Tak, formand. Det er en god dag for folkestyret i Danmark. I dag kan vi diskutere det her nye instrument, granskningskommissioner, som forhåbentlig også snart kan vedtages.
Det er jo en kendt sag, at regeringen har oprustet sine beføjelser i forskellig grad og på forskellig vis, især siden folketingsvalget. Det gælder i forhold til bemanding, det gælder, i forhold til hvordan man koordinerer arbejdet, og det gælder også, i forhold til at vi taler om en etpartiregering, som tydeligvis agerer langt mere egenrådigt, end man har oplevet det med tidligere regeringer, hvor flere partier har været involveret og skulle høres osv.
Derfor er det naturligt, at vi – som den enhed, der ud over at lovgive har det som sin kære beføjelse, måske endda vigtigste beføjelse, at kontrollere regeringen – så følger med og også sørger for at udvikle Folketingets muskler til at kunne sikre, at regeringens medlemmer bevæger sig inden for lovens rammer, og at vi får bedre mulighed for at kunne kigge den udøvende magt over skulderen.
Det er præcis det, som det her forslag gør, og som Venstres ordfører rigtigt beretter, er det initieret af en helt konkret sag, men jo ikke begrænset dertil; derimod som en helt ny, bred beføjelse, der altså uden solnedgangsklausul skal gælde for dansk parlamentarisme, som nu får den mulighed.
Det er jo, når man læser bemærkningerne igennem, ret tydeligt, at det er et lovforslag, der er skrevet af Justitsministeriet, men som jo altså entydigt kommer til at være på Folketingets side. Hvor almindelige undersøgelseskommissioner jo er et organ, der kan nedsættes af regeringen, og som refererer til regeringen, så bliver granskningskommissioner entydigt Folketingets værktøj.
Derfor har vi også, uden at det som sådan skal forstås som kritik – måske snarere lige et enkelt hævet øjenbryn – bemærket, at der jo er ganske mange forsøg, især på side 8 og 9, på at indsnævre, hvad granskningskommissioner så kan og skal bruges til.
Det behøver ikke være dårligt. Altså, det kan være godt, hvis man læser det på den måde, at det netop handler om at få en effektiv undersøgelse af, hvad det måtte være, man har sat sig for.
Det betyder ikke, at vi er imod, eksempelvis at granskningskommissioner skal arbejde hurtigere end undersøgelseskommissioner. Men det er klart, at det ikke er hastigheden, der er det afgørende, men derimod grundigheden.
Vi lægger heller ikke noget umiddelbart negativt i det forsøg på at afgrænse områderne, man kan granske fremadrettet, som værende af almenvigtig betydning. Men det er klart, at man have forskellige opfattelser af, hvad der er almenvigtigt. Er minkerhvervet almenvigtigt? Ja, det vil vi i hvert fald i Dansk Folkeparti mene. Men man kan jo argumentere for begge sider.
På samme måde er der en række forsøg fra Justitsministeriets side her på at afgrænse emnefeltet for, hvad der så kan undergives en granskning. Og det læser vi som sagt ikke nødvendigvis negativt. Men netop derfor er det også vigtigt for os at få sagt her i dag under førstebehandlingen, at vi først og fremmest opfatter det sådan, at granskningskommissioner altså bliver Folketingets værktøj til at kontrollere regeringen, og at de her forsøg på at indsnævre emnefeltet for granskningerne mest af alt skal ses med henblik på at få det så præcist og nøjagtigt som muligt, når man nedsætter de her granskningskommissioner, og ikke som et egentligt forsøg på at begrænse Folketingets anvendelse af granskningskommissioner.
I Dansk Folkeparti tror vi på, at ikke blot den forestående granskning af minkaffæren vil være vigtig, men at det instrument helt generelt – i forhold til at kunne kigge både denne og fremtidige regeringer efter i kortene – vil kunne blive et godt instrument, som forhåbentlig ikke hverken tidsmæssigt eller økonomisk vil belaste skatteyderne, borgerne, lige så meget, som undersøgelseskommissioner gør. Og vi tror på, at det derfor bliver et opdateret svar på den, hvad kan man sige, opgradering, som den udøvende magt har gennemført de seneste 2 år.
Så det er som sagt en god dag for dansk folkestyre. Vi har jo som bekendt ikke minister- eller regeringsstyre i Danmark, men folkestyre, og det manifesterer sig nu ved, at Folketinget får flere muskler at arbejde med. Det glæder vi os over.