Fremsat den 9. april 2021 af Leif Lahn Jensen (S),
Peter Skaarup (DF), Karsten Hønge (SF),
Andreas Steenberg (RV), Peder Hvelplund (EL),
Mai Mercado (KF),
Peter Seier Christensen (NB),
Ole Birk Olesen (LA), Torsten Gejl (ALT),
Aaja Chemnitz Larsen (IA) og Susanne Zimmer (UFG)
Forslag til folketingsbeslutning
om at ophæve tjenestemandsreformen fra 1969
og skabe ligestilling i lønforholdet mellem offentlige
faggrupper (borgerforslag)
Med dette borgerforslag ønsker
stillerne af borgerforslaget, at Folketinget tager et opgør
med tjenestemandsreformen fra 1969 i form af at sikre en udligning
af det politisk skabte lønefterslæb og derved skabe
ligestilling i lønforholdene mellem de offentlige
faggrupper.
Det
foreslås,
1) at Folketinget
skaber en lønreform, der erstatter
tjenestemandsreformen,
2) at reformen er
velbegrundet med udgangspunkt i transparente kriterier, som f.eks.
ansvar og uddannelseslængde, og tager højde for
opgaveglidninger mellem faggrupper og honorering, når dette
sker, og
3) at Folketinget
fremlægger en plan for indfrielsen af dette mål inden
for en overskuelig tidsramme.
Bemærkninger til forslaget
Mange tror, at offentligt ansattes løn
alene reguleres af overenskomstforhandlingerne, men faktisk var det
Folketinget, der fastsatte grundlønnen ved
tjenestemandsreformen i 1969.
I korte træk er tjenestemandsreformen
fra 1969 et politisk bestemt lønhierarki, hvori forskellige
job i det offentlige blev placeret på 40 forskellige
løntrin - løntrin, som bygger på en
arbejdsmæssig værdiansættelse tilbage fra 1919, 4
år efter at kvinder fik stemmeret i Danmark.
I 1969 anså man stadig manden for at
være husstandens hovedforsørger, og kvindens
løn var et supplement til husholdningen - en slags
lommepenge. De kvinder, som på daværende tidspunkt fik
lov til at arbejde, kunne derfor anse deres løn som en slags
lommepengeløn og som en biindkomst til mandens.
Det politiske bestemte lønhierarki for
offentlige faggrupper er ikke blevet revideret siden 1969. Vi ser i
dag, at offentligt ansatte i de kvindedominerede fag har et
betydeligt lønefterslæb. De aflønnes hverken i
overensstemmelse med deres uddannelseslængde eller med deres
faglige ansvar, fordi tjenestemandsreformen fastlåser
faggrupperne på et lavere løntrin efter datidens
normer.
Folketinget lovede dengang løbende at
løfte lønnen, så den afspejlede
uddannelseslængde og ansvar. Det skete bare aldrig, og i dag
har de fleste politikere glemt alt om tjenestemandsreformen.
Resultatet er, at f.eks. sygeplejersker og pædagoger
får en langt lavere løn end skolelærere og
politibetjente. En udligning af det politisk skabte
lønefterslæb kan ikke løses gennem
overenskomstforhandlinger, da det i så fald vil tage over 700
år, da lønstigningerne - bortset fra nogle små
ligelønspuljer - fordeles ligeligt på alle uanset
størrelsen af deres grundløn.
Derfor kan der kun sikres lige løn
mellem de offentlige faggrupper, hvis Folketinget tager ansvar for
at udligne efterslæbet for de kvindedominerede fag - og
dermed retter op på den lønmæssige ulighed i
lønforholdene, som tjenestemandsreformen er skyld i.
Tiden er inde til et opgør med denne
ulighedsskabende reform og til at tage et vigtigt skridt mod et
mere retfærdigt arbejdsmarked. Derfor står stillerne af
borgerforslaget sammen - jordemødre, pædagoger,
sygeplejersker, socialrådgivere og akademikere - på
vegne af alle berørte faggrupper.
Om fremsættelsen i Folketinget
Forslagsstillerne i Folketinget
bemærker, at der er tale om et borgerforslag, som inden for
den fastsatte frist har opnået det antal
støttetilkendegivelser fra borgere, som kræves for at
få forslaget fremsat og behandlet som beslutningsforslag i
Folketinget.
Borgerforslaget er oprindelig indgivet af
Vibeke Kline Lange Frost, København, som hovedstiller med
Susanne Both, København, Anne-Sophie Bjerregaard Mose,
København, Marietta Annie Petersen, Silkeborg, Gitte Raaby
Møller, Herning, Anni Jessen Spiele, Ballerup, Frida
Pernille Groth Rasmussen, København, Signe Jespersen,
Aarhus, Thea Borre Kisby, Esbjerg, Marie Pallesgaard Vithen,
København og Marie Vedsted Christiansen, Gentofte, som
medstillere.
Forslagsstillernes fremsættelse af
forslaget for Folketinget er alene udtryk for, at forslagsstillerne
på vegne af de partier, som støtter
borgerforslagsordningen, påtager sig at opfylde en
nødvendig betingelse for, at borgerforslaget kan blive
behandlet i Folketinget i overensstemmelse med intentionerne bag
ordningen for borgerforslag.
Fremsættelsen kan således ikke
tages som udtryk for, at forslagsstillerne nødvendigvis
støtter forslagets indhold.
Skriftlig fremsættelse
Leif Lahn Jensen (S), Peter Skaarup (DF),
Karsten Hønge (SF), Andreas Steenberg (RV), Peder Hvelplund
(EL), Mai Mercado (KF), Peter Seier Christensen (NB), Ole Birk
Olesen (LA), Torsten Gejl (ALT), Aaja Chemnitz Larsen (IA) og
Susanne Zimmer (UFG):
Herved tillader vi os for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
ophæve tjenestemandsreformen fra 1969 og skabe ligestilling i
lønforholdet mellem offentlige faggrupper
(borgerforslag).
(Beslutningsforslag nr. B 293)
Der er tale om et
borgerforslag, som inden for den fastsatte frist har opnået
det antal støttetilkendegivelser fra borgere, som
kræves for at få forslaget fremsat og behandlet som
beslutningsforslag i Folketinget. Der henvises til
folketingsbeslutning af 2. juni 2016 om mulighed for at få
borgerdrevne beslutningsforslag behandlet i Folketinget, lov om
etablering af en ordning for borgerforslag med henblik på
behandling i Folketinget og bekendtgørelse om en ordning for
borgerforslag med henblik på behandling i Folketinget.
Borgerforslaget
er oprindelig indgivet af Vibeke Kline Lange Frost,
København, som hovedstiller med Susanne Both,
København, Anne-Sophie Bjerregaard Mose, København,
Marietta Annie Petersen, Silkeborg, Gitte Raaby Møller,
Herning, Anni Jessen Spiele, Ballerup, Frida Pernille Groth
Rasmussen, København, Signe Jespersen, Aarhus, Thea Borre
Kisby, Esbjerg, Marie Pallesgaard Vithen, København, Marie
Vedsted Christiansen, Gentofte, som medstillere.
Fremsættelsen er alene udtryk for, at forslagsstillerne
på vegne af de partier, som støtter
borgerforslagsordningen, påtager sig at opfylde en
nødvendig betingelse for, at borgerforslaget kan blive
behandlet i Folketinget i overensstemmelse med intentionerne bag
ordningen.