Fremsat den 20. oktober 2020 af Karina Lorentzen Dehnhardt (SF),
Karsten Hønge (SF) og Jacob Mark (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om strafskærpelse m.m. for trusler mod
ytringsfriheden
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte et lovforslag inden årets udgang, der
skærper strafferammen i straffelovens § 266 om trusler
fra indtil 2 års fængsel til indtil 4 års
fængsel i sager, hvor truslen skyldes offerets tilknytning
til eller frafald fra en religion, et meningsfællesskab eller
en politisk overbevisning eller har til formål at forhindre
offeret i at gøre brug af sin ytringsfrihed. Folketinget
pålægger endvidere regeringen at oprette en central
forsknings- og efterforskningsenhed, der skal undersøge
stigningen i antallet af trusler, udvikle nye
efterforskningsmetoder og bistå i selve
efterforskningsarbejdet. Sluttelig pålægger Folketinget
regeringen at udvikle en plan for bedre myndighedshåndtering
af ofre for trusler i samarbejde med politiet.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 113,
folketingsåret 2018-19, 1. samling. Der henvises til
www.folketingstidende.dk, Folketingstidende 2018-19, 1. samling, B
113 som fremsat, og tillæg F, møde 88, kl. 19:13.
Moderne trusler rettes ofte mod individers
holdninger, udtalelser eller tilknytning til en bestemt politisk
ideologi eller religion og er ganske enkelt blevet en del af vores
offentlige kultur og samtale. Denne form for trusler er imidlertid
ikke blot en trussel mod det enkelte menneske, men også mod
hele samfundet som sådan. At true en fremmed til ikke at
udtrykke en bestemt holdning eller at undlade at udtale sig kritisk
om en bestemt religion er ikke blot en trussel mod den enkelte, men
virker i praksis også som en trussel mod alle, der kunne
påtænke at fremsætte en sådan ytring.
Sådanne trusler hæmmer livsnerven i vores demokrati,
fordi de har til formål at lukke munden på
fritænkere og dissidenter.
Med digitaliseringen er antallet af
anmeldelser af trusler eksploderet, og i 2018 nåede vi det
højeste antal nogensinde målt i Danmark (»Flere
anmeldelser af vold og trusler«, Nyt fra Danmarks Statistik,
nr. 285, den 18. juli 2018). Internettet og særlig de sociale
medier har øget adgangen til at true andre dramatisk. At
trusler i højere grad er blevet normaliseret, gør det
svært for politiet at prioritere deres efterforskning, og
trusler fremsættes ofte anonymt, hvilket yderligere
besværliggør efterforskningen. Samtidig kan det
være udfordrende at skille oprigtige trusler fra henkastede
bemærkninger, hvilket øger kompleksiteten
yderligere.
Eksemplerne på ofre for disse trusler er
endeløse. Forfatteren Sara Omar har levet under
politibeskyttelse, siden hun udgav sin roman
»Dødevaskeren«, der er kritisk over for islam.
Den tidligere politiker Özlem Cekic og det nuværende
folketingsmedlem Zenia Stampe er blevet truet, fordi de er positivt
indstillet over for indvandring. Muslimen Halime Oguz oplevede
efter sin medvirken i TV 2-dokumentaren »De forsvundne
piger« daglige trusler på livet, og hun fik at vide, at
man ville gøre skade på hendes datter, hvis hun ikke
tav med sin kritik af traditionalistisk kultur. Kurt Westergaard,
Flemming Rose, Pia Kjærsgaard og Johanne Schmidt-Nielsen -
listen af eksempler på kendte folk, der er blevet truet for
at sige deres mening, er lang.
Det er imidlertid ikke kun kendte personer og
politikere, der lever med trusler. Det er i stigende grad blevet
normalt, at også ganske almindelige mennesker oplever at
blive truet, hvis de blander sig i kontroversielle debatter. Det
betyder, at det langtfra kun er den højtprofilerede debat
mellem politikere og meningsdannere, der bliver ramt af den
censurerende effekt - også den daglige samtale mellem
mennesker er udsat for truslernes tyranni.
Truslerne kan komme alle steder fra: fra
minoriteter mod enkeltpersoner, der forsøger at kritisere en
specifik kultur, fra racister, som ønsker at true
tilhængere af åbne grænser eller folk med en
bestemt religiøs overbevisning, og fra religiøse
samfund, som truer frafaldne.
Der er ingen tvivl om, hvad målet med
disse trusler er: Det handler om at lukke munden på rebeller,
dissidenter, fritænkere og offentlige stemmer. For hver Oguz,
Rose eller Stampe, der vælger at betale prisen for at
stå frem med kontroversielle synspunkter, er der utvivlsomt
mange, der holder mund, fordi de frygter for repressalier, og det
antal vil kun stige, så længe problemet vokser og
står upåtalt hen. Samfundsdebatten frarøves
disse helt nødvendige bidrag til debatten, fordi folk af
frygt for at blive mål for truslerne undlader at udtale
sig.
