Fremsat den 12. november 2020 af finansministeren (Nicolai Wammen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
tilgængelighed af offentlige organers websteder og
mobilapplikationer1)
(Justering af undtagelse for
tredjepartsindhold på offentlige organers websteder og
mobilapplikationer)
§ 1
I lov nr. 692 af 8. juni 2018 om
tilgængelighed af offentlige organers websteder og
mobilapplikationer, foretages følgende ændring:
1. I
§ 1, stk. 5, nr. 5,
indsættes som andet pkt.:
»Indhold, på et offentligt organs
websted eller mobilapplikation, som er leveret af et andet
offentligt organ, og som udvikles, finansieres eller er under
kontrol af dette offentlige organ, reguleres ikke af denne
bestemmelse.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2021.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de henholdsvis
færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger
til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets
formål og baggrund
Lovforslaget er et ændringsforslag til
lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og
mobilapplikationer (webtilgængelighedsloven). Loven
trådte i kraft den 23. september 2018 og implementerer
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2016/2102 af 26.
oktober 2016 om tilgængeligheden af offentlige organers
websteder og mobilapplikationer
(webtilgængelighedsdirektivet).
Det overordnede formål med
webtilgængelighedsloven er at gøre det nemmere for
personer med handicap at benytte offentlige organers websteder og
mobilapplikationer ved at stille krav om, at offentlige organers
websteder og mobilapplikationer er tilgængelige efter de
krav, der følger af direktivet.
Med tilgængelighed forstås de
principper og teknikker, der skal tages højde for i
forbindelse med udformningen, udviklingen, vedligeholdelse og
opdatering af websteder og mobilapplikationer med henblik på
at gøre disse mere tilgængelige for brugerne, navnlig
personer med handicap.
Webtilgængelighedsloven finder
anvendelse på offentlige organers websteder og
mobilapplikationer. Loven siger imidlertid ikke tydeligt, hvem der
er ansvarlig for at sikre, at indhold lever op til lovens krav om
tilgængelighed, når ét offentligt organ
publicerer eller leverer indhold til et andet offentligt organs
websted eller til en fælles offentlig webportal såsom
Digital Post, borger.dk, sundhed.dk, mv.
Justeringen, som foreslås med dette
lovforslag, følger formålet med og hensigten bag
direktivet og fastlægger, at når ét offentligt
organ publicerer eller leverer indhold til et andet offentligt
organs websted eller mobilapplikation, er indholdet omfattet af
kravene i webtilgængelighedsloven. Det er således det
eller de offentlige organ(er), der har publiceret eller leveret
indholdet, der skal sikre, at indholdet er tilgængeligt efter
de krav, der følger af webtilgængelighedsloven
2. Tredjepartsindhold
2.1 Justering af "tredjepartsindhold" i lovens
undtagelsesbestemmelse i § 1, stk. 5, nr. 5
2.1.1 Gældende ret
Webtilgængelighedsloven (lov nr. 692 af
8. juni 2018) gælder for alle offentlige organer, herunder
offentligretlige organer, jf. lovens § 2, nr. 2,websteder og
mobilapplikationer.
Webtilgængelighedsloven skal sikre, at
så mange som muligt kan anvende offentlige myndigheders
websteder og mobilapplikationer. Det gælder ikke mindst
brugere med handicap.
Inden webtilgængelighedsloven
trådte i kraft, var området ikke reguleret, men der var
på tværs af de offentlige aktører indgået
aftale om anvendelse af fælles standarder til brug for
webtilgængelighed.
Webtilgængelighedslovens § 1, stk.
1, fastslår, at loven finder anvendelse på offentlige
organers websteder og mobilapplikationer, jf. dog stk. 2-5.
Webtilgængelighedslovens § 1, stk.
5, nr. 5 siger dernæst, at loven finder ikke anvendelse
på indhold på websteder og i mobilapplikationer i form
af tredjepartsindhold, der hverken er finansieret eller udviklet af
eller er under kontrol af det pågældende offentlige
organ.
2.1.2 Direktivets indhold
Webtilgængelighedsdirektivet
fastlægger, at offentlige organer skal gøre deres
websteder og mobilapplikationer mere tilgængelige for
borgerne.
I direktivets artikel 1, nr. 3 og 4, opregnes
hvilke organer og hvilket indhold, som er undtaget fra direktivets
krav.
