Fremsat den 30. oktober 2020 af Mette Thiesen (NB),
Peter Seier Christensen (NB),
Lars Boje Mathiesen (NB) og Pernille Vermund (NB)
Forslag til folketingsbeslutning
om en kompensationsordning til borgerne for
kommunernes sagsbehandlingsfejl og fristoverskridelser på
socialområdet
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af indeværende folketingsår at
fremsætte den nødvendige lovgivning, der skal
tilvejebringe et retskrav for borgerne til at blive kompenseret for
kommunernes sagsbehandlingsfejl og fristoverskridelser på
socialområdet. Kompensationsordningen skal indebære en
effektiv og konsekvent implementering af følgende fire
initiativer:
1. En dagsafgift
på 500 kr. pr. døgn for kommunernes overskridelse af
sagsbehandlingsfrister. Afgiften tilfalder borgeren.
2. En kompensation
til borgeren i form af overførsel af den fulde berigelse
eller besparelse, kommunen har opnået ved at træffe en
forkert eller ulovlig afgørelse.
3. En kompensation
til borgeren for ikkeøkonomiske tab ved grove
forsømmelser og systematiske og væsentlige fejl i
sagsbehandlingen begået af kommunen.
4. Et udvidet
udgangspunkt om opsættende virkning, når kommunerne
fratager eller nedsætter tildelt støtte på
socialområdet.
Bemærkninger til forslaget
Kommunernes sagsbehandlingsfejl
tydeliggøres af eksisterende data
Det er veldokumenteret, at kommunerne
træffer mange forkerte eller direkte uretmæssige
afgørelser på socialområdet. Det underbygges
både af lovgivningens indretning, data og utallige personlige
historier fra danskerne og deres pårørende.
Når en borger klager over en kommunal
afgørelse på socialområdet, er det
Ankestyrelsen, der behandler klagen. For socialområdet
generelt var omgørelsesprocenten i 2019 på landsplan
41 pct. Omgørelsesprocenten er udtryk for den andel af de
realitetsbehandlede klagesager i Ankestyrelsen, som ændres,
ophæves eller hjemvises. Omgørelsesprocenten på
voksenhandicapområdet var i 2019 på landsplan 46 pct.
Omgørelsesprocenten på
børnehandicapområdet var i 2019 på landsplan 51
pct., jf. »Omgørelsesprocenter på
socialområdet i 2019«, sim.dk, den 16. juni 2020.
Ankestyrelsen afgjorde i 2019 omkring 26.400
sager på det kommunale social-, beskæftigelses- og
børneområde. Af det samlede antal blev godt 24.000
realitetsbehandlet. Omgørelsesprocenten var knap 33 pct. for
alle sagsområder ifølge »Ankestyrelsens
årsredegørelse til Det Rådgivende Praksisudvalg
2019«.
Der er næsten lige så mange fejl i
sager, der ikke påklages, som i sager, der påklages, og
antallet af sager med fejl er stigende. Ankestyrelsens
stikprøver viser, at der er alvorlige fejl i 25-50 pct. af
de sager, som borgerne ikke har klaget over (»Retssikkerhed
for udsatte borgere«, Advokatrådet, 2020, side 7 og
11).
Ankestyrelsen overtog i 2013 opgaven som anden
instans fra de sociale nævn. Derfor kendes omfanget af
klagesager og udviklingen gennem 7 år. Ankestyrelsen har i
perioden fundet stadig flere fejl i perioden 2013-2019. Andelen af
afgørelser, hvor kommunen vurderes at have truffet korrekt
afgørelse (stadfæstelser), lå i 2013 på 71
pct. I 2019 var den faldet til 58 pct. På socialområdet
lå andelen af hjemvisninger i 2013 på 16 pct. I 2019
lå den på 32 pct., jf. ovennævnte publikation,
side 8.
Kommunerne opnår efter
omstændighederne væsentlige beløb i besparelse.