Det kan et demokratisk samfund ikke
bære. Vores samfund trives med uenighed og er dybt
afhængigt af, at den offentlige samtale foregår
bramfrit og oprigtigt. Når den nye platform, som sociale
medier udgør, afstedkommer flere trusler, må svaret
derfor være mere tidssvarende lovgivning, der med en
forhøjelse af strafferammen tydeliggør, at trusler
mod ytringsfriheden ikke accepteres.
Ifølge straffelovens § 81 vil det
allerede i dag indgå som en skærpende
omstændighed ved strafudmåling, hvis en strafbar
trussel har baggrund i den forurettedes lovlige ytringer i den
offentlige debat eller andres etniske oprindelse, tro, seksuelle
orientering el.lign. Forslagsstillerne finder imidlertid, at
straffen for sådanne trusler bør skærpes
yderligere ved at forhøje strafferammen og dermed straffens
størrelse.
Der er nemlig forskel på en
individualiseret trussel, der rettes mod et menneske, og en
generaliseret trussel, der indirekte rettes mod andre, der
måtte mene det samme. Det er naturligvis i sig selv en
kriminel handling at true et menneske, men forslagsstillerne anser
det som en yderligere skærpende omstændighed, når
truslen er rettet mod offerets brug af sin ytringsfrihed eller
tilknytning til et bestemt meningsfællesskab eller en
religion. Trusler, der har som formål at gøre folk
tavse, har nemlig ikke udelukkende konsekvenser for den
pågældende, men for hele samfundet. Når nogen
trues på livet for en bestemt ytring, er det samtidig et
klart signal om, at alle, der har til hensigt at komme med lignende
ytringer, kan forvente en lignende behandling.
Dermed får disse trusler en censurerende
effekt på debatten som helhed.
Vi kan ikke fortsætte med at vifte disse
angreb af som internettets harmløse kloakslam. Hvis vi vil
bevare en offentlig debat, hvor der er plads til, at alle kan
udtale sig uden frygt, må vi sætte målrettet ind.
Det handler om at vise, at det danske fællesskab ikke
accepterer, at den offentlige samtale trues til tavshed. Men det er
en balancegang, for når man lovgiver mod ord, som trusler i
sidste ende er, skal alle hensyn til bevarelse af ytringsfriheden
overholdes. Derfor skal indsatsen være præcis og ramme
dem, der forsøger at true mennesker til at tie stille, mens
vi samtidig undgår indførelsen af et sprogpoliti.
Det er dog ikke tilstrækkeligt at
slå hårdere ned på trusler ved at omlægge
politiets efterforskningsindsats og forhøje strafferammen.
Måske endnu vigtigere er det, at det stigende antal ofre for
trusler får den tilstrækkelige hjælp. Trusler kan
få dybe konsekvenser for ofrenes mentale velvære, og
problemet har nået et omfang, som betyder, at der er behov
for en særskilt myndighedsplan for, hvordan ofre for trusler
behandles både i deres første møde med
myndighederne og også på længere sigt, så
et offer ikke oplever at stå alene med sin oplevelse uden at
få den nødvendige hjælp.
Forslagsstillerne ønsker med dette
forslag at imødekomme samtlige af de ovennævnte
problemstillinger. Forslaget er formuleret i samarbejde med flere
foreninger og videnspersoner på området. Hvis forslaget
vedtages, pålægges regeringen inden årets udgang
at fremsætte et lovforslag, der indfører en
tilføjelse til straffelovens § 266, som indeholder en
fordobling af den nuværende strafferamme fra maksimalt 2 til
maksimalt 4 års fængsel, såfremt truslen skyldes
offerets tilknytning til eller frafald fra en religion, et
meningsfællesskab eller en politisk overbevisning eller har
til formål at forhindre offeret i at gøre brug af sin
ytringsfrihed. Hertil pålægges regeringen i samarbejde
med politiet at iværksætte opbygningen af en central
forsknings- og efterforskningsenhed på området på
en måde, som politiet selv finder meningsfuld, gerne med
inddragelse af perspektiver fra Center for Cybersikkerhed.
Sluttelig pålægges regeringen i samarbejde med politiet
at udvikle en plan for bedre myndighedshåndtering af ofre for
trusler.
Skriftlig fremsættelse
Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF) m.fl.:
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
strafskærpelse m.m. for trusler mod ytringsfriheden.
(Beslutningsforslag nr. B 34)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.