Tak til ordførerne for bemærkningerne til lovforslaget.
»Betjent dræbt af vanvidsbilist på Langebro«. »Vanvidsbilist kørte 124 km/t. i byzone«. »Vanvidsbilist sendte kvinde i koma og kørte 5-årig pige ihjel«. Det er desværre den virkelighed, vi lever i, hvor overskrifter som disse er nogle, børn og voksne kan læse i medierne.
Vi lever desværre i en verden, hvor nogle opfører sig så hensynsløst i trafikken, at det rammer medierne, at det rammer avisernes forsider. Deres opførsel er så alvorlig en trussel mod vores trafiksikkerhed, at vi er nødt til at lovgive imod det. Det er derfor, vi er her i dag, fordi deres adfærd er til stor fare for os alle sammen. Det er en trussel mod vores samfundsorden. Det er en skændsel mod den måde, vi lever sammen på som civiliserede mennesker, og det skal stoppes nu.
Det er egentlig ret enkelt. Vores veje skal være trygge. De skal være et sikkert sted at færdes, og det kan vi kun opretholde, hvis vi alle sammen overholder færdselsloven og i øvrigt har en god opførsel over for hinanden i trafikken. Det er ikke ønsketænkning. Det er sådan, det er. Det er sådan, det bør være, men det er ikke alle, der er enige i det, i vores samfund. Der er nemlig et fåtal herhjemme, som kører med speederen helt i bund og bevidst ignorerer hastighedsgrænserne, bevidst ignorerer skiltning om byzoner og bevidst ignorerer andre trafikanters tilstedeværelse på veje og stier. De smadrer vores fælles forståelse af, hvordan vi skal opføre os over for hinanden i trafikken.
De overtrædelser af færdselsloven, der sker, er så eftertrykkelige, at de trækker et hjulspor af død og ulykke i kølvandet på dem. Men vi kan ikke stoppe føreren, hvis vi ikke også stopper bilen, og vi skal have stoppet vanvidsbilisme. Det er regeringens absolutte mål, og det gælder også de partier, der står bag denne aftale, men vi kan ikke stoppe vanvidskørsel, hvis vi ikke også tager skrappe midler i brug. Vi er nødt til at sætte hårdt mod hårdt.
Jeg er sikker på, at alle herinde vil give mig ret i, at hvis man først har kørt 120 km/t. igennem en byzone, der er skiltet til 50 km/t., så er det ikke en bøde, der får føreren til at ryste i bukserne af skræk. Det, der virker, er helt at fjerne førerens mulighed for at foretage vanvidskørsel igen. Det er den eneste måde, vi kan være sikre: uden bil, ingen kørsel. Det er derfor, vi foreslår som en del af lovforslaget, at bilen bliver taget, i det sekund den er blevet anvendt til vanvidskørsel, uanset om føreren selv ejer køretøjet, eller om køretøjet er ejet af en tredjemand.
Der er kritikere af dette lovforslag, der siger, at det er for indgribende, at vi går for langt, og jeg er enig i, at det er indgribende – det er det – særlig hvis bilen ikke tilhører føreren selv. Det er et stort og et alvorligt skridt at fratage nogen deres ejendom, hvis de ikke selv har kørt bilen på den her måde, men der er ingen tvivl for mig om, at det er det, der skal til. Det er simpelt hen nødvendigt, hvis reglerne skal have den ønskede effekt. Derfor er jeg ikke enig i, at vi går for langt med forslaget, for vi er nødt til at gå langt, hvis vi skal indhente og i sidste ende stoppe de bilister, der kører vanvidskørsel.
Når vi foreslår så vidtgående krav, har vi selvfølgelig også taget højde for de konsekvenser, det kan få for dem, som ubevidst bliver inddraget. Det gælder f.eks., hvis føreren har lånt en bil af sin tante, sin nabo eller sin chef og derefter brugt den til vanvidskørsel. Hvis det sker, har ejeren mulighed for at rette et økonomisk krav imod den, der har ført bilen. Det er vigtigt at huske, og det vil give ejeren mulighed for at få dækket sit tab.
