Betænkning afgivet af
Ligestillingsudvalget den 1. juni 2021
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, RV, KF og LA) indstiller beslutningsforslaget til
forkastelse ved 2. (sidste)
behandling.
Et mindretal i
udvalget (DF, SF, EL og Sikandar Siddique (UFG)) indstiller
beslutningsforslaget til vedtagelse
uændret.
Et andet
mindretal i udvalget (NB) vil redegøre for sin
stilling til beslutningsforslaget ved 2. (sidste) behandling.
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget anerkender,
at der er en udfordring, når det kommer til uligeløn
mellem kønnene i Danmark. Der er en
ligelønsproblematik, der skal løses.
Det ved vi også fra bl.a.
Ligelønskommissionen, som fandt, at der er en forskel mellem
mænds og kvinders løn. Lønforskellen skyldes i
høj grad den kønsopdeling, der er på det danske
arbejdsmarked. V mener derfor, at vi skal have en politisk
drøftelse af, hvilke barrierer man kan fjerne for at bryde
op i det kønsopdelte arbejdsmarked.
Når det kommer til løn, mener
V, at den skal fastsættes ved overenskomsterne og aftalerne
mellem parterne på det pågældende område.
For V værner om den danske model, og vi underminerer den
danske model, hvis vi trækker diskussionen om løn ind
på Christiansborg.
V noterer sig, at FH har foreslået at
nedsætte en lønstrukturkomité, som skal
analysere lønstrukturen på det offentlige
arbejdsmarked. Det synes V er en god idé.
Dansk Folkeparti og Enhedslisten
Dansk Folkepartis og Enhedslistens
medlemmer af udvalget støtter borgerforslaget.
Uligeløn mellem køn i Danmark er i høj grad
forårsaget af det lønhierarki, som blev cementeret med
tjenestemandsreformen i 1969, og som placerede de kvindedominerede
fag lavere end de klassisk mandsdominerede fag. Reformen betyder
både en vedvarende ulige aflønning mellem fag
målt på uddannelseslængde og ansvar, og at
omsorgsarbejde og velfærdsarbejde ikke
værdisættes på samme måde som andet
arbejde, selv om det har stor værdiskabende effekt for
samfundet. De ulige lønninger gør det sværere
og sværere at rekruttere både jordemødre,
social- og sundhedsmedarbejdere, radiografer, sygeplejersker,
socialrådgivere, pædagoger m.v., som der er mangel
på i det offentlige, ligesom der mangler ansøgere til
uddannelserne inden for disse felter. DF og EL vil gerne
understrege, at forhandlinger om løndannelse fortsat
bør foregå i overensstemmelse med den danske model.
Der bør dog tages politisk handling for at rette op på
den politiske beslutning om tjenestemandsreformens fortsatte
effekter i dag, ligesom det er vigtigt at anerkende, at hvis der
skal tilføres ekstra midler til offentlige
overenskomstforhandlinger, skal disse afsættes politisk. Det
er ikke rimeligt, når politiske partier forsøger at
unddrage sig ansvar. Derfor støtter DF og EL forslaget.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlemmer af udvalget
mener, at en del af forklaringen på lønforskelle
mellem mænd og kvinder i dagens Danmark kan tilskrives, at
man med tjenestemandsreformen af 1969 indplacerede faggrupperne
forskelligt. I grove træk blev kvindedominerede fag
indplaceret lønmæssigt lavere, fordi kvinders indkomst
blev betragtet som en biindtægt i husholdningen. Det
synspunkt kan RV ikke støtte.
RV anerkender til fulde, at
tjenestemandsreformen af 1969 var politisk bestemt, og mener derfor
også, at dagens politikere delvis bærer et ansvar for
at rette op på lønskævheden i den offentlige
sektor. RV har derfor foreslået, at der bliver indkaldt til
trepartsforhandlinger, hvor regeringen i samarbejde med
arbejdsmarkedets parter tager initiativ til en langsigtet plan for,
hvordan der kan sikres en udligning af lønefterslæbet
mellem de traditionelle kvinde- og mandsdominerede fag i den
offentlige sektor. RV vil endvidere arbejde for, at det nedlagte
stillingsvurderingsråd kan blive oprettet på ny,
så der løbende kan blive holdt øje med
udligningen af lønefterslæbet.
RV kan således ikke støtte
borgerforslaget, som det ligger, men vil arbejde for politisk
ansvarstagen og handling via ovennævnte initiativer.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 9.
april 2021 og var til 1. behandling den 20. maj 2021.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Ligestillingsudvalget.
Om baggrunden for
beslutningsforslaget
Beslutningsforslaget er et borgerforslag,
som inden for den fastsatte frist har opnået det antal
støttetilkendegivelser fra borgere, som kræves for at
få forslaget fremsat og behandlet som beslutningsforslag i
Folketinget. Borgerforslaget er oprindelig indgivet af Vibeke Kline
Lange Frost, København, som hovedstiller med Susanne Both,
København, Anne-Sophie Bjerregaard Mose, København,
Marietta Annie Petersen, Silkeborg, Gitte Raaby Møller,
Herning, Anni Jessen Spiele, Ballerup, Frida Pernille Groth
Rasmussen, København, Signe Jespersen, Aarhus, Thea Borre
Kisby, Esbjerg, Marie Pallesgaard Vithen, København, og
Marie Vedsted Christiansen, Gentofte, som medstillere.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 3 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 2 bilag
på beslutningsforslaget.
Deputationer
En deputation bestående af
forslagsstillerne bag borgerforslaget har forud for 1. behandling
af beslutningsforslaget præsenteret udvalget for baggrunden
for forslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
28 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Karin Gaardsted (S) Birgitte Vind
(S) nfmd. Lars Aslan Rasmussen
(S) Camilla Fabricius (S) Daniel Toft Jakobsen (S) Julie Skovsby
(S) Kasper Sand Kjær (S) Tanja Larsson (S) Rasmus Horn
Langhoff (S) Katrine Robsøe (RV) Samira Nawa (RV) Astrid
Carøe (SF) Halime Oguz (SF) Pernille Skipper (EL) Rosa Lund
(EL) Sikandar Siddique (UFG) Heidi Bank (V) fmd. Fatma Øktem (V) Jane
Heitmann (V) Karen Ellemann (V) Eva Kjer Hansen (V) Morten Dahlin
(V) Liselott Blixt (DF) Karina Adsbøl (DF) Mette Hjermind
Dencker (DF) Birgitte Bergman (KF) Mona Juul (KF) Lars Boje
Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh (LA)
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 7 | |