Betænkning afgivet af Boligudvalget
den 26. november 2020
1. Ændringsforslag
Boligministeren har stillet 2
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af LA og NB) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (LA og NB) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme imod de stillede ændringsforslag.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget
støtter lovforslaget, der udmønter den sidste del af
den grønne boligaftale. For V er det vigtigt, at forslaget
er med til at holde hånden under danske arbejdspladser og
sikre, at unge kan få en uddannelse inden for byggeriet - og
er med til at holde hånden under dansk økonomi.
For V er det også vigtigt, at
forslaget er med til at gøre renoveringsaktiviteten
grønnere, herunder den nye grønne garanti, hvor der
åbnes op for mulighed for at inddrage private på den
lange bane, samt et fokus på bæredygtige investeringer,
der normalt ikke ville være blevet støttet.
Med implementeringen af rammen for
renoveringsaktiviteten frem til 2026 fremmer vi desuden sundere
boliger, der kan give bedre indeklima, hvilket er til gavn for
alle. Tilgængelighed fremmes til gavn for ældre og
mennesker med handicap, så vi skaber plads til alle. Vi
sikrer ombygninger, så der kan ske tilpasning af boliger,
hvor det giver mening, til gavn for flere. Og vi prioriterer
fællesarealer, der giver tryghed og trivsel. Endelig
tilgodeses småøer, hvilket er til gavn for
lokalsamfundene.
Den digitalisering, der er en del af
forslaget, er med til at skabe en nødvendig platform til
opfølgning, registrering og dokumentation af grønne
tiltag samt ikke mindst skabe gennemsigtighed og lette arbejdet i
boligforeningerne.
V støtter forlængelsen af
reglerne om den kommunale nedsatte differentierede grundkapital, da
det giver mening at fremme byggeri af mindre boliger. Samtidig
støtter V også, at de nuværende regler om nedsat
kapitalindskud i friplejeboliger for
friplejeboligleverandører forlænges, da det giver god
mening at ligestille private friplejeboligleverandører med
kommunen.
Boligaftalen adresserer, at ombygninger,
som ofte medfører sammenlægninger, fremover som
udgangspunkt kun støttes uden for større byer.
Lovforslaget indeholder en generel stramning af reglerne for
sammenlægning i lov om almene boliger, hvor det fremover er
boligministeren, der efter en indstilling fra kommunalbestyrelsen
alene kan tillade sammenlægning (op til 140 m²) uden for
udsatte boligområder.
V accepterer også denne del af
lovforslaget, idet V lægger vægt på, at
boligministeren i svar på spørgsmål 22
tilkendegiver, at der ikke lægges op til noget stort
bureaukratisk setup omkring godkendelserne - det vigtigste at
dokumentere er udlejningsvanskeligheder/manglende
efterspørgsel efter de boliger, som man gerne lokalt vil
sammenlægge.
V støtter også
boligministerens ændringsforslag, således at det er de
almindelige regler om kommunal anvisning, der gælder ved
tilsagn om tilskud til etablering af almene boliger på
småøerne og i økommunerne Fanø,
Læsø, Samsø og Ærø, herunder for
boliger opført med det forhøjede
maksimumsbeløb.
Endelig er det også vigtigt for
Venstre, at lejernes penge bliver brugt klogt. Derfor kommer V til
at følge, at der bliver rettet op på nogle af de i
lovforslaget adresserede udfordringer som Landsbyggefonden
står med.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget er glade for, at kravet om fuld kommunal anvisning
udgår i forbindelse med etablering af almene boliger på
småøerne og i økommunerne.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget noterer
sig, at der med lovforslaget gives mulighed for, at der kommer et
markant løft af renoveringsprojekterne for de almene
boliger. Det har efter EL's mening gennem mange år
været hårdt tiltrængt, men EL noterer samtidig,
at der fortsat fremover vil komme et behov for yderligere
renoveringsindsatser, og at dette renoveringsbehov kan blive skjult
af en ny praksis med reduceret længde på venteliste til
renoveringer. EL bemærker, at lovforslaget ikke i
tilstrækkelig grad sikrer midler til den boligsociale
indsats, som på landsplan bliver beskåret med ca. 100
mio. kr. årligt, hvorved der er dårligere mulighed for
at forebygge sociale problemer. Det er nødvendigt, at der
arbejdes videre med at sikre tilstrækkelige midler til den
boligsociale indsats.
Lovforslaget rummer også forbedrede
vilkår for friplejeboliger. Trods en række
spørgsmål fra EL, som afdækker manglende
evaluering af friplejeboligordningen, og det faktum, at loven
medfører en statslig merudgift, er det ikke lykkedes via
flere spørgsmål til sagen at få boligministeren
til at forholde sig kritisk til lovgivningen om friplejeboliger,
som Foghregeringen indførte.
