Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 15. december 2020
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet
1 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, DF, RV, KF, LA og ALT) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL og SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for det stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (NB) vil ved 3. behandling
redegøre for sin stilling til lovforslaget. Mindretallet vil
stemme for det stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget mener, at
det er et sundt princip, at når danskerne lever
længere, og når de lever længere med et godt
helbred, følger tilbagetrækningsalderen også
med. Danskernes stigende levetid skal med andre ord føre til
flere aktive år på arbejdsmarkedet.
V noterer sig, at det er på grund af
kloge og nødvendige reformer, som V har stået bag, at
vi i de kommende år har råd til at investere i f.eks.
vores fælles velfærd og den grønne omstilling.
Således bidrager velfærdsaftalen fra 2006 og Aftale om
senere tilbagetrækning fra 2011 ifølge en analyse fra
Finansministeriet fra 2018 til en øget beskæftigelse
svarende til ca. 165.000 i år 2025 og et markant bidrag til
bnp. Reformerne gør Danmark rigere, og uden de reformer
ville den demografiske udvikling have medført et markant
pres på de offentlige finanser.
Derfor støtter V indekseringen af
tilbagetrækningsalderen. For det er en forudsætning
for, at vi har råd til at investere i vores fælles
velfærd. Hvis vi ikke lod tilbagetrækningsalderen
følge med en stigende levealder, ville Danmark mangle penge
til at prioritere vores fælles velfærd eller den
grønne omstilling. Faktisk ville Danmark komme til at mangle
omkring 50 mia. kr. på sigt, hvis ikke
tilbagetrækningsalderen justeredes yderligere.
Uden levetidsindekseringen ville der derfor
skulle træffes et valg mellem at spare på den
fælles velfærd og den grønne omstilling eller at
sætte skatterne markant i vejret - ud over de milliardstore
skattestigninger som den socialdemokratiske regering allerede har
gennemført med resten af venstrefløjen. Ingen af de
ting ønsker V. For V vil investere i vores fælles
velfærd og den grønne omstilling. Og V vil gøre
det uden at hæve skatterne og afgifterne og gøre det
dyrere at være dansker og drive virksomhed i Danmark.
Samtidig er det afgørende for V at
sikre, at dem, der ikke kan arbejde, har gode muligheder for at
trække sig fra arbejdsmarkedet før tid. Derfor har V
stået i spidsen for at indføre seniorpensionsordningen
til nedslidte danskere. Og V har sagt, at vi er klar til at
forbedre seniorpensionsordningen allerede fra den 1. januar 2021,
så flere danskere får mulighed for at trække sig
fra arbejdsmarkedet.
V er glad for, at der er nedsat en
pensionskommission, som skal se på, hvordan vi indretter
vores pensionssystem endnu bedre i fremtiden. Kommissionen skal
bl.a. se på virkningerne af en lempeligere
levetidsindeksering, så folkepensionsalderen stiger i et
langsommere tempo for årgange, som går på pension
fra 2040. Vi skal have undersøgt, hvordan vi skaber et
pensionssystem til fremtidens Danmark.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget er
modstandere af at forhøje folkepensionsalderen fra 68
år til 69 år i 2035. Der er brug for en bedre
folkepension, ikke en ringere. I forvejen er 68 år en meget
høj pensionsalder. Hundredtusindvis af lønmodtagere
er nedslidte, inden de når 68 år, og har derfor ringe
muligheder for at arbejde videre.
Lønmodtagere med mindre belastende
arbejdsfunktioner har bedre forudsætninger for at
forlænge arbejdslivet, og gør det allerede i stor
stil. De sidste 10 år er antallet af personer i arbejde over
folkepensionsalderen steget markant. Forringelsen af folkepensionen
er selvfølgelig heller ikke noget problem for
direktøren eller virksomhedsejeren eller andre, som har en
tilstrækkelig stor formue eller pension til at kunne
trække sig tilbage, når det passer dem. Den lovbestemte
forhøjelse af pensionsalderen er med andre ord hamrende
socialt skæv.
Samtidig er den forhøjede
pensionsalder blevet et fatamorgana i den økonomiske
politik. Siden 2006 har partierne bag velfærdsforliget bildt
befolkningen ind, at forhøjelser af pensionsalderen skulle
skaffe penge til bedre velfærd. Ud over det faktum, at
partierne de facto har brugt råderummet på at give
skattelettelser, så hviler idéen om, at der er stor
finanspolitisk effekt af højere pensionsalder, også
på et tyndt grundlag.
I udvalgsbehandlingen af lovforslaget har
Enhedslisten stillet ti spørgsmål til grundlaget for
det økonomiske skøn over lovforslagets
finanspolitiske effekt. Det fremgår af svarene, at
lovforslaget vil øge arbejdsudbuddet med 28.000
fuldtidspersoner og styrke de offentlige finanser med 9 mia. kr.
varigt. Dette skøn hviler imidlertid på en række
stærkt usikre forudsætninger. For det første, at
beskæftigelsesgraden vil stige for årgange af
lønmodtagere mellem 68 og 69 år. Det forventes, at 48
pct. af de pågældende lønmodtagere vil forlade
arbejdsmarkedet, hvis forhøjelsen gennemføres, mens
70 pct. af en årgang vil være gået fra, hvis
pensionsalderen forbliver 68 år.
Regeringen regner ikke bare med, at flere
vil blive på arbejdsmarkedet, men også med, at de vil
arbejde gennemsnitligt mere end dem, der fortsætter på
arbejdsmarkedet i dag. Dette er som sagt blot et skøn. Men
det er aldeles uklart ud fra de givne svar, hvilke empiriske
erfaringer der skulle kunne begrunde et sådant
skøn.
Derudover viser svarene en række
andre større usikkerheder. Særlig stor usikkerhed
knytter sig til den skønnede afgang fra arbejdsmarkedet og
fordelingen på sociale ydelser og selvpensionering. For
eksempel skønnes det, at 7 pct. af en årgang vil
være overgået til selvpension med den forhøjede
pensionsalder. Grundlaget for dette skøn er baseret på
tidligere erfaringer med forhøjet pensionsalder i Danmark,
men også dette grundlag er uklart. Betydningen for de
offentlige finanser må antages at være
vidtrækkende, og selv om det er en anerkendelse af, at mange
tusinde lønmodtagere ikke vil kunne holde til at arbejde
mere, afspejler det også en finanspolitisk optimisme. For
hvis selvpensionisterne i stedet overgår til andre offentlige
ydelser, som f.eks førtidspension, vil det formentlig
ændre den finanspolitiske virkning af højere
pensionsalder markant.
