Fremsat den 12. november 2020 af sundheds- og ældreministeren (Magnus Heunicke)
Forslag
til
Lov om ændring af sundhedsloven
(Mulighed for generelt informeret samtykke
til mindre behandlinger af varigt inhabile patienter)
§ 1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 903 af 26. august 2019, som ændret senest ved lov nr.
1053 af 30. juni 2020, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 18, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »behandling«: », og et
generelt informeret samtykke til mindre behandlinger«.
2. I
§ 18, stk. 1, 2. og 3. pkt., indsættes efter
»informeret samtykke«: »efter 1. pkt.«
3. I
§ 18 indsættes som stk. 5:
»Stk. 5.
Sundheds- og ældreministeren fastsætter nærmere
regler om generelt informeret samtykke til mindre behandlinger,
herunder om såvel samtykkets som informationens form og
indhold.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2021.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes
helt eller delvis i kraft for Færøerne med de
ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | | | Indholdsfortegnelse | | | | 1. | Indledning | 2. | Mulighed for generelt informeret samtykke
til mindre behandlinger af varigt inhabile patienter | | 2.1. | Gældende ret | | 2.2. | Sundheds- og Ældreministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Klima- og miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 9. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
I Danmark lever vi længere, end vi
nogensinde har gjort. Det er glædeligt, at befolkningen har
flere gode og friske år i sig end tidligere, men det
medfører også et stigende antal ældre med behov
for pleje og behandling. Dette sætter tiden og ressourcerne i
sundheds- og plejesektoren under pres, da der skal prioriteres
mellem flere borgere end hidtil. Samtidig medfører en
større andel af ældre borgere også en voksende
gruppe af kronisk sindslidende og personer med nedsat psykisk
funktionsevne, f.eks. demente, som kræver en helt
særlig indsats.
Det er vigtigt for regeringen, at der bliver
taget godt hånd om de ældre i vores pleje- og
sundhedsvæsen. Særligt vigtigt er det, at lovgivningen
tilgodeser de, der ikke selv er i stand til at varetage deres egne
interesser.
En andel af det stigende antal ældre
samt personer med kroniske sindslidelser m.v. kan ikke selv give
samtykke til en behandling, da de ikke er i stand til at forholde
sig fornuftsmæssigt til behandlingsforslag m.v. Dette
indebærer, at deres nærmeste pårørende,
værge eller fremtidsfuldmægtig skal kontaktes mhp. at
afgive et informeret samtykke, hvis borgeren skal behandles -
uanset hvor stor eller lille en behandling der er tale om.
På både plejehjem og botilbud og i
plejeboliger og hjemmeplejen opleves det som en tidskrævende
proces at indhente et konkret informeret samtykke fra borgeres
nærmeste pårørende, værge eller
fremtidsfuldmægtig (herefter nærmeste
pårørende m.fl.) i forbindelse med behandling af
beboere, som ikke selv er i stand til at give samtykke, eksempelvis
pga. svær demens.
Det kan i praksis medføre risiko for,
at mindre behandlinger - som f.eks. let smertelindring eller
behandling af gentagne urinvejsinfektioner - ikke bliver
iværksat, på det tidspunkt, hvor det af
sundhedspersonerne findes mest hensigtsmæssigt, hvilket de
varigt inhabile patienter i sagens natur ikke kan være tjent
med.
Det foreslås derfor at give de
nærmeste pårørende m.fl. til varigt inhabile
patienter mulighed for at give et generelt informeret samtykke til behandling
af patienten i tilfælde, hvor der er tale om mindre
behandlinger. Forslaget har til formål at etablere et
regelsæt, der på den ene side sikrer respekt om alle
patienters personlige frihed, integritet og selvbestemmelsesret
(for varigt inhabile varetaget og udøvet af patientens
stedfortræder) og på den anden side frigør mest
mulig tid til kontakten med den enkelte borger.
Med lovforslaget foreslås en ordning,
som sikrer, at varigt inhabile patienter stadig får den
behandling, de har brug for, uden at de nærmeste
pårørende m.fl. skal kontaktes hver gang, der er behov
for iværksættelse af visse mindre behandlinger.
Regeringen ønsker således med forslaget at
frigøre tid til pleje- og sundhedspersonalets mere
borgernære opgaver, da forslaget vil gøre det muligt
for de nærmeste pårørende m.fl. til varigt
inhabile patienter at vælge ikke at blive kontaktet for at
give et konkret samtykke hver gang, en sundhedsperson
påtænker at igangsætte en mindre behandling af
patienten. Dette vil bidrage til at lette hverdagen for såvel
personalet som de varigt inhabile patienters nærmeste
pårørende m.fl., og derved samlet set give mere tid
til den enkelte borger på plejehjem, i plejeboliger, i
hjemmeplejen og botilbud - til gavn for varigt inhabile patienter,
herunder f.eks. ældre med en demenssygdom.
Forslaget indebærer en ændring af
sundhedslovens § 18, hvorefter de nærmeste
pårørende, en værge eller en
fremtidsfuldmægtig til en varigt inhabil patient får
mulighed for at give et generelt informeret samtykke til en
række mindre behandlinger af den varigt inhabile patient.
Ligeledes indeholder forslaget en bemyndigelse til sundheds- og
ændreministeren til at fastsætte de nærmere
regler, herunder om såvel samtykkets som informationens form
og indhold.
2. Mulighed for
generelt informeret samtykke til mindre behandlinger af varigt
inhabile patienter
2.1. Gældende
ret
Det følger af sundhedslovens § 15,
stk. 1, at ingen behandling må indledes eller
fortsættes uden patientens informerede samtykke, medmindre
andet følger af lov eller i henhold til sundhedslovens
§§ 17-19. Ved informeret samtykke forstås i
sundhedslovens forstand et samtykke, der er givet på grundlag
af fyldestgørende information fra sundhedspersonens side,
jf. § 15, stk. 3. Samtykket kan være skriftligt,
mundtligt eller efter omstændighederne stiltiende, jf. §
15, stk. 4, og patienten kan på ethvert tidspunkt
tilbagekalde samtykket, jf. § 15, stk. 2.
Ved sundhedspersoner forstås personer,
der er autoriserede i henhold til særlig lovgivning til at
varetage sundhedsfaglige opgaver, og personer, der handler på
disses ansvar, jf. sundhedslovens § 6.
Om retten til information følger det af
sundhedslovens § 16, stk. 1, at patienten har ret til at
få information om sin helbredstilstand og om
behandlingsmulighederne, herunder om risiko for komplikationer og
bivirkninger. Patienten har efter § 16, stk. 2, ret til at
frabede sig information. Informationen skal gives løbende og
give en forståelig fremstilling af sygdommen,
undersøgelsen og den påtænkte behandling,
ligesom informationen skal gives på en hensynsfuld måde
og være tilpasset modtagerens individuelle
forudsætninger med hensyn til alder, modenhed og erfaring
m.v., jf. § 16, stk. 3.
