Betænkning afgivet af Børne-
og Undervisningsudvalget den 25. marts 2021
1. Ændringsforslag
Nye Borgerliges medlem af udvalget har
stillet 1 ændringsforslag til beslutningsforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, SF, RV, EL, KF, LA og Uffe Elbæk (UFG))
indstiller beslutningsforslaget til forkastelse ved 2. behandling. Flertallet vil
stemme imod det stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DF og NB) indstiller beslutningsforslaget til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget
mener uforandret, at der skal tages et opgør med muslimske
fri- og privatskoler, der drives på et grundlag, som strider
mod danske værdier og hæmmer integrationen. Folkeskolen
er en af de vigtigste veje til god integration. Den udgør
fundamentet for et stærkt og velfungerende samfund, hvor vi
møder hinanden på kryds og tværs af forskellige
kulturelle og sociale baggrunde. Derfor ser S også med stor
bekymring på den stigende opdeling, der finder sted i vores
skolesystem. Vi kan ikke acceptere, at der ydes støtte til
skoler, hvor børn med minoritetsbaggrund koncentreres og
afskæres fra de normer og omgangsformer, som vores samfund
bygger på. Vi betragter det som vores opgave som
regeringsparti at finde en konkret og holdbar model, der
sætter en stopper for støtten til skoler, hvor
elevsammensætningen er så skæv som den, der
beskrives i beslutningsforslaget, og dermed dæmme op for den
opdeling, vi ser i vores uddannelsessystem. Vi forventer derfor
hurtigst muligt under hensyn til coronahåndteringen at
fremsætte en konkret model til det formål.
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget er dybt
bekymrede over, at vi ser parallelsamfund, hvor man har egne normer
og værdier, og V finder, at det er et kæmpestort
problem, at der i nogle områder er skoler, der har for
høj en koncentration af elever med anden etnisk baggrund end
dansk. Der er ingen tvivl om, at V ønsker at sætte en
stopper for friskoler, der modarbejder integration i Danmark.
Det er dog ikke alle friskoler med et
flertal af elever med udenlandsk baggrund, som modarbejder
integrationen. Der er mange forskellige slags friskoler, f.eks.
internationale skoler, der også vil blive ramt af forslaget.
Desuden er forslaget grundlovsstridigt. Der ligger en vurdering fra
Justitsministeriet, som siger, at fratagelse af statstilskuddet,
med henvisning til at en vis andel af eleverne har udenlandsk
baggrund, vil være udtryk for indirekte diskrimination og
være i strid med grundlovens § 70.
V har den holdning, at der er andre veje at
gå. Den tidligere VLAK-regerings aftale om »Ét
Danmark uden parallelsamfund. Ingen ghettoer i 2030« fra 2018
skal sørge for, at der kommer blandede boliger og en blandet
befolkningssammensætning, således at vi ikke får
de ghettoer, der bagefter »flytter« ind i skolerne. Vi
er godt på vej til at få en langt bredere
sammensætning af vores befolkning i områderne, og det
vil smitte af på skolerne.
V har også i den tidligere
VLAK-regering i fællesskab strammet op på tilsynet med
de frie grundskoler, og stramningerne ser ud til at virke. Der er
allerede nogle skoler, der har fået frataget statstilskuddet,
og der er også skoler, som ikke lever op til loven, der
kommer under opsyn. V er endvidere villige til at se på, om
de nuværende regler for tilsynet er tilstrækkelige.
V har også noteret sig, at der er
forskel på Socialdemokratiets holdning, når de er i
opposition, og når partiet er i regering. I 2018, da
Folketinget behandlede et nærmest enslydende
beslutningsforslag, sagde den nuværende udlændinge- og
integrationsminister: »Vi planlægger at stemme
ja«. Og han sagde videre: »Og med de ord kan vi
støtte beslutningsforslaget.« Nu siger ministeren, at
man ikke støtter forslaget. Det har under debatten ikke
været muligt at få oplyst, hvorfor Socialdemokratiet
har skiftet holdning. Dermed udstilles Socialdemokratiets politiske
hykleri i dette beslutningsforslag.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til teksten
Af et mindretal
(NB), tiltrådt af et mindretal
(DF):
1)
Teksten affattes således:
»Folketinget pålægger
regeringen inden udgangen af indeværende folketingsår
at iværksætte de nødvendige
regelændringer, der medfører, at statstilskud til
friskoler betinges af, at den pågældende skole kan
dokumentere, at den ikke er baseret på islamiske
værdier.«
[Statstilskud til friskoler skal
være betinget af, at skolen ikke er baseret på
islamiske værdier]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det følger af beslutningsforslaget,
at statstilskud til friskoler, hvor over halvdelen af eleverne har
en udenlandsk baggrund, betinges af, at den pågældende
skole kan dokumentere, at den ikke modvirker de udenlandske elevers
integration i det danske samfund. Med ændringsforslaget
foreslås det, at statsstøtte til friskoler ikke kun
betinges af, at den pågældende skole kan dokumentere,
at den ikke modvirker de udenlandske elevers integration i det
danske samfund, men også betinges af, at skolen ikke må
være baseret på islamiske værdier. Det
fremgår af friskolelovens § 1, stk. 2, 2. pkt.:
»Skolerne skal efter deres formål og i hele deres virke
forberede eleverne til at leve i et samfund som det danske med
frihed og folkestyre samt udvikle og styrke elevernes demokratiske
dannelse og deres kendskab til og respekt for grundlæggende
friheds- og menneskerettigheder, herunder ligestilling mellem
kønnene«. Ud fra loven burde det således
allerede i dag være klart, at friskoler med et islamisk
værdigrundlag ikke er berettiget til at modtage et offentligt
tilskud. Kendetegnende for islam er nemlig, at den som ideologi er
i opposition til demokratiet, de personlige frihedsrettigheder,
trosfriheden og ligestillingen mellem kønnene. Jo mere
plads, man giver islam i samfundet, jo mindre plads bliver der til
demokrati, frihed og ligestilling.
5. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 20.
oktober 2020 og var til 1. behandling den 3. december 2020.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Børne- og Undervisningsudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 2 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på beslutningsforslaget.
Anders Kronborg (S) fmd. Tanja Larsson (S) Jens Joel (S)
Jesper Petersen (S) Julie Skovsby (S) Kasper Sand Kjær (S)
Orla Hav (S) Lotte Rod (RV) Katrine Robsøe (RV) Marianne
Jelved (RV) Jacob Mark (SF) Ina Strøjer-Schmidt (SF) Astrid
Carøe (SF) Jakob Sølvhøj (EL) Pernille Skipper
(EL) Uffe Elbæk (UFG) Anni Matthiesen (V) Maja Torp (V) Ellen
Trane Nørby (V) Kristian Jensen (V) Marlene Ambo-Rasmussen
(V) Stén Knuth (V) nfmd.
Marie Krarup (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Alex Ahrendtsen
(DF) Katarina Ammitzbøll (KF) Mai Mercado (KF) Mette Thiesen
(NB) Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 8 | |