Skriftlig fremsættelse (18. november
2020)
Beskæftigelsesministeren (Peter
Hummelgaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
social pension og lov om afgift af bidraget til Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring og af arbejdsulykkeserstatninger m.v.
(Regulering af folkepensionsalderen og ændring af
revisionsbestemmelse og konsekvensændring af
arbejdsskadeafgiften)
(Lovforslag nr. L 105)
Efter lov om social pension skal
beskæftigelsesministeren i 2020 fremsætte lovforslag om
regulering af folkepensionsalderen.
Det foreslås derfor, at
folkepensionsalderen i overensstemmelse med lovens
reguleringsprincipper fastsættes til 69 år for alle der
er født efter den 31. december 1966, det vil sige for alle
personer, der fylder 68 år i 2035 eller senere. Samtidig
foreslås det, at lovens revisionsbestemmelse ændres
således, at næste lovforslag om regulering af
folkepensionsalderen skal fremsættes i 2025.
De gældende bestemmelser i lov om
social pension om regulering af folkepensionsalderen blev
indført som et led i udmøntningen af den politiske
aftale af 20. juni 2006 om en velfærdsreform. Reguleringen af
folkepensionsalderen bidrager til at sikre finansieringen af det
danske velfærdssamfund mange år fremover, herunder de
større udgifter til sundhed og pleje, når der bliver
flere ældre.
Reguleringen af folkepensionsalderen
skønnes samlet set at medføre positive strukturelle
virkninger for erhvervslivet m.v. Det er allerede indregnet i
vurderingen af de offentlige finansers holdbarhed, at
folkepensionsalderen vil blive reguleret i overensstemmelse med de
aftalte principper. Det vil indebære et betydeligt
finansieringsunderskud, hvis forslaget ikke gennemføres. Det
skønnes, at levetidsindekseringen af pensionsalderen
bidrager til en styrkelse af den finanspolitiske holdbarhed med
størrelsesorden 52 mia. kr. (2020-niveau).
Forhøjelse af folkepensionsalderen
fra 68 til 69 år med virkning fra 2035 skønnes at
medføre en samlet merudgift på ca. 205 mio. kr.
årligt på arbejdsskadeområdet, inklusiv
arbejdsskadeafgift og arbejdsmiljøbidrag. I året for
lovens ikrafttræden (2020) er merudgiften 1,46 mia. kr. for
skadesårgangene 2004-2020. Forslaget vil medfører
administrationsomkostninger hos Arbejdsmarkedets Erhvervssikring og
i forsikringsselskaberne m.fl.
Det foreslås, at lovforslaget
træder i kraft den 31. december 2020.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og bemærkninger hertil, skal jeg anbefale
lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.