Vil ministeren besvare følgende vedrørende konto 06.34:
a. Hvor stor en del af den grønne bistand går til henholdsvis udviklingslande og vækstøkonomier?
b. Hvilken fortolkning af nye, additionelle midler, jf. herom i Paris-aftalen og Danmarks løfter i relation hertil, som ligger til grund for Danmarks klimabistand på finanslovsforslaget?
c. Tabel 2 i publikationen ’Regeringens udviklingspolitiske prioriteter’ indeholder en oversigt over grøn udviklingsbistand i 2021 og 2022. Den grønne bistand omfatter ifølge teksten en bred kreds af indsatser herunder også privatsektorinstrumenter, vandprogrammer, biodiversitet, naboskabsprogrammer. Hvor stor en del af den grønne udviklingsbistand i de to år er egentlig klimabistand?
d. Hvor stor var klimabistanden i 2020, og hvilken effekt har Rigsrevisionens beretning om klimabistanden haft på opgørelsen?
e. Hvor store dele af klimabistanden i 2020 gik til klimatilpasning henholdsvis reduktion af udslip, og hvad er forventningen for 2021?
f. Regeringen forventer, at 60 pct. af klimabistanden fra og med 2022 vil gå til klimatilpasning. Hvad er de væsentligste klimatilpasningsindsatser, som Danmark forventes at støtte i 2022?
g. Hvad kan ministeren oplyse om planer for støtte til klimatilpasning i 2023?
h. Af den egentlige klimbistand i 2021 og 2022, hvor stor en del vil gå til sårbare lande – LDC’erne og de små østater?
i. Hvor store dele af klimabistanden i 2020 gik til sårbare lande (LDC’er og små østater)?
j. Af den egentlige klimabistand i 2021 og 2022, hvor stor en del kommer til at gå til mellemindkomstlande?
k. Hvor store dele af klimabistanden i 2020 gik til mellemindkomstlande?
l. I de udviklingspolitiske prioriteter 2022 skriver regeringen om opgørelsesmetoden for grønne indsatser, at ”indsatser, hvor det grønne element er et vigtigt delmål, men ikke hovedmålet, er 50 pct. af budgettet som hovedregel medtaget som grøn indsats.” Hvor lille en procentdel skal være klimarettet for, at det af regeringen medregnes som grøn indsats? Endvidere bedes oplyst, hvordan ministeren vil sikre sig mod den form for overrapportering, som Rigsrevisionen kritiserede Danmark for i 2021, hvis der er usikkerhed om, hvor meget klima skal fylde i projekter, der kan medregnes som 50 pct. grøn indsats?
m. I de udviklingspolitiske prioriteter 2022 skriver regeringen intet om tab og skader (loss and damage). Har regeringen ingen planer om at øge støtten til at modgå loss and damage?
Dato: 15-09-2021
Status: Endeligt besvaret
Emne:
finanspolitik