Fremsat den 20. oktober 2020 af Jens Henrik Thulesen Dahl (DF),
Liselott Blixt (DF), Rene Christensen (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Marie Krarup (DF),
Morten Messerschmidt (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om at afskære statsstøtte til visse
friskoler, hvor over halvdelen af eleverne har udenlandsk
baggrund
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af indeværende folketingsår at
iværksætte de nødvendige regelændringer,
der medfører, at statsstøtte kun gives til friskoler,
hvor over halvdelen af eleverne har en udenlandsk baggrund, hvis
den pågældende skole kan dokumentere, at den ikke
modvirker de udenlandske elevers integration i det danske
samfund.
Bemærkninger til forslaget
Indledning
Beslutningsforslaget er en redigeret
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 32 (Forslag til
folketingsbeslutning om at afskære statsstøtte til
visse friskoler, hvor over halvdelen af eleverne har udenlandsk
baggrund), folketingsåret 2019-2020. Der henvises til
www.folketingstidende.dk, Folketingstidende 2019-20, tillæg
A, B 32 som fremsat, og tillæg F, møde 115, kl.
10:20.
I foråret 2020 fremsatte Dansk
Folkeparti beslutningsforslaget B 32 om forslag til
folketingsbeslutning om at afskære statsstøtte til
visse friskoler, hvor over halvdelen af eleve?rne har udenlandsk
baggrund. Forslaget blev forkastet ved andenbehandlingen, idet kun
Dansk Folkeparti og Nye Borgerlige stemte for forslaget.
B 32 var en uændret
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 68 (Forslag til
folketingsbeslutning om at afskære statsstøtte til
visse friskoler, hvor over halvdelen af eleverne har udenlandsk
baggrund), som blev behandlet i Folketingssamlingen 2017-18. B 68
kom ikke til afstemning, da det efter førstebehandlingen
stod klart, at der desværre ikke kunne samles flertal for
forslaget. Der henvises til www.folketingstidende.dk,
Folketingstidende 2017-18, tillæg A, B 68 som fremsat, og
tillæg F, møde 76, kl. 13:47.
I forbindelse med behandlingen af B 68
oversendte det daværende Undervisningsministerium den 28.
marts 2018 et brev til det daværende Folketingets
Undervisningsudvalg. Af brevet fremgik, at B 68 efter
Justitsministeriets umiddelbare vurdering rejste væsentlige
spørgsmål i forhold til grundlovens § 70. Det
fremgik endvidere, at Justitsministeriet vurderede, at forslaget
også ville rejse væsentlige spørgsmål i
forhold til Den Europæiske Menneskerettighedskonventions
(EMRK) artikel 14.
Ny vurdering fra
Justitsministeriet
I forbindelse med Folketingets behandling af
beslutningsforslag nr. B 32 foretog Justitsministeriet efter aftale
med Børne- og Undervisningsministeriet en ny vurdering af B
32. Børne- og undervisningsministeren oversendte på
den baggrund den 17. juni 2020 et brev til Børne- og
Undervisningsudvalget vedrørende Justitsministeriets
vurdering af beslutningsforslaget. Justitsministeriets notits herom
var vedlagt brevet.
Det fremgår af brevet, at det fortsat er
Justitsministeriets vurdering, at forslaget om at afskære
statsstøtte til visse friskoler, hvor over halvdelen af
eleverne har udenlandsk baggrund, vil rejse væsentlige
spørgsmål i forhold til Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention. Det fremgår dog videre, at
Justitsministeriet ikke længere vurderer, at B 32 rejser
spørgsmål i forhold til grundlovens § 70 (B 32 -
bilag 4 (folketingsåret 2019-20)).
B 32 blev andenbehandlet den 18. juni 2020,
dagen efter at Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg
modtog brevet om Justitsministerens ændrede vurdering af B
32. På den baggrund var det langtfra alle ordførere,
der havde nået at se og få kendskab til den
ændrede vurdering.
