I det gamle vurderingssystem er det således, at Vurderingsstyrelsen skal fastsætte fordelingen af forskelsværdien (altså bygningernes værdi) på henholdsvis dækningsafgiftspligtige anvendelser (eksempelvis kontor) og ikke-dækningsafgiftspligtig anvendelse (eksempelvis bolig) for ejendomme med blandede benyttelser. Denne fordeling anvender kommunerne herefter til at opkræve dækningsafgift efter ejendomsbeskatningslovens § 23 A. Det følger af ejendomsbeskatningslovens § 23 A, stk. 1, 2. pkt., at hvis 50 pct. eller mere af forskelsværdien kan henføres til ikke-dækningsafgiftspligtige anvendelser, skal hele ejendommen fritages for dækningsafgift. Hvis fordelingen af forskelsværdien derimod er således, at mindre end 50 pct. af forskelsværdien kan henføres til ikke-dækningsafgiftspligtige anvendelser, vil alene den eksakte andel til ikke-dækningsafgiftspligtig anvendelse blive fritaget for dækningsafgift. Det har med andre ord voldsom stor betydning, hvorvidt fordelingen er 51/49 eller 50/50.
Med lovforslaget foreslås det, at dækningsafgiften efter § 23 A skal opgøres på baggrund af grundværdien. På den baggrund ønskes følgende spørgsmål besvaret:
• Kan ministeren på den baggrund be- eller afkræfte, hvorvidt dækningsafgift for ejendomme med blandede benyttelser skal opkræves på baggrund af en fordeling af grundværdien på henholdsvis dækningsafgiftspligtige anvendelser og ikke-dækningsafgiftspligtig anvendelse (altså efter de samme principper som i det gamle system)? I bekræftende fald bedes det endvidere oplyst, hvorvidt ministeren er enig i, at de ikke-dækningsafgiftspligtige anvendelser til eksempelvis beboelse qua metoden til ansættelse af grundværdier for erhverv (altså ud fra ejerboliganvendelse med nedskalering) vil udgøre en større andel af grundværdien sammenlignet med det gamle system.
• Vil ministeren oplyse, hvor mange ejendomme som forventes at blive fuldstændig fritaget for dækningsafgift med den nye vurderingsmetode for erhvervsejendomme?
• Vil ministeren oplyse, hvor meget dækningsafgiften samlet set forventes at blive reduceret som følge af den foreslåede vurderingsmetode sammenlignet med, hvis det nuværende system videreføres?
• Vil ministeren redegøre for, hvordan kommunerne i givet fald skal kompenseres (øgede grundskyld, øgede tilskud fra staten eller andet), hvis kommunerne mister provenu fra dækningsafgift som følge af den nye vurderingsmetode?
• Vil ministeren redegøre for, om dækningsafgift baseret på grundværdien skal opkræves på baggrund af den faktiske anvendelse eller den retlige mulige anvendelse?
• Vil ministeren oplyse, om ubebyggede grunde skal opkræves dækningsafgift, hvis lovforslaget vedtages?
Dato: 03-02-2021
Status: Endeligt besvaret
Emne:
ejendomsdata