Fremsat den 24. november 2020 af Alex Vanopslagh (LA),
Henrik Dahl (LA) og Ole Birk Olesen (LA)
Forslag til folketingsbeslutning
om et byrdestop for det private erhvervsliv og
annullering af vedtagne eller aftalte skatteforhøjelser
Folketinget pålægger regeringen at
indføre et byrdestop i 2021-2023, således at der ikke
indføres øgede skatter, afgifter og administrative
byrder for erhvervslivet, og at tilbagerulle allerede aftalte eller
vedtagne skattestramninger siden valget undtagen stigningen i
tobaksafgiften.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en opdateret
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 182,
folketingsåret 2019-20. Der henvises til
www.folketingstidende.dk, Folketingstidende 2019-20, tillæg
A, B 182 som fremsat.
Formålet med forslaget er at skabe
så trygge og forudsigelige rammer for erhvervslivet som
muligt i den kommende tid, så betingelserne for at få
udviklingen vendt oven på coronakrisen er optimale. Coronaens
indvirkning på vores samfund betyder meget store omstillinger
i virksomhederne, som delvis er sket i de forgangne måneder,
men også meget store forandringer forude. Det vil efter
forslagsstillernes opfattelse være klogt ikke at belaste
erhvervslivet med nye byrder i denne omstillingsperiode.
Et byrdestop bør indføres
således, at ingen skatter eller afgifter hæves, og at
nye administrative byrder i størst muligt omfang
undgås. Hvis nye administrative byrder er uundgåelige
på grund af EU-lovgivning, bør man finde kompenserende
tiltag, således at den samlede mængde af administrative
byrder som minimum ikke forøges.
Siden valget er der indført eller
aftalt skattestramninger svarende til et umiddelbart provenu
på ca. 9 mia. kr. i 2023 med en virkning efter
tilbageløb og adfærd på ca. 3,9 mia. kr., jf.
svar på FIU alm. del - spørgsmål 108
(folketingsåret 2019-20). Heraf udgør øgede
tobaksafgifter ca. 2 mia. kr. i umiddelbar virkning og 575 mio. kr.
efter tilbageløb og adfærd i 2023, jf. lovforslag nr.
L 75 (folketingsåret 2019-20). Med forslaget skal der
altså tilbagerulles skattestramninger svarende til ca. 3,3
mia. kr. efter tilbageløb og adfærd i 2023.
Dertil kommer, at der efter finansministerens
svar på FIU alm. del - spørgsmål 108
(folketingsåret 2019-20) er aftalt yderligere
skattestramninger, herunder særlig i forbindelse med
»Aftale om en ny ret til tidlig pension« af 10. oktober
2020. I aftalen er der lagt op til skattestigninger for ca. 2,2
mia. kr. i 2023 fordelt på øget skat på den
finansielle sektor, lagerbeskatning af selskabers ejendomsavancer,
begrænsning på selskabers fradragsret for
lønninger og begrænsninger på aktiesparekontoen
og på investorfradraget. Det bemærkes i den
forbindelse, at forslagsstillerne har stillet
udvalgsspørgsmål om opdatering af svar på FIU
alm. del - spørgsmål 108 (folketingsåret
2019-20), jf. FIU alm. del - spørgsmål 61.
Samlet beløber vedtagne og aftalte
skattestigninger foruden øget tobaksafgift sig til i alt ca.
5,5 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd i 2023.
Når tobaksafgiften ønskes
undtaget, skyldes det, at stigningen har andre begrundelser end
alene at skaffe et øget statsligt provenu, og at den
øgede afgift ikke i væsentlig grad kan siges at
være en belastning for erhvervslivet. Derfor ses stigningerne
i tobaksafgiften at ligge uden for dette beslutningsforslags
formål om at sikre trygge ramme for dansk erhvervsliv i en
svær tid.
De ca. 5,5 mia. kr., som forslaget koster, kan
finansieres inden for råderummet frem mod 2025.
Skriftlig fremsættelse
Alex Vanopslagh
(LA):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om et
byrdestop for det private erhvervsliv og annullering af vedtagne
eller aftalte skatteforhøjelser.
(Beslutningsforslag nr. B 98)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.