F 43 Om hjælp via borgerstyret personlig assistance.

Til: Social- og ældreminister Astrid Krag (S)
Samling: 2020-21
Status: Foretaget

Baggrundsmateriale

Udvalgsområde: Social- og Ældreudvalget
Tidligere debatter
2020-21 - S 1081: Om Ulrik Wilbeks artikel i Altinget d. 8. marts 2021 med titlen: »I KL ser vi gerne, at de problemer, som BPA-netværket peger på, løses«.

2020-21 - SOU, Alm. del - Spørgsmål 673: Spm. om at sende sit talepapir fra samrådet den 25/5-21 om BPA-ordning og rådighedstimer, til social- og ældreministeren

- tidligere samråd om BPA
2020-21 - SOU, Alm. del - Spørgsmål 667: Spm. om det er efter ministerens opfattelse et problem, hvis en kommunes udmåling af tilskud til BPA ordninger ligger på et niveau, hvor det ikke er muligt at finansiere løn- og arbejdsvilkår for handicaphjælpere, til social- og ældreministeren

2020-21 - SOU, Alm. del - Spørgsmål 570: Spm. om ministeren vil overveje at ændre lovgivningen, så BPA-brugere i højere grad kan medtage deres hjælpere i forbindelse med indlæggelser, til social- og ældreministeren

2020-21 - SOU, Alm. del - Spørgsmål 561: Spm., om Ankestyrelsens vejledning af kommuner vedr. overenskomstfortolkninger i forbindelse med udmålingen af lønelementer på området for BPA forvaltningsretligt er underlagt notatpligt, til social- og ældreministeren

2020-21 - SOU, Alm. del - Spørgsmål 560: Spm., om Ankestyrelsen i tilfælde af tvivl kan anmode overenskomstparterne om en fortolkning af lønelementer i de overenskomster, kommunerne kan vælge at lægge til grund for udmåling af grundlønnen efter, til social- og ældreministeren

2020-21 - SOU, Alm. del - Spørgsmål 555: Spm. om kommenter til formanden for Muskelsvindfonden, Simon Toftgaard Jespersens indlæg, "Findes en nedre grænse for et værdigt ungdomsliv?", bragt på Muskelsvindfondens hjemmeside den 23/4-21, til social- og ældreministeren

2020-21 - SOU, Alm. del - Spørgsmål 558: Spm., om Ankestyrelsen har hjemmel til at tolke, hvordan udmålingen af lønelementer, f.eks. for rådighedstjeneste og arbejde under rådighedstjeneste, skal følge den overenskomst, kommunen vælger at udmåle grundlønnen efter, til social- og ældreministeren

2020-21 - SOU, Alm. del - Spørgsmål 557: Spm., om det vil være i overensstemmelse med bekendtgørelse vedr. udmåling af BPA, hvis udmålingen af lønelementer, f.eks. for rådighedstjeneste og arbejde under rådighedstjeneste, ikke følger den overenskomst, kommunen vælger at udmåle grundlønnen efter, til social- og ældreministeren

2020-21 - SOU, Alm. del - Spørgsmål 553: Spm. om, hvad er ministerens forklaring på, at der er sket et nedadgående skred i tilkendelsen af BPA-ordninger, til social- og ældreministeren

2020-21 - SOU, Alm. del - Spørgsmål 409: Spm. om ministerens kommentar til KL's socialudvalgsformands debatindlæg i Altinget den 7. marts 2021, bragt under overskriften "KL: Kritik af BPA-ordning bør rettes mod Folketinget, ikke os", til social- og ældreministeren

2020-21 - SOU, Alm. del - Spørgsmål 333: Spm. om at etablere en klar hjemmel, som sikrer, at handicaphjælpere efter en individuel vurdering kan følge borgere med en BPA ordning ved indlæggelse, så de er ligestillet med andre patienter, til social- og ældreministeren

2020-21 - SOU, Alm. del - Spørgsmål 332: Spm. om at stoppe den uacceptable anvendelse af rådighedstimer, som kommuner lader erstatte almindelige løntimer i BPA ordninger, og dermed reducerer hjælpen til borgerne og forringer hjælpernes løn- og arbejdsvilkår, til social- og ældreministeren

2020-21 - SOU, Alm. del - Spørgsmål 267: Spm. om kommentar til artiklen "Sag om personlig hjælp til spastiker har stået på i tre år", bragt i Skive Folkeblad den 27/1-21, og om at standse det misbrug af rådighedstimer, som finder sted i en række af landets kommuner, til social- og ældreministeren
Hvad er det?
Folketingets Bibliotek udarbejder en skræddersyet linkpakke/litteraturliste til alle lovforslag, beslutningsforslag, forespørgsler og redegørelser som hjælp til folketingsmedlemmernes ordførertaler. Dette kaldes baggrundsmateriale.

