Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 18. november 2020
1. Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsordens § 13, stk. 1,
om, at der skal gå 30 dage fra lovforslagets
fremsættelse, til det kan vedtages ved 3. behandling.
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsordens § 8 a, stk. 2,
om, at der skal gå 2 dage fra offentliggørelsen af
betænkningen, til lovforslaget kommer til 2. behandling, og
fra bestemmelsen i § 13, stk. 1, således at 3.
behandling kan finde sted tidligere end 2 dage efter 2.
behandling.
2. Ændringsforslag
Der er stillet 9 ændringsforslag til
lovforslaget. Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1-3 og 5-8.
Beskæftigelsesministeren har stillet ændringsforslag
nr. 4 og 9.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af
beskæftigelsesministeren stillede ændringsforslag.
Flertallet vil stemme imod de af Enhedslisten stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DF) vil redegøre for sin stilling til lovforslaget
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
ændringsforslag nr. 1-8. Mindretallet vil stemme imod
ændringsforslag nr. 9.
Et andet
mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med ændringsforslag nr. 1-8.
Såfremt ændringsforslag nr. 8 ikke vedtages, vil
mindretallet stemme for ændringsforslag nr. 9.
Et tredje
mindretal i udvalget (SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med ændringsforslag nr. 4 og
8. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod
ændringsforslag nr. 1 og 5. Mindretallet vil stemme imod
ændringsforslag nr. 2, 3, 6 og 7. Såfremt
ændringsforslag nr. 8 ikke vedtages, vil mindretallet stemme
for ændringsforslag nr. 9.
Et fjerde
mindretal i udvalget (KF) vil redegøre for sin
stillingtagen til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for de af ministeren stillede ændringsforslag.
Mindretallet vil stemme imod de af Enhedslisten stillede
ændringsforslag.
Et femte
mindretal i udvalget (NB) vil
redegøre for sin stillingtagen til lovforslaget ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme for ændringsforslag nr.
4-8. Mindretallet vil stemme imod ændringsforslag nr. 1-3 og
9.
Et sjette
mindretal i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de af ministeren stillede ændringsforslag.
Mindretallet vil stemme imod de af Enhedslisten stillede
ændringsforslag.
Et syvende
mindretal i udvalget (ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse med ændringsforslag nr. 1-8.
Såfremt ændringsforslag nr. 1-8 ikke vedtages, vil
mindretallet stemme imod lovforslaget ved 3. behandling.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Venstre
Danmark står fortsat i en meget
alvorlig situation, og Danmark og Europa står midt i en anden
bølge af smitte af covid-19. Danmarks vigtigste
eksportmarkeder er ramt af en voldsom smitteudvikling og nye
restriktioner, og det har store konsekvenser for en eksportnation
som Danmark, som lever af at kunne sælge til resten af
verden. Det er en udvikling, som Venstres medlemmer af udvalget
tager meget alvorligt.
For V er det afgørende, at vi
gør, hvad vi kan for at holde aktiviteten i samfundet
så høj som muligt og samtidig holde smitten nede. For
det handler om danskernes sundhed. Derfor er der brug for redskaber
til at sikre, at vi kan forebygge smitterisikoen og begrænse
smitten og inddæmme den og samtidig sikre, at vi kan
opretholde aktiviteten i samfundet. Det giver lovforslaget.
For V er det vigtigt, at i de
tilfælde, en arbejdsgiver ønsker at få foretaget
en test af medarbejdere, skal det selvfølgelig være
sagligt begrundet i hensynet til at begrænse smitten eller i
væsentlige driftsmæssige hensyn. V har derfor i
udvalgsarbejdet ønsket at få klarlagt, i hvilke
situationer en arbejdsgiver kan pålægge en ansat at
blive testet, når det skal være sagligt begrundet i
hensynet til at begrænse spredningen af smitte eller i
væsentlige driftsmæssige hensyn.