Kravet om, at websteder og mobilapplikationer
skal være tilgængelige, omfatter alle offentlige
organer, herunder staten, regionale og lokale myndigheder samt
offentligretlige organer, som er defineret i direktivets artikel 3,
stk. 1.
Dette indebærer efter direktivets
artikel 4, at de offentlige organer træffer de
nødvendige foranstaltninger for at gøre deres
websteder og mobilapplikationer mere tilgængelige ved at
gøre dem opfattelige, anvendelige, forståelige og
robuste.
Det følger af direktivets artikel 1,
stk. 4, litra e, at direktivet ikke finder anvendelse på
tredjepartsindhold, der hverken er finansieret eller udviklet af
eller er under kontrol af det pågældende offentlige
organ. I direktivets præambelbetragtning nr. 30 gives en
række eksempler på, hvad der bør anses for
tredjepartsindhold, herunder at indlejret indhold, f.eks.
indlejrede billeder eller videoer, bør være omfattet
af direktivet.
Af præambelbetragtningen fremgår
endvidere, at der undertiden oprettes websteder og
mobilapplikationer, hvor yderligere indhold senere kan
tilføjes. Eksempelvis et e-mailprogram, en blog, en artikel,
som giver brugere mulighed for at tilføje kommentarer, eller
applikationer, der understøtter indhold, som brugere
bidrager med. Et andet eksempel kunne være en side
såsom en portal eller et nyhedswebsted bestående af
indhold, der er samlet fra adskillige bidragydere, eller websteder,
der løbende automatisk indsætter indhold fra andre
kilder, såsom når reklamer indsættes dynamisk.
Sådant tredjepartsindhold bør ikke være omfattet
af direktivets anvendelsesområde, forudsat at det hverken
finansieres eller udvikles af det pågældende offentlige
organ eller er under dets kontrol.
Det præciseres endvidere i
præambelbetragtningen, at sådant indhold i princippet
ikke bør anvendes, hvis det hindrer eller forringer
funktionaliteten af den offentlige tjenesteydelse, som tilbydes
på det pågældende websted eller i den
pågældende mobile applikation.
Endeligt konkluderes det i
præambelbetragtningen, at hvis formålet med indhold
på offentlige organers websteder eller i offentlige organers
mobilapplikationer er at afholde høringer eller
tilrettelægge forumdrøftelser, kan nævnte
indhold ikke betragtes som tredjepartsindhold, og det bør
derfor være tilgængeligt. Det gælder dog ikke
indhold, som brugere bidrager med, og som ikke er under det
pågældende offentlige organs kontrol.
2.1.3 Lovforslagets
foreslåede ordning
Finansministeriet har siden
webtilgængelighedslovens ikrafttræden fået en
række henvendelser om, hvordan undtagelsen i lovens § 1,
stk. 5, nr. 5, skal forstås.
Undtagelsesbestemmelsen kan forstås
således, at hvis man som offentligt organ på sit
websted publicerer noget på vegne af et andet offentligt
organ, så er det indhold omfattet af begrebet tredjepartsindhold i bestemmelsen. Det
betyder en risiko for, at der er indhold på offentlige
organers websteder og mobilapplikationer, som er publiceret eller
leveret af et andet offentligt organ, som ikke opfylder kravene til
tilgængelighed. Tvivlen om forståelsen af bestemmelsen
er sket på baggrund af henvendelser fra offentlige organer,
som ikke tydeligt har kunnet vurdere, hvordan bestemmelsen skal
forstås.
Ovenstående forståelse af
undtagelsesbestemmelsen har givet anledning til, at visse
offentlige organers websteder, der publicerer indhold på
vegne af andre offentlige organer, ikke kan deklarere deres
websteds tilgængelighed, da der indgår indhold, som det
offentlige organ ikke har udviklet, finansieret eller kontrol over.
Såfremt det indholdsproducerende offentlige organ samtidig
ikke har eget websted, vil sådan produktion af indhold ikke
altid være omfattet af lovens anvendelsesområde, da
indholdet, f.eks. en rapport før efterfølgende
publicering hos anden myndighed, ikke altid selvstændigt kan
anses for at være indhold på et websted, som er
omfattet af lovens § 1, stk. 1.
Hverken i loven eller direktivet fremgår
det, hvorvidt indhold på offentlige organers websteder, som
andre offentlige organer har publiceret eller leveret, kan undtages
som tredjepartsindhold.