Informationen skal, ifølge
sundhedslovens § 16, stk. 4, 1. pkt., omfatte oplysninger om
relevante forebyggelses-, behandlings- og plejemuligheder (i
sundhedslovens forstand), herunder oplysninger om andre,
lægefagligt forsvarlige behandlingsmuligheder, samt
oplysninger om konsekvenserne af, at der ingen behandling
iværksættes. Informationen skal være mere
omfattende, når behandlingen medfører
nærliggende risiko for alvorlige komplikationer og
bivirkninger. Skønnes patienten i øvrigt at
være uvidende om forhold, der har betydning for patientens
stillingtagen til behandlingen, skal sundhedspersonen særligt
oplyse herom, medmindre patienten har frabedt sig information efter
§ 16, stk. 2.
Efter sundhedslovens § 17, stk. 1, kan en
patient, der er fyldt 15 år, selv give informeret samtykke
til behandling, men forældremyndighedens indehaver skal
tillige have information og inddrages i den mindreåriges
stillingtagen. I de tilfælde, hvor der er uenighed mellem den
unge og forældrene, er kompetencen til at bestemme lagt
endeligt hos den 15-17 årige unge.
Såfremt sundhedspersonen efter en
individuel vurdering skønner, at en patient, der er fyldt 15
år, ikke selv er i stand til at forstå konsekvenserne
af sin stillingtagen, kan forældremyndighedens indehaver
efter § 17, stk. 2, give informeret samtykke.
For børn under 15 år
følger det af sundhedsloven, at
forældremyndighedsindehaveren har samtykkekompetence på
vegne af barnet. Barnet har dog krav på information og
på at blive inddraget mest muligt i beslutningsprocessen. For
så vidt angår forældremyndighedsindehaverens
samtykkekompetence gælder reglerne i
forældreansvarsloven. Det fremgår af denne lovs §
2, stk. 1, at forældremyndighedens indehaver skal drage
omsorg for barnet og kan træffe afgørelse om dets
personlige forhold ud fra barnets interesse og behov. Bestemmelsen
indebærer, at forældremyndighedens indehaver kan give
informeret samtykke på barnets vegne. I tilfælde af
uenighed mellem forældre og barn har
forældremyndighedsindehaveren den endelig kompetence.
Udgangspunktet om, at enhver behandling
kræver patientens samtykke, er fraveget i sundhedslovens
§ 18, der vedrører patienter, som varigt mangler evnen
til at give informeret samtykke (den varigt inhabile patient).
Gruppen af varigt inhabile patienter er en
stor og uensartet gruppe. Det drejer sig om mennesker med en varigt
nedsat psykisk funktionsevne, hvad enten denne tilstand er
opstået ved fødslen eller er opstået senere,
f.eks. for personer, som lider af demens. Endvidere vil kronisk
sindslidende ofte kunne henregnes til denne gruppe af patienter.
Afgørende er, om der er tale om en varig tilstand, og om de
pågældende kan forholde sig fornuftsmæssigt til
behandlingsforslag m.v. samt er i stand til selvstændigt at
varetage egne interesser, dvs. om de kan give et meningsfyldt
informeret samtykke.
Det følger af sundhedslovens § 18,
stk. 1, at de nærmeste pårørende m.fl. kan give
informeret samtykke på vegne af en patient, der varigt
mangler evnen til at give informeret samtykke. Det bemærkes i
forlængelse heraf, at det informerede samtykke på vegne
af en patient både kendes som et stedfortrædende
samtykke og et informeret samtykke. I dette lovforslag bruges alene
betegnelsen informeret samtykke om det samtykke, som de
nærmeste pårørende m.fl. giver på vegne af
en varigt inhabil patient.
Det beror på en konkret vurdering, hvem
der er nærmeste pårørende. Først og
fremmest forstås patientens samlevende ægtefælle,
samlever eller samlevende registrerede partner, slægtninge i
lige linje, adoptivbørn, og - alt efter de konkrete forhold
- søskende som nærmeste pårørende.
Plejebørn vil ligeledes kunne betragtes som nærmeste
pårørende. Familiebåndet behøver ikke
altid være eneafgørende. En nær ven,
patientrådgiver m.fl., der er fortrolig med patienten, og som
af patienten bliver opfattet som den nærmeste, falder ind
under begrebet, hvis det er utvivlsomt, at den
pågældende er den nærmeste. Patientens opfattelse
af, hvem der er nærmeste pårørende, er af
afgørende betydning. Hvem der er nærmeste
pårørende, vurderes i den konkrete situation.
I de tilfælde, hvor patienten er under
værgemål, der omfatter personlige forhold, herunder
helbredsforhold, jf. § 5 i værgemålsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1015 af den 20. august 2007 med senere
ændringer, kan informeret samtykke gives af værgen.
I de tilfælde, hvor en patient har
afgivet en fremtidsfuldmagt, der omfatter personlige forhold,
herunder helbredsforhold, jf. § 1 i lov om fremtidsfuldmagter,
jf. bekendtgørelse nr. 1018 af 23. august 2017 om
fremtidsfuldmagter med senere ændringer, kan informeret
samtykke gives af den eller de fremtidsfuldmægtige, i det
omfang fremtidsfuldmagten bemyndiger den eller de
fremtidsfuldmægtige hertil.
Det påhviler både patientens
nærmeste pårørende, værge og
fremtidsfuldmægtig at varetage patientens interesser og
behov. Det indebærer eksempelvis, at den nærmeste
pårørende m.fl. aldrig på patientens vegne kan
give afkald på livsnødvendig behandling.
Efter sundhedslovens § 20, stk. 1, skal
patienter, der ikke selv kan give informeret samtykke, informeres
og inddrages i drøftelserne af behandlingen, i det omfang
patienten forstår behandlingssituationen, medmindre dette kan
skade patienten. Patientens tilkendegivelser skal, i det omfang de
er aktuelle og relevante, tillægges betydning, ligesom at det
er vigtigt, at patientens ret til at blive inddraget i
drøftelserne af behandlingen ikke bortfalder i større
udstrækning, end der er grundlag for.
Har den varigt inhabile patient ingen
nærmeste pårørende, værge eller
fremtidsfuldmægtig, der kan repræsentere patienten i
personlige forhold, herunder helbredsforhold, kan sundhedspersonen
gennemføre en påtænkt behandling, hvis en anden
sundhedsperson, der har faglig indsigt på området, og
som ikke tidligere har deltaget i eller skal deltage i behandlingen
af den pågældende patient, giver sin tilslutning
hertil, jf. sundhedslovens § 18, stk. 2. Hvis behandlingen er
af mindre indgribende karakter med hensyn til omfang og varighed,
kan sundhedspersonen gennemføre en sådan
påtænkt behandling uden inddragelse af en anden
sundhedsperson, jf. § 18, stk. 3.
Bestemmelsen i § 18, stk. 3, sikrer, at
der ikke i alle tilfælde skal inddrages en anden
sundhedsperson ved iværksættelse af behandling. Det vil
forekomme uhensigtsmæssigt og overflødigt at inddrage
en anden sundhedsperson ved helt bagatelagtige indgreb, som f.eks.
temperaturtagning, skiftning af bind på sår m.m.
Formuleringen "behandlingen er af mindre indgribende karakter med
hensyn til omfang og varighed" skal forstås snævert.
Hvis den behandlende sundhedsperson er i tvivl, bør
vedkommende således inddrage en anden sundhedsperson efter
reglen i stk. 2. Hvis en patient, der midlertidigt eller varigt
mangler evnen til at give informeret samtykke eller er under 15
år, befinder sig i en situation, hvor øjeblikkelig
behandling er påkrævet for patientens overlevelse eller
for et væsentligt bedre resultat af behandlingen, kan en
sundhedsperson indlede eller fortsætte en behandling uden
samtykke fra patienten eller fra forældremyndighedens
indehaver, nærmeste pårørende, værge eller
fremtidsfuldmægtig. Dette følger af sundhedslovens
§ 19.
