Skatteudvalget
Til:
Dato:
Skatteministeren
3. februar 2021
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
L 107 A
Forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven og forskellige andre love. (Ansæt-
telse af grundværdier for erhvervsejendomme m.v.).
Af skatteministeren (Morten Bødskov)
Spørgsmål 89
I det gamle vurderingssystem er det således, at Vurderingsstyrelsen skal fastsætte
fordelingen af forskelsværdien (altså bygningernes værdi) på henholdsvis dækningsaf-
giftspligtige anvendelser (eksempelvis kontor) og ikke-dækningsafgiftspligtig anvendelse
(eksempelvis bolig) for ejendomme med blandede benyttelser. Denne fordeling anvender
kommunerne herefter til at opkræve dækningsafgift efter ejendomsbeskatningslovens §
23 A. Det følger af ejendomsbeskatningslovens § 23 A, stk. 1, 2. pkt., at hvis 50 pct.
eller mere af forskelsværdien kan henføres til ikke-dækningsafgiftspligtige anvendelser,
skal hele ejendommen fritages for dækningsafgift. Hvis fordelingen af forskelsværdien
derimod er således, at mindre end 50 pct. af forskelsværdien kan henføres til ikke-dæk-
ningsafgiftspligtige anvendelser, vil alene den eksakte andel til ikke-dækningsafgiftspligtig
anvendelse blive fritaget for dækningsafgift. Det har med andre ord voldsom stor betyd-
ning, hvorvidt fordelingen er 51/49 eller 50/50.
Med lovforslaget foreslås det, at dækningsafgiften efter § 23 A skal opgøres på baggrund
af grundværdien. På den baggrund ønskes følgende spørgsmål besvaret:
• Kan ministeren på den baggrund be- eller afkræfte, hvorvidt dækningsafgift for ejen-
domme med blandede benyttelser skal opkræves på baggrund af en fordeling af grund-
værdien på henholdsvis dækningsafgiftspligtige anvendelser og ikke-dækningsafgiftsplig-
tig anvendelse (altså efter de samme principper som i det gamle system)? I bekræftende
fald bedes det endvidere oplyst, hvorvidt ministeren er enig i, at de ikke-dækningsafgifts-
pligtige anvendelser til eksempelvis beboelse qua metoden til ansættelse af grundværdier
for erhverv (altså ud fra ejerboliganvendelse med nedskalering) vil udgøre en større andel
af grundværdien sammenlignet med det gamle system.
• Vil ministeren oplyse, hvor mange ejendomme som forventes at blive fuldstændig frita-
get for dækningsafgift med den nye vurderingsmetode for erhvervsejendomme?
• Vil ministeren oplyse, hvor meget dækningsafgiften samlet set forventes at blive reduce-
ret som følge af den foreslåede vurderingsmetode sammenlignet med, hvis det nuværen-
de system videreføres?
• Vil ministeren redegøre for, hvordan kommunerne i givet fald skal kompenseres (øgede
grundskyld, øgede tilskud fra staten eller andet), hvis kommunerne mister provenu fra
dækningsafgift som følge af den nye vurderingsmetode?
• Vil ministeren redegøre for, om dækningsafgift baseret på grundværdien skal opkræves
på baggrund af den faktiske anvendelse eller den retlige mulige anvendelse?
1/2