Fremsat den 18. november 2020 af kulturministeren (Joy Mogensen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om radio- og
fjernsynsvirksomhed m.v.
(Ændring af Radio- og tv-nævnets
kompetencesammensætning og hjemmel til forlængelse af
beskikkelsesperiode)
§ 1
I lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v.,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1350 af 4. september 2020, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1548 af 18. december 2018,
foretages følgende ændringer:
1. § 39,
stk. 1, ophæves, og i stedet indsættes:
Ȥ 39. Kulturministeren
nedsætter Radio- og tv-nævnet, der består af 11
medlemmer, som beskikkes af ministeren. Ministeren udpeger 9
medlemmer, herunder formand og næstformand, Samarbejdsforum
for Danske Lytter- og Seerorganisationer udpeger 1 medlem og Den
Danske Dommerforening udpeger 1 medlem. Danske Medier og Dansk
Journalistforbund indstiller hver to kandidater, der
repræsenterer praktisk mediefaglighed, og ministeren udpeger
en af de indstillede kandidater fra hver af de to indstillende
parter. De enkelte medlemmer kan genudpeges.
Stk. 2. De
medlemmer, ministeren udpeger, skal repræsentere juridiske og
økonomisk/administrative kompetencer,
medieforskningskompetencer samt praktisk mediefaglighed. Formanden
skal være jurist. Et medlem skal have særlig
strafferetlig indsigt.
Stk. 3.
Nævnet nedsættes for 4 år ad gangen. Beskikkelsen
af nævnet kan forlænges med en periode på op til
1 år. Forlængelse af beskikkelsesperioden kan kun finde
sted én gang.«
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 4-6.
2. I
§ 93, stk. 1, nr. 4, ændres
»§ 39, stk. 4« til: »§ 39, stk.
6«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2021.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Radio- og tv-nævnet åbnede for et udbud af en ny
digital public service-radiokanal med fokus på kultur den 26.
juli 2019. Udbuddet affødte en diskussion af Radio- og
tv-nævnets kompetencesammensætning, herunder om
nævnet havde tilstrækkelige kompetencer
repræsenteret med praktisk indsigt i medieproduktion.
Lovforslaget tilsigter at ændre Radio- og tv-nævnets
kompetencesammensætning således, at nævnet har
praktiske mediefaglige kompetencer repræsenteret, samt udvide
nævnet med et medlem. Derudover tilsigter lovforslaget at
indføre en ny udpegningsprocedure for så vidt
angår to af de medlemmer, som repræsenterer den
praktiske mediefaglighed, således at ministeren udpeger to
medlemmer til nævnet på baggrund af indstilling fra
Danske Medier og Dansk Journalistforbund. Lovforslaget tilsigter
endvidere at indføre en mulighed for forlængelse af
det til enhver tid siddende Radio- og tv-nævns
beskikkelsesperiode.
Formålet med ændringen
af Radio- og tv-nævnets kompetencesammensætning samt
udvidelsen af nævnet med et medlem er at sikre, at
nævnet har den nødvendige indsigt i og viden om
medieproduktion. Formålet med indførelsen af en ny
udpegningsprocedure er at sikre, at de udpegede medlemmer med
praktisk mediefaglige kompetencer repræsenterer den
nødvendige viden om medieproduktion, både
vedrørende radio, tv og nye medier. Formålet med
indførelsen af mulighed for forlængelse af
beskikkelsesperioden er at give kulturministeren mulighed for at
forlænge beskikkelsesperioden for det til enhver tid siddende
nævn eller enkelte medlemmer af nævnet, eksempelvis i
tilfælde af, at det viser sig umuligt at beskikke et nyt
nævn inden udløbet af beskikkelsesperioden.
2. Ændring af nævnets
kompetencesammensætning og indførelse af mulighed for
forlængelse af beskikkelsesperiode
2.1. Gældende ret
2.1.1. Radio- og tv-nævnets sammensætning og
beskikkelsesperiode
Det følger af § 39, stk. 1, i lov om radio- og
fjernsynsvirksomhed ("radio- og fjernsynsloven"), jf.
lovbekendtgørelse nr. 1350 af 4. september 2020, at
kulturministeren nedsætter Radio- og tv-nævnet, som
består af ti medlemmer, der beskikkes af ministeren. De otte
af medlemmerne, herunder formand og næstformand, udpeges af
kulturministeren, mens ét medlem udpeges af Samarbejdsforum
for Danske Lytter- og Seerorganisationer, og ét medlem
udpeges af Den Danske Dommerforening.