Det betød, at hovedparten af
ordførerne fortsat var af den opfattelse, at
Justitsministeriet mente, at B 32 rejste spørgsmål i
forhold til grundlovens § 70, herunder partierne Venstre, Det
Konservative Folkeparti og Liberal Alliance. I et fælles
betænkningsbidrag fra de tre partier til B 32 begrunder V, KF
og LA således deres afvisning af forslaget med, at
Justitsministeriet har vurderet, at forslaget er et udtryk for
indirekte diskrimination, og at det strider mod grundlovens §
70. De tre partier bebrejder endvidere Socialdemokratiet, idet
Socialdemokratiet i 2018, da partiet var i opposition, tilkendegav,
at de ville støtte et enslydende beslutningsforslag, hvor
Socialdemokratiet efterfølgende har skiftet holdning og
afviser B 32, med henvisning til at forslaget ikke overholder
grundloven (betænkning over beslutningsforslag B 32
(folketingsåret 2019-20)).
Forslagsstillerne bemærker, at den
ændrede vurdering fra Justitsministeriet betyder, at de fire
partiers hovedbegrundelse for at stemme nej til B 32 ikke
længere eksisterer.
Forslagsstillerne bemærker, at
Justitsministeriet som nævnt fortsat vurderer, at forslaget
rejser væsentlige spørgsmål i forhold til Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention, men ikke tager
stilling til, hvorvidt forslaget måtte være i strid med
konventionen, og det er afgørende.
Genfremsættelse af
forslaget
På den baggrund genfremsætter
Dansk Folkeparti beslutningsforslaget. Børne- og
Undervisningsministerens brev af 17. juni 2020 til Folketingets
Børne- og Undervisningsudvalg samt Justitsministeriets
notits om sagen, som er dateret den 16. juni 2020, er omdelt som
bilag til beslutningsforslaget (B 38 - bilag 1).
Med beslutningsforslaget pålægges
regeringen således inden udgangen af indeværende
folketingsår at iværksætte de nødvendige
regelændringer, der medfører, at statsstøtte
til friskoler, hvor over halvdelen af eleverne har en udenlandsk
baggrund, betinges af, at den pågældende skole kan
dokumentere, at den ikke modvirker de udenlandske elevers
integration i det danske samfund.
Danmark har en stolt og langvarig
friskoletradition, som også afspejler sig i grundlovens
§ 76, der fastslår, at der i Danmark er
undervisningspligt, men at der ikke er en skolepligt. Der skal
således være plads til friskoler, som udgør et
alternativ til folkeskolen, hvis friskolerne kan stå
mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen.
Den danske friskoletradition er noget, som vi skal være
stolte af og værne om. Vi må dog også sikre os,
at reglerne vedrørende friskoler ikke giver mulighed for at
oprette skoler, som strider imod det danske samfunds værdier
og selve hensigten med friskoletraditionen. Det har f.eks. aldrig
været formålet at give plads til skoler, som modvirker
integration af udlændinge i det danske samfund eller
understøtter dannelse af parallelsamfund, som er kendetegnet
ved et livssyn, som strider fundamentalt mod danske værdier
og normer. Alle skoler i Danmark skal være med til at fremme
integration, også friskoler.
Desværre har der været en del
eksempler på friskoler, som misbruger friskolesystemet til at
oprette skoler, som fremmer parallelsamfund og skader integrationen
ved at fremme antidemokratiske værdier. Det er
forslagsstillernes opfattelse, at risikoen for, at en friskole i
praksis hæmmer integrationen og fremmer dannelsen af
parallelsamfund, øges, jo mere en friskoles værdier og
livssyn adskiller sig fra det danske samfunds. Dette vil
eksempelvis særlig gælde friskoler, som er baseret
på et ikkevestligt verdenssyn. Det samme vil være
tilfældet for friskoler, som har et flertal af elever med en
anden baggrund end dansk.
Statsstøtte til
friskoler bør betinges af elevernes integration
Dansk Folkeparti ønsker med dette
beslutningsforslag at sikre, at friskoler nægtes adgang til
statsstøtte, hvis de har et flertal af elever med udenlandsk
baggrund, og hvis de modvirker integration af disse elever.
Med beslutningsforslaget pålægges
regeringen således inden udgangen af indeværende
folketingsår at iværksætte de nødvendige
regelændringer, der betinger, at statststøtte kun
gives til friskoler, hvor over halvdelen af eleverne har en
udenlandsk baggrund, hvis den pågældende skole kan
dokumentere, at den ikke modvirker de udenlandske elevers
integration i det danske samfund.