Biblioteket har valgt at gøre baggrundsmaterialet offentligt tilgængeligt. Materialet har dog karakter af at være et internt arbejdsredskab, der kan ses af eksterne.
Struktur
Baggrundsmaterialet består af forskellige afsnit. Det kan variere, hvor mange afsnit, der er i det enkelte baggrundsmateriale.

  • Under ”Høringssvar” finder du links til høringssvar og ministeriets høringsnotat. Høringssvar optræder kun i forbindelse med lovforslag
  • Under ”Tidligere debatter” er links til tidligere relevante parlamentariske dokumenter. Det kan være tidligere lov- eller beslutningsforslag, forespørgsler, redegørelser, § 20-spørgsmål eller udvalgsmateriale. Der linkes til Folketingets egen hjemmeside.
  • Under punktet ”Nævnt i forslaget” er medtaget materialer og kilder, der er nævnt i forslag eller bemærkninger. Hvis det er muligt, er der linket til en elektronisk version, men ellers vil der bare være en litteraturhenvisning.
  • ”Love og regler” – her finder du links til relevant lovgivning. Det gælder både lovgivning, der er nævnt i forslaget og andre regler. Her linkes til Retsinformation og EUR-Lex.
Offentliggørelse
Baggrundsmaterialet produceres til 1. behandlingen af det enkelte forslag eller til forhandlingen af forespørgslen eller redegørelsen. Målet er, at det offentliggøres senest fredag kl. 12 ugen før 1. behandlingen eller forhandlingen. Herefter vedligeholdes det ikke. Det publiceres i forbindelse med selve forslaget og kan findes i sagsoversigten. Det er vigtigt at understrege, at det ikke er et parlamentarisk dokument, men udelukkende et servicedokument med relevante links og litteratur.
Vær opmærksom på:
Baggrundsmaterialet er et arbejdsredskab og derfor ikke en del af den parlamentariske proces eller de parlamentariske dokumenter.

Baggrundsmaterialet kan være udarbejdet med en meget stram deadline. Tidspresset ved sene fremsættelser kan betyde, at der i forbindelse med enkelte forslag kan være medtaget meget få henvisninger til tidligere debatter. Der lægges generelt vægt på, at baggrundsmaterialet er kortfattet.

Ligeledes gælder, at da der er tale om et arbejdsredskab målrettet brugen i Folketinget, tilstræber baggrundsmaterialet ikke at være udtømmende. Det vil derfor fremstå som et øjebliksbillede ved tidspunktet for 1. behandlingen. Det kan ligeledes være meget varierende, hvor mange materialer og f.eks. tidligere debatter, der findes inden for de forskellige lovgivningsområder.
Forfattere
Folketingets Bibliotek er ansvarlig for produktionen af baggrundsmaterialet.
Adgang til det nævnte materiale
I baggrundsmaterialet kan der forekomme materialer uden links. Folketingets Bibliotek har i de tilfælde ikke mulighed for at levere materialet. I stedet henviser vi til følgende muligheder:

Du kan henvende dig på dit lokale bibliotek og få hjælp der.
Du kan søge og bestille materialet i bibliotek.dk.
Du kan henvende dig til udgiveren med henblik på at rekvirere eller købe materialet.

Folketingets Bibliotek er et internt bibliotek og er ikke åbent for offentligheden.
Abonnement
Det er muligt at abonnere på baggrundsmaterialet.

Tegn abonnement her
Du kan søge hjemmesider og materiale frem via Google
Du kan søge og bestille materialet i bibliotek.dk
Du kan henvende dig på dit lokale bibliotek og få hjælp der.
Du kan henvende dig til udgiveren med henblik på at rekvirere eller købe materialet.
Folketingets Oplysning
Christiansborg
1240 Kbh. K.
Telefon: +45 3337 3338
Telefax: +45 3314 7060
Ophavsret og ansvarsfraskrivelse vedrørende baggrundsmaterialet
Ophavsretten til baggrundsmaterialet tilhører Folketinget. Derimod er det i mange tilfælde ikke Folketinget, der har ophavsretten til det materiale, der linkes til. Baggrundsmaterialet må frit gengives med behørig kildeangivelse. Dog må baggrundsmaterialet ikke gøres til genstand for selvstændig kommerciel udnyttelse. Det er tilladt at linke til baggrundsmaterialet på Folketingets hjemmeside.

Baggrundsmaterialet indeholder links til andre hjemmesider, der opdateres af andre organisationer. Folketinget fraskriver sig ethvert ansvar i denne forbindelse, herunder i relation til nøjagtighed, aktualitet og oprindelse af denne information.

Baggrundsmaterialet indeholder henvisninger til oplysninger af generel karakter. Har man brug for egentlig rådgivning, bør man altid henvende sig til en specialist på det pågældende område. Folketinget påtager sig ikke noget ansvar for eventuelle økonomiske konsekvenser i forbindelse med forkert anvendelse af informationer i baggrundsmaterialet. Folketinget påtager sig ikke ansvar for eventuelt misbrug af Folketingets baggrundsmateriale.