Fremsat den 21. oktober 2020 af Marcus Knuth (KF),
Katarina Ammitzbøll (KF),
Birgitte Bergman (KF), Rasmus Jarlov (KF),
Brigitte Klintskov Jerkel (KF),
Naser Khader (KF),
Mai Mercado (KF) og Søren Pape Poulsen (KF)
Forslag til folketingsbeslutning
om krav om beskæftigelse for indvandrere
på kontanthjælp eller integrationsydelse
Regeringen pålægges i
indeværende folketingssamling at fremsætte et
lovforslag, der sikrer, at alle indvandrere på enten
kontanthjælp eller integrationsydelse har pligt til at komme
i beskæftigelse eller i beskæftigelsestilbud i mindst
37 timer pr. uge for at have ret til at modtage kontanthjælp
eller integrationsydelse.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 156,
folketingsåret 2019-20. Der henvises til
www.folketingstidende.dk, Folketingstidende 2019-20, tillæg
A, B 156 som fremsat.
Regeringen pålægges i
indeværende folketingssamling at fremsætte et
lovforslag, der sikrer, at alle indvandrere på enten
kontanthjælp eller integrationsydelse har pligt til at komme
i beskæftigelse eller i beskæftigelsestilbud i mindst
37 timer pr. uge for at have ret til at modtage kontanthjælp
eller integrationsydelse.
I Danmark oplever vi en ringe
beskæftigelsesfrekvens blandt borgere med ikkevestlig
baggrund og især blandt kvinder. Det er meget alvorligt,
når en bestemt gruppe af mennesker falder igennem
arbejdsmarkedet og ikke kommer i beskæftigelse. Derfor bliver
vi nødt til at iværksætte initiativer, som
dæmmer op for denne lave beskæftigelsesfrekvens.
Det er forslagsstillernes klare opfattelse, at
man som indvandrer i Danmark har pligt til at deltage i det danske
arbejdsmarked og lære om skikke og sædvaner i det
danske samfund. Næsten hver tredje ikkevestlige indvandrer i
Danmark er på offentlig forsørgelse, og 40 pct. af de
udenlandske kontanthjælpsmodtagere var ikke i et
aktiveringsforløb i 2018 (»Indvandrere på
kontanthjælp er kun i aktivering få timer«, DA
Analyse, den 29. november 2019).
I Danmark kan vi ikke tillade, at indvandrere
isolerer sig og lever et parallelt liv. Det er vigtigt, at man
kommer ud i det danske samfund og tager ansvar. Gør man det,
har det en lang række positive effekter. Man lærer om
de danske samfundsforhold. Man har nemmere adgang til at lære
det danske sprog, da sprog nemmest læres, ved at man anvender
det i praksis.
Vigtigst af alt er, at man kommer ud og
omgås danskere, når man kommer til Danmark. På
den måde lærer indvandrere om danske skikke og
væremåder. Dermed forhøjes indvandrernes
mulighed for at agere som gode danske samfundsborgere.
I Norge har de en lignende model for at
få indvandrere i aktivering. Her skal indvandrere, der
modtager offentlig forsørgelse, deltage i
beskæftigelsestilbud i ca. 37 timer om ugen. Gør man
ikke det, trækkes man i ydelserne.
Forslagsstillerne er af den opfattelse, at
forslaget vil have en mærkbar positiv effekt på
integrationen i Danmark. Derfor ser forslagsstillerne heller ikke
grund til at udskyde implementeringen af forslagets indhold i den
danske lovgivning, hvorfor regeringen pålægges en kort
tidsfrist til at fremsætte et lovforslag, som implementerer
indholdet af dette forslag.
Skriftlig fremsættelse
Marcus Knuth
(KF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om krav
om beskæftigelse for indvandrere på kontanthjælp
eller integrationsydelse.
(Beslutningsforslag nr. B 42)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.