Det følger af bestemmelsens 3. pkt., at de af ministeren
udpegede medlemmer tilsammen skal repræsentere juridisk,
økonomisk/administrativ, erhvervsmæssig og
mediemæssig/kulturel sagkundskab, herunder at ét
medlem skal have særlig strafferetlig indsigt.
Det følger af radio- og fjernsynslovens § 39, stk.
2, at det medlem, som er udpeget af Den Danske Dommerforening og
det medlem med særlig strafferetlig indsigt udpeget af
ministeren, alene deltager ved behandlingen af sager, hvor der vil
kunne træffes afgørelse efter regler, der forbyder
tilskyndelse til had på grund af race, køn, religion,
nationalitet og fremme af terrorisme. Ved behandlingen af sager
herom indtræder det medlem, der er udpeget af Den Danske
Dommerforening, som formand, mens den af ministeren udpegede
formand fungerer som næstformand.
Det følger af radio- og fjernsynslovens § 39, stk.
1, 5. pkt., at Radio- og tv-nævnet nedsættes for en
periode på 4 år ad gangen. Det er gældende
praksis, at genudpegning kan finde sted.
Det nuværende Radio- og tv-nævns beskikkelsesperiode
udløber den 31. december 2020.
2.1.2. Radio- og tv-nævnets opgaver
Radio- og tv-nævnet varetager
i medfør af radio- og fjernsynslovens §§ 40-44b en
række opgaver på radio- og tv-området.
Radio- og tv-nævnet afgiver udtalelser om radio- og
tv-foretagenders opfyldelse af deres public service kontrakter og
tilladelser til at drive public service-programvirksomhed.
Radio- og tv-nævnet udsteder efter udbud tilladelse til
distribution af danske og udenlandske lyd- og billedprogrammer ved
hjælp af jordbaserede, digitale tv-sendenet og fører
tilsyn med virksomheden.
Radio- og tv-nævnet udsteder efter udbud tilladelse til
landsdækkende og lokal radiovirksomhed og til ikkekommerciel
tv-virksomhed ved hjælp af jordbaserede sendemuligheder og
fører tilsyn med programvirksomheden.
Radio- og tv-nævnet registrerer foretagender, som
udøver programvirksomhed ved hjælp af satellit,
fællesantenneanlæg, jordbaserede digitale
tv-sendemuligheder (bortset fra ikkekommerciel tv-virksomhed i MUX
1), kortbølgesendemuligheder eller øvrige
elektroniske kommunikationsnet, og medietjenesteudbydere, der
udbyder on demand audiovisuel programvirksomhed. Nævnet
fører desuden tilsyn med programvirksomheden.
Radio- og tv-nævnet bevilger driftstilskud til
ikke-kommercielle, lokale radiostationer og til ikke-kommercielle
tv-stationer i MUX 1.
Radio- og tv-nævnet registrerer og fører tilsyn med
udbydere af videodelingsplatformstjenester. Derudover træffer
Radio- og tv-nævnet afgørelser om
videodelingsplatformstjenesters foranstaltninger vedrørende
beskyttelse af mindreårige og offentligheden mod indhold, der
tilskynder til vold eller had eller til at begå
terrorhandlinger eller mod indhold med børnepornografi,
racisme eller fremmedhad.
Radio- og tv-nævnet træffer afgørelse om
identifikation, placering og omfang af reklamer, samt i sager om
sponsorering og produktplacering m.v.
Desuden rådgiver Radio- og tv-nævnet
kulturministeren i radio- og tv-spørgsmål.
2.2. Kulturministeriets overvejelser og lovforslagets
indhold
2.2.1. Ændring af Radio- og tv-nævnets
kompetencesammensætning
Radio- og tv-nævnet varetager, som nævnt i afsnit
2.1.2., en række forskelligartede opgaver på radio- og
tv-området. Dette forudsætter, at nævnet besidder
kompetencer inden for flere områder, hvilket er afspejlet i
sammensætningen af nævnet, der efter gældende ret
består af både juridisk,
økonomisk/administrativ, erhvervsmæssig og
mediemæssig/kulturel sagkundskab.
