Fremsat den 30. oktober 2020 af Sikandar Siddique (UFG),
Uffe Elbæk (UFG) og Susanne Zimmer (UFG)
Forslag til folketingsbeslutning
om en klimalov 2.0, der sikrer ambitiøse
reduktioner af Danmarks reelle samlede drivhusgasudledning
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af indeværende folketingsår at
fremsætte et forslag til en klimalov 2.0, der sikrer, at
70-procentsreduktionsmålet i klimaloven også inkluderer
de drivhusgasudledninger, der stammer fra vores forbrug og
afbrænding af biomasse, og som i dag ikke er omfattet af
klimaloven.
Bemærkninger til forslaget
Klimavidenskaben gør det tydeligt, at
vores handlinger de næste 5-10 år er fuldstændig
afgørende i forhold til at bremse klimakrisen. Klimaloven
fastslår i forlængelse heraf, at Danmark har et
både historisk og moralsk ansvar for at gå forrest i
kampen for at opnå Parisaftalens målsætning om at
tilstræbe at begrænse den globale temperaturstigning
til 1,5 grader celsius. Men når vores forbrug og
afbrænding af biomasse tælles med i det danske
klimaftryk, er Danmark målt pr. indbygger er et af de mest
drivhusgasudledende lande i verden.
I juni 2020 vedtog Folketinget en klimalov,
der har det formål, at Danmark skal reducere udledningen af
drivhusgasser i 2030 med 70 pct. i forhold til niveauet i 1990.
Endvidere skal Danmark være et klimaneutralt samfund i senest
2050, for at sikre at Danmark tager ansvar for, at verden lever op
til Parisaftalen. Men i det 70-procentsmål bliver vores
forbrug og afbrænding af biomasse ikke talt med i det danske
klimaftryk. Det skyldes, at klimalovens opgørelsesmodel
alene bygger på UNFCCC's territoriale beregningsprincip, der
ser bort fra de udledninger, som er forbundet med international
transport og forbrugsbaserede udledninger uden for det enkelte
lands grænser. Det giver en uretfærdig global
ansvarsfordeling, hvor lande som Danmark, der har flyttet store
dele af den mest klimabelastende produktion til andre lande, men
fortsat opretholder en økonomi, som er afhængig af
import af varer, tjenesteydelser og biomasse til energiproduktion,
slipper for at tælle disse klimabelastninger med i deres
klimaregnskaber. Ved alene at basere det danske nationale
70-procentsreduktionsmål på baggrund af
territorialprincippet tager vi ikke det fulde ansvar for vores
samlede globale klimabelastning.
Derfor foreslår Frie Grønne, at
Folketinget for at leve op til Danmarks moralske og historiske
ansvar for klimakrisen vedtager en klimalov 2.0, hvor
70-procentsreduktionsmålet udover UNFCCC's territorialprincip
også omfatter et forbrugsbaseret princip, der medregner
produktion og transport af varer, personlige flyrejser og
tjenesteydelser uden for landets grænser, og at udledninger
fra afbrænding af biomasse ikke opgøres som CO2-neutrale, men i stedet registreres i et
regnskab, der kan supplere UNFCCC-opgørelserne.
Klimalov 2.0 består således i at
tilføje en ekstra søjle i tillæg til den
gældende klimalov. Beslutningsforslaget ve???d?rører
altså kun tilføjelsen i søjle 2 i tabellen
nedenfor, mens søjle 1 udgøres af den gældende
klimalov. Søjle 2 skal forhandles som tillæg uden at
genåbne forhandlingerne om søjle 1.
Søjle 1: Gældende klimalov
(territorialprincip) | Søjle 2: Klimalov 2.0
(forbrugsprincip) | Udledning inkluderet i
klimaregnskabet: - National produktion - National transport | Udledning inkluderet i
klimaregnskabet: - National produktion - National transport Tilføjelser: - Produktion af varer og tjenesteydelser
uden for Danmark, der er forbrugt i Danmark - Transport af varer til Danmark - Personlige flyrejser - Afbrænding af biomasse |
|
At opgøre de danske
drivhusgasudledninger på denne måde er i udgangspunktet
mere kompliceret end de opgørelsesmetoder, der kun
måler efter territorialprincippet. Men der er allerede
udviklet metoder, som kan medregne forbrugsprincippet, kaldet
»environmentally extended input-output modelling«.
Metoden består kort fortalt i at kortlægge
nationaløkonomisk data for handel og transport mellem
forskellige sektorer internt og på tværs af lande.
Disse data kobles med tal for drivhusgasudledninger pr. produceret
enhed fra forskellige sektorer i hvert enkelt land i verden.
Anvendes input-output modelling på den danske økonomi,
kan drivhusgasudledninger for hvert produktionsled af de produkter,
der forbruges i Danmark, kortlægges og dermed medregnes i det
danske nationale klimaregnskab.
Forskere fra Klima- og Omstillingsrådet (KOR) har i en
rapport fra 2019 anvendt input-output modelling på den danske
økonomi (»Outsourcing og omstilling: de danske
drivhusgasudledninger genfortolket«, Samfundsøkonomen
2019, nr. 4, side 15-24). KOR's rapport giver et tydeligt billede
af, hvor stor forskel der på, om forbrugsprincippet medtages
i opgørelsen i Danmarks globale klimaftryk, og om det som
med den nuværende tilgang alene baseres på
territorialprincippet. Regnet ud fra det UNFCCC-beregnede
territorialprincip, lå Danmarks udledninger i 1995 på
15 t CO2-ækvivalent pr. person
og i 2015 på 8 t CO2-ækvivalent pr. person. Hvis man
derimod regner efter et forbrugsprincip, var Danmarks
drivhusgasudledning i 1995 19 t CO2-ækvivalent pr. person og i 2015 13
t CO2-ækvivalent pr.
person.
Ligeledes kan de udledninger, der stammer fra
afbrænding af biomasse, der indgår i energiforsyningen
til den danske økonomi, også opgøres ved
hjælp af solide metoder, som allerede er tilgængelige.
Men i den opgørelsesmetode, som anvendes til at monitorere
klimalovens 70-procentsmål, bliver afbrænding af
biomasse opgjort som en CO2-neutral
energikilde, på trods af at både Energistyrelsen,
Klimarådet og flere internationale aktører har peget
på, at energiproduktionen fra biomasse ikke er klimaneutral,
da der kan gå flere årtier, fra biomassen
afbrændes, indtil det resulterende CO2-tab er genvundet. Men ifølge
KOR-rapporten blev der udledt 19 mio. t CO2 fra afbrænding af biomasse i 2018,
som, hvis det blev talt med i klimaregnskabet, ville udgøre
knap 40 pct. af Danmarks samlede CO2-udledninger.
De forbrugsbaserede udledninger og udledninger
fra afbrænding af biomasse skal ikke inkorporeres i det
officielle UNFCCC- og EU-regnskab. Vi skal i stedet udvikle et
supplerende regnskab, der gør os i stand til at
opsætte reduk?ti????onsmål for også denne
klimabelastning.
Skriftlig fremsættelse
Sikandar Siddique
(UFG):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om en
klimalov 2.0, der sikrer ambitiøse reduktioner af Danmarks
reelle samlede drivhusgasudledning.
(Beslutningsforslag nr. B 69)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.