Fremsat den 16. april 2021 af udenrigsministeren (Jeppe Kofod)
Forslag til folketingsbeslutning
om danske militære bidrag til
Guineabugten
Folketinget meddeler sit samtykke til, at
danske militære bidrag indsættes til
pirateribekæmpelse i Guineabugten.
Bemærkninger til forslaget
I. Guineabugten er vigtig for dansk og
international søfart. Som verdens femtestørste
søfartsnation er retten til fri sejlads af afgørende
betydning for Danmark. I gennemsnit sejler 30-40 danskopererede
skibe gennem Guineabugten på daglig basis. Den danske
tilstedeværelse udgør en vigtig kilde til
beskæftigelse og velstand for såvel landene i regionen
som for Danmark.
Den maritime sikkerhedssituation i
Guineabugten er markant forværret i det seneste år og
har haft væsentlig negativ betydning for danske rederier.
F.eks. blev 'MÆRSK CARDIFF' angrebet syd for Nigeria den 13.
januar 2021, og den 19. december 2020 blev 'MÆRSK CADIZ'
angrebet af pirater i samme område. Måneden inden blev
'TORM ALEXANDRA' udsat for pirateriangreb. Alle tre skibe var
danskopererede.
I 2020 fandt omkring 40 procent af alle
rapporterede piratangreb på verdensplan sted i Guineabugten,
heraf størstedelen ud for Nigeria og med et lavere antal ud
for Ghana, Togo, Benin, Cameroun og Gabon. Endvidere fandt op mod
95 procent af alle kidnapninger til søs i 2020 sted i
Guineabugten. Samtidig ses en tendens til, at piraterne i
højere grad angriber alle typer og størrelser af
handelsskibe og fiskefartøjer, inkl. større
containerskibe, helt ud til 200 sømil fra kysten.
II. Danmark har et bredt
samtænkt engagement i regionen, som bl.a. omfatter
stabiliserings- og diplomatiske indsatser i samarbejde med
kyststaterne, den regionale maritime sikkerhedsarkitektur
(Yaoundé Code of Conduct), Det Vestafrikanske
Økonomiske Fællesskab (ECOWAS) samt med
FN-organisationer som Den Internationale Søfartsorganisation
(IMO) og FN's Kontor for Bekæmpelse af Narkotika og
Kriminalitet (UNODC). Gennem det maritime freds- og
stabiliseringsprogram for Guineabugten har Danmark siden 2015
bidraget til at fremme udvikling og sikkerhed samt
kapacitetsopbygning i regionen. Freds- og stabiliseringsprogrammet
har en integreret tilgang, som er med til at håndtere de
kortsigtede sikkerhedsudfordringer, og også en langsigtet
indsats for at fremme udbygningen af nødvendige nationale
kompetencer, f.eks. til retsforfølgelse af formodede pirater
og fængselsafsoning.
Den danske indsats er i januar 2021 blevet
styrket med udnævnelsen af den særlige
repræsentant for maritim sikkerhed, som skal være med
til at fremme Danmarks relationer til allierede og partnere
på området. Dette vil bl.a. ske ved at styrke dialogen
med kyststaterne, den nationale og internationale rederibranche,
med EU, herunder i forhold til initiativet om en koordineret
maritim tilstedeværelse (CMP) i regionen, med regionale og
internationale organisationer og partnere. Danmark er derudover med
i det fransk-ledede European Intervention Initiative (EI2), hvori
Danmark leder en arbejdsgruppe om maritim sikkerhed i Guineabugten,
hvis formål er at undersøge, hvordan man kan forbedre
det operative militære samarbejde i regionen. Særligt
Frankrig, Italien, Portugal og Spanien er aktive i Guineabugten med
bl.a. flådebidrag.
Danmark har et tæt samarbejde og
løbende dialog om maritim sikkerhed med særligt
Nigeria, Ghana og flere regionale samarbejdsfora, herunder den
regionale sikkerhedsarkitektur - Yaoundé Code of Conduct,
som samler 25 vestafrikanske kyststater. Danmark deltager desuden i
G7++ Friends of the Gulf of Guinea, der omfatter en række
internationale partnere, herunder USA, Canada, Frankrig, Tyskland,
Norge, Nederlandene, samt en række internationale
organisationer.
III. Der anmodes om Folketingets
samtykke til udsendelse af danske militære bidrag på op
til ca. 195 personer, som indsættes til
pirateribekæmpelse i og omkring Guineabugten.
Konkret drejer det sig om et fregatbidrag med
tilhørende Seahawk-helikopter og en maritim indsatsstyrke,
stabs- eller forbindelsesofficerer samt indsættelse af den
danske cyberkapacitet. Fregatbidraget med tilhørende
helikopter og maritim indsatsstyrke vil have en samlet
besætning på op til ca. 175 personer. Den maritime
indsatsstyrke udgør op til ca. 25 personer, hvori der bl.a.
vil indgå specialoperationsstyrker samt personel fra
Militærpolitiet og Søværnets dykkertjeneste. Den
nøjagtige størrelse og sammensætning af den
maritime indsatsstyrke vil kunne variere over tid, idet der kan
være behov for periodevis udsendelse af op til yderligere 15
personer til evt. højrisikoopgaver. Fregatbidraget
indsættes i Guineabugten i fem måneder i perioden fra
omkring november 2021. Derudover vil der kunne indsættes op
til ca. 5 stabs- eller forbindelsesofficerer før, under og
efter fregatbidraget.