Særligt henset til bredden i Radio- og tv-nævnets
opgaveportefølje, har Kulturministeriet overvejet behovet
for at styrke nævnets kompetencer i forhold til den praktiske
medieerfaring. Kulturministeriet vurderer, at nævnets
varetagelse af opgaveporteføljen kræver, at der i
nævnet er repræsenteret mindst tre medlemmer med
praktisk erfaring med medieproduktion, både for så vidt
angår radio, tv og nye medier. Kulturministeriet finder
på den baggrund, at nævnet skal udvides med et medlem.
Ved udpegningen af to af medlemmerne med praktisk mediefaglighed
har Kulturministeriet overvejet en ny udpegningsprocedure, hvor
Danske Medier og Dansk Journalistforbund hver indstiller to
kandidater, hvoraf kulturministeren udpeger en af de indstillede
kandidater fra hver af de to indstillende parter.
Ved indførelsen af et kompetencekrav om praktisk
mediefaglighed finder Kulturministeriet, at der ikke er behov for
et krav om erhvervsmæssig sagkundskab, idet de medlemmer, som
repræsenterer kompetencen vedr. f.eks. praktisk
mediefaglighed, også har en relevant erhvervsmæssig
indsigt i forhold til medieverdenen. Derudover er det
Kulturministeriets vurdering, at de kulturelle kompetencer, der
efter gældende ret indgår i nævnet, med fordel
kan erstattes af en bredere repræsentation af de
øvrige tilbageværende og nye kompetencer. Det er
Kulturministeriets vurdering, at der ved udpegning af mediefaglige-
og medieforskningskompetencer også vil være en vis
repræsentation af kulturelle kompetencer. Omvendt er det
Kulturministeriets vurdering, at nævnets
opgaveportefølje ikke tilsiger et behov for egentlige
kunstneriske kompetencer.
Det foreslås derfor, at radio- og fjernsynslovens §
39, stk. 1, om udpegningen af medlemmer til Radio- og
tv-nævnet ændres således, at nævnet
består af 11 medlemmer, hvoraf ministeren udpeger 9, samt at
de medlemmer, ministeren udpeger skal repræsentere juridiske
og økonomisk/administrative kompetencer,
medieforskningskompetencer samt praktisk mediefaglighed. Formanden
skal være jurist, og et medlem skal have særlig
strafferetlig indsigt.
Derudover foreslås der en ny udpegningsprocedure for to af
de medlemmer, der skal repræsentere den praktiske
mediefaglighed, hvor Danske Medier og Dansk Journalistforbund hver
indstiller to kandidater, hvoraf kulturministeren udpeger ét
medlem fra hver af de to indstillende parter.
Radio- og tv-nævnet har, som nævnt i afsnit 2.1.2.,
en bred opgaveportefølje i relation til det danske
medielandskab, hvorfor det forudsættes, at der ved
udpegningen af medlemmer med praktisk erfaring med medieproduktion
i særlig grad skal iagttages et habilitetshensyn. Dette skal
bl.a. sikre, at enkelte nævnsmedlemmer ikke udelukkes fra
nævnets konkrete sagsbehandling i et omfattende antal sager.
Dette hensyn kan f.eks. iagttages ved at udpege medlemmer fra de
nordiske lande.
Det forudsættes endvidere, at medlemmer med praktisk
mediefaglighed tilsammen skal repræsentere viden inden for
henholdsvis radio, tv og nye medier, ligesom det bør
tilstræbes, at mindst et af disse medlemmer har praktisk
medieerfaring på ledelsesniveau.
Under henvisning til nævnets brede opgaveportefølje
vurderer Kulturministeriet, at det ved udpegning af nævnets
medlemmer endvidere skal tilstræbes, at kompetencer inden for
forretningsforståelse, markedsførings- og
konkurrenceret og viden om lokal radio- og tv-virksomhed er
repræsenteret.
Det er gældende praksis, at nævnets medlemmer kan
genudpeges af hensyn til kontinuiteten i nævnet.
Kulturministeriet vurderer, at denne praksis er værdifuld, og
at det vil være gavnligt - for at undgå
fortolkningstvivl - at dette præciseres i lovteksten.
Det foreslås derfor, at det præciseres i radio- og
fjernsynslovens § 39, stk. 1, at genudpegning kan finde
sted.
