Betænkning afgivet af Social- og
Indenrigsudvalget den 4. februar 2021
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V og KF) indstiller beslutningsforslaget til forkastelse.
Et mindretal i
udvalget (DF, EL, NB, LA og ALT) indstiller beslutningsforslaget
til vedtagelse ved 2. (sidste)
behandling.
Et andet
mindretal i udvalget (SF og RV) vil stemme hverken for eller
imod beslutningsforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Venstre og Det
Konservative Folkeparti
Socialdemokratiets, Venstres og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget deler
forslagsstillernes bekymring for retssikkerheden på
handicapområdet. Imidlertid finder partierne ikke, at
økonomisk straf og øgede udgifter for kommunerne er
den rigtige vej at gå. Partierne kan derfor ikke
støtte beslutningsforslaget.
For S, V og KF er det vigtigt, at den
nødvendige viden og faglighed er til stede - både i
tilbuddene til mennesker med handicap og i visitationen til disse
tilbud. Dette er en forudsætning for, at mennesker med
handicap får den rigtige hjælp i første omgang.
Partierne glæder sig derfor over initiativer, der har til
formål at sikre dette, herunder f.eks. Ankestyrelsens
taskforceforløb, læringsforløb og webinarer,
der har til formål at understøtte, at den rigtige
afgørelse træffes i første omgang.
Partierne ser endvidere frem til at
drøfte den igangværende evaluering af det
specialiserede socialområde, når denne er
færdiggjort, bl.a. med henblik på at sikre, at den
rette viden og specialisering er til stede i både tilbud og
visitation på handicapområdet.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
mener, at det er vigtigt at styrke retssikkerheden for de borgere,
der bliver udsat for forkerte afgørelser, som har stor
indvirkning på deres liv og dagligdag. Og det er netop
formålet med dette beslutningsforslag, som DF har
fremsat.
Dels skal der være konsekvenser,
når kommunen træffer forkerte afgørelser, dels
skal borgerne kompenseres for den utryghed og urimelighed, det
medfører, når en sag skal igennem et langt
klageforløb blot for at konstatere, at afgørelsen
skal laves om.
DF mener, at etableringen af en
retssikkerhedsfond både vil skabe et økonomisk
incitament for kommunerne til at træffe den rigtige
afgørelse første gang, og vil give borgeren den
støtte og tryghed, der er brug for i et klageforløb,
og i sidste ende en kompensation, hvis kommunens afgørelse
er forkert. Advokatrådet har i forbindelse med rapporten
»Retssikkerhed for udsatte borgere« (juni 2020) netop
anbefalet, at der oprettes en retssikkerhedsfond.
Endelig mener DF, at der er behov for, at
klager over kommunens afgørelser om at frakende eller
nedsætte allerede tildelt hjælp bør have
opsættende virkning, så ingen borger risikerer at miste
den hjælp, de har brug for i hverdagen, mens en klage
behandles. Når sagsbehandlingstiderne i både kommunerne
og Ankestyrelsen er lange, kan borgeren meget vel risikere at
stå uden hjælp i en periode, fordi sagsbehandlingen
trækker ud. DF mener, at det aldrig må gå ud over
borgeren, at kommunen laver fejl, eller at sagsbehandlingstiden er
lang. Derfor har DF også tidligere fremsat beslutningsforslag
om opsættende virkning, jf. beslutningsforslag nr. B 36 om
opsættende virkning i klagesager for borgere med handicap
(folketingsåret 2015-16), og selv om der dengang blev
etableret en varslingsordning, er der fortsat behov for at sikre,
at borgerne ikke mister deres hjælp, hvis sagsbehandlingen i
deres klagesag trækker ud.
Der er fortsat brug for opsættende
virkning i klagesager på socialområdet.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget deler forslagsstillernes bekymring for retssikkerheden
på handica???pområdet, hvor der observeres en
høj grad af fejl i påklagede sager. Borgere med
handicap oplever i stigende grad at få frataget deres
hjælp, og at de får mindre hjælp, end de har
behov for, eller slet ingen hjælp. SF er enig i, at der er
behov for en styrkelse af borgernes retssikkerhed, herunder
også oprettelse af en retssikkerhedsfond.