Af ministerens besvarelse af
spørgsmål 8, som er stillet af EL, fremgår det,
at lovforslaget indebærer, at den godkendte anskaffelsessum
for friplejeboliger med støtte frem til 2026 finansieres med
2 pct. beboerindskud, 88 pct. realkreditlån med statslig
ydelsesstøtte og 10 pct. kapitalindskud ydet af
friplejeboligleverandøren. På forslag til finanslov
for 2021 ventes der statslige udgifter til ydelsesstøtte
på 14,0 mio. kr. til friplejeboliger med tilsagn i 2021. Hvis
friplejeboligleverandørernes kapitalindskud i 2021
forhøjes fra 10 pct. til 14 pct., vil de statslige udgifter
til ydelsesstøtte vedrørende tilsagnsårgang
2021 blive negative, idet de vil udgøre -2,9 mio. kr.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af boligministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af LA og NB):
1) I
den under nr. 33 foreslåede § 98 d udgår stk. 2.
Stk. 3-5 bliver herefter stk. 2-4.
[Krav om kommunal anvisning
udgår]
2) I
den under nr. 36 foreslåede § 119 c udgår stk. 2.
[Krav om kommunal anvisning
udgår]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at betingelsen for
tilsagn om tilskud til etablering af almene boliger på
småøerne og i økommunerne Fanø,
Læsø, Samsø og Ærø
vedrørende kommunalbestyrelsens anvisningsret til boligerne
udgår.
Det vurderes, at betingelsen vil kunne
udgøre en barriere i forhold til etablering af flere almene
boliger på småøerne, idet den vil indebære
økonomiske forpligtelser for kommunen i form af
dækning af huslejen for ledige boliger og garanti for lejers
forpligtelser til istandsættelse af boligen ved
fraflytning.
Det er herefter de almindelige regler om
kommunal anvisning, der vil gælde for boligerne opført
med tilskud efter den foreslåede § 98 d, stk. 1.
Til nr. 2
Det foreslås, at betingelsen for
kommunalbestyrelsens godkendelse af, at maksimumsbeløbet
overskrides, vedrørende kommunalbestyrelsens anvisningsret
til boligerne udgår.
Det vurderes, at betingelsen om
kommunalbestyrelsens anvisning til boligerne vil kunne
udgøre en barriere i forhold til etablering af flere almene
boliger på småøerne. Betingelsen vil
indebære økonomiske forpligtelser for kommunen, idet
den vil skulle dække huslejen for ledige boliger og garantere
for lejers forpligtelser til istandsættelse af boligen ved
fraflytning.
Samtidig må det antages, at
kommunalbestyrelsen altid vil have interesse i at holde
anskaffelsessummen så lav som muligt, idet denne udgør
grundlaget for beregning af grundkapitallån, der ydes af
kommunen.
Det er herefter de almindelige regler om
kommunal anvisning, der vil gælde for boligerne opført
med det forhøjede maksimumsbeløb efter den
foreslåede § 119 c, stk. 1.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. oktober
2020 og var til 1. behandling den 4. november 2020. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Boligudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
boligministeren sendte den 6. juli 2020 dette udkast til udvalget,
jf. BOU alm. del - bilag 100 (folketingsåret 2019-20). Den
30. september 2020 sendte boligministeren en orientering til
udvalget om en supplerende høring om udkast til
ændring af det oprindelige udkast til lovforslaget, jf. BOU
alm. del - bilag 122 (folketingsåret 2019-20). Den 8. oktober
2020 sendte boligministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på lovforslaget.
Skriftlig henvendelse
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
en skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
22 spørgsmål til boligministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Camilla
Fabricius (S) Tanja Larsson (S) Jan Johansen (S) Kasper Roug (S)
Kasper Sand Kjær (S) Orla Hav (S) Thomas Jensen (S) Jens
Rohde (RV) Andreas Steenberg (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV)
Halime Oguz (SF) Kirsten Normann Andersen (SF) Søren Egge
Rasmussen (EL) fmd. Rosa Lund
(EL) Sikandar Siddique (UFG) Preben Bang Henriksen (V) Hans
Andersen (V) Heidi Bank (V) nfmd.
Kim Valentin (V) Christoffer Aagaard Melson (V) Jane Heitmann (V)
Alex Ahrendtsen (DF) Dennis Flydtkjær (DF) René
Christensen (DF) Egil Hulgaard (KF) Niels Flemming Hansen (KF) Lars
Boje Mathiesen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 4 | |