Betænkning afgivet af Social- og
Indenrigsudvalget den 11. februar 2021
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, SF, EL, KF og ALT) indstiller beslutningsforslaget
til forkastelse.
Et mindretal i
udvalget (DF, NB og LA) indstiller beslutningsforslaget til vedtagelse ved 2. (sidste) behandling.
Et andet
mindretal i udvalget (RV) vil stemme hverken for eller imod
beslutningsforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget
deler forslagsstillernes bekymring for retssikkerheden på
handicap?området. Imidlertid finder S ikke, at
økonomisk straf og øgede udgifter for kommunerne er
den rigtige vej at gå. Partiet kan derfor ikke støtte
beslutningsforslaget.
For S er det afgørende, at
såvel den nødvendige økonomi som den
nødvendige viden og faglighed er til stede - både i
tilbuddene til mennesker med handicap og i visitationen til disse
tilbud. Dette er en forudsætning for, at mennesker med
handicap får den rigtige hjælp i første omgang.
S finder det derfor særdeles positivt, at de seneste to
økonomiaftaler mellem regeringen og KL har løftet
velfærdsøkonomien i kommunerne, og at regeringen har
igangsat en ambitiøs evaluering af det specialiserede
socialområde. Sidstnævnte har bl.a. til formål at
sikre den nødvendige viden og specialisering på
handicapområdet.
Venstre og Det Konservative
Folkeparti
Venstres og Det Konservative Folkepartis
medlemmer af udvalget er enige i, at der skal sættes fokus
på fejl i den kommunale sagsbehandling og de lange ventetider
i Ankestyrelsen, men vi mener ikke, at beslutningsforslaget
løser de problemer.
Mod hensigten kan forslaget føre til
længere sagsbehandlingstider, da forslaget risikerer at
medføre flere klagesager. Samtidig kan forslaget risikere at
medføre en stor økonomisk udfordring for kommunerne
uden at bevirke en bedre sagsbehandling. Herudover forholder
forslaget sig ikke til finansieringen af de omkostninger, der
måtte følge som konsekvens af forslaget. Partierne
mener endvidere, at forslaget kan skabe en uheldig præcedens
om kompensationskrav i det offentlige og dermed risiko for at
fjerne fokus fra grundprincippet om, at kompensationskrav ikke
burde være en nødvendighed efter afgørelser i
det offentlige qua arbejdet for at skabe høje standarder for
kvaliteten af sagsbehandlingen. Vi kan derfor ikke støtte
beslutningsforslaget.
Efter V's og KF's opfattelse bør
indsatsen koncentreres om at understøtte kommunernes
sagsbehandling, så borgerne kan være sikre på at
få den rigtige afgørelse første gang, og om at
sikre en rimelig sagsbehandlingstid i Ankestyrelsen. Vi
ønsker derfor, at ministeren skal komme med forslag til,
hvordan borgerne skal få større retssikkerhed på
socialområdet, og hvordan ministeren vil sikre hurtigere
sagsbehandling i den kommunale forvaltning og rimelige
sagsbehandlingstider i Ankestyrelsen.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
mener, at omgørelsesprocenterne taler deres tydelige sprog.
Der er behov for ændringer på området, når
omkring halvdelen af de sager, der påklages til
Ankestyrelsen, omgøres eller hjemvises. Derfor mener DF, at
hensigten bag beslutningsforslaget er rigtig og
nødvendig.
Allerede før de seneste
omgørelsesprocenter blev offentliggjort, kæmpede DF
for at gøre socialområdet bedre ved at sikre borgerne
en ordentlig behandling og retssikkerhed.
Adskillige gange har DF fremsat forslag om
at indføre bl.a. økonomisk kompensation, når
borgeren får medhold i en klagesag mod kommunen, og forslag
om at indføre opsættende virkning ved klagesager,
så borgerne ikke mister nødvendige ydelser, mens en
sag behandles i Ankestyrelsen m.v.
I DF er vi enige i intentionen bag
forslaget - nemlig at kommunerne skal være deres ansvar
bevidst og træffe rigtige afgørelser. Det skal ikke
kunne betale sig for kommunen at træffe forkerte
afgørelser, og derfor må det have den konsekvens, at
borgeren skal kompenseres økonomisk, når kommunen
laver fejl.
I DF mener vi, at det er vigtigt at sikre
borgerne rådgivning og juridisk bistand, fordi borgerne alt
for ofte står alene i kampen mod systemet, hvor
beslutningsforslaget er et skridt i den rigtige retning. DF
tilslutter sig forslaget, fordi der er et akut behov for at
forbedre borgernes retssikkerhed og for at sikre, at det
fremadrettet kan betale sig for kommunerne at træffe rigtige
afgørelser.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget deler forslagsstillernes bekymring for retssikkerheden
på handica?pområdet, hvor der observeres en høj
grad af fejl i påklagede sager. Derfor oplever flere borgere
med et handicap at få frataget deres hjælp eller at
få mindre hjælp, end de har behov for. SF er enig i, at
der er behov for en styrkelse af borgernes retssikkerhed, herunder
også oprettelse af en retssikkerhedsfond.