Sundhedslovens § 21 om sundhedspersonens
ansvar finder tilsvarende anvendelse for reglerne om informeret
samtykke på vegne af en varigt inhabil patient. Det betyder
således, at den sundhedsperson, der er ansvarlig for
behandlingen, bl.a. er forpligtet til at drage omsorg for, at der
er indhentet informeret samtykke efter § 18, stk. 1, og for at
patienten informeres og inddrages i drøftelserne af
behandling, jf. § 20.
Af autorisationslovens § 21, stk. 1,
fremgår det, at Styrelsen for Patientsikkerhed
fastsætter regler om, at alle autoriserede sundhedspersoner
skal føre journal som led i behandlingen af en patient.
Dette fremgår af bekendtgørelse nr. 530 af 24. maj
2018 om autoriserede sundhedspersoners patientjournaler.
Heri er der fastsat regler om bl.a. oprettelse
og organisering af patientjournaler, journalføringsansvar og
indhold. Af bekendtgørelsens § 10, stk. 2,
fremgår det, at journalen bl.a. skal indeholde oplysninger om
patientens samtykkekompetence. Når det er relevant og
nødvendigt, skal det ligeledes fremgå, hvem der kan
give samtykke på patientens vegne, jf. sundhedslovens
§§ 17 og 18, hvis patienten ikke selv kan samtykke.
2.2. Sundheds- og
Ældreministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Sundheds- og Ældreministeriet finder det
afgørende, at alle patienter i det danske
sundhedsvæsen får den behandling, de har brug for. Da
varigt inhabile patienter ikke selv er i stand til at forholde sig
fornuftsmæssigt til behandlingsforslag, er lovgivningen i dag
indrettet således, at den varigt inhabiles nærmeste
pårørende, værge eller fremtidsfuldmægtig
kan varetage patientens interesser og meddele informeret samtykke
til en behandling på vegne af patienten.
Sundheds- og Ældreministeriet
understreger i den forbindelse, at sundhedslovens regler om
selvbestemmelse, herunder reglen om, at der skal foreligge et
informeret samtykke forud for enhver behandling - for varigt
inhabile patienter via stedfortræder i skikkelse af
nærmeste pårørende m.fl. - knytter sig til
sundhedsrettens centrale principper om respekt for patientens
værdighed, autonomi og integritet.
For at kunne varetage patientens interesse
skal den, der skal give det informerede samtykke til en behandling
på patientens vegne, have information og oplysninger i samme
omfang, som patienten selv skulle have haft, hvis den
pågældende ikke var varigt inhabil. Det
indebærer, at den nærmeste pårørende m.fl.
skal kontaktes og informeres hver gang, der skal tages stilling til
behandlingsspørgsmålet.
Den nuværende retstilstand
medfører, at de nærmeste pårørende m.fl.
skal kontaktes med henblik på at modtage information og give
informeret samtykke, hver gang patienten skal behandles.
Tidsforbruget på indhentelse af samtykke vil afhænge
meget af, hvor alvorlig en situation der er tale om for den enkelte
patient, hvor kompliceret sygdommen og behandlingen er, og hvad den
indebærer af risici, m.v. Af hensyn til patientens integritet
og værdighed bør der bruges den nødvendige tid
på at informere de nærmeste pårørende
m.fl. og indhente samtykke.
Der er dog forskel på sygdomme og
behandlingssituationer, og ikke alle behandlinger kræver lige
meget information forud for afgivelse af samtykke. Der er alligevel
krav om, at de pårørende m.fl. kontaktes og samtykker
hver gang uanset behandlingens omfang.
Det opleves endvidere, at det kan være
svært at komme i kontakt med de pårørende m.fl.,
hvorfor det skal forsøges ad flere omgange, før
kontakten lykkes. Dette medfører ikke bare forsinkelse af
den nødvendige behandling af patienten, men også at
der går tid fra personalets pleje og behandling af patienten.
Det betyder, at den nødvendige og værdige behandling
af patienten vanskeliggøres.
Sundheds- og Ældreministeriet finder det
væsentligt, at de grundlæggende regler om
selvbestemmelse er udformet og kan forvaltes på en
sådan måde i praksis, at der ikke skabes unødige
administrative sagsgange for personalet. Det er således af
stor betydning at sikre, at reglerne muliggør, at der
på den ene side sikres respekt om den personlige frihed,
integritet og selvbestemmelsesret for den varigt inhabile patient
(varetaget og udøvet af patientens stedfortræder) og
på den anden side frigøres mest mulig tid til
kontakten med den enkelte borger.
Det er på den baggrund Sundheds- og
Ældreministeriets opfattelse, at der er behov for en
ændring af reglerne for det informerede samtykke, der kan
gives på vegne af en varigt inhabil patient.
Det foreslås derfor at etablere en
ordning, hvorefter en varigt inhabil patients nærmeste
pårørende m.fl. - på baggrund af regler fastsat
af sundheds- og ældreministeren - får mulighed for at
give et generelt informeret samtykke til mindre behandlinger. Der
skabes derved mulighed for, at de nærmeste
pårørende m.fl. - på baggrund af relevant
information - kan give et generelt informeret samtykke til, at
sundhedspersoner kan iværksætte mindre behandlinger af
en varigt inhabil patient i stedet for at indhente samtykke i hver
eneste konkrete behandlingssituation.
Den foreslåede mulighed for at give
generelt informeret samtykke vil alene vedrøre mindre
behandlinger af en varigt inhabil patient. Fælles for de
behandlinger, der vil blive omfattet, er, at der vil være
tale om behandlinger af mindre indgribende karakter. Ligeledes vil
der være tale om almindeligt kendte behandlinger for hyppigt
forekommende lidelser. Der vil endvidere være tale om
behandlinger, hvor alvorlige komplikationer eller bivirkninger kun
optræder meget sjældent.
Der vil desuden ikke på baggrund af et
generelt informeret samtykke på plejehjem, botilbud m.v.
kunne iværksættes behandling, der kræver
indlæggelse på sygehus, som f.eks. kirurgiske indgreb
eller andre større behandlinger.
Det er hensigten, at det generelle informerede
samtykke vil kunne gives alle steder, hvor der udføres
sundhedsfaglig behandling, som ikke foregår i sygehusregi,
hverken på regionale sygehuse eller på
privathospitaler. De nærmere regler om den stedlige
afgrænsning af det generelle informerede samtykke vil blive
fastsat i en bekendtgørelse.
Der vil ved fastsættelsen af, hvilke
mindre behandlinger der kan omfattes af et generelt informeret
samtykke, blive inddraget fagpersoner. Dette med henblik på
at sikre, at der både ud fra en sundhedsfaglig vinkel, en
juridisk vinkel og ud fra en viden om de praktiske behov
fastsættes regler, der giver mening i dagligdagen.