EL kan på den baggrund ikke
støtte lovforslaget.
Socialistisk
Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget påpeger, at SF ikke er en del af
velfærdsaftalen fra 2006, men at en række af
præmisserne for velfærdsaftalen er ændret, for
eksempel med udfasningen af efterlønnen. SF konstaterer
dertil, at en række lønmodtagerorganisationer i deres
høringssvar udtaler sig imod lovforslaget og anfører,
at deres medlemmer ikke vil kunne holde til den stigende
folkepensionsalder. SF understreger, at det er veldokumenteret, at
en højere pensionsalder til alle ikke rammer alle på
samme måde eller rammer lige hårdt. Der er stor forskel
på, om det er social- og sundhedsassistenten eller
akademikeren, der får frataget retten til folkepension et
eller flere år. Der er således ulighed i levetiden, og
uligheden stiger, i takt med at pensionsalderen forhøjes. SF
henviser til, at en analyse fra Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd fra 2019 viser, at der for en ufaglært
30-årig mand og en 30-årig mandlig akademiker er 7,6
års forskel i levetid, og uligheden er stigende.
SF kan ikke støtte lovforslaget.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til bilag 1
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
1)
Bilaget affattes som bilag 1 til denne betænkning.
[Nyaffattelse af bilag som
følge af korrektion af noter og tabeller samt
præciseringer af lovteknisk karakter]
Bemærkninger
Til nr. 1
Efter § 3, stk. 1, nr. 2, i lov om
afgift af bidraget til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring og af
arbejdsulykkeserstatninger m.v. (herefter
arbejdsskadeafgiftsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 374 af
30. marts 2020, udgør arbejdsskadeafgiften 12 pct. af de
erstatninger og godtgørelser m.v., som er tilkendt af
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring som følge af en
arbejdsulykke, herunder hensættelser til dækning af
fremtidige løbende erstatninger for tab af erhvervsevne og
erstatninger for tab af forsørger. Hensættelserne
opgøres ved hjælp af en række
hensættelsesfaktorer, som fremgår af lovens bilag 1.
Hensættelsesfaktorerne er afhængige af
folkepensionsalderen.
I lovforslagets § 2, nr. 1,
foreslås det at nyaffatte bilag 1 til
arbejdsskadeafgiftsloven, så der tages højde for
forhøjelsen af folkepensionsalderen til 69 år, jf.
lovforslagets § 1, nr. 1.
Det foreslås, at lovforslagets bilag
1 nyaffattes.
Konkret medfører nyaffattelsen, at
der i 16. afsnit i den indledende tekst i bilaget og i de
indledende tekster til tabel 11-14 efter
»lovbekendtgørelse nr. 376 af 31. marts 2020«
indsættes: »med senere ændringer«.
Der er tale om en lovteknisk
præcisering.
Desuden medfører nyaffattelsen, at
den nummerering af note 1 og 2 til tabel 11 og 12, som fejlagtigt
er indsat, udgår. Endvidere præciseres henvisningerne i
noterne, således at der ikke alene henvises til lovtitler,
men også til lovbekendtgørelsen med senere
ændringer for de pågældende love.
Der er tale om en korrektion og
præcisering af lovteknisk karakter.
Endvidere medfører nyaffattelsen
konkret, at der tilføjes en afsluttende
hensættelsesfaktor i tabel 1-6 (for aldre 2 år
før folkepensionsalder og derover) og tabel 7-10 (for aldre
65 år og derover samt 67 år og derover).
Begrundelsen for at tilføje en
afsluttende hensættelsesfaktor i tabel 1-6 er, at disse
hensættelsesfaktorer kan blive nødvendige, hvis
Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings (AES) praksis for tilkendelse af
erstatning for tab af erhvervsevne, når tilskadekomne er
mindre end 2 år fra folkepensionsalderen, ændres af
Ankestyrelsen. Det vurderes, at der fremover er en risiko for, at
Ankestyrelsen i visse tilfælde (midlertidige
afgørelser) vil ændre AES' praksis fra at tilkende
kapitalerstatninger til at tilkende løbende erstatninger til
tilskadekomne, der er mindre end 2 år fra
folkepensionsalderen. I givet fald vil der være behov for
hensættelsesfaktorer for tilskadekomne, der er mindre end 2
år fra folkepensionsalderen.
Begrundelsen for at tilføje en
afsluttende hensættelsesfaktor i tabel 7-10 er, at disse
hensættelsesfaktorer opgør værdien af
afløsningsbeløbet på 4 års og 2 års
erstatning, når der ved afgørelse om tab af
erhvervsevne alene tilkendes et afløsningsbeløb i
erstatning. Dette afløsningsbeløb er ikke nævnt
i § 3, stk. 1, nr. 2, i arbejdsskadeafgiftsloven. Ved at
tilføje en afsluttende hensættelsesfaktor på
4,000 for 65-årige og derover i tabel 7 og 8 og en
afsluttende hensættelsesfaktor på 2,000 for
67-årige og derover i tabel 9 og 10 kan der støttes
ret på, at afløsningsbeløbet skal indgå i
afgiftsgrundlaget efter arbejdsskadeafgiftsloven, når
afløsningsbeløbet alene tilkendes i erstatning for
tab af erhvervsevne, dvs. hvor der hverken tilkendes løbende
erstatning eller kapitalerstatning for tab af erhvervsevne.
Der er således tale om
tilføjelse af en afsluttende hensættelsesfaktor i
tabel 1-10.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 18. november
2020 og var til 1. behandling den 1. december 2020. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 26. juni 2020 dette
udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 306
(folketingsåret 2019-20). Den 18. november 2020 sendte
beskæftigelsesministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 deputationer, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
12 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S)
Bjarne Laustsen (S) fmd. Jan
Johansen (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Kasper Sand Kjær
(S) Henrik Møller (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Samira
Nawa (RV) Kathrine Olldag (RV) Karsten Hønge (SF) Halime
Oguz (SF) Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian
Juhl (EL) Torsten Gejl (ALT) Hans Andersen (V) Anne Honoré
Østergaard (V) Carsten Kissmeyer (V) Morten Dahlin (V) nfmd. Anni Matthiesen (V) Ulla
Tørnæs (V) Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik
Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Naser Khader (KF)
Birgitte Bergman (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh
(LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |
Bilag 1
Hensættelsesfaktorer, der anvendes af Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring til opgørelse af værdien af de
løbende erstatninger med henblik på opgørelse
af beregningsgrundlaget for opkrævning af
arbejdsskadeafgiften efter lovens § 3, stk. 1, nr. 2.
