Seniorer, Finansrådet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening,
Finanstilsynet, Foreningen af Social-, Sundheds- og
Arbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen af Statsautoriserede
Revisorer, Foreningen af Statsforvaltningsjurister, Foreningen af
Danske Revisorer, Forhandlingsfællesskabet, Forsikring og
Pension, Frie Funktionærer, Frivilligrådet, Institut
for Menneskerettigheder, Jobrådgivernes Brancheforening, KL,
Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse,
Landsforening for førtidspensionister, Landsforeningen af
nuværende og tidligere psykiatribrugere, Lederne,
Lægeforeningen, Pension Danmark, Psykiatrifonden,
Retssikkerhedsfonden, Rigsrevisionen, Rådet for psykisk
sårbare på arbejdsmarkedet, Rådet for Socialt
Udsatte, SAND, SIND, Sundhedskartellet, Udbetaling Danmark og
Ældre Sagen.
Den del af lovforslaget, der vedrører
nyaffattelse af bilag 1 til arbejdsskadeafgiftsloven, har ikke
været i høring. Det skyldes, at Skatteministeriet
først blev opmærksom på, at bilag 1 til
arbejdsskadeafgiftsloven skulle nyaffattes som følge af
forhøjelse af folkepensionsalderen, efter at et udkast til
lovforslag havde været i høring, og da ændringen
af bilaget er en afledt konsekvens af forhøjelsen af
folkepensionsalderen.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Merudgift til arbejdsskadeerstatning,
arbejdsskadeafgift og arbejdsmiljøbidrag: 2020: 460 mio.kr 2021: 45 mio. kr. 2022: 45 mio. kr. 2023: 45 mio. kr. 2024: 45 mio. kr. 2025: 45 mio. kr. 2035: 65 mio. kr. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | 59 mio. kr. til genoptagelse af
arbejdsskadesager | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Positive strukturelle virkninger for
erhvervslivet m.v. af den højere folkepensionsalder. | Merudgift til forsikringspræmier og
hensættelser samt arbejdsskadeafgift og
arbejdsmiljøbidrag: 2020: 1.000 mio. kr. 2021: 90 mio. kr. 2022: 90 mio. kr. 2023: 90 mio. kr. 2024: 95 mio. kr. 2025: 100 mio. kr. 2035: 140 mio. kr. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Visse administrationskonsekvenser i
forsikringsselskaber m.fl. i forbindelse med de ekstra
udbetalinger. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klima- og miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlig
aspekter | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (Sæt X) | JA | NEJ | | X |
|
Det bemærkes, at der af tabellen
ikke fremgår økonomiske konsekvenser for det
offentlige til folkepension, efterløn og andre
overførsler, idet reguleringen af folkepensionsalderen i
2035 som følge af lovforslaget allerede indgår i
forudsætningerne for finanspolitikken. Det vil derimod have
betydelige konsekvenser, hvis forslaget ikke vedtages. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
I 2015 blev § 1 a revideret med lov nr.
1810 af 23. december 2015 om regulering af folkepensionsalderen,
ændring af revisionsbestemmelsen m.v., hvor
folkepensionsalderen blev reguleret til 67 år for personer,
der er født i perioden fra den 1. juli 1955 til den 31.
december 1962 og 68 år for personer, der er født efter
den 31. december 1962.
Folkepensionsalderen var 65 år i 2015 og
forhøjes til 67 år i årene 2019-2022 med
½ år hver 1. januar i perioden. En persons
folkepensionsalder afhænger af personens fødselsdato,
som vist i tabellen nedenfor.
Det foreslås, at folkepensionsalderen
fastsættes til 69 år for personer født den 1.
januar 1967 eller senere. Efter § 1 a, stk. 2, i lov om social
pension, skal det i 2015 og derefter hvert 5. år beregnes, om
folkepensionsalderen skal reguleres. Efter § 1 a, stk. 3, i
lov om social pension, fastsættes folkepensionsalderen til
den gennemsnitlige levetid for 60-årige i de seneste to
år tillagt en forudsat stigning i levetiden på 0,6
år og fratrukket en forudsat folkepensionsperiode på
14,5 år. Da den gennemsnitlige levetid for en 60-årig
de seneste to år (2018-2019) er 83,63 år ifølge
Danmarks Statistiks dødelighedstavle for 2018-2019, bliver
den beregnede folkepensionsalder 69,7 år. Den således
beregnede folkepensionsalder skal efter loven afrundes til
nærmeste halve år, det vil sige til 69,5 år.
Folkepensionsalderen reguleres efter loven højst 1 år
ad gangen. Folkepensionsalderen skal derfor i 2020 forhøjes
med 1 år til 69 år med virkning pr. 1. januar 2035. Det
vil sige den 1. januar i kalenderåret 15 år efter det
år, hvori folkepensionsalderen reguleres.
