Skriftlig fremsættelse (12. november
2020)
Finansminister
(Nicolai Wammen)::
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
tilgængelighed af offentlige organers websteder og
mobilapplikationer (Justering af undtagelse for tredjepartsindhold
på offentlige organers websteder og mobilapplikationer)
(Lovforslag nr. L 100)
Lov om tilgængelighed af offentlige
organers websteder og mobilapplikationer blev vedtaget af
Folketinget i 2018 og implementerer det tilsvarende EU-direktiv fra
2016. Loven skal sikre, at alle borgere kan betjene sig af
offentlige websteder og apps på lige vilkår uanset
funktionsnedsættelser og handicap.
Finansministeriet har siden lovens
ikrafttræden fået en række henvendelser om,
hvordan lovens undtagelse om tredjepartsindhold skal forstås.
I sin nuværende form giver bestemmelsen anledning til at
fortolke, at hvis man som offentlig myndighed publicerer noget
på vegne af en anden offentlig myndighed, så kan
indholdet undtages lovens krav. Det betyder, at der er risiko for,
at der findes indhold på offentlige websteder, som ikke
opfylder krav om tilgængelighed.
Med den foreslåede ændring af
loven præciseres betydningen af tredjepartsindhold og
imødekommer den tvivl, der har været om anvendelsen af
undtagelsesbestemmelsen. Ændringen vil medføre, at
indhold på en offentlig myndigheds websted eller
mobilapplikation, som er leveret af en anden offentlig myndighed,
ikke kan undtages krav om tilgængelighed. Det vil derfor
fremover være den myndighed, der leverer indholdet, som er
ansvarlig for at pågældende indhold lever op til lovens
krav.
Et konkret eksempel er Digital Post, som
alle myndigheder og en række offentligretlige organer
benytter til sikker kommunikation med borgere.
Digitaliseringsstyrelsen har ansvar for, at Digital
Post-løsningen er tilgængelig, men brevene har indtil
nu kunnet undtages som tredjepartsindhold. Det medfører en
risiko for, at ikke alle borgere har haft mulighed for at
læse deres digitale post fra det offentlige. Med
lovændringen vil de afsendende myndigheder være
ansvarlige for at sikre, at de konkrete postmeddelelser er
tilgængelige for borgeren.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.