Hensættelsesfaktorerne er opgjort for en ydelse på 1
kr. årligt, der udbetales i tilkendelsesperioden med 1/12
forud hver måned.
Hensættelsesfaktorerne er opgjort med en grundlagsrente
på 2,00 pct. og med en dødelighed som fastsat i det
aktuarmæssige beregningsgrundlag G82.
Hensættelsesfaktorerne i tabel 1-6 anvendes ved
opgørelsen af værdien af løbende erstatning til
tilskadekomne, der modtager erstatning for tab af erhvervsevne
efter lov om arbejdsskadesikring, jf. lovbekendtgørelse nr.
376 af 31. marts 2020 med senere ændringer.
Tabel 1 anvendes ved opgørelsen af værdien af den
løbende erstatning til mænd, når erstatningen er
tilkendt indtil det fyldte 69. år.
Tabel 2 anvendes ved opgørelsen af værdien af den
løbende erstatning til kvinder, når erstatningen er
tilkendt indtil det fyldte 69. år.
Tabel 3 anvendes ved opgørelsen af værdien af den
løbende erstatning til mænd, når erstatningen er
tilkendt indtil det fyldte 68. år.
Tabel 4 anvendes ved opgørelsen af værdien af den
løbende erstatning til kvinder, når erstatningen er
tilkendt indtil det fyldte 68. år.
Tabel 5 anvendes ved opgørelsen af værdien af den
løbende erstatning til mænd, når erstatningen er
tilkendt indtil det fyldte 67. år.
Tabel 6 anvendes ved opgørelsen af værdien af den
løbende erstatning til kvinder, når erstatningen er
tilkendt indtil det fyldte 67. år.
Hensættelsesfaktorerne i tabel 7-10 anvendes ved
opgørelsen af værdien af løbende erstatning til
tilskadekomne, der modtager erstatning for tab af erhvervsevne
efter lov om sikring mod følger af arbejdsskade, jf.
lovbekendtgørelse nr. 943 af 16. oktober 2000 med senere
ændringer, og lov om arbejdsskadeforsikring, jf.
lovbekendtgørelse nr. 450 af 25. juni 1987 med senere
ændringer.
Tabel 7 anvendes ved opgørelsen af værdien af den
løbende erstatning til mænd, når erstatningen er
tilkendt indtil det fyldte 65. år.
Tabel 8 anvendes ved opgørelsen af værdien af den
løbende erstatning til kvinder, når erstatningen er
tilkendt indtil det fyldte 65. år.
Tabel 9 anvendes ved opgørelsen af værdien af den
løbende erstatning til mænd, når erstatningen er
tilkendt indtil det fyldte 67. år.
Tabel 10 anvendes ved opgørelsen af værdien af den
løbende erstatning til kvinder, når erstatningen er
tilkendt indtil det fyldte 67. år.
Hensættelsesfaktorerne i tabel 11-14 anvendes ved
opgørelsen af værdien af løbende erstatning til
efterladte, der modtager erstatning for tab af forsørger
efter lov om arbejdsskadesikring, jf. lovbekendtgørelse nr.
376 af 31. marts 2020 med senere ændringer, lov om sikring
mod følger af arbejdsskade, jf. lovbekendtgørelse nr.
943 af 16. oktober 2000 med senere ændringer, og lov om
arbejdsskadeforsikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 450 af 25.
juni 1987 med senere ændringer.
Tabel 11 anvendes ved opgørelsen af værdien af den
løbende erstatning til mænd
(ægtefælle/samlever).
Tabel 12 anvendes ved opgørelsen af værdien af den
løbende erstatning til kvinder
(ægtefælle/samlever).
Tabel 13 anvendes ved opgørelsen af værdien af den
løbende erstatning til mænd (børn).
Tabel 14 anvendes ved opgørelsen af værdien af den
løbende erstatning til kvinder (børn).
Tabel 1
Erstatning for tab af erhvervsevne tilkendt til det fyldte 69.
år efter lov om arbejdsskadesikring, jf.
lovbekendtgørelse nr. 376 af 31. marts 2020 med senere
ændringer.
Mænd | Fyldt alder | Hensættelse i kr. | Fyldt alder | Hensættelse i kr. | 5 | 34,576 | 37 | 21,783 | 6 | 34,278 | 38 | 21,262 | 7 | 33,975 | 39 | 20,734 | 8 | 33,666 | 40 | 20,198 | 9 | 33,350 | 41 | 19,653 | 10 | 33,029 | 42 | 19,101 | 11 | 32,702 | 43 | 18,541 | 12 | 32,368 | 44 | 17,973 | 13 | 32,029 | 45 | 17,397 | 14 | 31,682 | 46 | 16,813 | 15 | 31,330 | 47 | 16,221 | 16 | 30,970 | 48 | 15,620 | 17 | 30,605 | 49 | 15,011 | 18 | 30,232 | 50 | 14,393 | 19 | 29,852 | 51 | 13,766 | 20 | 29,466 | 52 | 13,131 | 21 | 29,073 | 53 | 12,486 | 22 | 28,673 | 54 | 11,831 | 23 | 28,265 | 55 | 11,166 | 24 | 27,851 | 56 | 10,490 | 25 | 27,429 | 57 | 9,803 | 26 | 27,000 | 58 | 9,103 | 27 | 26,563 | 59 | 8,390 | 28 | 26,119 | 60 | 7,663 | 29 | 25,668 | 61 | 6,919 | 30 | 25,209 | 62 | 6,158 | 31 | 24,743 | 63 | 5,378 | 32 | 24,269 | 64 | 4,575 | 33 | 23,787 | 65 | 3,747 | 34 | 23,297 | 66 | 2,890 | 35 | 22,800 | 67 | | 36 | 22,295 | og derover | 2,000 |
|
Tabel 2
Erstatning for tab af erhvervsevne tilkendt til det fyldte 69.
år efter lov om arbejdsskadesikring, jf.
lovbekendtgørelse nr. 376 af 31. marts 2020 med senere
ændringer.
