Skriftlig fremsættelse (23. april
2021)
Udenrigsministeren
(Jeppe Kofod):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om danske
militære bidrag til Operation Barkhane i Sahelregionen
(Beslutningsforslag nr. B 297)
Folketinget meddeler
sit samtykke til, at danske militære bidrag indsættes
til støtte for Operation Barkhane, herunder Task Force
Takuba, i Sahelregionen.
Sikkerhedssituationen i Sahelregionen, der bl.a. består af
Mali, Niger, Burkina Faso, Mauretanien og Tchad, er siden 2012
blevet kraftigt forværret. Regionen er præget af
voldelige konflikter og udbredt tilstedeværelse af militante
islamistiske grupper med forbindelser til bl.a. terrorgrupperne
Islamisk Stat og Al-Qaeda. De lokale forsvars- og sikkerhedsstyrker
har tabt kontrol med store områder, og der er risiko for, at
terrorgrupperne spreder sig til flere lande i Vestafrika.
Såfremt terrorgrupperne får tilkæmpet sig
større frirum i regionen, vil det også kunne
øge terrortruslen mod Europa. Ustabiliteten og de voldelige
konflikter har medført et højt antal internt
fordrevne i Sahelregionen, og Mali har i de senere år
været et væsentligt oprindelsesland for
irregulære migranter til EU. Stabilitet, sikkerhed og
udvikling i Sahelregionen er derfor i såvel
lokalbefolkningernes som i Danmarks og Europas interesse.
Udfordringerne
næres og forstærkes af ekstrem fattigdom, stor
befolkningstilvækst, klimaforandringer, svage statsstrukturer
og senest de socioøkonomiske konsekvenser af Covid-19.
Lokalbefolkningen mangler ofte adgang til selv de mest basale
fornødenheder og er i betydeligt omfang ofre for overgreb
udført af terrorgrupper, væbnede militser og nationale
forsvars- og sikkerhedsstyrker. Terrorgrupperne har formået
at udnytte de lokale konflikter og befolkningens vanskelige
situation til at etablere sig i store områder. For at
stabilisere og udvikle Sahelregionen og for at forebygge, at
problemerne spreder sig yderligere, er der behov for en
samtænkt og bredspektret international indsats på
tværs af udviklingssamarbejde, humanitære indsatser,
stabilisering og militære bidrag.
Siden
konflikten i Mali eskalerede i 2012, har Danmark støttet de
internationale militære indsatser i Mali og den bredere
Sahelregion. De danske militære bidrag til Sahelregionen
indgår i et bredt og samtænkt udenrigs-, sikkerheds- og
udviklingspolitisk samt humanitært dansk engagement i Sahel.
Det omfatter langsigtede udviklingsindsatser med landeprogrammer i
Mali, Burkina Faso og Niger, et regionalt Freds- og
Stabiliseringsprogram, støtte til civilsamfunds- og
humanitære organisationer samt støtte til
multilaterale indsatser via bl.a. FN og Verdensbanken. Danmark
bidrager desuden med personel til EU's civile missioner i hhv. Mali
og Niger. Formålet med den samlede indsats er at
bekæmpe terror, forebygge ustabilitet, konflikt og
irregulær migration, bidrage til langsigtet udvikling,
forbedre forsvars- og sikkerhedsstyrkernes overholdelse af
menneskerettigheder og humanitær folkeret samt styrke
befolkningernes modstandsdygtighed og adgang til basale sociale
ydelser.
FN har siden
2013 været til stede med den fredsbevarende mission MINUSMA,
der bl.a. understøtter implementeringen af fredsaftalen i
det nordlige Mali. FN bidrager desuden med udviklings- og
humanitære indsatser i hele regionen. I 2014 dannede Mali,
Niger, Burkina Faso, Mauretanien og Tchad G5 Sahel og G5
Sahel-fællesstyrken for at styrke landenes politiske og
militære samarbejde og gøre det muligt for dem at tage
større ansvar for egen sikkerhed. EU og medlemsstaterne har
været tilstede i regionen i årtier med
udviklingssamarbejde, stabilisering og humanitære indsatser.
EU har etableret en militær træningsmission i Mali og
civile kapacitetsopbygningsmissioner i henholdsvis Mali og Niger.
EU spiller desuden en central rolle i Sahelkoalitionen, der blev
etableret i 2020 for at styrke koordinationen og effektiviteten af
de internationale indsatser i Sahelregionen inden for fire
søjler: 1) terrorbekæmpelse, 2) træning og
kapacitetsopbygning af de lokale forsvars- og sikkerhedsstyrker, 3)
statens tilbagevenden og 4) langsigtet udvikling. G5 Sahellandene
har understreget, at de ønsker at tage større ansvar
for egen sikkerhed og udvikling, men at der fortsat er stort behov
for den internationale militære og civile støtte.