2.2.2. Indførelse af mulighed for forlængelse
af beskikkelsesperiode
Den gældende § 39, stk. 1, indeholder ikke mulighed
for, at Radio- og tv-nævnets beskikkelsesperiode kan
forlænges.
Det er gældende praksis, at nævnets medlemmer kan
genudpeges. Det foreslås, jf. pkt. 2.2.1., at dette
præciseres i lovteksten. Genudpegning af medlemmer
kræver, at der iværksættes en ny udpegningsrunde,
som blandt andet indebærer, at Samarbejdsforum for Danske
Lytter- og Seerorganisationer og Den Danske Dommerforening udpeger
medlemmer på ny. En forlængelse af beskikkelsesperioden
vil ikke kræve, at der iværksættes en ny
udpegningsrunde.
Kulturministeriet har overvejet, om beskikkelsesperioden
bør kunne forlænges. En for hyppig og langvarig
forlængelse kan medføre, at nævnet
fastlåses i sin praksis og arbejdsformer. Såfremt der
derimod ikke er hjemmel til forlængelse af
beskikkelsesperioden, kan der, i tilfælde af, at det skulle
vise sig umuligt at nedsætte et nyt nævn inden
beskikkelsesperiodens udløb, opstå en periode uden et
beskikket Radio- og tv-nævn.
Det foreslås derfor, at der tilføjes hjemmel til,
at Radio- og tv-nævnets beskikkelsesperiode kan
forlænges, men at forlængelsen kun kan finde sted
én gang, og at beskikkelsen alene kan forlænges med en
periode på op til 1 år.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vil ikke have økonomiske og administrative
konsekvenser for staten.
Lovforslaget vil ikke have økonomiske eller
administrative konsekvenser for kommuner eller regioner.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vil ikke have økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet af betydning.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Forslaget vurderes ikke at have EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 14. september
2020 til den 2. oktober 2020 været sendt i høring hos
følgende myndigheder, organisationer m.v.:
24Nordjyske, Advokatrådet, Altibox Film og serier,
Altinget.dk TV, Antennesammenslutningen af 2012,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, b.dk, Billedbladet
Play, Bispebjerg Lokal-tv, Blockbuster, Boxer Play, Boxer TV ApS,
Brancheforum Digitale Medier c/o BFE, Broadcast Partners,
Bryggeriforeningen, Bt.dk, Business.dk, Børsen Play, Canal
Digital Danmark A/S, Canal6000, Christiania TV, Copy-Dan, Danish
Dox, DanmarkC TV, Dansk Annoncørforening (DAF), Dansk
Blindesamfund, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Filmskat, Dansk
Industri, Dansk IT, Dansk Journalistforbund, Dansk Student TV
Forening, Danske Advokater, Danske Døves Landsforbund,
Danske Filminstruktører, Danske Handicaporganisationer,
Danske Mediedistributører, Danske Medier, Datatilsynet, Den
Kristne Producentkomité, Det Centrale Handicapråd, Det
Danske Filminstitut, DI Digital, DILEM (Danske Idebaserede Lokale
Elektroniske Medier), Discovery Networks, DJBFA/Komponister og
sangskrivere, DK 4, DR/ DR TV, Egmont International Holding A/S,
Ekstra Bladet TV, Erhvervsstyrelsen, Forbrugerombudsmanden,
Forbrugerrådet, Forenede Danske Antenneanlæg,
Foreningen for Platformsøkonomi i Danmark (FPD),
Frederiksberg Lokal TV, FTVS - Fællesrådet for
tv-sendesamvirker i Danmark, Fullrate web-TV, Global Good Company
Pictures, Google Danmark, Gramex, Hi3G, Høreforeningen, I/S
DIGI-TV, Institut for menneskerettigheder, IT-Branchen,
Jyllands-posten TV, Jysk Fynske Medier, Jyske Bank TV, Kanal 1
web-tv, Kanal Hovedstaden, Kanal 23, KODA, Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, Kreativitet & Kommunikation, Localeyes.tv,
Mediehuset København, Medierådet for Børn og
Unge, MTG TV A/S, NENT (Nordic Entertainment Group), Nordisk Film,
Norkring, Ophavsretligt Forum, Politiken TV, Producentforeningen,
Radio- og tv-nævnet, Radio4, RadioLOUD, Rigsrevisionen,
Samarbejdsforum for Danske Lytter- og Seer organisationer, SAML,
Sammenslutningen af lokale radio- og tv-stationer, Samrådet
for Ophavsret, SE/Stofa, Sendesamvirket i København, Sport
Live, Stofa A/S, Sundhedsstyrelsen, Teleklagenævnet, Telenor,
Telia Danmark, Teracom (Broadcast Service Danmark A/S), TV 2 Sport
A/S, TV 2/Bornholm, TV 2/DANMARK A/S, TV 2/FYN, TV 2/Lorry, TV
2/Nord, TV 2/Øst, TV 2/Østjylland, TV 3 A/S, TV Midt
Vest, TV SYD, TV2/ TV2 Play, UBOD, Uptown TV, Viasat, Waoo! ,
Yousee, Aabenraa Lokal TV (TV ALT).