Kvinder | Fyldt alder | Hensættelse i kr. | Fyldt alder | Hensættelse i kr. | 5 | 34,936 | 37 | 22,282 | 6 | 34,645 | 38 | 21,759 | 7 | 34,348 | 39 | 21,228 | 8 | 34,044 | 40 | 20,688 | 9 | 33,736 | 41 | 20,139 | 10 | 33,421 | 42 | 19,582 | 11 | 33,099 | 43 | 19,015 | 12 | 32,772 | 44 | 18,440 | 13 | 32,438 | 45 | 17,855 | 14 | 32,098 | 46 | 17,260 | 15 | 31,752 | 47 | 16,657 | 16 | 31,398 | 48 | 16,044 | 17 | 31,038 | 49 | 15,421 | 18 | 30,672 | 50 | 14,788 | 19 | 30,298 | 51 | 14,145 | 20 | 29,917 | 52 | 13,491 | 21 | 29,529 | 53 | 12,827 | 22 | 29,134 | 54 | 12,151 | 23 | 28,732 | 55 | 11,464 | 24 | 28,322 | 56 | 10,765 | 25 | 27,905 | 57 | 10,053 | 26 | 27,480 | 58 | 9,328 | 27 | 27,048 | 59 | 8,589 | 28 | 26,607 | 60 | 7,834 | 29 | 26,159 | 61 | 7,064 | 30 | 25,703 | 62 | 6,275 | 31 | 25,239 | 63 | 5,467 | 32 | 24,767 | 64 | 4,638 | 33 | 24,287 | 65 | 3,786 | 34 | 23,798 | 66 | 2,908 | 35 | 23,301 | 67 | | 36 | 22,796 | og derover | 2,000 |
|
Tabel 3
Erstatning for tab af erhvervsevne tilkendt til det fyldte 68.
år efter lov om arbejdsskadesikring, jf.
lovbekendtgørelse nr. 376 af 31. marts 2020 med senere
ændringer.
Mænd | Fyldt alder | Hensættelse i kr. | 53 | 11,920 | 54 | 11,249 | 55 | 10,567 | 56 | 9,873 | 57 | 9,166 | 58 | 8,446 | 59 | 7,711 | 60 | 6,960 | 61 | 6,191 | 62 | 5,403 | 63 | 4,593 | 64 | 3,758 | 65 | 2,895 | 66 | | og derover | 2,000 |
|
Tabel 4
Erstatning for tab af erhvervsevne tilkendt til det fyldte 68.
år efter lov om arbejdsskadesikring, jf.
lovbekendtgørelse nr. 376 af 31. marts 2020 med senere
ændringer.
Kvinder | Fyldt alder | Hensættelse i kr. | 53 | 12,217 | 54 | 11,525 | 55 | 10,821 | 56 | 10,104 | 57 | 9,374 | 58 | 8,629 | 59 | 7,869 | 60 | 7,093 | 61 | 6,299 | 62 | 5,485 | 63 | 4,651 | 64 | 3,794 | 65 | 2,911 | 66 | | og derover | 2,000 |
|
Tabel 5
Erstatning for tab af erhvervsevne tilkendt til det fyldte 67.
år efter lov om arbejdsskadesikring, jf.
lovbekendtgørelse nr. 376 af 31. marts 2020 med senere
ændringer.
Mænd | Fyldt alder | Hensættelse i kr. | 57 | 8,497 | 58 | 7,755 | 59 | 6,997 | 60 | 6,222 | 61 | 5,426 | 62 | 4,609 | 63 | 3,768 | 64 | 2,900 | 65 | | og derover | 2,000 |
|
Tabel 6
Erstatning for tab af erhvervsevne tilkendt til det fyldte 67.
år efter lov om arbejdsskadesikring, jf.
lovbekendtgørelse nr. 376 af 31. marts 2020 med senere
ændringer.
Kvinder | Fyldt alder | Hensættelse i kr. | 57 | 8,667 | 58 | 7,901 | 59 | 7,120 | 60 | 6,321 | 61 | 5,502 | 62 | 4,663 | 63 | 3,801 | 64 | 2,914 | 65 | | og derover | 2,000 |
|
Tabel 7
Erstatning for tab af erhvervsevne tilkendt til det fyldte 65.
år efter lov om sikring mod følger af arbejdsskade,
jf. lovbekendtgørelse nr. 943 af 16. oktober 2000 med senere
ændringer, og lov om arbejdsskadeforsikring, jf.
lovbekendtgørelse nr. 450 af 25. juni 1987 med senere
ændringer.
Mænd | Fyldt alder | Hensættelse i kr. | Fyldt alder | Hensættelse i kr. | 5 | 34,634 | 36 | 22,406 | 6 | 34,338 | 37 | 21,896 | 7 | 34,035 | 38 | 21,378 | 8 | 33,727 | 39 | 20,852 | 9 | 33,414 | 40 | 20,319 | 10 | 33,094 | 41 | 19,778 | 11 | 32,768 | 42 | 19,229 | 12 | 32,435 | 43 | 18,672 | 13 | 32,097 | 44 | 18,107 | 14 | 31,752 | 45 | 17,534 | 15 | 31,401 | 46 | 16,953 | 16 | 31,043 | 47 | 16,364 | 17 | 30,679 | 48 | 15,767 | 18 | 30,308 | 49 | 15,162 | 19 | 29,930 | 50 | 14,548 | 20 | 29,545 | 51 | 13,926 | 21 | 29,154 | 52 | 13,294 | 22 | 28,755 | 53 | 12,654 | 23 | 28,349 | 54 | 12,004 | 24 | 27,937 | 55 | 11,344 | 25 | 27,517 | 56 | 10,674 | 26 | 27,089 | 57 | 9,992 | 27 | 26,655 | 58 | 9,299 | 28 | 26,213 | 59 | 8,592 | 29 | 25,763 | 60 | 7,872 | 30 | 25,307 | 61 | 7,136 | 31 | 24,842 | 62 | 6,383 | 32 | 24,370 | 63 | 5,611 | 33 | 23,891 | 64 | 4,818 | 34 | 23,404 | 65 | | 35 | 22,909 | og derover | 4,000 |
|
Tabel 8
Erstatning for tab af erhvervsevne tilkendt til det fyldte 65.
år efter lov om sikring mod følger af arbejdsskade,
jf. lovbekendtgørelse nr. 943 af 16. oktober 2000 med senere
ændringer, og lov om arbejdsskadeforsikring, jf.
lovbekendtgørelse nr. 450 af 25. juni 1987 med senere
ændringer.