V ser med tilfredshed, at
udløbsdatoen for loven nu er rykket fra den 31. december
2021 til den 1. juli 2021.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlemmer af udvalget
mener, at der i lyset af det stigende smittetryk med covid-19 og
arbejdsmiljøet på danske virksomheder er behov for, at
en arbejdsgiver, når det er sagligt begrundet, kan bede sine
ansatte om at lade sig teste for covid-19. RV mener samtidig, at
lovforslaget bør udløbe senest den 1. juli 2021, da
smittetrykket forventes at falde igen hen over sommeren, og at der
er tale om en vidtgående beføjelse til arbejdsgiver,
som ikke bør gælde længere end højst
nødvendigt.
Socialistisk Folkeparti
SF's medlemmer af udvalget konstaterer, at
covid-19 medfører helt særlige situationer overalt i
samfundet, herunder på arbejdsmarkedet. SF anerkender, at det
er vigtigt, at holde produktion, økonomi og
beskæftigelse i gang. Det er samtidig ekstremt vigtigt, at
smittespredningen begrænses så meget som muligt. Test i
forbindelse med arbejde kan medvirke til dette. SF noterer, at
arbejdsmarkedets parter bakker op om lovforslaget, og at regeringen
i forbindelse med udarbejdelsen af lovforslaget har samarbejdet
tæt med Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) og Dansk
Arbejdsgiverforening. SF mener dog, at der er behov for at
klarlægge og sikre lønmodtagerens rettigheder i
forhold til f.eks. selvisolation og test ved udsættelse for
smitte, og SF vil følge op på dette spor. Desuden er
det vigtigt for SF, at alle på arbejdspladserne, om
nødvendigt, skal bidrage med at lade sig teste. Det
gælder også selvstændige af enhver slags og
vandrende arbejdstagere fra udlandet.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget mener,
at der er god grund til at fokusere på at begrænse
spredning af smitte med covid-19 på arbejdspladser. Det har
været et overset område i flere måneder - se blot
på situationen på slagterier, byggepladser og
minkfarme.
Arbejdstilsynet blev hjemsendt, da covid-19
brød ud i foråret. Det var en fejl.
Ministeren har afvist forslag fra
både Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) og fra
Enhedslisten om at styrke Arbejdstilsynets indsats på
arbejdspladser. Det var en fejl.
Heldigvis har der de sidste uger
været sat særlig fokus på smittefaren ved
covid-19, når Arbejdstilsynet kører ud.
EL mener, at man bør stille
spørgsmålstegn ved, om der er brug for en lov, der vil
regulere et område, hvor arbejdsmarkedets parter normalt selv
laver de nødvendige aftaler. Erfaringen fra foråret og
sommeren 2020 viser også, at forhold omkring forebyggelse af
smittespredning i mange virksomheder er løst inden for
rammerne af overenskomster og faglige aftaler. Men ikke alle
virksomheder har en tillidsrepræsentant, en
arbejdsmiljørepræsentant eller et
samarbejdsudvalg.
Med lovforslaget fraviges et vigtigt
princip på arbejdsmarkedet om, at sygdom er et forhold mellem
den enkelte ansatte og dennes læge - arbejdsgivere har efter
gældende regler ikke ret til at få at vide, hvad den
ansatte fejler, men alene, at den ansatte er syg. Derfor opfordrer
EL til, at der foretages ændringer i nærværende
lovudkast, så ansattes retssikkerhed styrkes, så ret og
pligt kommer bedre i balance, og så ansatte får
større indflydelse på, hvornår og hvordan test
gennemføres og resultaterne bruges. På den baggrund
har Enhedslisten stillet en række ændringsforslag.
Såfremt de stillede
ændringsforslag bliver vedtaget, vil Enhedslisten til
forslagets 3. behandling stille yderligere ændringsforslag
med konsekvensændringer.
Der er en del uklarheder i lovudkastet, som
uden tvivl kunne været undgået, hvis der var
gennemført en normal høring blandt områdets
parter. Enhedslisten støtter hensigten med den kommende lov,
men mener, at der er behov for at gøre den kommende lov
så klar og så forståelig som muligt. Endelig er
det vigtigt, at den kommende lov kommer til at fungere inden for
rammerne af en styrket forebyggende arbejdsmiljøindsats
generelt.