Forslaget indebærer, at friskoler, hvor
over halvdelen af eleverne har en udenlandsk baggrund,
pålægges at dokumentere, at de ikke modvirker
integration af disse elever. Forslaget omfatter »elever med
udenlandsk baggrund«, hvilket vil sige elever, som ikke er
danske statsborgere, og elever, der er indvandrere eller
efterkommere af indvandrere.
Forslaget indfører ikke et forbud mod
bestemte friskoler. Forslaget sikrer blot, at visse friskoler ikke
kan modtage statstilskud, nemlig friskoler, som har et flertal af
elever med udenlandsk baggrund, og som ikke er bevidste om behovet
for at fremme integrationen af elever med udenlandsk baggrund i det
danske samfund. Forslaget omfatter disse friskoler, fordi der efter
forslagsstillernes opfattelse er risiko for, at parallelsamfund
opstår netop på skoler, som er præget af en
ikkedansk kultur. Forslagsstillerne finder det således
rimeligt, at sådanne skoler pålægges et ekstra
dokumentationskrav for at kunne få statstilskud.
En friskole, som er omfattet af
beslutningsforslaget, kan opnå statstilskud ved at
dokumentere, at skolen ikke modvirker de udenlandske elevers
integration i det danske samfund. Forslagsstillerne foreslår
således, at der indføres en ny procedure for disse
skoler, så der foretages en vurdering af skolernes indsats
for at fremme integrationen og dermed mindske risikoen for, at
parallelsamfund opstår. Eksempelvis kan følgende
kriterier indgå i vurderingen:
- Om skolen har en
høj grad af diversitet i elevsammensætningen, eller om
den samlede gruppe af elever har minoritetsbaggrund med en ensartet
national, etnisk og kulturel oprindelse.
- Om der i
elevsammensætningen er en overrepræsentation af
tosprogede børn med behov for særlig
sprogstøtte.
- Om der i
elevsammensætningen er en overrepræsentation af elever
fra udsatte boligområder.
- Om skolen aktivt
fremmer integrationen, f.eks. ved at give eleverne en
forståelse for danske værdier som ligestilling,
demokrati, åndsfrihed m.v. og for religions placering i det
danske samfund ifølge grundloven.
- Om der er
tidligere eksempler på integrationsskadelige tiltag.
- Om en betydelig
andel af eleverne har kortvarigt og midlertidigt ophold i
Danmark.
- Om der er en
overrepræsentation af elever med andet statsborgerskab end
dansk.
- Om der er en
overrepræsentation af elever med statsborgerskab fra andre
lande end EU- og EØS-lande.
Det er forslagsstillernes opfattelse, at
beslutningsforslaget kan gennemføres i overensstemmelse med
både grundloven og Danmarks menneskeretlige
forpligtelser.
Beslutningsforslaget indebærer lovlig
forskelsbehandling, som forfølger et sagligt formål,
og der er proportionalitet mellem forslagets formål og
forslaget om at stille et nyt dokumentationskrav til visse
skoler.
For forslagsstillerne er det åbenlyst,
at der vil være et sagligt behov for at tage stilling til en
friskoles mulighed for at integrere elever i det danske samfund,
hvis skolen i overvejende grad har elever, som stammer fra en anden
kultur end den danske. Omvendt vil det også være
unødigt formalistisk, hvis man kræver, at alle
friskoler skal dokumentere, at de fremmer integrationen, herunder
også skoler med et flertal af elever med en dansk baggrund.
Formålet med forslaget er at fremme integrationen af elever
med udenlandsk baggrund, at forebygge dannelsen af parallelsamfund
og at bevare sammenhængskraften i det danske samfund. Dette
er alle saglige formål, som kan begrunde
forskelsbehandling.
Det er forslagsstillernes opfattelse, at den
foreslåede ordning også vil være proportionel, da
hensigten med forslaget ikke er at afskære statstilskud for
en stor gruppe af skoler. Med forslaget vil der derimod
indføres en ordning, som kan frasortere skoler, som
udgør et problem for integrationen af elever med udenlandsk
baggrund.
Skriftlig fremsættelse
Jens Henrik Thulesen
Dahl (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
afskære statsstøtte til visse friskoler, hvor over
halvdelen af eleverne har udenlandsk baggrund.
(Beslutningsforslag nr. B 38)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.