Med den foreslåede ændring af
loven justeres betydningen af tredjepartsindhold i lovens § 1, stk. 5,
nr. 5, med henblik på at afklare den tvivl, der har
været om anvendelsen af undtagelsesbestemmelsen.
Den foreslåede ændring i
lovforslagets § 1, stk. 5, nr. 5, vil medføre, at
indhold på et offentligt organs websted eller
mobilapplikation, som er leveret af et andet offentligt organ, ikke
er at anse for tredjepartsindhold. Dermed vil det være det
offentlige organ, som publicerer eller leverer indholdet, der er
ansvarligt for, at indholdet lever op til kravene i
webtilgængelighedsloven.
Der bliver i
webtilgængelighedsdirektivet anvendt definitionen "offentligt
organ". Offentligt organ er en definition, som udspringer af
EU-retten. Offentlige organer dækker flere organer, end det
er fastsat i lov nr. 606 af 12. juni 2013 om offentlighed i
forvaltningen (offentlighedsloven).
3. Forholdet til
anden relevant lovgivning
Danmark har den 13. juli 2009 tiltrådt
FN's konvention af 13. december 2006 om rettigheder for personer
med handicap. I dansk lovgivning findes flere eksempler på,
at der er henvist til konventionen.
Siden lov om webtilgængeligheds
ikrafttræden har Folketinget vedlaget Lov om forbud mod
forskelsbehandling på grund af handicap. Det følger af
loven § 3, at denne ikke finder anvendelse på i forhold
til fysisk og digital tilgængelighed, da dette er reguleret
af anden lov. Det betyder, at der ikke med forbuddet mod
forskelsbehandling stilles krav om rimelig tilpasning eller
tilgængelighed.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Det vurderes, at lovforslaget ikke har
væsentlige økonomiske og administrative konsekvenser
for det offentlige.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Det vurderes, at lovforslaget ikke har
væsentlige økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet m.v.
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget forventes at få positive
administrative konsekvenser for borgerne, da flere vil kunne
benytte de offentlige organers websteder og mobilapplikationer og
dermed de digitale services.
7. Klima- og
miljømæssige konsekvenser
Det vurderes, at lovforslaget ikke har klima-
eller miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget er et ændringsforslag til
den lov, der implementerer Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2016/2102/EU af 26. oktober 2016 om tilgængelighed
af offentlige organers websteder og mobilapplikationer (EU-Tidende
nr. L 327 af 26.10.2016, s. 1).
9. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i
perioden fra den 4. september 2020 til 2. oktober 2020 været
sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer mv.:
KL, Danske Regioner, ATP, Banedanmark,
Danmarks Almene Boliger, CBS, Center for Offentlig Innovation,
Daginstitutionernes Landsforening, Danmarks Private Skoler, Dansk
Erhverv, Dansk IT, Danske A-kasser, Danske Erhvervsskoler og -
gymnasier, Danske Gymnasier, Danske Handicaporganisationer, Danva,
Datatilsynet, Det Centrale Handicapråd, DI Digital, Diversa,
DSB, DTU, Foreningen af Kommunale it-chefer, Foreningen for Dansk
Internet Handel, Færøernes Landsstyre, Grakom -
Brancheforeningen for Kommunikation, Design og Medieproduktion ,
Grønlands Selvstyre, Inklusio, Institut for Blinde og
Svagsynede, Institut for Menneskerettigheder, IT-Branchen, ITU,
KOMBIT, Kreakom - Kreativitet og Kommunikation, Københavns
Universitet, Landsforeningen for Forældre til Blinde og
Svagsynede, Landsforeningen af Menighedsråd, Lederforeningen
for VUC, LOS - De private sociale tilbud, Lønmodtagernes
Dyrtidsfond, Metroselskabet, Microsoft i Danmark, Naviair, Nota,
Private Gymnasier og Studenterkurser, Prosa, Roskilde Universitet,
Sensus, Siteimprove, SKI, Statens It, Sund og Bælt, Syddansk
Universitet, Whysite, Ældre Sagen, Aalborg Universitet og
Aarhus Universitet.
| | 10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja,
angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen af betydning | Ingen af betydning | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Lovforslaget forventes at få positive
konsekvenser for borgerne, da flere vil kunne benytte de offentlige
organers websteder og mobilapplikationer. | Ingen | Klima og miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget ændre i den lov der
implementerer Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2016/2102/EU af 26. oktober 2016 om tilgængelighed af
offentlige organers websteder og mobilapplikationer (EU-Tidende nr.