Hvilke behandlinger, der vil kunne
iværksættes på baggrund af det generelt
informerede samtykke over for den enkelte patient, vil skulle
aftales individuelt ved afgivelsen af samtykket. Hensigten er, at
de nærmeste pårørende m.fl. i samarbejde med den
ansvarlige sundhedsperson vil skulle foretage en konkret vurdering
af, hvilke af de af bestemmelsen omfattede behandlinger, de
ønsker, deres generelt informerede samtykke skal rumme.
Beslutningen om, hvilke behandlinger, et
generelt informeret samtykke omfatter for den enkelte patient vil
således skulle tages på baggrund af de
pårørende og patientens egne ønsker sammen med
en konkret sundhedsfaglig helhedsvurdering af patientens
tilstand.
Ordningen foreslås at skulle finde
anvendelse for patienter, der er fyldt 15 år, og som varigt
mangler evnen til at give informeret samtykke, jf. sundhedslovens
§ 18. Hermed forstås patienter med en varigt nedsat
psykisk eller kognitiv funktionsevne, uanset om denne er
medfødt eller erhvervet, f.eks. patienter med mental
retardering, udviklingshæmning, demenssygdom, hjerneskade
m.v.
Det vil således være en
forudsætning for, at en patient kan blive omfattet af
ordningen, at det forinden på baggrund af en sundhedsfaglig
vurdering er konstateret, at patienten er varigt inhabil. Denne
vurdering har sundhedspersoner allerede efter gældende ret
pligt til at foretage som led i vurderingen af patientens
samtykkekompetence med henblik på at indhente et informeret
samtykke og i forbindelse med den gensidige informationsudveksling,
forinden en behandling indledes. Om en patient er at anse for
varigt inhabil, således at de nærmeste
pårørende m.fl. har mulighed for at give et generelt
informeret samtykke, må som udgangspunkt bero på en
lægefaglig vurdering.
Det understreges i den forbindelse, at det vil
være frivilligt for nærmeste pårørende
m.fl. at benytte sig af den foreslåede mulighed.
Ønsker de nærmeste pårørende m.fl. ikke
at give et generelt informeret samtykke, vil de almindelige regler
om (konkret) informeret samtykke efter § 18 finde
anvendelse.
Sundhedslovens § 20, stk. 1, vil finde
anvendelse i samme udstrækning som ved informeret samtykke
efter § 18, stk. 1, hvorfor patientens ret til inddragelse
ikke begrænses ved de nærmeste pårørende
m.fl.'s afgivelse af et generelt informeret samtykke. Er der givet
et generelt informeret samtykke på vegne af patienten, skal
patienten stadig inddrages og informeres i drøftelserne af
behandlingen, i det omfang patienten forstår
behandlingssituationen, medmindre dette kan skade patienten.
Patientens tilkendegivelser skal, i det omfang de er relevante,
tillægges betydning.
Det betyder således, at sundhedspersonen
stadig i den konkrete behandlingssituation, hvor der behandles
på baggrund af et generelt informeret samtykke, har pligt til
at vurdere i hvor høj grad patienten kan inddrages i
behandlingen og sørge for, at det sker.
Det er hensigten, at der i
bekendtgørelsen fastsættes en maksimal
tidsgrænse for hvor længe, et generelt informeret
samtykke højst kan være gældende. Efter denne
periode vil de almindelige regler om et (konkret) informeret
samtykke efter § 18 igen finde anvendelse, medmindre der gives
et nyt generelt informeret samtykke. Der lægges endvidere op
til, at det generelle informerede samtykke kan gives for en kortere
periode inden for den maksimale tidsgrænse, hvis de
pårørende ønsker det. Dette skal aftales mellem
sundhedspersonen og de nærmeste pårørende ved
afgivelsen af samtykket.
Det bemærkes, at sundhedspersoner vil
have pligt til at informere de nærmeste
pårørende, værgen eller
fremtidsfuldmægtigen om mulige risici og eventuelle
bivirkninger m.v. Omfanget af information herudover
forudsættes aftalt mellem de nærmeste
pårørende m.fl. og sundhedspersonen.
Endvidere vil de pårørende m.fl.
skulle informeres om, at det generelt informerede samtykke på
ethvert tidspunkt kan trækkes tilbage, ligesom at et
almindeligt samtykke på ethvert tidspunkt kan tilbagekaldes,
jf. § 15, stk. 2.
Det bemærkes endvidere, at uanset hvad
der aftales mellem sundhedspersonen og de nærmeste
pårørende m.fl. vedrørende omfanget af
informationsudvekslingen i forlængelse af et generelt
informeret samtykke, følger det af sundhedspersoners pligt
til at udvise omhu og samvittighedsfuldhed, jf. autorisationslovens
§ 17, at de under visse omstændigheder er forpligtet til
at informere de nærmeste pårørende, værgen
eller fremtidsfuldmægtigen. Det kan f.eks. være
tilfældet, hvis væsentlige ændringer i patientens
tilstand giver anledning hertil.
Den foreslåede ordning skal ses som et
bidrag til etablering af et velfungerende samarbejde mellem
sundhedspersonen og de nærmeste pårørende m.fl.
Selvom de nærmeste pårørende m.fl. altid har ret
til at bede om information om patientens tilstand og behandling,
uanset om der er givet generelt informeret samtykke eller ej, skal
omfanget m.v. af informationsudvekslingen også give mening,
idet det skal understreges, at lovforslaget - udover at sikre den
varigt inhabile patient relevant behandling uden unødig
forsinkelse - også har til hensigt at skabe mere tid til
kontakten med den enkelte borger på plejehjem, bosteder,
m.v.
Det skal bemærkes, at
bekendtgørelse nr. 530 af 25. maj 2018 om autoriserede
sundhedspersoners patientjournaler med senere ændringer
(herefter journalføringsbekendtgørelsen) i
forlængelse af en vedtagelse af lovforslaget vil blive
justeret, så det fastsættes, at den sundhedsperson, der
indhenter et generelt informeret samtykke, skal notere dette i
patientens journal sammen med oplysninger om bl.a. tidspunktet for
samtykkets meddelelse og om den tidsmæssige og
indholdsmæssige udstrækning af samtykket. Ligeledes vil
det særskilt skulle noteres, når der
iværksættes behandling på baggrund af det
generelle informerede samtykke.
Det skal bemærkes, at der, ligesom
tilfældet er for det almindelige informerede samtykke, ikke
vil kunne iværksættes behandling på baggrund af
et generelt informeret samtykke, hvis den varigt inhabile patient i
ord eller handling modsætter sig dette.
Modsætter patienten sig, skal
behandlingen stoppe, og det må vurderes, om der eventuelt kan
ske videre behandling i henhold til reglerne i lov om anvendelse af
tvang ved somatisk behandling af varigt inhabile. Om forholdet til
lov om anvendelse af tvang ved somatisk behandling af varigt
inhabile bemærkes det, at den foreslåede mulighed for
at meddele et generelt informeret samtykke ikke vil finde
anvendelse i relation til behandlinger, der gennemføres med
tvang i henhold til denne lov.
Samlet set er det således Sundheds- og
Ældreministeriets opfattelse, at den foreslåede ordning
kan imødekomme et behov for en mere smidig ordning for de
nærmeste pårørende m.fl. og sundhedspersonalet i
forhold til at indhente samtykke til mindre behandlinger af varigt
inhabile, samtidig med at patientens interesser kan varetages
på betryggende vis.
3. Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Forslaget forventes at medføre en
årlig driftsmæssig besparelse på mellem 1,5 og 2
mio. kr. for kommuner og regioner, idet det forventes, at
sundhedspersonalet skal bruge mindre tid på at indhente
informeret samtykke fra de nærmeste pårørende
m.fl. til behandling af varigt inhabile patienter på
såvel kommunale plejecentre m.v. og regionale bosteder.
Forslaget indebærer ikke udgifter til
etablering af nye IT-systemer, da såvel registrering af de
nærmeste pårørendes, værges eller
fremtidsfuldmægtiges informerede samtykke som anvendelsen af
samtykket til en behandling af den varigt inhabile patient, vil
skulle registreres i patientens journal, som tilfældet
allerede er i dag.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Forslaget vurderes at have positive
administrative konsekvenser for erhvervslivet, da tidsforbruget
forbundet med indhentelse af informeret samtykke til mindre
behandlinger af varigt inhabile patienter vil være mindre for
både privatpraktiserende læger og sundhedspersoner
på private institutioner.
Af samme grund forventes forslaget at
medføre en mindre årlig driftsmæssig besparelse
for privatpraktiserende læger og private institutioner, som
varetager sådanne mindre behandlinger, hvortil der gives et
generelt informeret samtykke som foreslået.
Sundheds- og Ældreministeriet vurderer,
at principperne for agil erhvervsrettet regulering ikke er
relevante for lovforslaget.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Forslaget vil medføre en administrativ
lettelse for de nærmeste pårørende, værger
og fremtidsfuldmægtige, der ønsker at give et generelt
informeret samtykke til mindre behandlinger på vegne af de
varigt inhabile patienter, hvis interesser de varetager. Forslaget
vil gøre det muligt for de nærmeste
pårørende m.fl. til varigt inhabile patienter at
vælge ikke at blive kontaktet for at give et konkret samtykke
hver gang, en sundhedsperson påtænker at
igangsætte en mindre behandling af patienten. I stedet vil de
mindre behandlinger kunne blive iværksat på baggrund af
et generelt informeret samtykke.
6. Klima- og
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klima- og
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 1. september 2020 til den 30. september 2020 været sendt
i høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
3F, Advokatrådet, AJ Vaccines,
Alzheimerforeningen, Ankestyrelsen, Ansatte Tandlægers
Organisation, Ansatte Tandlægers Organisation,
Arbejdstilsynet, Bedre Psykiatri, Beskæftigelsesministeriet,
Brancheforeningen for Private Hospitaler og Klinikker, Danmarks
Apotekerforening, Danmarks Optikerforening, Dansk Erhverv, Dansk
Handicap Forbund, Dansk Industri, Dansk IT - Råd for IT-og
persondatasikkerhed, Dansk Kiropraktor Forening, Dansk Psykiatrisk
Selskab, Dansk Psykolog Forening, Dansk Psykoterapeutforening,
Dansk Selskab for Almen Medicin, Dansk Selskab for
Patientsikkerhed, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk
Standard, Dansk Sygeplejeråd, Dansk Tandplejerforening,
Danske Bandagister, Danske Bioanalytikere, Danske Dental
Laboratorier, Danske Fodterapeuter, Danske Fysioterapeuter, Danske
Handicaporganisationer, Danske Patienter, Danske Regioner, Danske
Seniorer, Danske Ældreråd, Datatilsynet, De Offentlige
Tandlæger, Den Danske Dommerforening, Det Centrale
Handicapråd, Det Etiske Råd, Det Sundhedsvidenskabelige
Fakultet (SUND) på SDU Forskningsenheden for Almen Praksis i
Aalborg, Diabetesforeningen, Ergoterapeutforeningen,
Erhvervsstyrelsen, Farmakonomforeningen, Finansministeriet, FOA,
Forbrugerrådet TÆNK, Foreningen af Kliniske
Diætister, Foreningen af Kommunale Social-, Sundheds- og
Arbejdsmarkedschefer, Foreningen af Speciallæger, Forsikring
& Pension, Forskningsenheden for Almen Praksis i
København, Forskningsenheden for Almen Praksis i Odense,
Forskningsenheden for Almen Praksis i Aarhus,
Færøernes Landsstyre, Gigtforeningen, Grønlands
Selvstyre, Hjernesagen, Hjerteforeningen, Høreforeningen,
Industriforeningen for Generiske og Biosimilære
Lægemidler, Institut for Menneskerettigheder,
Jordemoderforeningen, Justitsministeriet, Kirkeministeriet, KL,
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Kost- og
Ernæringsforbundet, Kræftens Bekæmpelse,
Københavns Universitet (Juridiske Fakultet og
Sundhedsvidenskabelige Fakultet), Landsforeningen af Kliniske
Tandteknikere, Landsforeningen af nuværende og tidligere
psykiatribrugere (LAP), Landsforeningen LEV, Landsforeningen mod
spiseforstyrrelser og selvskade (LMS), Landsforeningen SIND,
Lægeforeningen, Lægemiddelindustriforeningen,
Lægemiddelstyrelsen, Medicoindustrien, Organisationen af
Lægevidenskabelige Selskaber, Patienterstatningen,
Patie?ntforeningen, Patientforeningen i Danmark,
Patientforeningernes Samvirke, Pharmadanmark, Praktiserende
Lægers Organisation, Praktiserende Tandlægers
Organisation, Psykolognævnet, Radiograf Rådet, Region
Hovedstaden, Region Midtjylland, Region Nordjylland, Region
Sjælland, Region Syddanmark, Retspolitisk Forening,
Rigsadvokaten, Rigsombudsmanden på Færøerne,
Rigsombudsmanden på Grønland, Rigspolitiet,
Rådet for Digital Sikkerhed, Rådet for Socialt Udsatte,
Scleroseforeningen, Sjældne Diagnoser, ocial- og
Indenrigsministeriet, Socialpædagogernes Landsforbund,
Statens Serum Institut, Styrelsen for Patientsikkerhed, Sundhed
Danmark, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark,
Sundhedsdatastyrelsen, Sundhedsstyrelsen, Syddansk Universitet
(Samfundsvidenskabelige Fakultet og Sundhedsvidenskabelige
Fakultet), Tandlægeforeningen, Tandlægeforeningens
Tandskadeerstatning, Udviklingshæmmedes Landsforbund,
Veterancenteret, Yngre Læger, ÆldreForum,
Ældresagen, Aalborg Universitet (Juridisk Institut og
Sundhedsvidenskabelige Fakultet) og Aarhus Universitet (Juridisk
Institut og Health).