Folkepensionsalderen for personer, der er
født efter den 31. december 1962 eller senere, blev med lov
nr. 1810 af 23. december 2015 om regulering af
folkepensionsalderen, ændring af revisionsbestemmelsen m.v.
fastsat til 68 år. Som følge af, at
folkepensionsalderen for personer født den 1. januar 1967
eller senere efter dette lovforslags indhold fastsættes til
69 år, foreslås det, at folkepensionsalderen
fastsættes til 68 år for personer, der er født i
perioden fra den 31. december 1962 til den 31. december 1966.
Det foreslås således, at den
gældende § 1 a, stk. 1, nr. 6, ophæves, og der med
lovforslaget i stedet indsættes et nyt nr. 6, hvori
folkepensionsalderen fastsættes til 68 år for personer,
der er født i perioden fra den 31. december 1962 til den 31.
december 1966, og et nr. 7, hvori folkepensionsalderen
fastsættes til 69 år for personer, der er født
efter den 31. december 1966.
Sammenhæng
mellem fødselsdato og folkepensionsalder | Folkepensionsalderen forhøjes med
virkning fra den 1. januar til: | Folkepensionsalder | Fødselsdato | | 65 | 31. december 1953 eller tidligere | 2019 | 65,5 | 1. januar 1954 - 30. juni 1954 | 2020 | 66 | 1. juli 1954- 31. december 1954 | 2021 | 66,5 | 1. januar 1955- 30. juni 1955 | 2022 | 67 | 1. juli 1955 - 31. december 1962 | 2030 | 68 | 1. januar 1963 -31. december 1966 | 2035 | 69 | 1. januar 1967 eller senere |
|
Til nr. 2
Efter revisionsbestemmelsen i § 72 e skal
beskæftigelsesministeren i 2020 fremsætte lovforslag om
revision af lovens § 1 a. Denne revisionsbestemmelse blev
indført ved lov nr. 1586 af 20. december 2006 om gradvis
forhøjelse af folkepensionsalderen til 67 år m.v.
Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med lovens § 1 a,
stk. 2, hvoraf det fremgår, at det i 2015 og derefter hvert
5. år skal beregnes, om folkepensionsalderen for personer
født efter 31. december 1962 skal reguleres. I
bemærkningerne til lovforslaget til ovenstående lov nr.
L 57 om forslag til lov om ændring af lov om social pension,
jf. Folketingstidende 2006-07, tillæg C, side 84, er det
anført, at uanset om, der sker en regulering af
folkepensionsalderen eller ej, skal revisionsbestemmelsen
ændres, således at der 5 år senere igen skal
tages stilling til folkepensionsalder og revision.
På den baggrund foreslås det, at
revisionsbestemmelsen ændres således, at det
fastsættes, at der i 2025 skal fremsættes lovforslag om
revision af lovens § 1 a.
Til §
2
Til nr. 1
Efter arbejdsskadeafgiftslovens § 1
opkræves der en arbejdsskadeafgift til staten hos
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring.
Afgiftsgrundlaget er fastsat i
arbejdsskadeafgiftslovens § 3. Heraf fremgår bl.a., at
arbejdsskadeafgiften udgør 12 pct. af de erstatninger og
godtgørelser m.v., som er tilkendt af Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring som følge af en arbejdsulykke, herunder
hensættelser af beløb til dækning af fremtidige
løbende erstatninger for tab af erhvervsevne og erstatninger
for tab af forsørger. I afgiftsgrundlaget beregnes
udgifterne til løbende erstatning således i princippet
som en hensættelse. Disse hensættelser indeholder
værdier af de løbende erstatninger fra tidspunktet for
Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings afgørelse og frem til
folkepensionsalderen, idet der tages højde for forrentningen
i erstatningsperioden samt en beregningsmæssig sandsynlighed
for modtagerens død inden folkepensionsalderen.
Hensættelserne opgøres ved hjælp af en
række hensættelsesfaktorer, som fremgår af
arbejdsskadeafgiftslovens bilag 1.
I lovforslagets § 1, nr. 1,
foreslås det at forhøje folkepensionsalderen.
Det foreslås derfor, at bilag 1 til
arbejdsskadeafgiftsloven nyaffattes, således at der tages
højde for forhøjelsen af folkepensionsalderen. Med
det foreslåede vil bilag 1 til arbejdsskadeafgiftsloven
indeholde de hensættelsesfaktorer, som Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring skal anvende ved opgørelsen af værdien
af de løbende erstatninger med henblik på beregning af
arbejdsskadeafgiften.
Med det foreslåede opgøres
hensættelsesfaktorerne for en ydelse på f.eks. 1 kr.