Liberal
Alliance
Liberal Alliance kan ikke støtte
lovforslaget, da det efter gældende ret er muligt for
arbejdsgiverne både gennem det fagretlige system og jf.
helbredsoplysningsloven at pålægge deres medarbejdere
at lade sig teste for covid-19. Derudover har ministeren ikke
kunnet sandsynliggøre, at det rent faktisk er et problem, at
virksomhederne ikke kan bede deres ansatte om at lade sig teste for
covid-19. Der er altså tale om et stykke lovgivning, som
retter sig mod et problem, som tilsyneladende ikke eksisterer, og
som virksomhederne allerede i dag har mulighed for at aftale sig ud
af, hvis det skulle opstå.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(DF og ALT):
1)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2.
Arbejdsgivere, soloselvstændige og udstationerede
selvstændige, der færdes på eller arbejder i
virksomheden, er også omfattet af lovens bestemmelser om
test.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4.
[Arbejdsgivere,
soloselvstændige og udstationerede selvstændige
omfattes af lovens bestemmelser om test]
Til § 2
2)
Efter stk. 1 indsættes som nye stykker:
»Stk. 2.
En ansat har ret til at blive testet, hvis en eller flere ansatte
på arbejdspladsen er smittet med covid-19 eller har
været i kontakt med en person, der er smittet.
Stk. 3. En
arbejdsgiver skal inden iværksættelse af test inddrage
samarbejdsudvalget, tillidsrepræsentant eller
arbejdsmiljørepræsentant i beslutningen, jf. dog stk.
2.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 4.
[Ansattes ret til at blive testet
og krav om, at arbejdsgiver inden iværksættelse af test
inddrager samarbejdsudvalget, tillidsrepræsentant eller
arbejdsmiljørepræsentant i beslutningen]
3) I
stk. 2, der bliver stk. 4,
indsættes som 3. pkt.:
»Hvis ingen af disse samarbejdsorganisationer
findes på arbejdspladsen, skal den lokale fagforening, der
dækker de ansattes arbejdsområde, orienteres før
gennemførelse af testen.«
[Kravet om skriftlig information
kan overføres til den lokale fagforening, der dækker
de ansattes arbejdsområde]
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
4) I
stk. 2 indsættes som 3. pkt.:
»Arbejdsgiveren skal i overensstemmelse med
gældende regler og aftaler høre
samarbejdsudvalget.«
[Indsættelse af nyt punktum,
så det tydeliggøres, at samarbejdsudvalget skal
høres]
Til § 4
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(DF, NB og ALT):
5) Som
stk. 2 indsættes:
»Stk. 2.
Såfremt der i forlængelse af test er behov for, at den
ansatte går i selvisolation, betaler virksomheden den
ansattes løn under sygdom/selvisoleation.«
[Krav om, at arbejdsgiver betaler
den ansattes løn under eventuel selvisolation som
følge af covid-19]
Til § 5
6)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2.
Ansatte, der af fysiske eller psykiske grunde ikke kan klare en
test, kan undtages herfra ved at fremlægge en
lægeerklæring.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
[Ansatte kan på grund af
særlige omstændigheder undtages fra test]
Til § 6
7) Som
stk. 2 og 3
indsættes:
»Stk. 2.
Sager om de i stk. 1 nævnte godtgørelser kan behandles
fagretligt, såfremt virksomheden er omfattet af en
overenskomst.
Stk. 3. En
positiv covid-19-test kan ikke i sig selv være
afskedigelsesgrund eller på anden måde forringe den
ansattes løn- og ansættelsesvilkår.«
[Krav om, at sager om
godtgørelse til den ansatte kan behandles fagretligt, og
indsættelse af bestemmelse om, at en positiv covid-19-test
ikke kan føre til afskedigelse eller anden forringelse af
løn- og ansættelsesforhold]
Til § 10
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(DF, SF, NB og ALT):
8)
Datoen »31. december 2021« ændres til: »31.
marts 2021«.
[Ændring af dato for
lovforslagets solnedgangsklausul]
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (S, V, RV,
KF og LA):
9)
Datoen »31. december 2021« ændres til: »1.
juli 2021«.