En kommune sparede eksempelvis udgifter ved ikke at have leveret
hjælp til aflastning i 74 uger og sparede derved 1.250.000
kr. ifølge en sag fra Østre Landsret i 2014. En anden
sag fra Retten i Holbæk handlede om ulovlig nedsættelse
af hjælp fra 121 timer om ugen til 29,5 timer om ugen. Her
sparede kommunen udgifter til hjælpere i 91,5 timer om ugen i
61 uger, hvilket udgjorde en estimeret besparelse på 881.000
kr., jf. ovennævnte publikation, side 22.
Selv om sådanne sager kan antages at
medføre væsentlige omkostninger og tab af livskvalitet
for både borger og familie, kompenseres der ikke for den
værdi, der har medført en besparelse for kommunen.
Særligt om
sagsbehandlingstider
I forvaltningen er der et toinstansprincip -
et princip, der grundlæggende er godt. Princippet skaber dog
et problem, hvis den borger, der får en ulovlig
afgørelse, skal vente endnu længere på sin
afgørelse. Udgangspunktet om opsættende virkning kan
der derfor sættes spørgsmålstegn ved, når
der sker hjemvisning af mere end en tredjedel af klagesagerne.
Således fik 2.287 borgere forlænget deres
sagsbehandlingstid fra 6-7 måneder til 12-14 måneder
som følge af hjemvisning i 2019, jf. ovennævnte
rapport, side 15. Det høje antal af forlængede
sagsbehandlingstider må ses i lyset af den særdeles
indgribende karakter, der som udgangspunkt er gældende
på social- og beskæftigelsesområdet. Det er
f.eks. både påfaldende og uacceptabelt, at
børnehandicapområdet er behæftet med fejl i mere
end hver anden afgørelse. Når der er tale om
børn, er behovet for hurtige og korrekte afgørelser
altid af særlig vigtighed.
Nye Borgerliges forslag
Forslagsstillerne mener, at der er behov for
en helt ny og konsekvent tilgang til kommunernes sagsbehandling
på social- og beskæftigelsesområdet.
Den eksisterende lovgivning giver i dag
kommunerne besparelser ved at træffe forkerte
afgørelser på socialområdet. Borgeren
kompenseres imidlertid ikke for de væsentlige omkostninger,
som dette velfærdstab påfører både
borgeren og dennes pårørende. Konkrete
kompensationsordninger på socialområdet skal derfor
være en del af lovgivningen nu, således at man fjerner
incitamentet til at spekulere eller lade stå til.
Forslagsstillerne finder, at indvendinger mod
forslaget, der beror på økonomi, må afvises. Det
må forventes, at økonomien ikke er baseret på at
opretholde en retstilstand, hvor kommunale afgørelser
på socialområdet i vidt omfang er forkerte. Politikerne
skal ikke kunne slippe afsted med at love danskerne
velfærdsydelser, der i mange praktiske tilfælde kun
eksisterer på papiret, eller som først bevilges,
når borgeren har klaget. Politikerne accepterer ikke, at
borgerne kan spare penge ved at handle imod lovgivningen, og derfor
skal borgerne heller ikke acceptere, at kommunerne sparer penge ved
at træffe afgørelser, der medfører, at borgerne
nægtes ydelser, de har krav på.
Der er efter forslagsstillernes holdning ikke
grundlag for at tro, at den nuværende
lovgivningsmæssige ramme kan ændre på tallene for
kommunernes fejlafgørelser m.v. Kommunerne har i over et
årti varetaget handicapområdet, og der er en
højere omgørelsesprocent i dag end i 2013, hvor data
om klagesager fra alle landets kommuner blev samlet. De
initiativer, der er sat i gang for at undgå, at sociale
myndigheder træffer forkerte afgørelser, og hvor der
f.eks. henvises til et taskforceforløb og flere
principafgørelser, må efter forslagsstillernes
holdning afvises som uegnede. Taskforcen har eksisteret i 5
år, men i samme periode er antallet af stadfæstelser
faldet fra 67 pct. til 58 pct., hvilket taler imod, at den
fremgangsmåde er egnet til at skabe grundlag for, at
kommunerne træffer flere korrekte afgørelser. Det kan
også fremhæves, at Ankestyrelsens
offentliggørelse af kommunernes omgørelsesprocenter
er velkommen, men efter forslagsstillernes holdning
utilstrækkelig.