L 327 af 26.10.2016, s. 1). | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering /Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Den gældende bestemmelse i § 1,
stk. 5, nr. 5, i webtilgængelighedsloven fastslår, at
tredjepartsindhold undtages fra lovens anvendelsesområde, og
det fastslår at tredjepartsindhold, der indgår på
offentlige organers websteder og mobilapplikationer, ikke er
omfattet af loven.
Tredjepartsindhold er indhold på et
websted, som tilføjes webstedet af en anden part end den som
ejer webstedet. Det fremgår på side 13 i
bemærkninger til loven som eksempler på
tredjepartsindhold, at websteder og mobilapplikationer, hvor
yderligere indhold senere kan tilføjes, eksempelvis et
e-mailprogram, en blog, en artikel, som giver brugere mulighed for
at tilføje kommentarer, eller applikationer, der
understøtter indhold, som brugere bidrager med. Et andet
eksempel kunne være en side såsom en portal eller et
nyhedswebsted bestående af indhold, der er samlet fra
adskillige bidragydere, eller websteder, der løbende
automatisk indsætter indhold fra andre kilder, såsom
når reklamer indsættes dynamisk.
Sådant tredjepartsindhold er ikke
omfattet af webtilgængelighedslovens anvendelsesområde,
forudsat at det hverken finansieres eller udvikles af det
pågældende offentlige organ eller er under organets
kontrol. Hvis formålet med offentlige organers websteder
eller i offentlige organers mobilapplikationer eller sektioner af
disse er at afholde høringer eller tilrettelægge
forumdrøftelser, kan denne funktionalitet ikke betragtes som
tredjepartsindhold og bør derfor være
webtilgængeligt, mens indholdet, som brugere bidrager med,
der ikke er under det pågældende offentlige organs
kontrol, ikke er omfattet. Undtagelsen er begrundet i det forhold,
at organet ikke kan have ansvar for at gøre indhold
tilgængeligt, det ikke kontrollerer.
Det følger af den foreslåede
ændring af bestemmelsen i § 1, stk. 5, nr. 5, 2. pkt.,
at "indhold, på et offentligt organs websted eller
mobilapplikation, som er leveret af et andet offentligt organ, og
som udvikles, finansieres eller er under kontrol af dette
offentlige organ, reguleres ikke af denne bestemmelse".
Den foreslåede bestemmelse i
lovforslagets § 1 vil medføre, at indhold, som
udvikles, finansieres eller er under kontrol af et offentligt
organ, og indgår på et andet offentligt organs websted
eller mobilapplikation, ikke er omfattet af undtagelsesbestemmelsen
i § 1, stk. 5, nr. 5, 1. pkt. Indholdet vil dermed være
omfattet af lovens anvendelsesområde, jf. § 1, stk. 1,
da det udelukkende er indhold efter bestemmelsens stk. 5, der
undtages fra lovens anvendelsesområde.
Justeringen betyder, at ovennævnte
indhold vil være omfattet af kravene i
webtilgængelighedsloven. Dette medfører, at indhold
som udvikles, finansieres eller er under kontrol af et offentligt
organ er omfattet af kravene i loven uanset, om indholdet
indgår på det offentlige organs egne websteder og
mobileapplikationer eller indgår på et andet offentligt
organs websteder og mobilapplikationer.
Som eksempel på indhold, der er omfattet
af lovens anvendelsesområde, kan nævnes webportaler,
herunder f.eks. Borger.dk, Virk.dk, Sundhed.dk med flere, som har
til formål at samle offentlige organers ydelser og tjenester
i én indgang. Selvom portalejeren ikke har udviklet,
finansieret eller kontrollerer indholdet på portalen, vil
sådant indhold ikke være undtaget, blot fordi ét
offentlig organ sender til et andet offentligt organ. Et andet
konkret eksempel herpå er Digital Post, som også er en
portal, hvorfra andre offentlige organer kan kommunikere med
borgere. Digitaliseringsstyrelsen har ansvaret for, at selve
løsningen er tilgængelig, men de enkelte myndigheder,
som bruger løsningen, har ansvaret for, at de konkrete
postmeddelelser er tilgængelige og kan tilgås af
borgeren. Dette er afgørende for, at en borger med
synshandicap ikke alene kan tilgå digital
postløsningen, men også med en skærmlæser
kan læse den konkrete postmeddelelse, hvilket kræver,
at en PDF er korrekt opmærket i overensstemmelse med kravene
i webtilgængelighedsloven.