[Ændring af dato for
lovforslagets solnedgangsklausul]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget vil medføre,
at arbejdsgivere, soloselvstændige og udstationerede
selvstændige, der færdes på eller arbejder i
virksomheden også bliver omfattet af lovens bestemmelser om
krav om covid-19-test.
Til nr. 2
Ændringsforslaget medfører, at
ansatte har ret til at blive testet, hvis en eller flere ansatte
på arbejdspladsen er smittet med covid-19 eller har
været i kontakt med en person, der er smittet.
Desuden medfører
ændringsforslaget, at en arbejdsgiver inden
iværksættelse af covid-19-test skal inddrage
samarbejdsudvalget, tillidsrepræsentant eller
arbejdsmiljørepræsentant i beslutningen, såfremt
disse findes på arbejdspladsen.
Til nr. 3
Ændringsforslaget medfører, at
når en arbejdsgiver skriftligt informerer en ansat om, at
denne pålægges at blive testet for covid-19, så
skal informationen, såfremt der ikke er et samarbejdsudvalg
eller en arbejdsmiljørepræsentant på
arbejdspladsen, før testen gennemføres, tilgå
den lokale fagforening, der dækker den ansattes
arbejdsområde.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget vil det mere
udtrykkeligt fremgå af lovforslaget, at arbejdsgiver i
overensstemmelse med gældende regler og aftaler skal
høre samarbejdsudvalget. Det vil dermed præcisere og
tydeliggøre gældende ret, hvor der bl.a. kan henvises
til samarbejdsaftalen mellem Dansk Arbejdsgiverforening og
Fagbevægelsens Hovedorganisation, herunder at inddragelse af
samarbejdsudvalget skal ske på et så tidligt tidspunkt
som muligt, jf. side 11 i samarbejdsaftalen.
Til nr. 5
Ændringsforslaget medfører, at
såfremt der i forlængelse af en test er behov for, at
den ansatte går i selvisolation, skal virksomheden betale den
ansattes løn under sygdom/selvisolation.
Til nr. 6
Ændringsforslaget medfører, at
medarbejdere, der af fysiske eller psykiske grunde ikke kan klare
en test, kan undtages fra at få foretaget en test for
covid-19 ved at fremlægge en lægeerklæring.
Til nr. 7
Ændringsforslaget medfører, at
sager om de i loven nævnte godtgørelser til den
ansatte kan behandles fagretligt, såfremt virksomheden er
omfattet af en overenskomst, ligesom ændringsforslaget
fastsætter, at en positiv test ikke i sig selv kan være
afskedigelsesgrund eller på anden måde forringe den
ansattes løn- og ansættelsesvilkår.
Til nr. 8
Ændringsforslaget vil medføre,
at solnedgangsklausulen rykkes til den 31. marts 2021.
Til nr. 9
Med ændringsforslaget foreslås
det at ændre datoen for lovforslagets udløbsklausul
(solnedgangsklausul), således at de regler, der
gennemføres med lovforslaget, automatisk ophæves den
1. juli 2021, medmindre Folketinget forinden beslutter at
forlænge reglernes gyldighedsperiode.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 12. november
2020 og var til 1. behandling den 12. november 2020. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget er ikke forinden
fremsættelsen sendt i høring. Under hensyn til at
lovforslaget hastebehandles, er lovforslaget heller ikke sendt i
høring samtidig med fremsættelsen.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Samråd
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
2 samrådsspørgsmål til
beskæftigelsesministeren til mundtlig besvarelse, som
ministeren har besvaret i et lukket samråd den 16. november
2020.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
28 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S)
Bjarne Laustsen (S) fmd. Jan
Johansen (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Kasper Sand Kjær
(S) Leif Lahn Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Samira Nawa
(RV) Kathrine Olldag (RV) Karsten Hønge (SF) Halime Oguz
(SF) Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian Juhl
(EL) Torsten Gejl (ALT) Hans Andersen (V) Anne Honoré
Østergaard (V) Ellen Trane Nørby (V) Morten Dahlin
(V) nfmd. Anni Matthiesen (V)
Ulla Tørnæs (V) Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik
Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Naser Khader (KF)
Birgitte Bergman (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh
(LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 4 | |