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør "Ingen") | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør "Ingen") | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget vurderes ikke at have EU-retlige
konsekvenser. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ | | X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Den gældende bestemmelse i radio- og fjernsynsloven §
39, stk. 1, fastsætter, at kulturministeren beskikker 10
medlemmer til Radio- og tv-nævnet, hvoraf 8 udpeges af
ministeren, mens Samarbejdsforum for Danske Lytter- og
Seerorganisationer udpeger 1 medlem og Den Danske Dommerforening
udpeger 1 medlem.
Den gældende bestemmelse fastsætter endvidere, at de
af ministeren udpegede medlemmer skal repræsentere juridisk
sagkundskab, herunder skal 1 medlem have særlig strafferetlig
indsigt, og økonomisk/administrativ, erhvervsmæssig og
mediemæssig/kulturel sagkundskab. Formanden for nævnet
skal være jurist, og nævnet nedsættes for 4
år ad gangen.
Det foreslås at nyaffatte § 39, stk. 1, 1. pkt.,
hvorefter kulturministeren nedsætter Radio- og
tv-nævnet, der består af 11 medlemmer der beskikkes af
ministeren. Det foreslås endvidere at nyaffatte § 39,
stk. 1, 2. pkt., hvorefter kulturministeren udpeger 9 medlemmer,
herunder formand og næstformand, Samarbejdsforum for Danske
Lytter- og Seerorganisationer udpeger 1 medlem og Den Danske
Dommerforening udpeger 1 medlem. Den foreslåede ændring
af § 39, stk. 1, 1. og 2. pkt., vil medføre, at
kulturministeren beskikker Radio- og tv-nævnet, som
består af 11 medlemmer, hvoraf ministeren udpeger 9
medlemmer, hvilket er en udvidelse af nævnet med ét
medlem. De øvrige 2 medlemmer udpeges af Samarbejdsforum for
Danske Lytter- og Seerorganisationer og Den Danske Dommerforening,
hvilket er videreførelse af gældende ret.
Der foreslås indført en ny bestemmelse i § 39,
stk. 1, 3. pkt., hvorefter Danske Medier og Dansk Journalistforbund
indstiller hver to kandidater, der repræsenterer praktisk
mediefaglighed, og ministeren udpeger en af de indstillede
kandidater fra hver af de to indstillende parter. Den
foreslåede bestemmelse vil medføre, at to af de
medlemmer, der skal repræsentere praktisk mediefaglighed
udpeges af kulturministeren efter indstilling fra Danske Medier og
Dansk Journalistforbund. Det er hensigten, at det med denne
udpegningsprocedure sikres, at de udpegede medlemmer
repræsenterer relevant praktisk mediefaglighed.
Der foreslås indført en ny bestemmelse i § 39,
stk. 1, 4. pkt., hvorefter de enkelte medlemmer kan genudpeges. Den
foreslåede bestemmelse præciserer den gældende
praksis, hvorefter Radio- og tv-nævnets medlemmer kan
genudpeges, hvorfor der er tale om en videreførelse af
gældende ret.
Der foreslås indført en ny bestemmelse i § 39,
stk. 2, hvilket er en nyaffattelse af den gældende § 39,
stk. 1, 3. og 4. pkt.
