Fremsat den 23. april 2021 af udenrigsministeren (Jeppe Kofod)
Forslag til folketingsbeslutning
om danske militære bidrag til Operation
Barkhane i Sahelregionen
Folketinget meddeler sit samtykke til, at danske militære
bidrag indsættes til støtte for Operation Barkhane,
herunder Task Force Takuba, i Sahelregionen.
Bemærkninger til forslaget
I. Sikkerhedssituationen i Sahelregionen, der bl.a. består
af Mali, Niger, Burkina Faso, Mauretanien og Tchad, er siden 2012
blevet kraftigt forværret. Regionen er præget af
voldelige konflikter og udbredt tilstedeværelse af militante
islamistiske grupper med forbindelser til bl.a. terrorgrupperne
Islamisk Stat og Al-Qaeda. De lokale forsvars- og sikkerhedsstyrker
har tabt kontrol med store områder, og der er risiko for, at
terrorgrupperne spreder sig til flere lande i Vestafrika.
Såfremt terrorgrupperne får tilkæmpet sig
større frirum i regionen, vil det også kunne
øge terrortruslen mod Europa. Ustabiliteten og de voldelige
konflikter har medført et højt antal internt
fordrevne i Sahelregionen, og Mali har i de senere år
været et væsentligt oprindelsesland for
irregulære migranter til EU. Stabilitet, sikkerhed og
udvikling i Sahelregionen er derfor i såvel
lokalbefolkningernes som i Danmarks og Europas interesse.
Udfordringerne næres og forstærkes
af ekstrem fattigdom, stor befolkningstilvækst,
klimaforandringer, svage statsstrukturer og senest de
socioøkonomiske konsekvenser af Covid-19. Lokalbefolkningen
mangler ofte adgang til selv de mest basale fornødenheder og
er i betydeligt omfang ofre for overgreb udført af
terrorgrupper, væbnede militser og nationale forsvars- og
sikkerhedsstyrker. Terrorgrupperne har formået at udnytte de
lokale konflikter og befolkningens vanskelige situation til at
etablere sig i store områder. For at stabilisere og udvikle
Sahelregionen og for at forebygge, at problemerne spreder sig
yderligere, er der behov for en samtænkt og bredspektret
international indsats på tværs af udviklingssamarbejde,
humanitære indsatser, stabilisering og militære
bidrag.
Siden konflikten i Mali eskalerede i 2012, har
Danmark støttet de internationale militære indsatser i
Mali og den bredere Sahelregion. De danske militære bidrag
til Sahelregionen indgår i et bredt og samtænkt
udenrigs-, sikkerheds- og udviklingspolitisk samt humanitært
dansk engagement i Sahel. Det omfatter langsigtede
udviklingsindsatser med landeprogrammer i Mali, Burkina Faso og
Niger, et regionalt Freds- og Stabiliseringsprogram, støtte
til civilsamfunds- og humanitære organisationer samt
støtte til multilaterale indsatser via bl.a. FN og
Verdensbanken. Danmark bidrager desuden med personel til EU's
civile missioner i hhv. Mali og Niger. Formålet med den
samlede indsats er at bekæmpe terror, forebygge ustabilitet,
konflikt og irregulær migration, bidrage til langsigtet
udvikling, forbedre forsvars- og sikkerhedsstyrkernes overholdelse
af menneskerettigheder og humanitær folkeret samt styrke
befolkningernes modstandsdygtighed og adgang til basale sociale
ydelser.