Så er der måske samtidig også anledning til som transportminister i dag at løfte en moralsk pegefinger over for alle bilejere her i landet: I skal overveje, hvem I låner jeres bil ud til. I skal tage en alvorssnak med jeres store børn, inden de låner bilen, I skal overveje, hvem i familien eller vennekredsen I låner nøglerne ud til. Og hvis du er chef i en transportvirksomhed, en servicevirksomhed eller et andet sted, hvor der er chauffører ansat, så skal de selvfølgelig have en grundig instruktion i, hvad man bruger bilen til, og især hvad man ikke skal bruge bilen til. Det forventer jeg faktisk allerede sker rigtig mange steder i ansvarlige virksomheder, men nu er der altså det, at det nu kan få en endnu større konsekvens for ejeren, hvis det viser sig, at bilen er anvendt til vanvidskørsel, uanset om man var vidende om, at det skete, eller ej. Det er skrappe metoder, ingen tvivl om det, men jeg ved også, at vanvidskørslen fortsætter, hvis vi ikke gør netop dette. Det at tage bilen skal gælde for alle vanvidsbilister. Der må ikke være undtagelser, og der må ikke være smuthuller.
Vi ved fra politiets gennemgang i forbindelse med den aftale, der er lavet, at der er visse leasingselskaber, der har kontakt til bandemiljøet. De bruger selskaberne til at få adgang til dyre luksusbiler, selv om de ofte selv har ret beskedne indtægter, f.eks. kontanthjælp. Så bruger de bilerne til at køre vanvidskørsel, og det får ikke nogen konsekvenser for dem. Derfor, hvis vi begynder at undtage specifikke brancher og specifikke køretøjstyper – det kunne være delebilbranchen, det kunne være korttidsudlejning, det kunne være mindre biler, det kunne være lån af biler i familieforhold osv. – så får vi smuthuller, og jo flere smuthuller, jo større sandsynlighed er der for, at de bliver udnyttet af f.eks. bandemedlemmer og andre bilister, der har en tilsvarende mangel på respekt for lov og orden og hensyn til andre, og det hænger jo ikke sammen.
Jeg er overbevist om, at disse brodne kar hurtigt vil kunne gemme sig bag forskellige konstruktioner med delebilsordninger, virksomhedskonstruktioner, erhvervstransport og udlånsmodeller, hvor bilen angiveligt tilhører et familiemedlem og derefter er udlånt til vanvidsbilisten. Den mulighed må vi ikke give dem, den mulighed vil jeg og regeringen ikke give dem.
Derfor er jeg også uenig med dem, der har kritiseret forslaget for ikke at have de her særlige undtagelser. Det er vores ansvar at sikre, at vi ikke får sat flere menneskeliv på spil, når de her vanvidsbilister ikke selv kan finde ud af det, og derfor er vi nødt til at tage bilen fra dem.
Jeg vil lige komme med en kort bemærkning til hr. Dennis Flydtkjærs bemærkninger om vejarbejde. Jeg skal her minde om, at hovedudgangspunktet på motorveje er, at man skilter ned til 80 km/t. Medmindre man decideret krydser over et vejarbejde, hvor der så typisk vil være meget markant skiltning, så er den typiske nedskiltede hastighed på motorveje 80 km/t. Det vil altså sige, at hvis man, om jeg så må sige, uforvarende skulle komme til at overskride hastighedsgrænserne meget markant, er det, fordi man i forvejen kører mere end 160 km/t., altså alt for hurtigt, uanset om det er en motorvej med en fartbegrænsning på 130 km/t. eller 110 km/t. Derfor mener jeg heller ikke, at man kan antage, at folk på den måde uforvarende kommer i den her situation.
Det er klart, at jeg ser frem til den videre behandling her i Folketinget, og de spørgsmål, der måtte være, stiller vi os naturligvis til rådighed for at besvare i den forbindelse. Tak for ordet.