Efter den foreslåede § 39, stk. 2, 1. pkt., skal de
medlemmer ministeren udpeger repræsentere juridiske og
økonomisk/administrative kompetencer,
medieforskningskompetencer samt praktisk mediefaglighed. Den
foreslåede ændring vil medføre, at de af
ministeren udpegede medlemmer som noget nyt skal repræsentere
praktisk mediefaglighed. Det er hensigten at sikre, at nævnet
dermed opnår den nødvendige indsigt i og viden om
medieproduktion. Ændringen vil desuden medføre, at det
gældende kompetencekrav om mediemæssig sagkundskab
præciseres, så det fremadrettet er tydeliggjort, at
kravet vedrører medieforskningskompetencer. Endvidere vil
ændringen medføre, at de af ministeren udpegede
medlemmer skal repræsentere juridiske og
økonomisk/administrative kompetencer, hvilket er en
videreførelse af gældende ret. Bestemmelsen vil
desuden medføre, at nævnet fremadrettet ikke skal
repræsentere erhvervsmæssig og kulturel sagkundskab,
idet disse kompetencer i relevant omfang vurderes indeholdt i de
økonomiske kompetencer, medieforskningskompetencer og
praktisk mediefaglighed.
Efter den foreslåede § 39, stk. 2, 2. pkt., skal
formanden være jurist, hvilket er videreførelse af
gældende ret.
Efter den foreslåede § 39, stk. 2, 3. pkt., skal 1
medlem have særlig strafferetlig indsigt, hvilket er
videreførelse af gældende ret.
Der foreslås indført en ny bestemmelse i § 39,
stk. 3. Den foreslåede bestemmelse i § 39, stk. 3, 1.
pkt., er en videreførelse af den gældende § 39,
stk. 1, 5. pkt., hvorefter nævnet nedsættes for 4
år ad gangen.
Efter den foreslåede § 39, stk. 3, 2. pkt. kan
beskikkelsen af nævnet forlænges med en periode
på op til 1 år, og efter § 39, stk. 2, 3. pkt. kan
forlængelsen af beskikkelsesperioden kun finde sted én
gang. De foreslåede bestemmelser vil medføre, at
beskikkelsesperioden kan forlænges af kulturministeren med 1
år, og at forlængelsen kun kan finde sted én
gang. Det er hensigten, at bestemmelsen skal kunne finde anvendelse
i de tilfælde, hvor det ikke er muligt at nedsætte et
nyt Radio- og tv-nævn inden beskikkelsesperiodens
udløb.
Til nr. 2
Den gældende bestemmelse i § 93, stk. 1, nr. 4, i lov
om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v. fastsætter, at den, der
tilsidesætter anmodninger fremsat af Radio- og
tv-nævnet til radio- og tv-foretagender, øvrige
medietjenesteudbydere og udbydere af videodelingsplatforme om at
meddele nævnet oplysninger, udlevere dokumenter m.v. og
afgive skriftlige udtalelser, i medfør af § 39, stk. 4,
straffes med bøde.
Det foreslås at nyaffatte § 93, stk. 1, nr. 4,
hvorefter den, der tilsidesætter anmodninger fremsat af
Radio- og tv-nævnet i medfør af § 39, stk. 6,
straffes med bøde. Den foreslåede ændring er en
konsekvensændring som følge af, at den gældende
§ 39, stk. 4, med denne lovs § 1, nr. 1, bliver §
39, stk. 6.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar
2021.
Lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v. gælder ikke for
Færøerne og Grønland, jf. lovens § 96,
ligesom loven ikke indeholder hjemmel til at sætte loven i
kraft for Grønland og Færøerne. Denne
ændringslov gælder på den baggrund ikke for
Grønland og Færøerne og kan ikke sættes i
kraft for Grønland og Færøerne.
Det nuværende Radio- og tv-nævns beskikkelsesperiode
udløber den 31. december 2020, hvorfor der skal
nedsættes et nyt nævn ved denne lovs
ikrafttræden.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 | | | I lov om radio- og fjernsynsvirksomhed
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1350 af 4. september 2020,
som ændret ved § 1 i lov nr. 1548 af 18. december 2018,
foretages følgende ændring: | | | 1. § 39, stk. 1, ophæves, og i stedet
indsættes: | § 39.