Operation
Barkhane er en fransk-ledet militær operation, der blev
indledt i 2014. Operationen har til formål at bekæmpe
terrorisme i Mali, Niger, Burkina Faso, Mauretanien og Tchad for
derigennem at bidrage til stabilitet i Sahelregionen. Operation
Barkhanes aktiviteter i Mali koordineres med de maliske forsvars-
og sikkerhedsstyrker, G5 Sahel-fællesstyrken, EU's
militære træningsmission i Mali og MINUSMA. FN's
sikkerhedsrådsresolution 2531 (2020) autoriserer de franske
styrker til, efter anmodning fra FN's generalsekretær, at
anvende magt til støtte for MINUSMA, når MINUSMA er
under umiddelbar og alvorlig trussel.
I marts 2020
påbegyndtes etableringen af Task Force Takuba, der er en
europæisk specialoperationsstyrke underlagt Operation
Barkhane. Formålet med Task Force Takuba er at støtte
maliske forsvars- og sikkerhedsstyrker for at sætte dem i
stand til selv at kunne håndtere truslen fra terrorgrupperne
i Liptako-Gourma-regionen, der omfatter dele af Mali, Niger og
Burkina Faso. De maliske enheders operative formåen skal
styrkes, samtidig med at terrorgruppernes kapacitet og handlefrihed
skal reduceres. Task Force Takuba forventes aktiv indtil 2024. Ud
over Frankrig bidrager for indeværende også Sverige,
Estland, Tjekkiet, Italien, Belgien og Nederlandene til Task Force
Takuba.
I 2013
støttede Danmark den tidligere franske Operation Serval
(Operation Barkhanes forgænger) med et C-130J-transportfly
jf. folketingsbeslutning B 49 af 15. januar 2013. Danmark har
støttet MINUSMA med et C-130J-transportfly i 2014, 2017, og
2019/2020, styrkechefen for MINUSMA i 2015-16, stabspersonel, et
specialoperationsstyrkebidrag i 2016 samt en efterretningsenhed i
2020 jf. folketingsbeslutning B 28 af 19. december 2013,
folketingsbeslutning B 26 af 17. november 2015 og
folketingsbeslutning B 6 af 24. oktober 2019. Senest havde Danmark
i 2019-2020 udsendt et transporthelikopterbidrag til Operation
Barkhane jf. folketingsbeslutning B 7 af 24. oktober 2019. Danmark
forventer i anden halvdel af 2022 at genudsende
transportflybidraget til MINUSMA jf. B 6 af 24. oktober 2019.
Der anmodes om
Folketingets samtykke til indsættelse af danske
militære bidrag på op til ca. 105 personer til
støtte for Operation Barkhane, herunder Task Force
Takuba.
Konkret drejer
det sig om et specialoperationsstyrkebidrag, et kirurghold,
stabspersonel, et nationalt logistisk støtteelement samt
indsættelse af den danske cyberkapacitet.
Specialoperationsstyrkebidraget vil bestå af op til ca. 60
personer (specialoperationsstyrker og støttefunktioner), der
udsendes i ca. 12 måneder fra omkring januar 2022. Bidraget
kan midlertidigt forstærkes med op til ca. 20 personer,
såfremt der opstår behov, eksempelvis ved
imødegåelse af nye trusler mod operationen.
Kirurgholdet vil bestå af op til ca. 12 personer, der
udsendes i ca. 6 måneder i 2022. Der vil derudover kunne
udsendes et stabsbidrag på op til ca. 3 personer fra medio
2021 til primo 2023. Som logistisk støtte til de
øvrige bidrag udsendes et nationalt støtteelement
på op til ca. 10 personer fra ultimo 2021 til primo 2023 til
Mali og eventuelt Niger.
Opgaven for
specialoperationsstyrkebidraget vil være at rådgive,
støtte og ledsage maliske forsvars- og sikkerhedsstyrker i
rammen af Task Force Takuba. Dette vil bl.a. ske med fokus på
overholdelse af menneskerettigheder og humanitær folkeret.
Udvælgelse af maliske partnerenheder vil ske i samarbejde med
Task Force Takubas hovedkvarter. Specialoperationsstyrkebidraget
vil operere i Mali, og vil efter behov kunne krydse grænsen
til Niger. Bidraget vil i rammen af Task Force Takuba
undtagelsesvist kunne gennemføre selvstændige
indsættelser for derved indirekte at understøtte de
maliske styrkers indsats. Bidragets samlede opgaveløsning
vil kunne omfatte kamphandlinger, herunder offensive
indsættelser.
Kirurgholdets
opgave vil være at støtte Task Force Takuba med
udvidet traume- og lægehjælp til sårede og
tilskadekomne.
Stabspersonel
udsendes til Task Force Takubas hovedkvarter med henblik på
at understøtte Task Force Takubas stabsarbejde inden for
operationer, efterretninger mv.
Endvidere vil
den danske cyberkapacitet kunne blive indsat til støtte for
Operation Barkhane, herunder Task Force Takuba, til
imødegåelse af terrorgruppernes evne til at forberede,
understøtte og gennemføre terroroperationer.
Kapaciteten vil kunne indsættes selvstændigt eller som
en del af den øvrige danske militære indsats, og kan
indsættes fra vedtagelse af beslutningsforslaget og indtil
hjemtagelse af øvrige danske militære bidrag.