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/ Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Forslaget om generelt informeret samtykke
anslås at medføre en årlig driftsmæssig
besparelse på 1,5-2 mio. kr. for kommuner og regioner, idet
det forventes, at personalet skal bruge mindre tid på at
indhente informeret samtykke fra de nærmeste
pårørende, værger og fremtidsfuldmægtige
til behandling af varigt inhabile patienter. | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Forslaget vil medføre positive
administrative konsekvenser for kommuner og regioner, idet de
administrative arbejdsgange i plejesektoren, på plejehjem,
plejecentre og i friplejeboliger vil blive lettet, da der ikke i
samme omfang som hidtil vil skulle indhentes et konkret og aktuelt
informeret samtykke fra de pårørende m.fl. til
behandling af varigt inhabile patienter. Forslaget vil ikke have
implementeringskonsekvenser for staten. | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Forslaget om generelt informeret samtykke
vil medføre en driftsmæssig besparelse for private
institutioner m.v., som udfører behandlinger omfattet af
lovforslagets anvendelsesområde. | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Forslaget vil medføre positive
administrative konsekvenser for privatpraktiserende
sundhedspersoner og private institutioner m.v., som udfører
mindre behandlinger. | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Forslaget vil medføre en
administrativ lettelse for de pårørende, værger
og fremtidsfuldmægtige, der ønsker at give et generelt
informeret samtykke til mindre behandlinger på vegne af
varigt inhabile patienter. | Ingen | Klima- og miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter § 15, stk. 1, i sundhedsloven
må ingen behandling indledes eller fortsættes uden
patientens informerede samtykke, medmindre andet følger af
lov eller bestemmelser fastsat i henhold til lov eller af lovens
§§ 17-19. Bestemmelsen fastsætter den
grundlæggende hovedregel om, at al behandling i
sundhedsvæsenet skal være baseret på patientens
informerede samtykke.
Om retten til information følger det af
sundhedslovens § 16, stk. 1, at patienten har ret til at
få information om sin helbredstilstand og om
behandlingsmulighederne, herunder om risiko for komplikationer og
bivirkninger. Patienten har efter § 16, stk. 2, ret til at
frabede sig information. Informationen skal gives løbende og
give en forståelig fremstilling af sygdommen,
undersøgelsen og den påtænkte behandling,
ligesom informationen skal gives på en hensynsfuld måde
og være tilpasset modtagerens individuelle
forudsætninger med hensyn til alder, modenhed og erfaring
m.v., jf. § 16, stk. 3.
Efter sundhedslovens § 18, stk. 1, kan de
nærmeste pårørende give informeret samtykke til
behandling på vegne af en patient, der varigt mangler evnen
til at give informeret samtykke. I de tilfælde, hvor
patienten er under værgemål, der omfatter personlige
forhold, herunder helbredsforhold, jf. værgemålslovens
§ 5, kan informeret samtykke gives af værgen. I de
tilfælde, hvor en patient har afgivet en fremtidsfuldmagt,
der omfatter personlige forhold, herunder helbredsforhold, kan
informeret samtykke gives af fremtidsfuldmægtigen, i det
omfang fremtidsfuldmagten bemyndiger fremtidsfuldmægtigen
dertil.
Det foreslås, at § 18, stk. 1,
ændres og udvides således, at de nærmeste
pårørende, værgen eller
fremtidsfuldmægtigen kan give et generelt informeret samtykke
til mindre behandlinger på vegne af den varigt inhabile
patient. Det vil være frivilligt for de
pårørende m.fl., hvorvidt de ønsker at give et
generelt informeret samtykke eller ej. Ønsker man ikke at
give et generelt informeret samtykke, vil de almindelige regler om
konkret informeret samtykke på vegne af en varigt inhabil
patient, jf. § 18, stk. 1, finde anvendelse.
Den foreslåede udvidelse af bestemmelsen
vil alene kunne anvendes i forhold til patienter, som forinden - og
på baggrund af en sundhedsfaglig vurdering - er konstateret
varigt inhabile. Det svarer til gældende ret, jf.
sundhedslovens § 18. Allerede i dag har sundhedspersoner efter
gældende ret pligt til at foretage en sundhedsfaglig
vurdering af patientens samtykkekompetence i forbindelse med
indhentning af et informeret samtykke og i forbindelse med den
gensidige informationsudveksling, før en behandling
indledes. Om en patient er at anse for varigt inhabil,
således at de nærmeste pårørende m.fl. har
mulighed for at give et generelt informeret samtykke, må som
udgangspunkt bero på en lægefaglig vurdering.
De nærmeste pårørende m.fl.
vil med den foreslåede ændring fortsat - i henhold til
sundhedslovens § 16 - skulle informeres og oplyses om effekten
og eventuelle bivirkninger af en behandling iværksat på
baggrund af et generelt informeret samtykke, jf. også afsnit
2.1. i de almindelige bemærkninger. Sundhedspersonen skal
oplyse herom forud for indhentelsen af et generelt informeret
samtykke, så det sikres, at de nærmeste
pårørende m.fl. har mulighed for at træffe en
kvalificeret beslutning om, hvorvidt de ønsker at give et
generelt informeret samtykke til mindre behandlinger.
Det generelt informerede samtykke vil kunne
indhentes af en sundhedsperson, jf. sundhedslovens § 6. Det
vil sige sundhedspersoner, der er autoriserede i henhold til
særlig lovgivning til at varetage sundhedsfaglige opgaver, og
personer, der handler på disses ansvar.
Den foreslåede mulighed for at give
generelt informeret samtykke vedrører alene mindre
behandlinger af en varigt inhabil patient. Fælles for de
behandlinger, der vil blive omfattet, er, at der vil være
tale om behandlinger af mindre indgribende karakter og almindeligt
kendte behandlinger for hyppigt forekommende lidelser. Der vil
endvidere være tale om behandlinger, hvor alvorlige
komplikationer eller bivirkninger kun optræder meget
sjældent.
Behandlinger omfattet af den foreslåede
ordning med generelt informeret samtykke kunne f.eks. være
behandling af udslæt og eksem, tilbagevendende
svampeinfektioner eller mindre infektioner, som for eksempel
urinvejsinfektioner. Det kunne også være
opfølgende behandling på baggrund af en operation
eller omfattende sygdom. Hvilke mindre behandlinger, der konkret
vil blive omfattet, vil blive fastsat i bekendtgørelsen, som
det foreslås at bemyndige sundheds- og ældreministeren
til at fastsætte, jf. nærmere nedenfor om forslagets
§ 1, nr. 3 (indsættelse af et nyt stk. 5 i
sundhedslovens § 18).
Et generelt informeret samtykke vil alene have
virkning for mindre behandlinger, der udføres på det
enkelte plejehjem, plejebolig, botilbud eller ved hjemmeplejen,
hvor samtykket er indhentet. Der vil ikke på baggrund af et
generelt informeret samtykke kunne iværksættes
behandling, der kræver indlæggelse på sygehus,
som f.eks. kirurgiske indgreb eller anden indgribende behandling
for alvorlige sygdomme, eller til den indledende behandling ved en
speciallæge. Det er således vurderingen, at der ved
behandlinger, der finder sted i sygehusregi, ofte vil være
tale om mere indgribende eller komplicerede behandlinger, og at der
derfor som oftest vil være behov for at give mere specifik
information om risiko for komplikationer og bivirkninger. Det
findes derfor ikke hensigtsmæssigt at lade muligheden for at
give et generelt informeret samtykke finde anvendelse i
sygehusregi.
Sundhedslovens § 20, stk. 1, vil finde
anvendelse i samme udstrækning som ved informeret samtykke
efter § 18, stk. 1. Ofte vil en patient, der er omfattet af
gruppen af varigt inhabile, kunne forstå dele af
sygdomsproblematikken, og den pågældendes
tilkendegivelser skal i så fald medtages mest muligt i
beslutningsprocessen, og i det omfang de er relevante,
tillægges betydning. Det er afgørende, at patientens
ret til inddragelse ikke begrænses ved de nærmeste
pårørende m.fl.'s afgivelse af et generelt informeret
samtykke.