FN har siden 2013 været til stede med
den fredsbevarende mission MINUSMA, der bl.a. understøtter
implementeringen af fredsaftalen i det nordlige Mali. FN bidrager
desuden med udviklings- og humanitære indsatser i hele
regionen. I 2014 dannede Mali, Niger, Burkina Faso, Mauretanien og
Tchad G5 Sahel og G5 Sahel-fællesstyrken for at styrke
landenes politiske og militære samarbejde og gøre det
muligt for dem at tage større ansvar for egen sikkerhed. EU
og medlemsstaterne har været tilstede i regionen i
årtier med udviklingssamarbejde, stabilisering og
humanitære indsatser. EU har etableret en militær
træningsmission i Mali og civile
kapacitetsopbygningsmissioner i henholdsvis Mali og Niger. EU
spiller desuden en central rolle i Sahelkoalitionen, der blev
etableret i 2020 for at styrke koordinationen og effektiviteten af
de internationale indsatser i Sahelregionen inden for fire
søjler: 1) terrorbekæmpelse, 2) træning og
kapacitetsopbygning af de lokale forsvars- og sikkerhedsstyrker, 3)
statens tilbagevenden og 4) langsigtet udvikling. G5 Sahellandene
har understreget, at de ønsker at tage større ansvar
for egen sikkerhed og udvikling, men at der fortsat er stort behov
for den internationale militære og civile støtte.
II. Operation Barkhane er en fransk-ledet militær
operation, der blev indledt i 2014. Operationen har til
formål at bekæmpe terrorisme i Mali, Niger, Burkina
Faso, Mauretanien og Tchad for derigennem at bidrage til stabilitet
i Sahelregionen. Operation Barkhanes aktiviteter i Mali koordineres
med de maliske forsvars- og sikkerhedsstyrker, G5
Sahel-fællesstyrken, EU's militære
træningsmission i Mali og MINUSMA. FN's
sikkerhedsrådsresolution 2531 (2020) autoriserer de franske
styrker til, efter anmodning fra FN's generalsekretær, at
anvende magt til støtte for MINUSMA, når MINUSMA er
under umiddelbar og alvorlig trussel.
I marts 2020 påbegyndtes etableringen af
Task Force Takuba, der er en europæisk
specialoperationsstyrke underlagt Operation Barkhane.
Formålet med Task Force Takuba er at støtte maliske
forsvars- og sikkerhedsstyrker for at sætte dem i stand til
selv at kunne håndtere truslen fra terrorgrupperne i
Liptako-Gourma-regionen, der omfatter dele af Mali, Niger og
Burkina Faso. De maliske enheders operative formåen skal
styrkes, samtidig med at terrorgruppernes kapacitet og handlefrihed
skal reduceres. Task Force Takuba forventes aktiv indtil 2024. Ud
over Frankrig bidrager for indeværende også Sverige,
Estland, Tjekkiet, Italien, Belgien og Nederlandene til Task Force
Takuba.
III. I 2013 støttede Danmark den tidligere franske
Operation Serval (Operation Barkhanes forgænger) med et
C-130J-transportfly jf. folketingsbeslutning B 49 af 15. januar
2013. Danmark har støttet MINUSMA med et C-130J-transportfly
i 2014, 2017, og 2019/2020, styrkechefen for MINUSMA i 2015-16,
stabspersonel, et specialoperationsstyrkebidrag i 2016 samt en
efterretningsenhed i 2020 jf. folketingsbeslutning B 28 af 19.
december 2013, folketingsbeslutning B 26 af 17. november 2015 og
folketingsbeslutning B 6 af 24. oktober 2019. Senest havde Danmark
i 2019-2020 udsendt et transporthelikopterbidrag til Operation
Barkhane jf. folketingsbeslutning B 7 af 24. oktober 2019. Danmark
forventer i anden halvdel af 2022 at genudsende
transportflybidraget til MINUSMA jf. B 6 af 24. oktober 2019.
IV. Der anmodes om Folketingets samtykke til indsættelse
af danske militære bidrag på op til ca. 105 personer
til støtte for Operation Barkhane, herunder Task Force
Takuba.