Dog mener vi ikke, at den model, der
stilles forslag om i beslutningsforslaget, er den rigtige. Borgeren
har brug for den rette hjælp på det rigtige tidspunkt
og ikke for en økonomisk kompensation, når der sker
fejl i sagsbehandlingen eller kommunen får omgjort en
afgørelse. Vi mener dog, at kommunerne skal kompensere
borgerne, når de har haft ekstra udgifter i forbindelse med
deres handicap på grund af forkerte afgørelser fra
kommunen. SF mener, at Ankestyrelsen skal have mulighed for at
idømme kommunerne en bod i de tilfælde, hvor kommunen
bevidst har undladt at give borgeren en ydelse med det formål
at spare penge. Den bod skal gå til en retssikkerhedsfond,
der skal anvende midlerne til initiativer, der kan styrke
retssikkerheden i hele landet.
Om end SF er enig i, at der bør
indføres opsættende virkning ved klage, finder vi
ikke, at en økonomisk straf for kommunerne er den rigtige
vej at gå. Vi kan derfor ikke stemme ja til
beslutningsforslaget ved 2. (sidste) behandling.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlemmer af udvalget
mener, at borgerne skal kunne regne med, at lovgivningen bliver
overholdt. Det gælder naturligvis også på
socialområdet.
RV kan grundlæggende støtte
intentionerne med forslaget og er positiv over for at se på
forskellige værktøjer, der kan være med til at
mindske antallet af uretmæssige afgørelser på
socialområdet.
Særlig de høje
omgørelsesprocenter på det specialiserede
socialområde finder RV stærkt bekymrende, og de vidner
om, at der er behov for politiske tiltag, der kan styrke
retssikkerheden på socialområdet, herunder på
handicapområdet.
RV bemærker i den forbindelse, at der
i øjeblikket pågår en grundig evaluering af den
nuværende planlægning og organisering af det
specialiserede socialområde med henblik på at styrke
indsatsen. RV ser frem til, at bl.a. overvejelser om konsekvenserne
ved overskridelse af kommunernes sagsbehandlingsfrister og
sagsbehandlingsfejl samt kompensation til borgerne og
opsættende virkning ved klagesager indgår i
evalueringen.
På den baggrund kan RV støtte
ambitionen i forslaget, men på nuværende tidspunkt er
de økonomiske konsekvenser af forslaget ikke kendt, og RV
kan derfor ikke støtte forslaget, som det foreligger.
Enhedslisten
For Enhedslistens medlemmer af udvalget er
det åbenlyst, at der i mange af landets kommuner føres
en stærkt grænsesøgende sagsbehandling, der
medfører, at mange borgere med handicap ikke får den
støtte og hjælp, de har ret til efter lovgivningen,
eller at de modtager den med urimelig forsinkelse. Antallet af
omgørelser i klagesager er kæmpestort, og
praksisundersøgelser fra Ankestyrelsen dokumenterer
tilsvarende et meget stort antal forkerte afgørelser.
Sådan har det været længe, og sådan kan det
ikke fortsætte. Derfor er der behov for politisk
handling.
Der pågår i øjeblikket
en omfattende evaluering af hele det specialiserede
socialområde, der efter EL's opfattelse bør resultere
i en omfattende omlægning af handicapområdets
organisering og finansiering. En sådan omlægning
må gå hånd i hånd med en styrkelse af
borgernes retssikkerhed, så borgerne kan regne med at
få den støtte og hjælp, de har krav
på.
På den baggrund er det EL's
opfattelse, at der skal gennemføres en række
lovændringer, der styrker borgernes retssikkerhed,
således at en omlægning af handicapområdet
ledsages af en forbedret retssikkerhed. Sådanne
lovændringer bør bl.a. indeholde regler
vedrørende opsættende virkning og kompensation til
borgere, der ikke har modtaget den støtte, de efter loven
har krav på.
EL finder dog ikke, at
beslutningsforslagets konkrete forslag om bl.a. dagbøder og
dynamisk skiftende regler for opsættende virkning er de rette
til at sikre borgernes retssikkerhed på
handicapområdet, og EL kan derfor ikke støtte
beslutningsforslaget.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 30.
oktober 2020 og var til 1. behandling den 8. december 2020.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Social- og Indenrigsudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 3 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 3 bilag
på beslutningsforslaget.
Birgitte Vind (S) Bjørn
Brandenborg (S) Camilla Fabricius (S) Christian Rabjerg Madsen (S)
Daniel Toft Jakobsen (S) Malte Larsen (S) Tanja Larsson (S) Rasmus
Stoklund (S) Henrik Vinther (RV) Kristian Hegaard (RV) Jacob Mark
(SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Kirsten Normann
Andersen (SF) fmd. Pernille
Skipper (EL) Jakob Sølvhøj (EL) Torsten Gejl (ALT)
Karen Ellemann (V) Anni Matthiesen (V) Marie Bjerre (V) Marlene
Ambo-Rasmussen (V) Hans Andersen (V) Stén Knuth (V) Karina
Adsbøl (DF) nfmd. Liselott
Blixt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Brigitte Klintskov Jerkel
(KF) Per Larsen (KF) Mette Thiesen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 40 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 8 | |