Det betyder således, at sundhedspersonen
stadig i den konkrete behandlingssituation, hvor der behandles
på baggrund af et generelt informeret samtykke, har pligt til
at vurdere i hvor høj grad patienten kan inddrages i
behandlingen og sørge for, at det sker.
Der vil heller ikke på baggrund af et
generelt informeret samtykke kunne iværksættes
behandling, som patienten i ord eller handling modsætter
sig.
Om forholdet til lov om anvendelse af tvang
ved somatisk behandling af varigt inhabile i øvrigt
bemærkes, at den foreslåede mulighed for at meddele et
generelt informeret samtykke ikke vil finde anvendelse i relation
til behandlinger, der gennemføres i henhold til denne
lov.
Det vil således med hjemmel i den
foreslåede bestemmelse i § 18, stk. 5, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 3, og bemærkningerne hertil, blive fastsat, at
et generelt informeret samtykke, der meddeles i medfør af
den foreslåede bestemmelse i sundhedslovens § 18, stk.
1, ikke kan udgøre samtykke til behandling, hvis denne skal
gennemføres under anvendelse af tvang, dvs. efter reglerne i
lov om anvendelse af tvang ved somatisk behandling af varigt
inhabile.
Om forholdet mellem den foreslåede
ændring af sundhedslovens § 18, stk. 1, 1. pkt., og
§ 18, stk. 3, bemærkes det, at den foreslåede
bestemmelse i § 18, stk. 1, 1. pkt., vil omfatte flere
behandlinger. Dette skyldes bl.a., at § 18, stk. 3, skal
forstås snævert som omfattende helt bagatelagtige
behandlinger, f.eks. temperaturtagning, skiftning af bind på
sår og lignende. Den foreslåede ændring af
sundhedslovens § 18, stk. 1, 1. pkt., vil således
både kunne omfatte bagatelagtige behandlinger og mere
omfattende behandlinger, så længe de betragtes som
mindre behandlinger.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2. i
de almindelige bemærkninger og til bemærkningerne til
§ 1, nr. 3.
Til nr. 2
Sundhedslovens § 18, stk. 1,
vedrører patienter, som varigt mangler evnen til at give
informeret samtykke, og de nærmeste pårørendes,
en værges eller en fremtidsfuldmægtigs samtykke
på vegne af patienten.
Det foreslås i § 18, stk. 1, 2. og
3. pkt., at ændre "informeret samtykke" til "informeret
samtykke efter 1. pkt.", således at ordlyden kan rumme et
konkret såvel som et generelt informeret samtykke.
Der er tale om en ændring som
følge af den foreslåede ændrede ordlyd i §
18, stk. 1, nr. 1.
Til nr. 3
Sundhedslovens § 18 vedrører
patienter, som varigt mangler evnen til at give informeret
samtykke, og de nærmeste pårørendes, en
værges eller en fremtidsfuldmægtigs samtykke på
vegne af patienten samt repræsentation af patienten i
tilfælde, hvor der ingen nærmeste
pårørende m.fl. er.
Det foreslås ved indsættelsen af
et nyt stk. 5 i sundhedslo?vens §
18, at bemyndige sundheds- og ældreministeren til at
fastsætte regler om generelt informeret samtykke til mindre
behandlinger, herunder om såvel samtykkets som informationens
form og indhold.
Sundheds- og ældreministeren vil i
henhold til den foreslåede bestemmelse kunne fastsætte
nærmere regler om generelt informeret samtykke til mindre
behandlinger.
Det er bl.a. hensigten at fastsætte
regler om det generelle informerede samtykkes omfang, herunder
komme nærmere en definition af, hvilke mindre behandlinger
hos en varigt inhabil patient, der kan ske på grundlag af et
generelt informeret samtykke.
Fælles for de behandlinger, der vil
blive omfattet af reglerne om brug af et generelt informeret
samtykke, er, at der vil skulle være tale om behandlinger af
mindre indgribende karakter og almindeligt forekommende
behandlinger for hyppigt forekommende lidelser. Der er
således hensigten, at nogle af de mere udbredte lidelser
blandt varigt inhabile patienter, for eksempel behandling af
udslæt og eksem, tilbagevendende svampeinfektioner eller
mindre infektioner, som for eksempel urinvejsinfektioner, eller
opfølgende behandling på baggrund af en operation
eller omfattende sygdom, vil kunne omfattes af ordningen med
generelt informeret samtykke.
Der vil ikke kunne iværksættes
behandling på baggrund af et generelt informeret samtykke til
behandlinger, der medfører risiko for alvorlige
bivirkninger, medmindre der er tale om, at de
pågældende bivirkninger alene optræder meget
sjældent, og hvor man almindeligvis accepterer risikoen, da
den er meget lille.
Der vil heller ikke på baggrund af et
generelt informeret samtykke kunne gennemføres kirurgiske
indgreb eller anden indgribende behandling for alvorlige sygdomme,
hvor der er et behov for, at behandlingen drøftes
løbende og for, at den ansvarlige sundhedsperson
løbende informerer de nærmeste pårørende
m.fl. om behandlingens forløb, virkning m.v.
Det er hensigten at fastsætte, at de
omfattede behandlinger skal konkretiseres på en sådan
måde, at de nærmeste pårørende m.fl. i
samarbejde med den ansvarlige sundhedsperson kan tage konkret
stilling til, hvilke af de foreslåede behandlinger, der
må kunne blive iværksat på baggrund af deres
generelt informerede samtykke.
Beslutningen om, hvilke behandlinger et
generelt informeret samtykke omfatter for den enkelte patient, vil
således skulle tages på baggrund af de
pårørende og patientens egne ønsker sammen med
en konkret sundhedsfaglig helhedsvurdering af patientens
tilstand.
I tilfælde af tvivlssituationer, hvor
det er uklart, hvorvidt en behandling er omfattet af det generelt
informerede samtykke eller ej, skal samtykket fortolkes
indskrænkende.
Reglerne (bekendtgørelsen) vil
løbende kunne tilpasses i takt med, at der høstes
erfaringer med brugen af et generelt informeret samtykke. Ligeledes
vil der i bekendtgørelsen kunne fastsættes regler om
den stedlige afgrænsning af det generelle informerede
samtykke.
Det er hensigten, at det generelle informerede
samtykke vil kunne gives alle steder, hvor der udføres
sundhedsfaglig behandling, som ikke foregår i sygehusregi,
hverken på regionale sygehuse eller på
privathospitaler. Det er således vurderingen, at der ved
behandlinger, der finder sted i sygehusregi, ofte vil være
tale om mere indgribende eller komplicerede behandlinger, og at der
derfor som oftest vil være behov for at give mere specifik
information om risiko for komplikationer og bivirkninger. Det
findes derfor ikke hensigtsmæssigt at lade muligheden for at
give et generelt informeret samtykke finde anvendelse i
sygehusregi.
Derudover vil det gælde steder, hvor
autoriserede sundhedspersoner eller personer, der arbejder på
disses ansvar, udfører sundhedsfaglig virksomhed. Det vil
sige både i den kommunalt funderede sygepleje, i almen
praksis og i øvrigt på klinikker og institutioner,
m.v. inden for det private, hvortil der er knyttet en eller flere
sundhedspersoner.
