Fremsat den 20. oktober 2020 af Jakob Sølvhøj (EL),
Peder Hvelplund (EL),
Rosa Lund (EL) og Mai Villadsen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om ret til klage over utilstrækkelig
støtte i folkeskolen til børn med under 9 timers
støttebehov
Folketinget pålægger regeringen at
udarbejde en vurdering af de økonomiske konsekvenser ved at
give forældre eller forældremyndighedsindehavere til
børn, der har behov for under 9 timers støtte om ugen
i skolen, mulighed for at klage til Klagenævnet for
Specialundervisning over den tildelte støtte. Vurderingen af
de økonomiske konsekvenser skal fungere som
beslutningsgrundlag, så forslaget kan behandles politisk med
henblik på en ændring af reglerne. Den
økonomiske vurdering skal ligge klar inden udgangen af 2020,
med henblik på at der vil kunne lovgives i samlingen
2020-21.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en revideret
genfremsættelse af beslutningsforslag B 21 (Forslag til
folketingsbeslutning om ret til klage over utilstrækkelig
støtte i folkeskolen til børn med under 9 timers
støttebehov), fremsat af Enhedslisten den 23. oktober 2018.
Der henvises til www.folketingstidende.dk, Folketingstidende
2018-2019, tillæg A, B 21 som fremsat, og tillæg F,
møde 32, kl. 10:18.
Efter førstebehandlingen af B 21
besluttede det daværende Folketingets Undervisningsudvalg at
sende beslutningsforslaget i skriftlig høring blandt en bred
gruppe af interessenter. Udvalget afholdt den 29. november 2019 en
lukket høring med deltagelse af de interessenter, der havde
afgivet høringssvar. Efterfølgende har udvalget
drøftet muligheden for at afgive en beretning om
forældres adgang til at få behandlet klager ved
Klagenævnet for Specialundervisning, når deres
børn har behov for under 9 timers støtte om ugen i
folkeskolen. Udvalget nåede dog ikke at
færdiggøre behandlingen af beslutningsforslaget inden
udgangen af folketingsåret 2019-20.
Forældre til børn, der er tildelt
støtte i folkeskolen i mindre end 9 timer om ugen, har ikke
mulighed for at klage til Klagenævnet for Specialundervisning
over indholdet og kvaliteten af den støtte, som
børnene modtager i forbindelse med undervisningen.
Forslagsstillerne har under den lange
udvalgsbehandling noteret sig, at der i udvalget har været en
bred anerkendelse af, at 9-timersreglen kan udgøre en
uheldig barriere for forældres mulighed for at indbringe
klager for Klagenævnet for Specialundervisning over tildelt
støtte i skolen, og at der derfor er et behov for at
få afdækket de økonomiske konsekvenser ved at
ophæve denne regel.
Forslagsstillerne ønsker med det
reviderede beslutningsforslag, at der tilvejebringes en vurdering
af de økonomiske konsekvenser ved at skabe klageadgang,
så forslaget på den baggrund kan forhandles politisk
med henblik på at ændre reglerne. Med lov nr. 379 af
28. april 2012 om inklusion af elever med særlige behov i den
almindelige undervisning og tilpasning af klagereglerne til en mere
inkluderende folkeskole m.v., der blev vedtaget af Folketinget i
april 2012, blev det fastlagt, at der ikke længere skulle
træffes en afgørelse i forhold til den enkelte elev om
specialundervisning, når det drejer sig om elever med behov
for støtte i skolen i mindre end 9 undervisningstimer om
ugen.
Formuleringen af folkeskolens bestemmelser om
klageadgang blev ved lovændringen justeret i overensstemmelse
hermed. Der blev ved lovændringen samtidig tilføjet en
ny begrænsning af klagenævnets kompetence,
således at Klagenævnet for Specialundervisning fremover
kun kan ændre kommunalbestyrelsens afgørelse om et
undervisningstilbud i en specialklasse eller på en
specialskole, hvis vægtige faglige grunde taler herfor.
Det er efter forslagsstillernes opfattelse
ikke rimeligt, at forældre til børn, der er tildelt
mindre end 9 timers støtte om ugen i skolen, ikke har
mulighed for at få prøvet skolelederens beslutning ved
Klagenævnet for Specialundervisning, for så vidt
angår støttens indhold og kvalitet.