Fregatbidragets opgave vil være
forebyggelse og bekæmpelse af pirateri, herunder etablering
af et maritimt situationsbillede med henblik på at
understøtte retten til fri sejlads. Opgaverne kan omfatte
overvågning og rekognoscering; områdebeskyttelse;
ledsagelse eller eskortering af skibe; samt eftersøgning og
redning. Helikopteren vil bidrage til fregatbidragets samlede
opgaveløsning, herunder etablering af maritimt
situationsbillede, overvågning, rekognoscering, ledsagelse af
skibe, indsættelse af den maritime indsatsstyrke med videre.
I visse tilfælde vil den maritime indsatsstyrke kunne
indsættes i opgaver med højere risiko såsom
indsættelse af bordinghold på kaprede skibe,
undsættelsesoperationer og særlige
rekognosceringsopgaver. Fregatten skal som udgangspunkt operere
under national kommando, med mindre der etableres en passende
international eller multinational ramme.
Stabs- og forbindelsesofficerer vil kunne
udsendes til relevante hovedkvarterer, koordinationscentre samt
andre landes militære bidrag til regionen med henblik
på at understøtte den samlede indsats mod pirateri,
herunder ved at bidrage til indhentning af oplysninger og
koordination mellem operative hovedkvarterer.
Endvidere vil den danske cyberkapacitet kunne
blive indsat til imødegåelse af piraters evne til at
forberede, understøtte og gennemføre
piraterioperationer. Kapaciteten vil kunne indsættes
selvstændigt eller som en del af de øvrige danske
militære indsatser og kan indsættes fra vedtagelse af
beslutningsforslaget og indtil seks måneder efter hjemtagelse
af fregatbidraget.
Operationsområdet for de danske
militære bidrag vil være internationalt farvand
(åbent hav og eksklusiv økonomisk zone) i
Guineabugten. De militære bidrag vil efter
omstændighederne og med respekt for folkeretten derudover
kunne operere på kyststaters territorium, herunder
søterritoriet og indre farvande.
De danske militære bidrag vil have
mandat til magtanvendelse i medfør af FN's
havretskonvention, herunder til bekæmpelse af pirateri mod
danskflagede og ikke-danskflagede skibe i regionen, samt i
selvforsvar.
Det kan ikke udelukkes, at der som led i
skibsbidragets opgavevaretagelse vil blive foretaget
frihedsberøvelse af personer i forbindelse med
indsættelsen, hvorfor der vil blive afsøgt mulighed
for indgåelse af aftaler med relevante stater i regionen om
overdragelse til retsforfølgelse. En tværministeriel
task force vil håndtere særlige situationer med
frihedsberøvede personer, hvis behovet skulle
opstå.
Under indsættelsen bevarer
forsvarschefen fuld kommando- og instruksionsbeføjelse over
de danske militære bidrag, idet det endelige kommando- og
kontrolforhold for stabs- og forbindelsesofficerer fastlægges
under hensyn til de konkrete opgaver.
IV. Det folkeretlige grundlag for de
danske militære bidrag vil være FN's havretskonvention,
der i kapitel VII bl.a. indeholder generelle bestemmelser om
flådefartøjers adgang til at træffe
foranstaltninger til bekæmpelse af pirateri i internationalt
farvand. Såfremt de danske militære bidrag skal operere
på kyststaters sø- og landterritorium, søges i
nødvendigt omfang samtykke fra de relevante stater.
V. Forsvarets Efterretningstjeneste
vurderer, at truslen fra piratangreb generelt er HØJ i hele
Guineabugten, idet angrebene hyppigst forekommer i farvandene ud
for Nigeria, Ghana, Togo, Benin, Cameroun og Gabon. Truslen fra
piratangreb mod civil skibsfart med henblik på kidnapning for
løsepenge er HØJ i hele Guineabugten, idet
sådanne angreb hyppigst forekommer i farvandene ud for
Nigeria, Ghana, Togo, Benin, Cameroun og Gabon.
Truslen fra berigelsestyveri rettet mod civile
skibe og ombordværende skibsbesætninger er HØJ i
hele Guineabugten. Det er Forsvarets Efterretningstjenestes
vurdering, at der ikke er udsigt til, at de økonomiske og
sociale problemer, der forårsager pirateriet, vil blive
løst på kort til mellemlangt sigt. Kyststaternes
maritime sikkerhedskapaciteter er generelt begrænsede, det
transnationale samarbejde svagt, og de juridiske strukturer
mangelfulde.
Forsvarets Efterretningstjeneste vurderer, at
truslen fra piratangreb mod et dansk sømilitært bidrag
med henblik på bortførelser er LAV. Piraterne afbryder
generelt set angreb, såfremt de erkender, at der er
bevæbnede vagter om bord på skibe, eller hvis et
sømilitært fartøj nærmer sig.
VI. Da de danske militære bidrag
vil indgå i indsatser, hvor der kan blive tale om anvendelse
af militære magtmidler, forelægges sagen for
Folketinget under henvisning til grundlovens § 19, stk. 2, med
anmodning om, at Folketinget giver sit samtykke til udsendelse af
de danske bidrag som beskrevet ovenfor.
VII. Regeringen vil løbende
vurdere de danske bidrags sammensætning med henblik på
at sikre effektiv opgaveløsning. Såfremt det skulle
vise sig hensigtsmæssigt at genudsende, væsentligt
justere eller væsentligt forlænge bidragene, eller
såfremt der skulle ske væsentlige ændringer i
forhold til de ovenfor beskrevne opgaver eller
operationsområder, vil regeringen rådføre sig
med Det Udenrigspolitiske Nævn herom eller om
nødvendigt på ny forelægge sagen for
Folketinget.
VIII. Meromkostningerne forbundet med
bidraget estimeres at udgøre ca. 80 mio. kr., heraf 17 mio.
kr. i 2021. Meromkostningerne til bidraget finansieres af
Forsvarsministeriets reserve til internationale operationer.