Konkret drejer det sig om et
specialoperationsstyrkebidrag, et kirurghold, stabspersonel, et
nationalt logistisk støtteelement samt indsættelse af
den danske cyberkapacitet. Specialoperationsstyrkebidraget vil
bestå af op til ca. 60 personer (specialoperationsstyrker og
støttefunktioner), der udsendes i ca. 12 måneder fra
omkring januar 2022. Bidraget kan midlertidigt forstærkes med
op til ca. 20 personer, såfremt der opstår behov,
eksempelvis ved imødegåelse af nye trusler mod
operationen. Kirurgholdet vil bestå af op til ca. 12
personer, der udsendes i ca. 6 måneder i 2022. Der vil
derudover kunne udsendes et stabsbidrag på op til ca. 3
personer fra medio 2021 til primo 2023. Som logistisk støtte
til de øvrige bidrag udsendes et nationalt
støtteelement på op til ca. 10 personer fra ultimo
2021 til primo 2023 til Mali og eventuelt Niger.
Opgaven for specialoperationsstyrkebidraget
vil være at rådgive, støtte og ledsage maliske
forsvars- og sikkerhedsstyrker i rammen af Task Force Takuba. Dette
vil bl.a. ske med fokus på overholdelse af
menneskerettigheder og humanitær folkeret. Udvælgelse
af maliske partnerenheder vil ske i samarbejde med Task Force
Takubas hovedkvarter. Specialoperationsstyrkebidraget vil operere i
Mali, og vil efter behov kunne krydse grænsen til Niger.
Bidraget vil i rammen af Task Force Takuba undtagelsesvist kunne
gennemføre selvstændige indsættelser for derved
indirekte at understøtte de maliske styrkers indsats.
Bidragets samlede opgaveløsning vil kunne omfatte
kamphandlinger, herunder offensive indsættelser.
Kirurgholdets opgave vil være at
støtte Task Force Takuba med udvidet traume- og
lægehjælp til sårede og tilskadekomne.
Stabspersonel udsendes til Task Force Takubas
hovedkvarter med henblik på at understøtte Task Force
Takubas stabsarbejde inden for operationer, efterretninger mv.
Endvidere vil den danske cyberkapacitet kunne
blive indsat til støtte for Operation Barkhane, herunder
Task Force Takuba, til imødegåelse af terrorgruppernes
evne til at forberede, understøtte og gennemføre
terroroperationer. Kapaciteten vil kunne indsættes
selvstændigt eller som en del af den øvrige danske
militære indsats, og kan indsættes fra vedtagelse af
beslutningsforslaget og indtil hjemtagelse af øvrige danske
militære bidrag.
I forbindelse med etablering og hjemtagning af
bidragene vil der være behov for midlertidig udsendelse af
yderligere personer til arbejde med materiel, faciliteter,
kommunikationsforbindelser mv.
De danske militære bidrag vil
gennemføre aktiviteter inden for rammerne af
operationsplaner og magtanvendelsesdirektiver gældende for
Operation Barkhane, herunder Task Force Takuba, hvilket bl.a.
indebærer offensiv magtanvendelse. Herudover vil bidragene
have mandat til anvendelse af magt i selvforsvar og til forsvar af
styrker under Operation Barkhane samt forsvars- og
sikkerhedsstyrker fra Mali og Niger, herunder maliske
partnerenheder, og MINUSMA-styrker. Operationsområdet
forventes at være Mali samt Liptako-Gourma-regionen, der
ligger i grænselandet mellem Mali, Niger og Burkina Faso, og
vil også kunne omfatte øvrige dele af Niger og Burkina
Faso.
I forbindelse med opgavevaretagelsen vil der
undtagelsesvist kunne forekomme dansk frihedsberøvelse af
personer. Såfremt frihedsberøvelser skulle forekomme,
vil disse være omfattet af fransk-etablerede aftaler med
henholdsvis Mali og Niger, som Danmark vil tiltræde i
forbindelse med specialoperationsstyrkebidraget. En
tværministeriel task force vil håndtere særlige
situationer med frihedsberøvede personer, hvis behovet
skulle opstå.
Under udsendelsen delegeres operativ kontrol
af de danske bidrag til chefen for Task Force Takuba, idet
forsvarschefen bevarer fuld kommando. Cyberkapaciteten vil
udelukkende være underlagt dansk kommando- og
instruktionsbeføjelse.