årligt, der udbetales i tilkendelsesperioden, med 1/12 forud
hver måned. Hensættelsen opgøres endvidere med
en grundlagsrente på 2 pct. og med en dødelighed som
fastsat i det aktuarmæssige beregningsgrundlag G82, som er
den seneste fælles branchestandard.
Der er i det foreslåede bilag 1 -
ligesom i det gældende bilag 1 - udarbejdet et antal
hensættelsesfaktorer baseret på køn, lovgrundlag
og folkepensionsalder. Der er således én
hensættelsesfaktor for tilskadekomne med en pensionsalder
på 69 år, og én for tilskadekomne med en
folkepensionsalder på 68 år og så videre.
Lovgrundlaget har tillige betydning for
beregningen af hensættelserne, idet der i erstatningen for
tab af erhvervsevne efter lov om arbejdsskadeforsikring og lov om
sikring mod følger af arbejdsskade indgår et
afløsningsbeløb, som skal indregnes i
hensættelsesfaktorerne.
Tilsvarende skal der for de efterladte, som
modtager en løbende ydelse, udarbejdes
hensættelsesfaktorer, som bygger på de samme
principper. Til de efterladte tilkender Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring erstatningen for en afgrænset periode.
Hensættelserne beregnes på baggrund af den tilkendte
periode, køn og alder på afgørelsestidspunktet.
Der anvendes samme grundlagsrente og dødelighedsantagelse
som ovenfor.
Hensættelsen og dermed dele af
afgiftsgrundlaget bliver således beregnet som den
årlige ydelse gange en hensættelsesfaktor, som er
afhængig af den tilskadekomnes køn og alder på
afgørelsestidspunktet og grundlaget for
afgørelsen.
I henhold til arbejdsskadesikringslovens
§ 28 nedsættes værdien af erstatning for tab af
erhvervsevne efter arbejdsskadesikringsloven, hvis den
tilskadekomne eller dennes efterladte har ret til pension efter lov
om tjenestemandspension som følge af arbejdsskaden.
Tilsvarende nedsættelse sker vedrørende andre
erstatningsberettigede efter arbejdsskadesikringsloven, for hvem
der er fastsat pensionsregler, der svarer til reglerne om
tjenestemandspension.
Reglerne i arbejdsskadesikringslovens §
28 indebærer ikke, at der sker modregning af
tjenestemandspensionen i arbejdsskadeerstatningen, men at der sker
en overførsel af en del af arbejdsskadeerstatningen til
pensionsmyndigheden.
Det foreslås derfor, at for
arbejdsulykkeserstatninger for tab af erhvervsevne, som tilkendes
personer omfattet af reglerne i arbejdsskadesikringslovens §
28, er erstatningen inklusiv tjenestemandsfradraget, som er
afgiftsgrundlaget efter § 3, stk. 1, nr. 2, i
arbejdsskadeafgiftsloven, da det også er det beløb,
som er den faktiske udgift for forsikringsselskabet eller den
forsikrede arbejdsgiver.
Nyaffattelsen af bilag 1 er en afledt
konsekvens af forhøjelsen af folkepensionsalderen, jf.
lovforslagets § 1, nr. 1.
Til §
3
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 31. december 2020. Hvis forhøjelsen af
folkepensionsalderen som forudsat skal have virkning fra den 1.
januar 2035, skal loven træde i kraft i 2020.
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, da lov om social pension
og lov om afgift af bidraget til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
og af arbejdsulykkeserstatninger m.v. ikke gælder for
Færøerne og Grønland og indeholder ikke en
bemyndigelse til at sætte loven i kraft for disse dele af
riget.
Bilag 2
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende formulering | Lovforslaget | | § 1 | | I lov om social pension, jf.
lovbekendtgørelse nr. 983 af 23. september 2019, som
ændret senest ved § 21 i lov nr. 869 af 14. juni 2020,
foretages følgende ændringer: | § 1 a.
Folkepensionsalderen er: 1-5) --- 6) 68 år for personer, der er
født efter den 31. december 1962. Stk. 2. --- Stk. 3. --- | 1. § 1 a, stk. 1, nr. 6, ophæves, og
i stedet indsættes: »6) 68 år for personer, der er
født i perioden fra den 1. januar 1963 til den 31. december
1966. 7) 69 år for personer, der er
født efter den 31. december 1966.« | § 72 e.
Beskæftigelsesministeren fremsætter i 2020 forslag om
revision af denne lovs § 1 a. | 2. I § 72 e ændres »2020«
til: »2025«. | | § 2 | | I lov om afgift af bidraget til
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring og af arbejdsulykkeserstatninger
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 374 af 30. marts 2020,
foretages følgende ændring: | Bilag 1.
[udeladt] | 1. Bilag 1 affattes som bilag 1 til denne
lov. |
|