Fremsat den 12. november 2020 af Eva Kjer Hansen (V),
Anni Matthiesen (V),
Christoffer Aagaard Melson (V),
Ellen Trane Nørby (V),
Hans Christian Schmidt (V),
Ulla Tørnæs (V) og Michael Aastrup (V)
Forslag til folketingsbeslutning
om udarbejdelse af en ny Tysklandsstrategi
Folketinget pålægger regeringen
inden den 1. juni 2021 at udarbejde en ny Tysklandsstrategi, der
skal have til formål at styrke dansk eksport til Tyskland, at
tiltrække flere tyske turister til Danmark og at styrke de
kulturelle bånd mellem Danmark og Tyskland.
Bemærkninger til forslaget
Venstreregeringen fremlagde i februar 2016 en
Tysklandsstrategi, der havde til formål at styrke
rammebetingelserne for Danmarks økonomiske samarbejde med
Tyskland.
Strategien indeholdt konkrete tiltag, som gav
danske virksomheder lettere adgang til det store tyske marked inden
for områder som grøn omstilling, byggeri og
digitalisering (Statsministeriet, »Regeringens strategi for
Tyskland«, februar 2016).
Samtidig indeholdt Tysklandsstrategien en
række tiltag rettet mod den danske undervisningssektor med
sigte på såvel en styrkelse af sprogkompetencer i tysk
og som udvekslingsforløb og erhvervspraktikordninger.
Tysklandsstrategien har vist sig at være
en succes og har f.eks. resulteret i flere danske
eksportfremstød og bidraget til, at Danmark i dag er
stærkere repræsenteret i Hamborg og München.
Tyskland har historisk været det
vigtigste eksportmarked for Danmark, men fra 2018 til 2019 er
eksporten til Tyskland desværre faldet i kroner og
øre, og i 2019 overtog USA pladsen som Danmarks vigtigste
eksportmarked (»Første skifte i flere årtier:
Her er Danmarks vigtigste eksportland«, FINANS, den 10.
februar 2020).
Eksporten til Tyskland udgjorde dog stadig 155
mia. kr. i 2019 (»Markedsrapport for Tyskland«, Dansk
Erhverv, 2019), og ifølge Peter Hansen, leder af Region
Sønderjylland-Schleswigs Regionskontor & Infocenter,
pendler ca. 15.000 danskere og tyskere dagligt til et job over
grænsen - også derfor er et vedholdende fokus på
Tyskland nødvendigt.
Venstre mener, at der er et uforløst
potentiale i et tættere samarbejde med Tyskland, herunder
særlig i forhold til samhandel.
Det bliver aktualiseret af den
igangværende økonomiske krise udløst af
covid-19, der har fået de danske eksporterhverv til at
bløde. Hertil bemærker forslagsstillerne, at det
danske såkaldte genstartsteam for produktionsvirksomheder og
grøn teknologi i dets anbefalinger til regeringen peger
på Tyskland som et land, hvor der er behov for en
markedsmodningsfacilitet for at sikre nye ordrer til eksport af
dansk energiteknologi (»Genstartsteam for
produktionsvirksomheder og grøn teknologi«, www.em.dk,
september 2020).
Det er uforudsigeligt, hvordan EU's indre
markeds økonomier vil komme ud af den økonomiske
krise. Men én ting, som er sikker, er, at Tyskland vil
være en bærende kraft i at revitalisere Europas
økonomi. Derfor skal vi se på mulighederne for at
fjerne barriererne for, at danske virksomheder kan være til
stede i Tyskland.
En ny Tysklandsstrategi skal også sikre,
at vi sætter ind flere steder.
Et godt kendskab til det tyske sprog er
vigtigt, for at danske virksomheder kan få succes på
det tyske marked. Gode tyskkundskaber for særlig danske
eksportvirksomheder vil således kunne understøtte
dansk samhandel med Tyskland.
Derfor skal vi sikre en fortsat styrkelse af
sprogundervisningen i tysk på alle niveauer i det danske
uddannelsessystem - både i grundskolen, på
praktikpladser og i det videregående uddannelsessystem.
Under den forrige Venstreledede regering blev
der afsat en pulje til styrkelse af tysk. Formålet var at
styrke undervisningen i tysk i grundskolen og sammenhængen
mellem tyskundervisningen i grundskolen og på
ungdomsuddannelserne samt at øge interessen for tysk sprog
og kultur.
Men vi skal gøre mere.
Krisen har også betydet væsentligt
ændrede rejsemønstre i turistbranchen. Henover
sommeren 2020 har vi konstateret, at turister i højere grad
tilvælger det nære og velkendte.
I forlængelse heraf har Danmark et
kæmpe potentiale til at blive et tilvalg for endnu flere
tyske turister, som kan understøtte vækst, udvikling
og arbejdspladser i særlig sommerhusområderne i
Danmark. Vi skal have endnu bedre fat i både de tyske
turister, som tilbringer sommeren i Danmark, men også dem,
som er på endagsvisit i Danmark.
Dette bør også være et
element i en ny Tysklandsstrategi.
Og vi skal sikre, at vi er bundet endnu bedre
sammen med Tyskland via vores infrastruktur. For en velfungerende
infrastruktur på begge sider af grænsen er
afgørende for mobiliteten af både varer, tjenester og
arbejdskraft. Det handler bl.a. om at styrke infrastrukturen i
Jyllandskorridoren.
En Tysklandsstrategi bør ikke
udelukkende fokusere på de økonomiske fordele ved en
tættere relation til Tyskland.
Det er evident, at Danmark har brug for tysk
velvilje i EU-sammenhænge. Alene derfor skal vi have en mere
strategisk tilgang til samarbejdet med Tyskland.
Men også de kulturelle bånd er
under pres. Tyskland spiller en helt særlig rolle for det
danske grænseland og i Slesvig-Holsten. Dette bør
anerkendes og bakkes op i en ny strategi, som kan videreføre
de tiltag på området, der var indeholdt i
Tysklandsstrategien fra 2016.
Beslutningsforslaget vil derfor
pålægge regeringen senest den 1. juni 2021 at
fremlægge en ny Tysklandsstrategi, der skal have til
formål at styrke dansk eksport til Tyskland, at
tiltrække flere tyske turister til Danmark og at styrke de
kulturelle bånd mellem Danmark og Tyskland.
Skriftlig fremsættelse
Eva Kjer Hansen
(V):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
udarbejdelse af en ny Tysklandsstrategi.
(Beslutningsforslag nr. B 85)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.