FN's handicapkomité angiver, som
opfølgning på Danmarks første beretning
(CRPD/C/DNK/1):
»Komitéen ser med bekymring
på beretninger om, at børn, der har brug for mere end
9 timers specialundervisning om ugen, kan indgive en klage til
Specialundervisningsrådet i modsætning til børn,
der har brug for mindre end 9 timers specialundervisning om ugen,
og som ikke kan indgive en klage til en uafhængig myndighed
over en eventuel mangel på tilstrækkelig støtte
i undervisningen.«
Komitéen opfordrer Danmark til at
ændre sin »lovgivning for at sikre, at alle børn
med handicap kan indgive en klage til en uafhængig myndighed,
hvis de ikke modtager tilstrækkelig støtte i
undervisningen«, jf. Retsudvalget, alm del - bilag 142,
folketingsåret 2014-15, 1. samling.
Fejl i mange afgørelser
Af ȁrsrapport 2019 -
Klagenævnet for Specialundervisning« fremgår det,
at ud af de 177 realitetsbehandlede klager på
folkeskoleområdet, blev kommunens afgørelse
ændret i 34 pct. af tilfældene, mens nævnet i 10
pct. af sagerne sendte dem tilbage til kommunen med besked om at
behandle sagen på ny (»Årsrapport 2019 -
Klagenævnet for Specialundervisning«, Klagenævnet
for Specialundervisning, marts 2020). Det store antal medhold i
klager skal ses i relation til, at der med lovændringen fra
2012 blev indført den særlige formodningsregel, der
tilsiger, at det »vil kræve særligt vægtige
faglige grunde, før klagenævnet kan tilsidesætte
en kommunal afgørelse om at give et inkluderende
tilbud«. Der henvises til www.folketingstidende.dk,
Folketingstidende 2011-12, tillæg A, L 103 som fremsat.
Det store antal fejl og medhold i klager
vækker således bekymring i forhold til retssikkerheden
for de børn, der har behov for under 9 timers støtte
i skolen og dermed ikke har mulighed for at indbringe en
skoleleders beslutning for klagenævnet.
Forældrenes manglende klageadgang til
klagenævnet er særdeles problematisk, i betragtning af
at skoleledere, der er tillagt kompetence til at træffe
beslutning om specialpædagogisk bistand m.v. inden for
skolens egne rammer til børn, hvis støttebehov er
mindre end 9 timer om ugen, også har det fulde ansvar for
budgetrammen til denne bistand og støtte. Det er
skolelederen, der beslutter, om inklusionsmidler skal anvendes til
holddeling, tolærerordninger, inklusionsmedarbejdere,
undervisningsassistenter, supplerende undervisning, anden faglig
støtte m.v. Ved eventuelle klager fra forældre skal
skolelederen således vurdere en klage over egne dispositioner
(»Specialundervisning på folkeskoleområdet.
Inspiration til den økonomiske styring«, VIVE,
2018).
Den manglende klageadgang betyder
ifølge Danske Handicaporganisationer, at der mangler en
måde at løse konflikter, der opstår, når
forældre og skole ikke kan blive enige om, hvad barnet har
behov for af støtte. Det giver risiko for situationer, hvor
børn bliver nødt til at blive hjemme fra skole, mens
forældre og skole bliver enige om, hvordan konflikten
løses (»Forældre til børn med handicap
savner mulighed for at klage over skoletilbud«, DR Nyheder,
den 18. juli 2018).
Forslagsstillerne ønsker med dette
beslutningsforslag at pålægge regeringen at
tilvejebringe en vurdering af de økonomiske konsekvenser ved
at give forældre eller forældremyndighedsindehavere til
børn, der har behov for under 9 timers støtte i
skolen om ugen, mulighed for at klage til Klagenævnet for
Specialundervisning over den tildelte støtte. Vurderingen af
de økonomiske konsekvenser skal fungere som
beslutningsgrundlag, så forslaget kan behandles politisk med
henblik på at ændre reglerne.
Skriftlig fremsættelse
Jakob
Sølvhøj (EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om ret
til klage over utilstrækkelig støtte i folkeskolen til
børn med under 9 timers støttebehov.
(Beslutningsforslag nr. B 39)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.