I forbindelse
med etablering og hjemtagning af bidragene vil der være behov
for midlertidig udsendelse af yderligere personer til arbejde med
materiel, faciliteter, kommunikationsforbindelser mv.
De danske
militære bidrag vil gennemføre aktiviteter inden for
rammerne af operationsplaner og magtanvendelsesdirektiver
gældende for Operation Barkhane, herunder Task Force Takuba,
hvilket bl.a. indebærer offensiv magtanvendelse. Herudover
vil bidragene have mandat til anvendelse af magt i selvforsvar og
til forsvar af styrker under Operation Barkhane samt forsvars- og
sikkerhedsstyrker fra Mali og Niger, herunder maliske
partnerenheder, og MINUSMA-styrker. Operationsområdet
forventes at være Mali samt Liptako-Gourma-regionen, der
ligger i grænselandet mellem Mali, Niger og Burkina Faso, og
vil også kunne omfatte øvrige dele af Niger og Burkina
Faso.
I forbindelse
med opgavevaretagelsen vil der undtagelsesvist kunne forekomme
dansk frihedsberøvelse af personer. Såfremt
frihedsberøvelser skulle forekomme, vil disse være
omfattet af fransk-etablerede aftaler med henholdsvis Mali og
Niger, som Danmark vil tiltræde i forbindelse med
specialoperationsstyrkebidraget. En tværministeriel task
force vil håndtere særlige situationer med
frihedsberøvede personer, hvis behovet skulle
opstå.
Under
udsendelsen delegeres operativ kontrol af de danske bidrag til
chefen for Task Force Takuba, idet forsvarschefen bevarer fuld
kommando. Cyberkapaciteten vil udelukkende være underlagt
dansk kommando- og instruktionsbeføjelse.
Det
folkeretlige grundlag for anvendelse af de danske militære
magtmidler vil være samtykke fra Mali, Niger og Burkina Faso
samt i nødvendigt omfang Mauretanien og Tchad. De danske
bidrag vil være underlagt folkeretten, herunder den
humanitære folkeret.
Forsvarets
Efterretningstjeneste (FE) vurderer, at det er meget sandsynligt,
at sikkerhedssituationen i det nordlige og centrale Mali, det
nordlige, sydlige og østlige Burkina Faso og det vestlige
Niger på mellemlangt sigt bliver yderligere forringet. Det
vil betyde flere angreb mod de nationale forsvars- og
sikkerhedsstyrker fra Mali, Burkina Faso og Niger.
Sikkerhedssituationen forringes af, at militante islamister
optrapper deres angreb, at landene ikke er i stand til at stå
imod, og at de grundlæggende årsager til konflikt ikke
adresseres i tilstrækkelig grad. Der er risiko for, at
konflikterne og volden i det vestlige Sahel vil sprede sig til
andre, mere stabile vestafrikanske lande som Elfenbenskysten,
Ghana, Togo og Benin.
FE vurderer,
at truslen fra terror i Mali, Burkina Faso og Niger er HØJ.
Sikkerhedssituationen i det centrale Sahel udvikler sig i en stadig
mere negativ retning. Militante islamister optrappede gennem 2019
sine angreb i Liptako-Gourma-regionen og det nordlige Burkina Faso
og har gennem 2020 fastholdt en høj angrebsfrekvens mod
lokale og internationale styrker. Samtidig har de militante
islamister også fastholdt presset mod de lokale og
internationale styrker i det centrale og nordlige Mali.
FE vurderer,
at danske styrker, der støtter internationale operationer,
vil være attraktive mål for angreb fra militante
islamister.
FE vurderer,
at truslen fra improviserede sprængladninger (IED'er) i Mali
generelt er HØJ. IED'er er en trussel mod nationale og
internationale militære enheder i Mali. IED-truslen i Mali
har de seneste år været stabil, men militante
islamister gennemfører kontinuerligt IED-angreb mod lokale
og udenlandske styrkers konvojer, patruljer og lejre. Det er
sandsynligt, at truslen fra IED'er i regionen vil fortsætte
på samme niveau i 2021.
FE vurderer,
at truslen fra spionage mod et dansk bidrag i Mali er HØJ.
Det er meget sandsynligt, at globale og regionale aktører
har en betydelig efterretningsmæssig tilstedeværelse i
Sahelregionen inklusiv i Mali, Burkina Faso og Niger.
Da de danske
militære bidrag vil indgå i indsatser, hvor der kan
blive tale om anvendelse af militære magtmidler,
forelægges sagen for Folketinget under henvisning til
grundlovens § 19, stk. 2, med anmodning om, at Folketinget
giver sit samtykke til udsendelse af de danske bidrag som beskrevet
ovenfor.
Regeringen vil
løbende vurdere de danske bidrags sammensætning med
henblik på at sikre effektiv opgaveløsning.
Såfremt det skulle vise sig hensigtsmæssigt at
genudsende, væsentligt justere eller væsentligt
forlænge bidragene, eller såfremt der skulle ske
væsentlige ændringer i forhold til de ovenfor beskrevne
opgaver eller operationsområder, vil regeringen
rådføre sig med Det Udenrigspolitiske Nævn herom
eller om nødvendigt på ny forelægge sagen for
Folketinget.