SF mener dog ikke, at det er den rigtige
model, der er stillet forslag om. Borgeren har brug for den rette
hjælp og ikke for en økonomisk kompensation, når
der sker fejl i sagsbehandlingen. Dog mener vi, at kommunerne skal
kompensere borgerne, når de har haft ekstra udgifter i
forbindelse med deres handicap grundet manglende indsatser fra
kommunen. SF mener ligeledes, at Ankestyrelsen skal have mulighed
for at idømme kommunerne en bod i de tilfælde, hvor
kommunen bevidst har undladt at give borgeren en indsats med det
formål at spare penge. Den bod skal gå til en
retssikkerhedsfond, der skal anvende midlerne til initiativer, der
skal styrke retssikkerheden i hele landet.
SF er enig i den del af forslaget, der vil
give borgeren opsættende virkning ved klage, således at
borgeren ikke kan miste sin hjælp, førend klagesagen
er afsluttet. Det mener vi, vil være en styrkelse af den
enkeltes retssikkerhed, hvilket der er behov for. Men da forslaget
om opsættende virkning ved klagesager er en del af et samlet
beslutningsforslag om en retssikkerhedsfond i en model, som vi er
imod, vil vi ikke kunne bakke op om forslaget i sin nuværende
form.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlemmer af udvalget
mener grundlæggende, at borgerne skal kunne regne med, at
lovgivningen bliver overholdt. Det gælder naturligvis
også borgere med nedsat funktionsevne eller handicap, og RV
kan derfor grundlæggende støtte beslutningsforslaget.
Dog ønsker RV at se beslutningsforslaget i sammenhæng
med de analyser, der p.t. pågår omkring det
specialiserede socialområde, og dermed skabe en samlet
tilgang til hele området. RV ser frem til, at overvejelserne
om såvel en retssikkerhedsfond som opsættende virkning
i klagesager bliver tænkt sammen med analysen og
efterfølgende forslag, herunder at de økonomiske
konsekvenser ved forslaget bliver belyst.
Enhedslisten
For Enhedslistens medlemmer af udvalget er
det åbenlyst, at der i mange af landets kommuner føres
en stærkt grænsesøgende sagsbehandling, der
medfører, at mange borgere med handicap ikke får den
støtte og hjælp, de har ret til efter lovgivningen,
eller de modtager den med urimelig forsinkelse. Antallet af
omgørelser i klagesager er kæmpestort, og
praksisundersøgelser fra Ankestyrelsen dokumenterer
tilsvarende et meget stort antal forkerte afgørelser.
Sådan har det været længe, og sådan kan det
ikke fortsætte. Derfor er der behov for politisk
handling.
Der pågår i øjeblikket
en omfattende evaluering af hele det specialiserede
socialområde, der efter EL's opfattelse bør resultere
i en omfattende omlægning af handicapområdets
organisering og finansiering. En sådan omlægning
må gå hånd i hånd med en styrkelse af
borgernes retssikkerhed, så borgerne kan regne med at
få den støtte og hjælp, de har krav
på.
På den baggrund støtter EL
beslutningsforslaget om indførelse af en retssikkerhedsfond
og indførelse af opsættende virkning i klagesager,
således at en omlægning af handicapområdet
ledsages af en forbedret retssikkerhed.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 22.
oktober 2020 og var til 1. behandling den 8. december 2020.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Social- og Indenrigsudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 2 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 2 bilag
på beslutningsforslaget.
Birgitte Vind (S) Bjørn
Brandenborg (S) Camilla Fabricius (S) Christian Rabjerg Madsen (S)
Daniel Toft Jakobsen (S) Malte Larsen (S) Tanja Larsson (S) Rasmus
Stoklund (S) Henrik Vinther (RV) Kathrine Olldag (RV) Jacob Mark
(SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Kirsten Normann
Andersen (SF) fmd. Pernille
Skipper (EL) Jakob Sølvhøj (EL) Torsten Gejl (ALT)
Karen Ellemann (V) Anni Matthiesen (V) Marie Bjerre (V) Marlene
Ambo-Rasmussen (V) Hans Andersen (V) Stén Knuth (V) Karina
Adsbøl (DF) nfmd. Liselott
Blixt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Brigitte Klintskov Jerkel
(KF) Per Larsen (KF) Mette Thiesen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 41 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti SF | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 7 | |