Beretning afgivet af Udlændinge- og
Integrationsudvalget den 13. april 2021
1. Politiske bemærkninger
Venstre, Dansk
Folkeparti, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal
Alliance og Inger Støjberg (UFG)
Venstres, Dansk Folkepartis, Det
Konservative Folkepartis, Nye Borgerliges og Liberal Alliances
medlemmer af udvalget og Inger Støjberg (UFG)
pålægger regeringen at fremsætte et lovforslag,
der skriver social kontrol direkte ind i straffeloven, sådan
at domstolene kan skærpe straffen, hvis en forbrydelse er
sket som led i social kontrol.
Formålet er, at det skal behandles
som en skærpende omstændighed, hvis en forbrydelse er
sket som led i social kontrol. Med lovforslaget skal social kontrol
sidestilles med f.eks. hadforbrydelser. Domstolene vil altså
skulle tillægge det skærpende betydning, hvis der er
tale om social kontrol. Det vil skulle gælde, uanset om den
sociale kontrol er rettet mod kvinder eller mænd, og uanset
om der er tale om psykisk eller fysisk vold.
De seneste år har der været
gentagne eksempler på negativ social kontrol, bl.a. i
islamiske miljøer. Vi kan ikke som samfund acceptere, at der
er miljøer i Danmark, hvor ligestillingen er sat helt ud af
spil, hvor mænd mener, at de er mere værd end kvinder,
hvor ægtemænd, fædre og brødre
tyranniserer kvinders og pigers tilværelse, og hvor kvinder
umyndiggøres og fratages deres frihed. I Danmark har vi
ligestilling, og vi skal have lige muligheder. De personer, der
modarbejder det, skal straffes.
Socialdemokratiet
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget
bemærker, at det i lov om en styrket indsats mod negativ
social kontrol med vedtagelse af lovforslag om styrket indsats mod
negativ social kontrol m.v. (lovforslag nr. L 126) blev
præciseret i straffelovens bestemmelse om psykisk vold, at
udøvelse af negativ social kontrol kan være strafbart
efter bestemmelsen. Der er således indsat en eksplicit
henvisning til negativ social kontrol i straffelovens bestemmelse
om psykisk vold, ligesom det i bemærkningerne til
lovforslaget fremgår, at negativ social kontrol udgør
kerneområdet for bestemmelsen. Bestemmelsen har - ligesom
simpel fysisk vold - en strafferamme på bøde eller
fængsel indtil 3 år.
Der er ikke behov for en generel
bestemmelse om strafskærpelse, fordi negativ social kontrol
allerede er selvstændigt kriminaliseret. Begås en anden
forbrydelse, f.eks. fysisk vold eller tvang, som led i negativ
social kontrol, følger det af straffelovens system, at der i
almindelighed fastsættes en højere straf, når
man har begået flere lovovertrædelser - f.eks.
både fysisk og psykisk vold - der skal bedømmes
samtidig af domstolene.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
beretningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke
adgang til at komme med politiske bemærkninger i
beretningen.
2. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 18.
november 2020 og var til 1. behandling den 17. december 2020.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Udlændige- og Integrationsudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 2 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 1 bilag
på beslutningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
2 spørgsmål til udlændinge- og
integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
P.u.v.
Christian Rabjerg Madsen
formand