Kulturministeren nedsætter et nævn, Radio- og
tv-nævnet, der består af 10 medlemmer, som beskikkes af
ministeren. Ministeren udpeger 8 medlemmer, herunder formand og
næstformand, Samarbejdsforum for Danske Lytter- og
Seerorganisationer udpeger 1 medlem, og Den Danske Dommerforening
udpeger 1 medlem. De af ministeren udpegede medlemmer skal
repræsentere juridisk sagkundskab, herunder skal 1 medlem
have særlig strafferetlig indsigt, og
økonomisk/administrativ, erhvervsmæssig og
mediemæssig/kulturel sagkundskab. Formanden skal være
jurist. Nævnet nedsættes for 4 år ad
gangen. | | Ȥ
39. Kulturministeren nedsætter Radio- og
tv-nævnet, der består af 11 medlemmer, som beskikkes af
ministeren. Ministeren udpeger 9 medlemmer, herunder formand og
næstformand, Samarbejdsforum for Danske Lytter- og
Seerorganisationer udpeger 1 medlem og Den Danske Dommerforening
udpeger 1 medlem. Danske Medier og Dansk Journalistforbund
indstiller hver to kandidater, der repræsenterer praktisk
mediefaglighed, og ministeren udpeger en af de indstillede
kandidater fra hver af de to indstillende parter. De enkelte
medlemmer kan genudpeges. Stk. 2. De
medlemmer, ministeren udpeger, skal repræsentere juridiske og
økonomisk/administrative kompetencer,
medieforskningskompetencer samt praktisk mediefaglighed. Formanden
skal være jurist. Et medlem skal have særlig
strafferetlig indsigt. Stk. 3.
Nævnet nedsættes for 4 år ad gangen. Beskikkelsen
af nævnet kan forlænges med en periode på op til
1 år. Forlængelse af beskikkelsesperioden kan kun finde
sted én gang.« | Stk. 2. Det
medlem, der er udpeget af Den Danske Dommerforening, og det medlem
med særlig strafferetlig indsigt, der er udpeget af
kulturministeren, deltager alene i nævnets arbejde ved
behandlingen af sager, hvor der vil kunne træffes
afgørelse efter § 50, stk. 1, nr. 1, stk. 2, nr. 1,
eller stk. 3, vedrørende regler som fastsat i medfør
af § 48, 3. pkt. Ved behandlingen af disse sager fungerer det
medlem, der er udpeget af Den Danske Dommerforening, som
nævnets formand, og den af ministeren udpegede formand
fungerer som næstformand. Stk. 3.
Ministeren kan efter indhentet udtalelse fra nævnet
fastsætte en forretningsorden for dette. Det kan i
forretningsordenen fastsættes, at nævnet kan oprette
underudvalg, som kan træffe endelig afgørelse i sager
på vegne af nævnet. Stk. 4.
Radio- og tv-foretagender og øvrige medietjenesteudbydere,
der er omfattet af Radio- og tv-nævnets virksomhed, er
forpligtet til at meddele nævnet de oplysninger, udlevere de
dokumenter m.v. og afgive de skriftlige udtalelser, som forlanges
af nævnet. Nævnet kan fastsætte en frist for
afgivelsen af sådanne oplysninger m.v. | | Stk. 2-4 bliver herefter stk. 4-6. | § 93. Med
bøde straffes den, der | | | 1) udøver programvirksomhed i
strid med § 1, | | | 2) distribuerer lyd- eller
billedprogrammer i strid med § 3, | | | 3) overtræder § 6, stk.
1, | | | 4) tilsidesætter anmodninger
fremsat af Radio- og tv-nævnet i medfør af § 39,
stk. 4, | | 2. I § 93, stk. 1, nr. 4, ændres
»§ 39, stk. 4« til: »§ 39, stk.
6«. | 5) tilsidesætter en
afgørelse i henhold til § 44, | | | 6) undlader at lade sig registrere i
overensstemmelse med § 47, stk. 1 og 2, | | | 7) tilsidesætter en
afgørelse om indstilling af programvirksomheden efter §
42, nr. 5, § 42 a, stk. 2, eller § 50, stk. 2 eller
3, | | | 8) i gentagne eller grovere
tilfælde overtræder § 70, stk. 1, 1. pkt., eller
forskrifter udstedt i medfør af § 70, stk. 1, 2.
pkt., | | | 9) overtræder § 85 a, stk.
1, | | | 10) overtræder § 87 eller
pålæg udstedt i medfør af denne
bestemmelse, | | | 11) overtræder § 90, stk.
2, | | | 12) undlader at give adgang til korte
uddrag i henhold til § 90, stk. 3, eller | | | 13) overtræder § 90, stk.
4. | | | Stk. 2-3.
(Udeladt) | | |
|