Endelig kan forslagsstillerne konstatere, at
problemerne med fejlbehæftede afgørelser på
socialområdet kun er blevet værre under skiftende
regeringer og kommunalbestyrelser. Forslagsstillerne finder det
derfor åbenlyst, at det er lovgivningen og den manglende
vilje til at ændre lovgivningen, der er problemet.
På ovenstående baggrund
pålægges regeringen derfor at fremsætte den
fornødne lovgivning, der bl.a. indebærer:
1. Der indføres en dagsafgift
på 500 kr. pr. døgn for kommunernes overskridelse af
sagsbehandlingsfrister. Afgiften
tilfalder borgeren.
Kommunalbestyrelserne fastsættes
entydige sagsbehandlingstider for socialområdet, herunder
på børnehandicapområdet, som er egnet til at
udregne en afgift, der som udgangspunkt bør ligge på
500 kr. pr. overskreden fristdag. Afgiften tilfalder borgeren.
Forslagsstillerne bemærker, at der kan
være områder som i kraft af konkrete forhold ikke egner
sig til en simpel fristberegning, men at dette forhold ikke
må gøre princippet ineffektivt. Forslagsstillerne
bemærker derudover, at kommunerne ikke bør
sanktioneres, hvor overskredne sagsfrister alene skyldes forhold,
der kan bebrejdes borgeren. Kommunen skal i så fald
løfte bevisbyrden for, at overskridelsen skyldes borgerens
forhold.
2. Der indføres en kompensation til
borgeren i form af overførsel af den fulde berigelse eller
besparelse, kommunen har opnået ved at træffe en
forkert eller ulovlig afgørelse.
Det kan lægges til grund, at kommunerne
i et vist omfang kan spekulere i at forhale sagsbehandlingen. Det
er urimeligt, at kommunen oppebærer en besparelse, uden for
tilfælde af decideret spekulation, mens borger og families
efter omstændighederne væsentlige velfærdstab
ikke kompenseres.
3. Der indføres en kompensation til
borgeren for ikkeøkonomiske tab ved grove
forsømmelser og systematiske og væsentlige fejl i
sagsbehandlingen begået af kommunen.
Der indføres en mulighed for
kompensation for borgerne, hvor kommunen har udvist grov eller
systematisk forsømmelse eller væsentlige fejl ved
afgørelser på socialområdet. Denne mulighed
bør træde i kraft, hvor der kan påvises
sådanne fejl, uden at en berigelse eller besparelse for
kommunen kan konstateres.
4. Der indføres et udvidet
udgangspunkt om opsættende virkning på
socialområdet, når kommunerne fratager eller
nedsætter tildelt støtte.
Der består særlige hensyn for de
tilfælde, hvor kommunen vil fratage eller nedsætte
støtte, der allerede er
bevilget. Løsningen er derfor selvsagt uegnet for de
tilfælde, hvor borgeren første gang søger om
ydelsen.
Udgangspunktet kan eventuelt gøres
dynamisk, således at et område med en
omgørelsesprocent hos Ankestyrelsen på mere end 50
pct. i det forgangne år tillægges opsættende
virkning for det indeværende år.
Skriftlig fremsættelse
Mette Thiesen
(NB):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om en
kompensationsordning til borgerne for kommunernes
sagsbehandlingsfejl og fristoverskridelser på
socialområdet.
(Beslutningsforslag nr. B 70)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.