Kvinder | Fyldt alder | Hensættelse i kr. | Fyldt alder | Hensættelse i kr. | 5 | 34,989 | 36 | 22,896 | 6 | 34,699 | 37 | 22,384 | 7 | 34,403 | 38 | 21,864 | 8 | 34,101 | 39 | 21,335 | 9 | 33,793 | 40 | 20,798 | 10 | 33,479 | 41 | 20,252 | 11 | 33,159 | 42 | 19,697 | 12 | 32,833 | 43 | 19,133 | 13 | 32,501 | 44 | 18,560 | 14 | 32,162 | 45 | 17,977 | 15 | 31,817 | 46 | 17,386 | 16 | 31,465 | 47 | 16,785 | 17 | 31,106 | 48 | 16,175 | 18 | 30,741 | 49 | 15,556 | 19 | 30,368 | 50 | 14,926 | 20 | 29,989 | 51 | 14,286 | 21 | 29,603 | 52 | 13,636 | 22 | 29,209 | 53 | 12,976 | 23 | 28,809 | 54 | 12,304 | 24 | 28,400 | 55 | 11,621 | 25 | 27,985 | 56 | 10,926 | 26 | 27,562 | 57 | 10,219 | 27 | 27,131 | 58 | 9,499 | 28 | 26,692 | 59 | 8,765 | 29 | 26,246 | 60 | 8,016 | 30 | 25,792 | 61 | 7,251 | 31 | 25,330 | 62 | 6,468 | 32 | 24,859 | 63 | 5,667 | 33 | 24,381 | 64 | 4,845 | 34 | 23,894 | 65 | | 35 | 23,399 | og derover | 4,000 |
|
Tabel 9
Erstatning for tab af erhvervsevne tilkendt til det fyldte 67.
år efter lov om sikring mod følger af arbejdsskade,
jf. lovbekendtgørelse nr. 943 af 16. oktober 2000 med senere
ændringer, og lov om arbejdsskadeforsikring, jf.
lovbekendtgørelse nr. 450 af 25. juni 1987 med senere
ændringer.
Mænd | Fyldt alder | Hensættelse i kr. | Fyldt alder | Hensættelse i kr. | 5 | 34,576 | 37 | 21,783 | 6 | 34,278 | 38 | 21,262 | 7 | 33,975 | 39 | 20,734 | 8 | 33,666 | 40 | 20,198 | 9 | 33,350 | 41 | 19,653 | 10 | 33,029 | 42 | 19,101 | 11 | 32,702 | 43 | 18,541 | 12 | 32,368 | 44 | 17,973 | 13 | 32,029 | 45 | 17,397 | 14 | 31,682 | 46 | 16,813 | 15 | 31,330 | 47 | 16,221 | 16 | 30,970 | 48 | 15,620 | 17 | 30,605 | 49 | 15,011 | 18 | 30,232 | 50 | 14,393 | 19 | 29,852 | 51 | 13,766 | 20 | 29,466 | 52 | 13,131 | 21 | 29,073 | 53 | 12,486 | 22 | 28,673 | 54 | 11,831 | 23 | 28,265 | 55 | 11,166 | 24 | 27,851 | 56 | 10,490 | 25 | 27,429 | 57 | 9,803 | 26 | 27,000 | 58 | 9,103 | 27 | 26,563 | 59 | 8,390 | 28 | 26,119 | 60 | 7,663 | 29 | 25,668 | 61 | 6,919 | 30 | 25,209 | 62 | 6,158 | 31 | 24,743 | 63 | 5,378 | 32 | 24,269 | 64 | 4,575 | 33 | 23,787 | 65 | 3,747 | 34 | 23,297 | 66 | 2,890 | 35 | 22,800 | 67 | | 36 | 22,295 | og derover | 2,000 |
|
Tabel 10
Erstatning for tab af erhvervsevne tilkendt til det fyldte 67.
år efter lov om sikring mod følger af arbejdsskade,
jf. lovbekendtgørelse nr. 943 af 16. oktober 2000 med senere
ændringer, og lov om arbejdsskadeforsikring, jf.
lovbekendtgørelse nr. 450 af 25. juni 1987 med senere
ændringer.
Kvinder | Fyldt alder | Hensættelse i kr. | Fyldt alder | Hensættelse i kr. | 5 | 34,936 | 37 | 22,282 | 6 | 34,645 | 38 | 21,759 | 7 | 34,348 | 39 | 21,228 | 8 | 34,044 | 40 | 20,688 | 9 | 33,736 | 41 | 20,139 | 10 | 33,421 | 42 | 19,582 | 11 | 33,099 | 43 | 19,015 | 12 | 32,772 | 44 | 18,440 | 13 | 32,438 | 45 | 17,855 | 14 | 32,098 | 46 | 17,260 | 15 | 31,752 | 47 | 16,657 | 16 | 31,398 | 48 | 16,044 | 17 | 31,038 | 49 | 15,421 | 18 | 30,672 | 50 | 14,788 | 19 | 30,298 | 51 | 14,145 | 20 | 29,917 | 52 | 13,491 | 21 | 29,529 | 53 | 12,827 | 22 | 29,134 | 54 | 12,151 | 23 | 28,732 | 55 | 11,464 | 24 | 28,322 | 56 | 10,765 | 25 | 27,905 | 57 | 10,053 | 26 | 27,480 | 58 | 9,328 | 27 | 27,048 | 59 | 8,589 | 28 | 26,607 | 60 | 7,834 | 29 | 26,159 | 61 | 7,064 | 30 | 25,703 | 62 | 6,275 | 31 | 25,239 | 63 | 5,467 | 32 | 24,767 | 64 | 4,638 | 33 | 24,287 | 65 | 3,786 | 34 | 23,798 | 66 | 2,908 | 35 | 23,301 | 67 | | 36 | 22,796 | og derover | 2,000 |
|
Tabel 11
Erstatning for tab af forsørger tilkendt efter lov om
arbejdsskadesikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 376 af 31.
marts 2020 med senere ændringer, lov om sikring mod
følger af arbejdsskade, jf. lovbekendtgørelse nr. 943
af 16. oktober 2000 med senere ændringer, og lov om
arbejdsskadeforsikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 450 af 25.
juni 1987 med senere ændringer.
