Beretning afgivet af Erhvervsudvalget den
30. juni 2021
1. Politiske bemærkninger
Udvalget
På baggrund af initiativ fra Dansk
Folkeparti er udvalget enige om at pålægge regeringen
at fremsætte et lovforslag, der gør det muligt for
kommunerne at dispensere fra kravet om, at man kun må opholde
sig på campingpladser i maksimalt 15-20 dage ad gangen i
perioden fra den 1. november til den 28. februar. I første
omgang kan dispensationsordningen etableres som en
forsøgsordning, der skal evalueres efter en given
tidsperiode, eksempelvis 2 år.
For at sikre beskyttelsen af særlig
værdifulde områder i det danske landskab og sikre, at
campingpladserne ikke benyttes utilsigtet til placering af borgere,
der har brug for anden støtte el.lign., bør
forsøgsordningen afgrænses på følgende
måde:
1)
Forsøgsordningen skal alene omfatte campingpladser, der
allerede har tilladelse til vintercampering, så det sikres,
at områder, der i en kommuneplan eller i en delvis opretholdt
regionplansretningslinje er udpeget til særlig
værdifuldt landskabsområde, naturområde el.lign.,
friholdes fra vintercampering.
2) En kommune
kan give tilladelse til helårscampering på højst
5 pct. af enhederne på en campingplads. Det svarer i snit til
ca. fire til fem pladser pr. campingplads. Derved sikres det, at
campingpladserne i høj grad kan bibeholde deres karakter som
rekreative områder, der er tilgængelige for hele
befolkningen og giver mulighed for en billig og anderledes
ferieform for alle.
3)
Helårsbeboelse på campingpladser må alene ske i
boligtyper, der er egnede til længerevarende ophold.
Udvalget er enige om, at kommunerne skal
vises den tillid, at de får mulighed for at tage stilling til
anmodninger fra campingpladsejere, der ønsker at holde
campingpladsen åben for en begrænset kreds af beboere i
perioden fra den 1. november til den 28. februar, og samtidig skal
danskerne vises den tillid og frihed, der ligger i retten til selv
at have indflydelse på, hvordan man bor, lever og holder
ferie.
Endelig er udvalget enige om, at det skal
indgå i ordningen, at kommunerne ved behandling af
dispensationsansøgninger skal tage højde for de
enkelte beboeres forhold, herunder navnlig om der er
mindreårige blandt de beboere, campingpladsejeren
ønsker at have boende vinteren over. Forsøgsordningen
skal dog ikke medvirke til, at der indføres permanente
sekundaboliger i form af campingvogne, trailere og telte/hytter,
som ikke lever op til det gængse velfærdsniveau for
boliger i Danmark, herunder bygningsreglementets krav om sikre og
sunde boliger isoleret til vinterbrug etc.
Kommunalbestyrelserne er ansvarlige for
kommunens boligforsyning, herunder at antallet af almene boliger
dækker det lokale behov for passende boliger til en rimelig
husleje til boligsøgende, som har vanskeligheder ved at
skaffe sig en bolig på almindelige markedsvilkår.
Kommunalbestyrelsen kan råde over hver fjerde ledige bolig
til løsning af påtrængende boligsociale opgaver.
Kun 9,1 pct. af udlejningerne af almene familieboliger fandt i 2020
sted som kommunal anvisning, og kommunalbestyrelserne kan i stedet
for at give tilladelse til helårscamping anvise en almen
bolig til de pågældende boligsøgende.
Der kan være stor forskel på de
familier, der ønsker at kunne opholde sig på en
campingplads i vintermånederne, og derfor bør kommunen
også tage højde for den enkelte borgers, den enkelte
families og det enkelte barns behov, når den vurderer, om
vedkommende kan optage en af de pladser på en given
campingplads, som ejeren har fået dispensation til at holde
åben. Der ændres med andre ord ikke på
kommunernes ansvar, når det handler om at sikre, at
børn ikke lever under forhold, der sætter deres
trivsel og udvikling i fare. Derfor bør det altovervejende
udgangspunkt for kommunernes vurdering også være, at
familier med børn og unge under 18 år ikke skal bo i
en campingvogn hele året, men samtidig bør der
være en mulighed for, at sådanne familier i helt
særlige tilfælde kan få tilladelse til at bo
på en campingplads, der har fået dispensation til at
holde åbent i vintermånederne.
Det forudsættes, at campingpladsen er
godkendt til vintercamping, jf. gældende ret, og opfylder
eksisterende miljøkrav m.v. Campingreglementet skal
overholdes således, at vintercamping forsat kun kan ske
på de campingpladser med beliggenhed uden for særlig
værdifulde områder, herunder inden for
strandbeskyttelseslinjen og i klitfredede områder.
Med den foreslåede
dispensationsordning får kommunen indblik i, hvilke borgere
der ønsker at bo på en campingplads i
vintermånederne, og får dermed også mulighed for
at vurdere, om det er hensigtsmæssigt for den enkelte borger,
for campingpladsen og for lokalområdet, at de bor i
længere tid på campingpladsen fra den 1. november til
den 28. februar.
Nye Borgerlige, Alternativet,
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ved beretningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
politiske bemærkninger i beretningen.
2. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 6.
november 2020 og var til 1. behandling den 12. januar 2021.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Erhvervsudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 3 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag
på beslutningsforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 skriftlige henvendelser om beslutningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
1 spørgsmål til erhvervsministeren og 1
spørgsmål til indenrigs- og boligministeren til
skriftlig besvarelse, som ministrene har besvaret.
P.u.v.
Anni Matthiesen (V)
formand