Fremsat den 20. november 2020 af af Karina Lorentzen Dehnhardt (SF),
Theresa Berg Andersen (SF) og Trine Torp (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om kriminalisering af udbud, formidling og
facilitering af sugardating via hjemmesider m.v.
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af folketingsåret 2020-21 at fremsætte
et lovforslag, der sikrer, at hjemmesider, der udbyder, formidler
eller på anden vis faciliterer sugardating, omfattes af
straffelovens § 233 om rufferi. Derudover pålægges
regeringen at præsentere forslag til, hvordan man kan
regulere anprisning af, opfordring til og reklame for sugardating
målrettet unge mennesker, og at præsentere forslag til
initiativer til at forebygge og afbøde konsekvenserne af
sugardating.
Bemærkninger til forslaget
Debatten om såkaldt sugardating, hvor
den ene part (typisk en velstående, ældre mand, ens
sugardaddy) giver den anden part (typisk en yngre kvinde, ens
sugarbaby) gaver til gengæld for samvær, intimitet og
sex, er igen blevet aktuelt, efter fremtrædende
mediepersonligheder i foråret 2020 gentagne gange via de
sociale medier har berettet om deres egne erfaringer med
sugardating og mere eller mindre direkte har opfordret sine
følgere til ligeledes at benytte sugardating frem for
almindelig dating.
Forbud mod hjemmesiders udbud, formidling eller
på anden vis facilitering af sugardating
Moderne teknologi har muliggjort udbud,
formidling og anden form for facilitering af sugardating via
hjemmesider som f.eks. sugardating.dk.
På trods af hjemmesidens ejeres
påstande om det modsatte er der flere indikationer på,
at udveksling af seksuelle ydelser er selve formålet med
hjemmesiden. Hjemmesidens hovedbudskaber er da også
»Find din nye sexpartner« og »Udlev dine
frækkeste fantasier« snarere end mere klassiske
opfordringer til dating.
Radio24syv sendte i 2017 en journalist
undercover, som via hjemmesiden sugardating.dk skulle dokumentere,
at flertallet af de private beskeder, journalisten modtog på
denne hjemmeside, fra begyndelsen af dialogen først og
fremmest handlede om at udveksle seksuelle ydelser for penge
(Radio24syv, 55 Minutter og andre programmer, november 2017, se
eksempelvis: https://www.youtube.com/watch? v=cu3tk3HGo7E).
Det er juridisk uklart, om den gældende
bestemmelse i straffelovens § 233 om rufferi også
omfatter aktiviteter på hjemmesider som f.eks.
sugardating.dk. Det er imidlertid veldokumenteret, at eksempelvis
ejerne bag hjemmesider, der reklamerer for sugardating, i vid
udstrækning tjener deres penge som facilitatorer af seksuelle
ydelser, og hvor betalingen kommer fra de personer, der
ønsker adgang til hjemmesidens profiler.
Jørn Vestergaard, professor i
strafferet ved Københavns Universitet, vurderer, at
hjemmesider såsom sugardaters.dk kan være i konflikt
med straffelovens paragraf om rufferi, og Jørn Vestergaard
udtaler: »Alt taget i betragtning virker den form for
formidling som hjemmesiden Sugardaters tilbyder, temmelig
suspekt« (Berlingske, »Den form for formidling, som
Sugardaters tilbyder, virker temmelig suspekt«, februar 2015,
https://www.berlingske.dk/samfund/den-form-for-formidling-som-sugardaters-tilbyder-virker-temmelig-suspekt).
Gorm Toftegaard Nielsen, professor i strafferet ved Aarhus
Universitet, som har været med til at udforme
rufferiparagraffen, udtaler, at »Sugardater.dk er et nyt
fænomen, som loven ikke tager højde for«, og han
udtaler videre: »Vi har ikke drøftet noget, der bare
ligner det her. Politikerne må afgøre, om det skal
kriminaliseres eller ej« (ibid).
Straffelovens § 233, stk. 1, definerer
rufferi således: »Den, der driver virksomhed med, at en
anden mod betaling eller løfte om betaling har seksuelt
forhold til en kunde, straffes for rufferi med fængsel indtil
4 år.«
Rufferibestemmelsen går dog videre end
dette, og med § 233, stk. 3, kriminaliseres udbud af
faciliteter, der muliggør dette: »Den, der udlejer
værelse i hotel til brug for, at en anden
erhvervsmæssigt mod betaling eller løfte om betaling
har seksuelt forhold til en kunde, straffes med bøde eller
fængsel indtil 1 år«.
Det fremstår efter forslagsstillernes
opfattelse klart, at intentionen i gældende lovgivning om
rufferi er at forbyde profit foranlediget af muliggørelsen
af, at andre mod betaling tilbyder et seksuelt forhold. I dag
foregår rufferi dog ikke blot via den fysiske udlejning af
værelser, men netop også ved at stille digitale
platforme til rådighed.