Mænd. Hensættelse i kr. | Fyldt alder | Resterende erstatningsperiode, antal hele
år | | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 18 | 0,991 | 1,961 | 2,911 | 3,842 | 4,754 | 5,647 | 6,521 | 7,377 | 8,215 | 9,036 | 19 | 0,991 | 1,961 | 2,911 | 3,842 | 4,753 | 5,646 | 6,520 | 7,376 | 8,214 | 9,034 | 20 | 0,991 | 1,961 | 2,911 | 3,841 | 4,753 | 5,645 | 6,519 | 7,375 | 8,212 | 9,032 | 21 | 0,991 | 1,961 | 2,911 | 3,841 | 4,752 | 5,644 | 6,518 | 7,373 | 8,210 | 9,030 | 22 | 0,991 | 1,961 | 2,911 | 3,841 | 4,752 | 5,644 | 6,517 | 7,372 | 8,208 | 9,027 | 23 | 0,990 | 1,960 | 2,910 | 3,840 | 4,751 | 5,643 | 6,515 | 7,370 | 8,206 | 9,024 | 24 | 0,990 | 1,960 | 2,910 | 3,840 | 4,750 | 5,642 | 6,514 | 7,368 | 8,204 | 9,021 | 25 | 0,990 | 1,960 | 2,910 | 3,839 | 4,750 | 5,640 | 6,512 | 7,366 | 8,201 | 9,018 | 26 | 0,990 | 1,960 | 2,910 | 3,839 | 4,749 | 5,639 | 6,511 | 7,364 | 8,198 | 9,015 | 27 | 0,990 | 1,960 | 2,909 | 3,838 | 4,748 | 5,638 | 6,509 | 7,361 | 8,195 | 9,011 | 28 | 0,990 | 1,960 | 2,909 | 3,838 | 4,747 | 5,637 | 6,507 | 7,359 | 8,192 | 9,006 | 29 | 0,990 | 1,960 | 2,909 | 3,837 | 4,746 | 5,635 | 6,505 | 7,356 | 8,188 | 9,002 | 30 | 0,990 | 1,960 | 2,908 | 3,836 | 4,745 | 5,633 | 6,502 | 7,353 | 8,184 | 8,996 | 31 | 0,990 | 1,959 | 2,908 | 3,836 | 4,743 | 5,631 | 6,500 | 7,349 | 8,179 | 8,991 | 32 | 0,990 | 1,959 | 2,907 | 3,835 | 4,742 | 5,629 | 6,497 | 7,345 | 8,174 | 8,985 | 33 | 0,990 | 1,959 | 2,907 | 3,834 | 4,741 | 5,627 | 6,494 | 7,341 | 8,169 | 8,978 | 34 | 0,990 | 1,959 | 2,906 | 3,833 | 4,739 | 5,625 | 6,491 | 7,337 | 8,163 | 8,971 | 35 | 0,990 | 1,958 | 2,905 | 3,832 | 4,737 | 5,622 | 6,487 | 7,332 | 8,157 | 8,963 | 36 | 0,990 | 1,958 | 2,905 | 3,830 | 4,735 | 5,619 | 6,483 | 7,327 | 8,150 | 8,954 | 37 | 0,990 | 1,958 | 2,904 | 3,829 | 4,733 | 5,616 | 6,479 | 7,321 | 8,143 | 8,945 | 38 | 0,990 | 1,957 | 2,903 | 3,828 | 4,731 | 5,613 | 6,474 | 7,314 | 8,135 | 8,935 | 39 | 0,990 | 1,957 | 2,902 | 3,826 | 4,728 | 5,609 | 6,469 | 7,308 | 8,126 | 8,924 | 40 | 0,990 | 1,957 | 2,901 | 3,824 | 4,725 | 5,605 | 6,463 | 7,300 | 8,116 | 8,912 | 41 | 0,989 | 1,956 | 2,900 | 3,822 | 4,722 | 5,600 | 6,457 | 7,292 | 8,106 | 8,898 | 42 | 0,989 | 1,956 | 2,899 | 3,820 | 4,719 | 5,595 | 6,450 | 7,283 | 8,094 | 8,884 | 43 | 0,989 | 1,955 | 2,898 | 3,818 | 4,715 | 5,590 | 6,443 | 7,273 | 8,082 | 8,868 | 44 | 0,989 | 1,955 | 2,897 | 3,816 | 4,711 | 5,584 | 6,435 | 7,263 | 8,068 | 8,851 | 45 | 0,989 | 1,954 | 2,895 | 3,813 | 4,707 | 5,578 | 6,426 | 7,251 | 8,053 | 8,833 | 46 | 0,989 | 1,953 | 2,894 | 3,810 | 4,702 | 5,571 | 6,417 | 7,239 | 8,037 | 8,813 | 47 | 0,989 | 1,952 | 2,892 | 3,807 | 4,697 | 5,564 | 6,406 | 7,225 | 8,020 | 8,791 | 48 | 0,988 | 1,952 | 2,890 | 3,803 | 4,692 | 5,556 | 6,395 | 7,210 | 8,001 | 8,767 | 49 | 0,988 | 1,951 | 2,888 | 3,799 | 4,686 | 5,547 | 6,383 | 7,194 | 7,980 | 8,741 | 50 | 0,988 | 1,950 | 2,885 | 3,795 | 4,679 | 5,537 | 6,370 | 7,176 | 7,957 | 8,713 | 51 | 0,988 | 1,949 | 2,883 | 3,791 | 4,672 | 5,527 | 6,355 | 7,157 | 7,933 | 8,682 | 52 | 0,987 | 1,947 | 2,880 | 3,786 | 4,664 | 5,515 | 6,340 | 7,137 | 7,906 | 8,649 | 53 | 0,987 | 1,946 | 2,877 | 3,780 | 4,656 | 5,503 | 6,322 | 7,114 | 7,877 | 8,613 | 54 | 0,987 | 1,945 | 2,874 | 3,775 | 4,646 | 5,490 | 6,304 | 7,089 | 7,846 | 8,574 | 55 | 0,986 | 1,943 | 2,871 | 3,768 | 4,636 | 5,475 | 6,284 | 7,063 | 7,812 | 8,531 | 56 | 0,986 | 1,942 | 2,867 | 3,761 | 4,625 | 5,459 | 6,262 | 7,034 | 7,775 | 8,486 | 57 | 0,986 | 1,940 | 2,863 | 3,754 | 4,614 | 5,442 | 6,238 | 7,003 | 7,735 | 8,436 | 58 | 0,985 | 1,938 | 2,858 | 3,746 | 4,601 | 5,423 | 6,212 | 6,969 | 7,692 | 8,382 | 59 | 0,985 | 1,936 | 2,853 | 3,737 | 4,586 | 5,402 | 6,184 | 6,932 | 7,645 | 8,324 | 60 | 0,984 | 1,933 | 2,848 | 3,727 | 4,571 | 5,380 | 6,154 | 6,892 | 7,595 | | 61 | 0,983 | 1,931 | 2,842 | 3,716 | 4,555 | 5,356 | 6,121 | 6,849 | | | 62 | 0,983 | 1,928 | 2,835 | 3,705 | 4,537 | 5,330 | 6,085 | | | | 63 | 0,982 | 1,925 | 2,828 | 3,692 | 4,517 | 5,302 | | | | | 64 | 0,981 | 1,922 | 2,821 | 3,679 | 4,496 | | | | | | 65 | 0,980 | 1,918 | 2,813 | 3,664 | | | | | | | 66 | 0,979 | 1,914 | 2,804 | | | | | | | | 67 | 0,978 | 1,910 | | | | | | | | | 68 | 0,977 | | | | | | | | | |
|
Note. Hvis der efter lov om sikring mod følger af
arbejdsskade, jf. lovbekendtgørelse nr. 943 af 16. oktober
2000 med senere ændringer, eller lov om
arbejdsskadeforsikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 450 af 25.