V. Det folkeretlige grundlag for anvendelse af de danske
militære magtmidler vil være samtykke fra Mali, Niger
og Burkina Faso samt i nødvendigt omfang Mauretanien og
Tchad. De danske bidrag vil være underlagt folkeretten,
herunder den humanitære folkeret.
VI. Forsvarets Efterretningstjeneste (FE) vurderer, at det er
meget sandsynligt, at sikkerhedssituationen i det nordlige og
centrale Mali, det nordlige, sydlige og østlige Burkina Faso
og det vestlige Niger på mellemlangt sigt bliver yderligere
forringet. Det vil betyde flere angreb mod de nationale forsvars-
og sikkerhedsstyrker fra Mali, Burkina Faso og Niger.
Sikkerhedssituationen forringes af, at militante islamister
optrapper deres angreb, at landene ikke er i stand til at stå
imod, og at de grundlæggende årsager til konflikt ikke
adresseres i tilstrækkelig grad. Der er risiko for, at
konflikterne og volden i det vestlige Sahel vil sprede sig til
andre, mere stabile vestafrikanske lande som Elfenbenskysten,
Ghana, Togo og Benin.
FE vurderer, at truslen fra terror i Mali,
Burkina Faso og Niger er HØJ. Sikkerhedssituationen i det
centrale Sahel udvikler sig i en stadig mere negativ retning.
Militante islamister optrappede gennem 2019 sine angreb i
Liptako-Gourma-regionen og det nordlige Burkina Faso og har gennem
2020 fastholdt en høj angrebsfrekvens mod lokale og
internationale styrker. Samtidig har de militante islamister
også fastholdt presset mod de lokale og internationale
styrker i det centrale og nordlige Mali.
FE vurderer, at danske styrker, der
støtter internationale operationer, vil være
attraktive mål for angreb fra militante islamister.
FE vurderer, at truslen fra improviserede
sprængladninger (IED'er) i Mali generelt er HØJ.
IED'er er en trussel mod nationale og internationale militære
enheder i Mali. IED-truslen i Mali har de seneste år
været stabil, men militante islamister gennemfører
kontinuerligt IED-angreb mod lokale og udenlandske styrkers
konvojer, patruljer og lejre. Det er sandsynligt, at truslen fra
IED'er i regionen vil fortsætte på samme niveau i
2021.
FE vurderer, at truslen fra spionage mod et
dansk bidrag i Mali er HØJ. Det er meget sandsynligt, at
globale og regionale aktører har en betydelig
efterretningsmæssig tilstedeværelse i Sahelregionen
inklusiv i Mali, Burkina Faso og Niger.
VII. Da de danske militære bidrag vil indgå i
indsatser, hvor der kan blive tale om anvendelse af militære
magtmidler, forelægges sagen for Folketinget under henvisning
til grundlovens § 19, stk. 2, med anmodning om, at Folketinget
giver sit samtykke til udsendelse af de danske bidrag som beskrevet
ovenfor.
VIII. Regeringen vil løbende vurdere de danske bidrags
sammensætning med henblik på at sikre effektiv
opgaveløsning. Såfremt det skulle vise sig
hensigtsmæssigt at genudsende, væsentligt justere eller
væsentligt forlænge bidragene, eller såfremt der
skulle ske væsentlige ændringer i forhold til de
ovenfor beskrevne opgaver eller operationsområder, vil
regeringen rådføre sig med Det Udenrigspolitiske
Nævn herom eller om nødvendigt på ny
forelægge sagen for Folketinget.
IX. Meromkostninger forbundet med bidragene estimeres til at
udgøre ca. 115 mio. kr. for perioden 2021-2023. Der knytter
sig visse usikkerheder til vurderingen af meromkostninger, idet
disse afhænger af operationsmønster,
fællesudgifter mv. Meromkostninger til udsendelserne
finansieres af Forsvarsministeriets reserve til internationale
operationer.