I december 2017 stillede medlem af Folketinget
Trine Torp (SF) daværende justitsminister Søren Pape
Poulsen (KF) et spørgsmål om, hvorvidt
sugardating.dk's aktiviteter allerede var dækket ind af
rufferibestemmelsen (Socialudvalget alm. del -
spørgsmål 70 (folketingsåret 2017-18)). Det fik
flere jurister til at efterlyse en afklaring af
spørgsmålet (Danmarks Radio, 10. februar 2018,
»Jurister vil have sugardatingside for retten«,
https://www.dr.dk/nyheder/politik/jurister-vil-have-sugardatingside-retten).
Desværre svarede justitsministeren dengang afvisende, og han
ønskede end ikke at tilbyde en redegørelse for
retstilstanden på området.
I forslagsstillernes øjne bør
udbud, formidling og anden form for facilitering af sugardating via
hjemmesider falde inden for de tilfælde, som i praksis og i
lyset af den teknologiske udvikling kan karakteriseres som rufferi.
Derfor virker det efter forslagsstillers opfattelse oplagt at
tilpasse straffelovens § 233, således at bestemmelsen
kriminaliserer selve det forhold at drive virksomhed ved at
facilitere udveksling af seksuelle ydelser for modydelser - hvad
enten der er tale om et hotelværelse eller en digital
platform målrettet denne udveksling, og hvad end betalingen
er i form af kontanter eller i form af dyre og eksklusive gaver,
som det ofte er tilfældet ved sugardating.
Dette beslutningsforslag har således til
formål at udviske eventuelle grænser og uklarheder i
spørgsmålet og sikre, at det fremover er tydeligt for
enhver, at det er ulovligt at drive virksomhed ved at udbyde,
formidle eller på anden vis facilitere sugardating, og at
dette skal sidestilles med og kriminaliseres som rufferi i henhold
til straffelovens § 233.
Influencernes indflydelse og reklame for
sugardating
De såkaldte influencere har i den
moderne medievirkelighed massiv indflydelse særlig på
de unge følgere og kan ved deres anprisning, opfordring og
reklame for aktiviteter som f.eks. sugardating være med til
at sende adskillige unge mennesker ud i tvivlsomme livsbaner.
Forslagsstillerne har noteret sig, at
sugardating som fænomen har været genstand for
bekymring fra stort set alle Folketingets partier, og at der i
medierne har været bred enighed blandt partierne om, at
influencernes opfordringer om sugardating til de unge
følgere bør stoppes, ligesom justitsministeren
allerede tilbage i foråret 2020 har lovet at se nærmere
på problemet
(https://politiken.dk/kultur/art7799148/Justitsministeren-g%C3%A5r-ind-i-Fie-Laursen-sag-om-sugardating).
Derfor pålægges regeringen med
dette forslag også at præsentere forslag til, hvordan
man fremover kan regulere influencernes indirekte eller direkte
indflydelse ved at opfordre til, anprise eller reklamere for eller
på anden vis påvirke unge mennesker til
sugardating.
Regeringen skal endvidere forholde sig
eksplicit til reklamer for sugardating, herunder reklamer for
hjemmesider, der formidler sugardating, f.eks. bragt i
formiddagsaviser, på netaviser eller sociale medier, og
præsentere forslag til, hvordan man kan begrænse eller
forbyde sådanne reklamer, uanset om formidling af sugardating
omfattes af straffelovens § 233 om rufferi.
Initiativer til at forebygge og afbøde
konsekvenser ved sugardating
Sugardating kan have negative konsekvenser for
de unge mennesker, der dyrker sugardating, og konsekvenserne kan
være fysiske og psykiske skader som f.eks. angst, lavt
selvværd og selvtillid, paranoia, ligesom de kan trække
sig fra sociale fællesskaber, isolere sig og blive ensomme.
Reden Aalborg har set flere eksempler på, at de unge kvinder,
der er begyndt på sugardating, senere er endt i prostitution
med de velkendte negative konsekvenser til følge (TV 2, 15.
august 2018, »Reden i Aalborg advarer mod sugardating: Piger
ender i prostitution«,
https://www.tv2nord.dk/sugardating/reden-i-aalborg-advarer-mod-sugardating-piger-ender-i-prostitution).
Samme bekymring giver Kuno Sørensen fra Red Barnet udtryk
for i 2020
(https://www.dr.dk/nyheder/kultur/fie-laursen-faar-haard-kritik-af-red-barnet-og-influencere-meget-bekymrende-og-over).
Derfor er det vigtigt for forslagsstillerne,
at der også ses på, hvordan man kan forebygge
sugardating og afbøde eventuelle efterfølgende
konsekvenser for de typisk unge kvinder. Regeringen
pålægges derfor ydermere at udarbejde og
præsentere forslag til initiativer, der kan forbygge og
afbøde eventuelle konsekvenser af sugardating.
Finansiering af forslaget
Forslaget forventes ikke at medføre et
større finansielt behov end det, som kan håndteres
inden for myndighedernes nuværende økonomiske rammer.
Det kan desuden overvejes, om indsatsen skal udføres af de
myndigheder, der i forvejen beskæftiger sig med kriminalitet
på internettet.
Skriftlig fremsættelse
af :Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
kriminalisering af udbud, formidling og facilitering af sugardating
via hjemmesider m.v.
(Beslutningsforslag nr. B 95)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.