Formålet med
webtilgængelighedsdirektivet er at sikre, at offentlige
organers websteder og mobilapplikationer gøres mere
tilgængelige på grundlag af fælles
tilgængelighedskrav. Se præambelbetragtning nr. 9 til
direktivet.
I præambelbetragtning nr. 11 angives
hensynet til borgerne, som med direktivet vil nyde godt af bredere
adgang til offentlige tjenester via websteder og mobilapplikationer
og vil modtage tjenesteydelser og oplysninger, der letter deres
hverdag og udøvelse af rettigheder.
Det overordnede formål med
webtilgængelighedsloven er, at gøre offentlige
organers websteder og mobilapplikationer mere tilgængelige
for borgerne. Også direktivets præambel omtaler konkret
tankerne bag, hvorfor og hvilke typer indhold fra tredjeparter, der
bør kunne undtages. Det fremgår af betragtning nr. 22,
at i betragtning af manglen på automatiserede eller effektive
og let anvendelige midler til at gøre visse typer
offentliggjort indhold tilgængeligt og for at begrænse
direktivs anvendelsesområde til indhold af websteder og
mobilapplikationer, som faktisk kontrolleres af offentlige organer,
fastsætter direktivet bestemmelser om midlertidig eller
permanent udelukkelse af visse typer indhold af websteder eller
mobilapplikationer fra direktivets anvendelsesområde.
Der er dermed i direktivet et ønske om,
at indhold, som kontrolleres af offentlige organer, ikke skal kunne
undtages fra lovens anvendelsesområde, så det ikke er
tilgængeligt.
Justeringen af den foreslåede
bestemmelse vil afklare den tvivl, der har været om
anvendelsen af undtagelsesbestemmelsen. Justeringen følger
formålet med og hensigten bag direktivet. Det er
således det eller de offentlige organ(er), der har udviklet,
finansieret eller kontrol over indholdet, der skal sikre, at
indholdet er tilgængeligt efter de krav, der følger af
webtilgængelighedslovens § 3. Indholdet vil dermed
skulle opfylde de samme krav, som hvis indholdet indgik på
det offentlige organs eget websted.
Da webtilgængelighedsloven først
har fundet anvendelse siden den 23. september 2020 på
offentlige organers websteder, der er offentliggjort før
lovens ikrafttræden den 23. september 2018, har det
først fra da af kunne vurderes hvilke offentlige organer,
der vælger at undtage indhold ud fra en vurdering af
uforholdsmæssig stor byrde. Det sker i henhold til, om det
offentlige organ vurderer, at overholdelse af
tilgængelighedskravene vil medføre en
uforholdsmæssig stor byrde med hensyn til det offentlige
organs størrelse, ressourcer og art, eller hvorvidt de
anslåede omkostninger og fordele for det offentlige organ
overstiger de anslåede fordele for personer med handicap
under hensyntagen til hyppighed og varighed af anvendelsen af det
specifikke websted eller den specifikke mobilapplikation.
§ 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2021.
§ 3
Det foreslås i bestemmelsen, at loven
ikke gælder for Færøerne og Grønland, men
ved kongelig anordning helt eller delvis kan sættes i kraft
for Færøerne og Grønland med de
ændringer, som de henholdsvis færøske og
grønlandske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 692 af 8. juni 2018 om
tilgængelighed af offentlige organers websteder og
mobilapplikationer, foretages følgende ændring: | § 1. Loven
finder anvendelse på offentlige organers websteder og
mobilapplikationer, jf. dog stk. 2-5. stk. 2-4) --- stk. 5. Loven finder ikke anvendelse
på følgende indhold på websteder og i
mobilapplikationer: nr. 1-4) --- | | | nr. 5) Tredjepartsindhold, der hverken er
finansieret eller udviklet af eller er under kontrol af det
pågældende offentlige organ. | | 1. I § 1,
stk. 5, nr. 5, indsættes som andet pkt.: » Indhold, på et offentligt
organs websted eller mobilapplikation, som er leveret af et andet
offentligt organ, og som udvikles, finansieres eller er under
kontrol af dette offentlige organ, reguleres ikke af denne
bestemmelse.« |
|
Officielle noter
1)
Loven gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2016/2102/EU af 26. oktober 2016 om tilgængelighed
af offentlige organers websteder og mobilapplikationer, EU-Tidende
2016, nr. L 327, side 1.