Det vil f.eks. være kommunale ordninger,
hvor der udføres behandling og sundhedsfaglig pleje. Det vil
også være gældende i tilfælde, hvor en
autoriseret sundhedsperson udfører sundhedsfaglige opgaver
uden for den almindelige primære sundhedssektor,
særligt inden for det sociale område, f.eks. på
plejehjem, plejecentre og botilbud.
Ligeledes vil det være gældende
på bosteder, på kommunale og private botilbud,
institutioner og lign., hvis der udføres sundhedsfaglig
virksomhed på stedet. Det kan være behandlingssteder,
hvor en tilknyttet læge (ansat eller konsulent) varetager
lægelig behandling af beboerne, eller andre
behandlingssteder, der blot håndterer patienternes/beboernes
medicin ordineret af patientens egen praktiserende læge eller
praktiserende speciallæge. Det er således ikke
afgørende, hvad behandlingsstedet kalder sig, eller om det
er privat eller offentligt.
Sundhedspersonen vil efter sundhedslovens
§ 16 være forpligtet til at give de nærmeste
pårørende m.fl. information om effekt og bivirkninger
af de behandlinger, der kan iværksættes på
baggrund af det generelle informerede samtykke svarende til den
information, der ville skulle gives i forbindelse med et konkret og
aktuelt informeret samtykke men med de modifikationer, der
følger af, at samtykket gives som et generelt
behandlingssamtykke, hvilket fastsættes nærmere i
bekendtgørelsen. Ligeledes skal der informeres om, at et
generelt informeret samtykke altid kan tilbagekaldes, ligesom
tilfældet er med det konkret informerede samtykke, jf.
sundhedslovens § 15, stk. 2. Informationen skal gives forud
for afgivelsen af samtykket, og oplysningerne skal være af en
sådan karakter, at de nærmeste pårørende
m.fl. har mulighed for at træffe en kvalificeret beslutning
om, hvorvidt de ønsker at afgive et generelt informeret
samtykke.
Det følger af sundhedspersoners pligt
til at udvise omhu og samvittighedsfuldhed, jf. autorisationslovens
§ 17, at de under visse omstændigheder er forpligtet til
at informere de nærmeste pårørende m.fl. uanset
omfanget af et generelt informeret samtykke. Det kan f.eks.
være tilfældet, hvis væsentlige ændringer i
patientens tilstand giver anledning hertil.
Det er hensigten, at der skal fastsættes
en maksimal tidsgrænse for, hvor længe et generelt
informeret samtykke er gældende. På nuværende
tidspunkt er det hensigten, at den maksimale tidsgrænse vil
udgøre et antal måneder. Inden for denne maksimale
tidsgrænse, kan de nærmeste pårørende
m.fl. og sundhedspersonen konkret aftale en eventuel kortere
varighed af samtykket.
Det er endvidere hensigten at fastsætte
regler om, at det kan aftales mellem sundhedspersonen og de
nærmeste pårørende m.fl., at de skal informeres
ud over de situationer, hvor sundhedspersonen allerede er
forpligtet til at informere efter sundhedslovens § 16 eller i
henhold til pligten til at udvise omhu og samvittighedsfuldhed.
Omfanget af informationen (herunder med hvilket tidsinterval den
skal gives) må bero på en forventningsafstemning mellem
den ansvarlige sundhedsperson og de nærmeste
pårørende, værgen eller
fremtidsfuldmægtigen.
Det bemærkes i den forbindelse, at det
er hensigten at fastsætte regler, der sikrer, at den tid, som
sundhedspersonalet skal anvende på at kontakte de
nærmeste pårørende, værgen eller
fremtidsfuldmægtigen, samlet set begrænses i forhold
til i dag.
Det indebærer bl.a., at det vil
være en forudsætning for, at sundhedspersonen
accepterer, at der gives et generelt informeret samtykke, at
sundhedspersonen og de nærmeste pårørende m.fl.
når til enighed om en passende ordning for udveksling af
information, ud over den information, som sundhedspersonen allerede
er forpligtet til efter sundhedslovens § 16 og forpligtelsen
til at udvise omhu og samvittighedsfuldhed. Er dette ikke muligt,
vil de almindelige regler om (konkret) informeret samtykke finde
anvendelse.
Det er desuden hensigten at fastsætte
regler om, at et generelt informeret samtykke skal gives
skriftligt. Det er den sundhedsperson, der er ansvarlig for
behandlingen, der har pligt til at drage omsorg for, at informeret
samtykke er indhentet efter sundhedslovens § 18, stk. 1. Det
følger af sundhedslovens § 21, nr. 1. Sundhedsperson
skal forstås i overensstemmelse med sundhedslovens § 6.
Der henvises i den forbindelse til lovforslagets almindelige
bemærkninger, afsnit 2.1.
Endelig bemærkes, at der vil blive
foretaget en ændring af bekendtgørelse nr. 530 af 24.
maj 2018 om autoriserede sundhedspersoners patientjournaler
(journalføringsbekendtgørelsen) vedrørende
journalføring af indhentelse og anvendelse af den
foreslåede mulighed for at give et generelt informeret
samtykke. Det er bl.a. hensigten at fastsætte, at
indhentelsen af et generelt informeret samtykke skal noteres i
patientens journal sammen med yderligere oplysninger, f.eks.
tidspunktet for samtykkets meddelelse, om hvilke sygdomme og/eller
behandlinger samtykket omfatter og om tidspunktet for samtykkets
bortfald.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2021.
Til §
3
Det følger af sundhedslovens §
278, stk. 1, at sundhedsloven ikke gælder for
Færøerne og Grønland. Det følger
endvidere af § 278, stk. 2, at bl.a. kapitel 4-9 ved kongelig
anordning kan sættes helt eller delvis i kraft for
Færøerne.
Det foreslås derfor, at loven ikke skal
gælde for Færøerne og Grønland, men at
den ved kongelig anordning kan sættes helt eller delvist i
kraft for Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | §1 | | | | | | I sundhedsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 903 af 26. august 2019, som
ændret senest ved lov nr. 1053 af 30. juni 2020, foretages
følgende ændringer: | | | | § 18. For en
patient, der varigt mangler evnen til at give informeret samtykke,
kan de nærmeste pårørende give informeret
samtykke til behandling. I de tilfælde, hvor patienten er
under værgemål, der omfatter personlige forhold,
herunder helbredsforhold, jf. værgemålslovens § 5,
kan informeret samtykke gives af værgen. I de tilfælde,
hvor en patient har afgivet en fremtidsfuldmagt, der omfatter
personlige forhold, herunder helbredsforhold, kan informeret
samtykke gives af fremtidsfuldmægtigen, i det omfang
fremtidsfuldmagten bemyndiger fremtidsfuldmægtigen
dertil. Stk.
2-4. --- | | 1. I § 18, stk. 1, 1. pkt., indsættes
efter »behandling«: », og et generelt informeret
samtykke til mindre behandlinger«. 2. I § 18, stk. 1, 2. og 3. pkt., indsættes efter
»informeret samtykke«: »efter 1.
pkt.« | | | 3. I § 18 indsættes som stk. 5: »Stk. 5.
Sundheds- og ældreministeren fastsætter nærmere
regler om generelt informeret samtykke til mindre behandlinger,
herunder om såvel samtykkets som informationens form og
indhold.« |
|