juni 1987 med senere ændringer, er tilkendt erstatning for
tab af forsørger indtil det 65. år med ret til
afløsningsbeløb på 4 års erstatning, skal
hensættelsesfaktorerne i tabel 7 benyttes i stedet for
hensættelsesfaktorerne i denne tabel.
Note. Hvis der efter lov om sikring mod følger af
arbejdsskade, jf. lovbekendtgørelse nr. 943 af 16. oktober
2000 med senere ændringer, eller lov om
arbejdsskadeforsikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 450 af 25.
juni 1987 med senere ændringer, er tilkendt erstatning for
tab af forsørger indtil det 67. år med ret til
afløsningsbeløb på 2 års erstatning, skal
hensættelsesfaktorerne i tabel 9 benyttes i stedet for
hensættelsesfaktorerne i denne tabel.
Tabel 12
Erstatning for tab af forsørger tilkendt efter lov om
arbejdsskadesikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 376 af 31.
marts 2020 med senere ændringer, lov om sikring mod
følger af arbejdsskade, jf. lovbekendtgørelse nr. 943
af 16. oktober 2000 med senere ændringer, og lov om
arbejdsskadeforsikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 450 af 25.
juni 1987 med senere ændringer.
Kvinder. Hensættelse i kr. | Fyldt alder | Resterende erstatningsperiode, antal hele
år | | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 18 | 0,991 | 1,961 | 2,912 | 3,843 | 4,755 | 5,649 | 6,524 | 7,381 | 8,220 | 9,043 | 19 | 0,991 | 1,961 | 2,912 | 3,843 | 4,755 | 5,648 | 6,523 | 7,380 | 8,219 | 9,041 | 20 | 0,991 | 1,961 | 2,912 | 3,843 | 4,755 | 5,648 | 6,522 | 7,379 | 8,218 | 9,040 | 21 | 0,991 | 1,961 | 2,911 | 3,842 | 4,754 | 5,647 | 6,522 | 7,378 | 8,217 | 9,038 | 22 | 0,991 | 1,961 | 2,911 | 3,842 | 4,754 | 5,647 | 6,521 | 7,377 | 8,215 | 9,036 | 23 | 0,991 | 1,961 | 2,911 | 3,842 | 4,753 | 5,646 | 6,520 | 7,376 | 8,214 | 9,034 | 24 | 0,991 | 1,961 | 2,911 | 3,841 | 4,753 | 5,645 | 6,519 | 7,375 | 8,212 | 9,032 | 25 | 0,991 | 1,961 | 2,911 | 3,841 | 4,752 | 5,644 | 6,518 | 7,373 | 8,210 | 9,030 | 26 | 0,991 | 1,961 | 2,911 | 3,841 | 4,752 | 5,644 | 6,517 | 7,372 | 8,208 | 9,027 | 27 | 0,990 | 1,960 | 2,910 | 3,840 | 4,751 | 5,643 | 6,515 | 7,370 | 8,206 | 9,024 | 28 | 0,990 | 1,960 | 2,910 | 3,840 | 4,750 | 5,642 | 6,514 | 7,368 | 8,204 | 9,021 | 29 | 0,990 | 1,960 | 2,910 | 3,839 | 4,750 | 5,640 | 6,512 | 7,366 | 8,201 | 9,018 | 30 | 0,990 | 1,960 | 2,910 | 3,839 | 4,749 | 5,639 | 6,511 | 7,364 | 8,198 | 9,015 | 31 | 0,990 | 1,960 | 2,909 | 3,838 | 4,748 | 5,638 | 6,509 | 7,361 | 8,195 | 9,011 | 32 | 0,990 | 1,960 | 2,909 | 3,838 | 4,747 | 5,637 | 6,507 | 7,359 | 8,192 | 9,006 | 33 | 0,990 | 1,960 | 2,909 | 3,837 | 4,746 | 5,635 | 6,505 | 7,356 | 8,188 | 9,002 | 34 | 0,990 | 1,960 | 2,908 | 3,836 | 4,745 | 5,633 | 6,502 | 7,353 | 8,184 | 8,996 | 35 | 0,990 | 1,959 | 2,908 | 3,836 | 4,743 | 5,631 | 6,500 | 7,349 | 8,179 | 8,991 | 36 | 0,990 | 1,959 | 2,907 | 3,835 | 4,742 | 5,629 | 6,497 | 7,345 | 8,174 | 8,985 | 37 | 0,990 | 1,959 | 2,907 | 3,834 | 4,741 | 5,627 | 6,494 | 7,341 | 8,169 | 8,978 | 38 | 0,990 | 1,959 | 2,906 | 3,833 | 4,739 | 5,625 | 6,491 | 7,337 | 8,163 | 8,971 | 39 | 0,990 | 1,958 | 2,905 | 3,832 | 4,737 | 5,622 | 6,487 | 7,332 | 8,157 | 8,963 | 40 | 0,990 | 1,958 | 2,905 | 3,830 | 4,735 | 5,619 | 6,483 | 7,327 | 8,150 | 8,954 | 41 | 0,990 | 1,958 | 2,904 | 3,829 | 4,733 | 5,616 | 6,479 | 7,321 | 8,143 | 8,945 | 42 | 0,990 | 1,957 | 2,903 | 3,828 | 4,731 | 5,613 | 6,474 | 7,314 | 8,135 | 8,935 | 43 | 0,990 | 1,957 | 2,902 | 3,826 | 4,728 | 5,609 | 6,469 | 7,308 | 8,126 | 8,924 | 44 | 0,990 | 1,957 | 2,901 | 3,824 | 4,725 | 5,605 | 6,463 | 7,300 | 8,116 | 8,912 | 45 | 0,989 | 1,956 | 2,900 | 3,822 | 4,722 | 5,600 | 6,457 | 7,292 | 8,106 | 8,898 | 46 | 0,989 | 1,956 | 2,899 | 3,820 | 4,719 | 5,595 | 6,450 | 7,283 | 8,094 | 8,884 | 47 | 0,989 | 1,955 | 2,898 | 3,818 | 4,715 | 5,590 | 6,443 | 7,273 | 8,082 | 8,868 | 48 | 0,989 | 1,955 | 2,897 | 3,816 | 4,711 | 5,584 | 6,435 | 7,263 | 8,068 | 8,851 | 49 | 0,989 | 1,954 | 2,895 | 3,813 | 4,707 | 5,578 | 6,426 | 7,251 | 8,053 | 8,833 | 50 | 0,989 | 1,953 | 2,894 | 3,810 | 4,702 | 5,571 | 6,417 | 7,239 | 8,037 | 8,813 | 51 | 0,989 | 1,952 | 2,892 | 3,807 | 4,697 | 5,564 | 6,406 | 7,225 | 8,020 | 8,791 | 52 | 0,988 | 1,952 | 2,890 | 3,803 | 4,692 | 5,556 | 6,395 | 7,210 | 8,001 | 8,767 | 53 | 0,988 | 1,951 | 2,888 | 3,799 | 4,686 | 5,547 | 6,383 | 7,194 | 7,980 | 8,741 | 54 | 0,988 | 1,950 | 2,885 | 3,795 | 4,679 | 5,537 | 6,370 | 7,176 | 7,957 | 8,713 | 55 | 0,988 | 1,949 | 2,883 | 3,791 | 4,672 | 5,527 | 6,355 | 7,157 | 7,933 | 8,682 | 56 | 0,987 | 1,947 | 2,880 | 3,786 | 4,664 | 5,515 | 6,340 | 7,137 | 7,906 | 8,649 | 57 | 0,987 | 1,946 | 2,877 | 3,780 | 4,656 | 5,503 | 6,322 | 7,114 | 7,877 | 8,613 | 58 | 0,987 | 1,945 | 2,874 | 3,775 | 4,646 | 5,490 | 6,304 | 7,089 | 7,846 | 8,574 | 59 | 0,986 | 1,943 | 2,871 | 3,768 | 4,636 | 5,475 | 6,284 | 7,063 | 7,812 | 8,531 | 60 | 0,986 | 1,942 | 2,867 | 3,761 | 4,625 | 5,459 | 6,262 | 7,034 | 7,775 | | 61 | 0,986 | 1,940 | 2,863 | 3,754 | 4,614 | 5,442 | 6,238 | 7,003 | | | 62 | 0,985 | 1,938 | 2,858 | 3,746 | 4,601 | 5,423 | 6,212 | | | | 63 | 0,985 | 1,936 | 2,853 | 3,737 | 4,586 | 5,402 | | | | | 64 | 0,984 | 1,933 | 2,848 | 3,727 | 4,571 | | | | | | 65 | 0,983 | 1,931 | 2,842 | 3,716 | | | | | | | 66 | 0,983 | 1,928 | 2,835 | | | | | | | | 67 | 0,982 | 1,925 | | | | | | | | | 68 | 0,981 | | | | | | | | | |
|
Note. Hvis der efter lov om sikring mod følger af
arbejdsskade, jf. lovbekendtgørelse nr. 943 af 16. oktober
2000 med senere ændringer, eller lov om
arbejdsskadeforsikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 450 af 25.
juni 1987 med senere ændringer, er tilkendt erstatning for
tab af forsørger indtil det 65. år med ret til
afløsningsbeløb på 4 års erstatning, skal
hensættelsesfaktorerne i tabel 8 benyttes i stedet for
hensættelsesfaktorerne i denne tabel.
Note. Hvis der efter lov om sikring mod følger af
arbejdsskade, jf. lovbekendtgørelse nr. 943 af 16. oktober
2000 med senere ændringer, eller lov om
arbejdsskadeforsikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 450 af 25.
juni 1987 med senere ændringer, er tilkendt erstatning for
tab af forsørger indtil det 67. år med ret til
afløsningsbeløb på 2 års erstatning, skal
hensættelsesfaktorerne i tabel 10 benyttes i stedet for
hensættelsesfaktorerne i denne tabel.
Tabel 13
Erstatning for tab af forsørger tilkendt efter lov om
arbejdsskadesikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 376 af 31.
marts 2020 med senere ændringer, lov om sikring mod
følger af arbejdsskade, jf. lovbekendtgørelse nr. 943
af 16. oktober 2000 med senere ændringer, og lov om
arbejdsskadeforsikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 450 af 25.
juni 1987 med senere ændringer.
Mænd | Fyldt alder | Hensættelse i kr. | Fyldt alder | Hensættelse i kr. | 0 | 15,073 | 11 | 6,525 | 1 | 14,372 | 12 | 5,649 | 2 | 13,657 | 13 | 4,755 | 3 | 12,928 | 14 | 3,843 | 4 | 12,183 | 15 | 2,912 | 5 | 11,423 | 16 | 1,961 | 6 | 10,648 | 17 | 0,991 | 7 | 9,856 | 18 | 2,911 | 8 | 9,049 | 19 | 1,961 | 9 | 8,225 | 20 | 0,991 | 10 | 7,384 | | |
|
Tabel 14
Erstatning for tab af forsørger tilkendt efter lov om
arbejdsskadesikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 376 af 31.
marts 2020 med senere ændringer, lov om sikring mod
følger af arbejdsskade, jf. lovbekendtgørelse nr. 943
af 16. oktober 2000 med senere ændringer, og lov om
arbejdsskadeforsikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 450 af 25.
juni 1987 med senere ændringer.
Kvinder | Fyldt alder | Hensættelse i kr. | Fyldt alder | Hensættelse i kr. | 0 | 15,078 | 11 | 6,527 | 1 | 14,377 | 12 | 5,651 | 2 | 13,662 | 13 | 4,756 | 3 | 12,932 | 14 | 3,844 | 4 | 12,187 | 15 | 2,912 | 5 | 11,427 | 16 | 1,961 | 6 | 10,651 | 17 | 0,991 | 7 | 9,859 | 18 | 2,912 | 8 | 9,052 | 19 | 1,961 | 9 | 8,227 | 20 | 0,991 | 10 | 7,386 | | |
|